TV tipy: Lví žena na Halloween pociťuje přídech skandálu a překonává 21 mostů

Vydáno: 25.02.2022 07:30 - Vratislav Šálek | foto: Scannain

Na přelomu února a března v televizním programu nejvíc upoutá premiéra nové verze legendárního hororu Halloween. Jak je v posledních týdnech zvykem, vedle ní pak hledejte už tradičně snímky méně známé, případně méně výrazné.
Přídech skandálu (A Breath of Scandal) (pátek 25. 2., ČT2, 23.00 - 00.35)

Plakát filmu Přídech skandálu / A Breath of Scandal
© IMDb
Rakousko-italsko-americká romantická komedie z raných šedesátých let je nejen v našich končinách absolutně neznámá. Režírující Michael Curtiz v ní vycházel z divadelní předlohy Ference Molnára a víceméně se spoléhá na mnohokrát viděný a otřepaný příběh plný klišé. Naštěstí se mu podařilo najít ideální tempo, vyměřit střídmou stopáž, v níž je prostor jen na to nejpodstatnější a zachytil i celkově pohodovou atmosféru, z níž je znát obří nadsázka. Opřít se mohl i o dobře napsané a skvěle vypointované dialogy, které jsou potřebně břitké a nechybí jim podařený slovní a relativně chytrý humor. V titulní roli exceluje charismatická Sophia Loren, která snímek drží nad vodou i v těch nejslabších momentech, té pak zdatně sekundují třeba Angela LansburyMaurice ChevalierJohn Gavin nebo Isabel Jeans. Škoda jen, že výsledek není o něco výraznější a je až příliš zaměnitelný s podobnými žánrovkami. Zapomenutý tip na pátečně-sobotní noc. 

Zajímavost: Produkce měla neomezený přístup do šaten a skladu Vídeňské státní opery.

Originální trailer filmu Přídech skandálu / A Breath of Scandal
Tanečnice (sobota 26. 2., ČT1,. 15.20 - 17.00 / neděle 27. 2., 06.25 - 08.00)

Plakát filmu  / Tanečnice
© CSFD
Protektorátní romantické drama nepatří k těm úplně nejslavnějším a do programů se moc nezařazuje. Režírující František Čáp v něm dnešního diváka upoutá hlavně příběhem, který je v dilematu, které se v něm řeší, hodně načasový a v současnosti by mohl být vnímaný jako emancipační. Krom toho si ale dal záležet na vynikajících kostýmech, dobové atmosféře a velkolepé výpravě, u níž nejvíce mrzí to, že snímek není točen na barevnou kameru, protože pak by určitá opulentnost perfektně vynikla. Nechybí ani dost realistický pohled do uměleckého zákulisí, výborná hudební složka a taneční čísla. V hlavní roli září Marie Glázrová, s níž bravurně drží krok i Jiřina ŠtěpničkováRůžena NaskováTerezie BrzkováEduard Kohout nebo v dvojroli vynikající Karel Höger. Samozřejmě je nutno počítat s velkou dávkou sentimentu, kýčovitou a trochu naivní romantickou linií a pomalejším tempem, které je někdy vskutku unylé. To ale nic moc nemění na tom, že opomíjený počin se ve své době poměrně vymykal.  

Zajímavost: Premiéra filmu proběhla 5. listopadu 1943.

Ukázka z filmu Tanečnice
Cid (El Cid) (sobota 26. 2., ČT2, 20.00 - 23.00)

Plakát filmu Cid / El Cid
© IMDb
Italsko-americké drama z počátku šedesátých let je typickou žánrovkou své doby, které už se dnes netočí. Režírující Anthony Mann se v něm inspiroval příběhem pro většinu diváků méně známého španělského národního hrdiny a pojal ho potřebně velkolepě. To tedy znamená, že z opulentní a na Oscara nominované výpravy a kostýmů zabíraných nádherně sytě barevnou kamerou až přechází zrak, podobně na tom jsou i bojové scény plné komparsistů, které jsou propracované do nejmenšího detailu, leč jich tedy není tolik. Vynikající dobovou atmosféru ještě dotváří na Oscara nominovaná hudba Miklóse Rózsy, kterou se slyšitelně inspirovalo mnoho jeho slavných kolegů. Titulní roli ztvárnil spolehlivý Charlton Heston, jemuž sekundují kupříkladu Sophia LorenRaf ValloneGeneviève PageGary Raymond nebo Hurd Hatfield. Značně smrtící je ovšem monstrózní stopáž, která je sice v první hodině strhující, postupem času ale tempo hodně uvadá, vše působí roztahaně a dialogů je neobhajitelně moc. Jedna klasika na sobotní večer.  

