Blu-Ray recenze: Duna nabízí přes hodinu materiálů o svém vzniku a mytologii

Vydáno: 31.03.2022 07:30 - Jan Varga | foto: Impawards

Sci-fi Duna vyšlo na DVD, na Blu-Ray a ve verzi UHD s filmem v rozlišení 4K. Na disku se nachází více než hodina vyčerpávajících dokumentárních záznamů, záběrů ze zákulisí a filmů o filmu.

DunaRecenzoval/a Jan Varga dne 31.03.2022 07:30. Sci-fi Duna vyšlo na DVD, na Blu-Ray a ve verzi UHD s filmem v rozlišení 4K. Na disku se nachází více než hodina vyčerpávajících dokumentárních záznamů, záběrů ze zákulisí a filmů o filmu. Hodnocení: 4
Duna
Dune
Drama / Sci-Fi / Dobrodružný
USA, 2021 , 155 min.

Režie: Denis Villeneuve
Scénář: Frank Herbert, Jon Spaihts, Denis Villeneuve, Eric Roth
Kamera: Greig Fraser
Hudba: Hans Zimmer
Herci: Dave Bautista, Rebecca Ferguson, Timothée Chalamet, Zendaya, Jason Momoa, Josh Brolin, Oscar Isaac, Javier Bardem, Stellan Skarsgård, David Dastmalchian, Charlotte Rampling, Sharon Duncan-Brewster, Michael Nardone, Stephen Henderson, Chang Chen

Česká premiéra: 21.10.2021

Duna hodnocení na Kinobox.cz: 85.93 %
Timothée Chalamet, Zendaya ve filmu Duna / Dune
© Warner Bros.
Slavný sci-fi román amerického spisovatele Franka Herberta „Duna“ byl poprvé převeden na stříbrné plátno v roce 1984 pod taktovkou Davida Lynche, nyní se o její nejnovější adaptaci, rozdělenou na dva díly, postaral kanadský režisér Denis Villeneuve (Příchozí, Blade Runner 2049). První část pojal jako rozsáhlou expozici, která divákovi představí jednotlivé postavy i zákonitosti propracovaného světa řízeného představiteli galaktického impéria, v němž zuří mocenské boje ohledně nadvlády nad pouštní planetou Arrakis. V čele těchto bojů je čestný rod Atreidů – vévoda Leto (Oscar Isaac), jeho družka Jessica (Rebecca Ferguson) a jejich syn Paul (Timothée Chalamet).

Villeneuve se příběhově věrně drží předlohy, snaží se nic zásadního neopomenout a pravidla Herbertova fascinujícího fikčního světa postupně odkrývá a popisuje jak v dialozích, tak v obrazech, přičemž i na celkem komplexní motivy si mnohdy vystačí třeba jen s jediným dobře zvoleným dialogem či perfektně výstižným záběrem. Struktura vyprávění je promyšlená do detailu, požaduje od diváků značnou soustředěnost a zakládá si na šponování fatální osudovosti a smrtelné vážnosti – jakýkoli nadhled nebo humor ve filmu zcela absentuje. V každém záběru je cítit naléhavost a intenzita, s níž Villeneuve striktně naplňuje vlastní a potažmo též Herbertovu uměleckou autorskou vizi, která svou seriózností snímek odlišuje od současných žánrově spřízněných blockbusterů, koncipovaných jako šablonovité nablýskané sebeironické přehlídky atrakcí.

Timothée Chalamet ve filmu Duna / Dune
© Warner Bros.
Duna je monumentální z hlediska svého obsahu a rozsahu, epochální výpravy a některých konkrétních výjevů, v jiných ohledech (neokázalé herecké výkony, minimum akce, omezená barevná paleta, střídmá symbolika…) je zas naopak překvapivě komorní a téměř až minimalisticky účelová. Velkou devizou je pochopitelně vizuální stránka filmu, která z něj činí pastvu pro oči, a také jeho technické zpracování, jenž je na špičkové úrovni (čím větší plátno, tím lépe). Dokonalost formální stránky na jedné straně se nicméně nepotkává s emocionálním uspokojením na straně druhé – film totiž emoce svých postav (hlavně v případě až příliš rezervovaně hrajícího Timothéeho Chalameta) často tlumí, a navíc pochopitelně nenabízí žádnou katarzi, protože si ji spolu s vyvrcholením schovává na později.

Svou pověst nadmíru zručného vypravěče Denis Villeneuve potvrdil i tváří v tvář komplikované předloze, jejímuž filmovému zpracování vštěpil unikátní vzezření. Netriviální děj, z nějž sálá příjemná starosvětská literární poctivost a autorská brilance, učinil dostatečně srozumitelným i pro nečtenáře a celkově si počínal asi nejlépe, jak mohl. Duna je díky němu až překvapivě dynamickým a navzdory délce svižným nadějným příslibem, navnazujícím na své nutné dokončení.

