Když se desátého června 1991 odvysílal poslední díl druhé řady seriálu Městečko Twin Peaks, který mnoho skalních fanoušcích šokoval záměrným antihappyendem, rozjely se ihned spekulace o možném pokračování. Spoustu fanoušků zajímaly další osudy speciálního agenta Dalea Coopera (Kyle MacLachlan), který v onom osudném 30. díle zůstal uvězněný v Rudém pokoji (Černém vigvamu), zatímco zlá entita Bob se převtělila do Cooperova dvojníka a byla vpuštěna zpět do malebného prostředí městečka Twin Peaks.
© New Line Cinema
Při tvorbě scénáře Lynchovi tentokrát asistoval Robert Engels, který s ním už spolupracoval i na psaní scénářů pro seriál. Lynch se nikdy netajil tím, že Laura Palmer byla "ta pravá" a že se seriál zaměřený původně na pátrání po jejím vrahovi ve své druhé sérii od této linie příliš odchýlil a také se netajil tím, že Laura Palmer byla "zlatá husa, která snášela zlaté vejce" až do chvíle, kdy byl jako vrah odhalen její otec Leland Palmer (Ray Wise) ovládaný tajemným Bobem (Frank Silva). Lynch původně nechtěl odhalit identitu vraha, který neměl být nikdy vypátrán. Právě jeho odhalením ztratil seriál v průběhu druhé série podstatu svého kouzla i většinu svých diváků, kvůli čemuž pak upadala jeho sledovanost. Lynch to přikládal pouze tomu, že se televizní stanice ABC rozhodla "zabít zlatou husu", za níž považoval právě Lauru Palmer.
© New Line Cinema
A tak v první půlhodině Lynch jako šéf pobočky FBI ve Filadelfii Gordon Cole povolává na vyšetření její vraždy dvojici speciálních agentů Chestera Desmonda (Chris Isaak) a Sama Stanleyho (Kiefer Sutherland). Oba agenti jsou až komicky protikladní, zatímco Desmond je charismatický drsňák a flegmatik, který vede hlavní vyšetřování, Stanley je legrační podivín nezúčastněně sledující Desmondův boj s šerifem Cablem a jeho zástupcem Cliffem. Stanley je nicméně kvalifikovaný forenzní profesionál. První půlhodina filmu musela být pro skalní fanoušky seriálu studenou sprchou. Nejenže se neodehrávala v důvěrně známých kulisách, ale i její tón byl zcela jiný než v seriálu a Lynch jím dal najevo, že se nehodlá vracet k jeho roztomilému a idylickému ladění. Desmond a Stanley se také vydávají do vozového parku, který spravuje svérázný Carl (Harry Dean Stanton), a kde Teresa bydlela, jenže po půl hodině zde toto vyšetřování končí a jak se později dozvíme z Coleových úst, stopy, které agenti Desmond a Stanley sledovaly, nevedly nikam.
© New Line Cinema
Po něm se tedy konečně přesouváme k tomu, na co se všichni těšili a čekali, jenže všechno působí jinak. Ty tam jsou seriálové scény mezi Edem a Nadine, kteří se tu jen na moment mihnou, zcela tu chybí postavy klanu Hornů, Bena, Jerryho a Audrey a šerifa Harryho Trumana, jež byly v seriálu klíčové. Lynch se tu bezvýhradně soustředil jen na Lauru a její milostné a drogové eskapády, jež jsou tu vzájemně provázané. Laura tu není vylíčena jako nevinná oběť, ale jako značně problematická a promiskuitní dívka s pokročilou drogovou závislostí.
© New Line Cinema
Twin Peaks ale obsahuje i řadu dalších pozoruhodných scén, jakou je například Lauřino setkání s paní Chalfontovou a jejím vnukem, kdy jí předají obraz pokoje, který později slouží jako brána do světa obývaného trpaslíkem a spol. Ve spánku pak Laura pronikne do tohoto světa skrze obraz a pozoruje sama sebe spící v posteli. Setkává se tu i s Annie Blackburn (Heather Graham), Cooperovou přítelkyní ze seriálu odtaženou do Rudého pokoje. Prolíná se tu současnost s budoucností a realita se sny a dohromady vytváří unikátní filmový svět Twin Peaks, který je jiný, než byl svět seriálu. Lynch zde své vize posunul na další level, na který ještě publikum té doby nebylo připravené. Začal tu rozvíjet svět, který pak mnohem nekompromisněji vylíčil v třetí řadě seriálu, zárodky toho všeho jsou ale k vidění právě zde.
© New Line Cinema
I tak je ale filmový Twin Peaks odvážným a stále přitažlivým snímkem vizionáře, který nenaplnil tehdejší divácká očekávání a komerčně nemilosrdně propadl. Také tento neúspěch, mimo jiné, měl nepochybně vliv i na další Lynchovo směřování, které se zúročilo v budoucnu tím, že se Lynch po natočení Mulholland Drive zařekl, že se ke klasickému celuloidovému filmu už nikdy nevrátí a tento slib, ku škodě své i svých fanoušků, dodnes plní.