Zajímavost: Samotný Heston nebyl s finální podobou snímku moc spokojen.

Originální trailer filmu Cid / El Cid
21 mostů (21 Bridges) (sobota 26. 2., Nova, 22.40 - 00.40)

Plakát filmu 21 mostů / 21 Bridges
© Facebook tvůrce
Ačkoli americký thriller vznikl před pouhými třemi lety, hodně připomíná žánrovky, které se natáčely v devadesátých letech a na začátku milénia. Režírující Brian Kirk si v něm tedy dal záležet na formální stránce, protože atmosféra nočního Manhattanu je vynikající, přestřelky a akční scény potřebně syrové a drsné, tempo dokonale svižné, soundtrack naprosto trefný a stopáž příjemně střídmá. Hlavní roli navíc ztvárnil výborný a drsný Chadwick Boseman, jemuž dělali společnost třeba Sienna MillerJ. K. SimmonsStephan James nebo Taylor Kitsch, jenž je jako záporák takřka fenomenální. Daní za výše zmíněné pak je naprosto průměrný a předvídatelný příběh, který se topí ve všemožných klišé, nikoho nepřekvapí a je až neuvěřitelně prvoplánový. Překvapivě zdařilá vzpomínka na předčasně zesnulého herce.  

Zajímavost: Jde o poslední film, který byl uveden v kinech ještě za Bosemanova života.

Oficiální trailer filmu 21 mostů / 21 Bridges
Kudy kam? (neděle 27. 2., ČT art, 20.20 - 21.50)

Plakát filmu  / Kudy kam?
© Filmový přehled
Československé komediální drama z druhé poloviny padesátých let není úplně známé a v programech před ním dostávají přednost mnohem slavnější počiny. Režírující Vladimír Borský v něm na svou dobu až překvapivě rezignoval na budovatelské apely a až na pár nutných výjimek zvolil naprosto apolitickou linii, místo které se soustředil na výborně napsané dialogy, které jsou skvěle vypointované a relativně zábavné, a na nenáročný, ale nadčasový příběh, který sice neřeší žádné vážné téma, ale ve špičkování mezi muži a ženami je věčný. Potěší i poměrně svižným tempem a hodně odlehčenou atmosférou. Spolehlivé je pochopitelně obsazení, v němž klíčové role ztvárnili Jaroslav MarvanNataša GollováIrena Kačírková a Jiří Sovák, které ještě doplňují například Jiří SteimarRudolf Deyl ml. nebo Stella Zázvorková. Pochopitelně, že zub času se na výsledku podepsal asi trochu víc, než by bylo záhodno, celé je to občas tak trochu toporné a až nepříjemně "studiové", tolerantnějšímu a připravenému divákovi by to až zas tak vadit nemělo. Další zapomenutá záležitost. 

Zajímavost: Podle stejného námětu vznikla i stejnojmenná rozhlasová hra.

Ukázka z filmu Kudy kam?
Halloween (Halloween) (neděle 27. 2., Nova Cinema, 22.40 - 00.45 / úterý 1. 3., 02.15 - 04.45 / středa 2. 3., 01.55 - 04.50)