BD obal filmu Duna / Dune
© Magic Box
Blu-Ray:

Film Duna vyšel na DVD (jednodiskovém a s výrazně omezenými bonusy), na Blu-Ray (též jednodiskovém) a ve verzi UHD (dvoudiskovém s filmem v rozlišení 4K). Menu je sice v angličtině, avšak je poměrně intuitivní a jednotlivé bonusové materiály již podporu českých titulků mají. Celkově se na Blu-Ray nachází více než hodina dokumentárních záznamů, záběrů ze zákulisí a filmů o filmu, přičemž absentují klasické obligátní doprovodné bonusy, jako třeba zkažené či vystřižené scény a upoutávky na film.

Hned z úvodního menu si můžete pustit vybranou trojici videí, další se pak objeví po rozkliknutí kompletní bonusové nabídky. Podstatné je hned to první, nazvané The Royal Houses, v němž jsou představeny jednotlivé královské rody, které v Duně figurují. Jejich popisem se kromě režiséra zabývají i herci, kteří zástupce těchto rodů ztvárnili, a jejich vyprávění je prokládáno záběry z natáčení. Následující dvě videa, The Spice Melange (pojednávající o koření a o jeho vlastnostech a účincích) a The Sardaukar Battle (rozbor postavy Duncana Idaha a jeho způsobu boje, soubojové choreografie a tréninku jeho hereckého představitele Jasona Momoy) jsou zároveň přítomna i v dalších bonusových sekcích, kde jsou zopakovaná.

Zendaya ve filmu Duna / Dune
© Warner Bros.
V bonusovém menu tvoří první záložku sekce „Filmbooks“, nabízející celkem pět krátkých dokumentů, v nichž jsou postupně popisovány rody Atreidů a Harkonnenů, Fremeni, klan Bene Gesserit a také koření (tato část figurovala už v úvodním menu). Další tři dokumenty, v nichž se mísí záběry z filmu a z natáčení, se nacházejí pod záložkou „Inside Dune“. První z nich, The Training Room, je věnovaný sálu, v němž se Paul účastní studia boje a soubojových strategií. Druhý, nazvaný The Spice Harvester, se točí kolem obřích strojů, které na planetě Arrakis těží koření. A třetí, The Sardaukar Battle, je opět zopakovaný již z úvodního menu.

Několik následujících krátkých (v průměru pětiminutových) dokumentů tvoří v zásadě film o filmu, rozdělený na několik samostatných sekcí. První v pořadí je Building the Ancient Future, kde je popisován proces, během něhož byl na základě knižní předlohy vytvářen svět filmu, a to zejména z hlediska lokací, dekorací a příprav na samotné natáčení. Na něj navazuje dokument My Desert, My Dune, v němž je pozornost zaměřena na tvorbu grafických návrhů pro film a také na celkové vizuální pojení snímku. Dalším pokračováním je video Constructing the Ornithopters, nahlížející na design a tvorbu speciálních helikoptér inspirovaných okřídleným hmyzem (zejména vážkami), a to od prvních grafických návrhů až po jejich výslednou podobu ve filmu.

Sharon Duncan-Brewster ve filmu Duna / Dune
© Vanity Fair
V podobném duchu, tentokrát však o výtvarné koncepci ikonických písečných červů, vypráví segment Designing the Sandworm. Pozoruhodný je dokument Beware the Baron, pojednávající o postavě barona Harkonnena, kterého popisují jak režisér Denis Villeneuve, tak herec Stellan Skarsgård, jemuž byla tato role svěřena. Součástí videa je i zachycení Skarsgårdovy složité a časově náročné přeměny v obtloustlé monstrum, kvůli níž musel podstupovat aplikaci výrazného make-upu a speciální masky. Ve videu s názvem Wardrobe from Another World se pro změnu rozebírají kostýmy, jichž vzniklo speciálně pro Dunu zhruba 200 různých. A poslední dokument A New Soundscape je věnovaný filmovému zvuku (a také tvorbě Hlasu, speciální hlasové techniky využívané klanem Bene Gesserit) a filmové hudbě Hanse Zimmera.

Celkově zabírají tyto jednotlivé sekce, tvořící pohromadě film o filmu, bezmála tři čtvrtě hodiny, a v doprovodu dalších výše zmíněných materiálů tvoří vyčerpávající podklady pro nahlédnutí do zákulisí vzniku filmu a do světa jeho komplexní mytologie.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: Dolby Atmos-TrueHD anglicky, Dolby Digital 5.1 česky, anglicky, francouzsky, hindsky, maďarsky, portugalsky, španělsky a Dolby Digital 5.1 polský komentář

Titulky: české, anglické pro neslyšící, bulharské, francouzské, maďarské, polské, portugalské, rumunské, španělské