Český plakát filmu Halloween / Halloween
© CinemArt
Čtyři roky starý horor ignoruje veškerá pokračování slavné ságy a navazuje hned na první díl. Režisér a spoluscenárista David Gordon Green v něm nepřichází s žádnou inovací a pouze vytěžuje postupy, které fungovaly už před lety. Atmosféra je potřebně hutná a nechybí ani ikonická minimalistická hudba Johna Carpentera, která je jen velmi decentně zmodernizovaná, naštěstí ale stejně působivá. Potěší i nápadité způsoby úmrtí a svižné tempo, naopak se mohlo šetřit množstvím krve, což trochu popírá smysl celé značky, na druhou stranu se to dá pochopit jako úlitba nové generaci diváků. V obsazení plném neznámých tváří se vymyká vynikající Jamie Lee Curtis, která ze svého kouzla neztratila nic, jen je tu hodně málo. To, že příběh nedává moc smysl a postrádá logiku, asi nikoho nepřekvapí. Tip týdne, o němž se více dočtete v naší recenzi

Zajímavost: Michaelu Myersovi je v tomto filmu jedenašedesát let.

Oficiální český trailer filmu Halloween / Halloween
Šarlatové písmeno (The Scarlet Letter) (pondělí 28. 2., Prima Max, 20.00 - 22.50)

Plakát filmu Šarlatové písmeno / The Scarlet Letter
© IMDb
Romantické drama z poloviny devadesátých let je v našich končinách hodnoceno o dost lépe než v zahraničí, ale samotných hodnocení je výrazně méně. Záleží to jednoznačně na tom, zda divák zná literární předlohu Nathaniela Hawthornea, z níž vycházel režírující Roland Joffé. Pokud ano, dojmy budou o dost horší, protože z ní zůstala jen tematika a základní postavy. Zbytek byl naprosto ignorován, protože důležitý přesah zmizel a autoři se soustředili jen na romantickou linii, která působí kýčovitě, určitou kritiku náboženství, která ovšem nefunguje vůbec a poctivou dobovou atmosféru, která sice naopak funguje, jenže je devalvována až nepochopitelnými nesmysly, mezi nimiž vynikají oholení intimní partie hlavní hrdinky a podprsenka. Ti, kteří naopak původní román neznají, budou o něco shovívavější, protože sledují solidní, ale stále červenou knihovnu se zajímavými scénami a pěknou dobovou výpravou. Nad průměrem pak výsledek drží obsazení, jemuž dominují výborní Demi Moore a Gary Oldman, mezi nimiž probíhá potřebná chemie, těm pak sekundují třeba Robert DuvallEdward Hardwicke nebo Joan Plowright. Neuškodila by mu ale ani o něco kratší stopáž. Tak trochu kontroverzní tip. 

Zajímavost: Hudbu k filmu měl původně skládat Elmer Bernstein, nakonec byl ale nahrazen Johnem Barrym.

Originální trailer filmu Šarlatové písmeno / The Scarlet Letter 
Oui, šéfe! (Comme un chef) (pondělí 28. 2., Televize Seznam, 21.30 - 23.20 / čtvrtek 3. 3., 13.20 - 15.15)

Plakát filmu Oui, šéfe! / Comme un chef
© Facebook tvůrce
Dekádu stará francouzsko-španělská komedie je i přes solidní hodnocení naprosto zapomenutá a dnes si na ni vzpomene jen málokdo. A není se co divit, protože režírující Daniel Cohen v ní nenabízí absolutně nic překvapivého a naopak se opírá o tuny klišé, scény, které byly viděny v jiných filmech a předvídatelný příběh. Spolehl se na atraktivní prostředí gastronomie, krásné záběry různého jídla, svižné tempo a střídmou stropáž, v níž je naštěstí prostor jen na to nejpodstatnější. Potěší i to, že humor docela funguje, není prvoplánově hloupý, ale snaží se o inteligentní hlášky a vyhýbá se vulgarismům. V hlavních rolích se představí Jean Reno a Michaël Youn, jejichž vzájemné špičkování patří k vrcholům celého snímku a výrazně ho drží nad průměrem ve slabších momentech. Jen škoda, že to celé není o něco výraznější, vtipnější a nápaditější. Nenápadná oddechovka na pondělní večer. 

Zajímavost: Youn kvůli roli absolvoval kurzy vaření.

Originální trailer filmu Oui, šéfe! / Comme un chef
Každá minuta života (úterý 1. 3., ČT2, 21.45 - 23.10)

Plakát filmu  / Každá minuta života
© Česká televize
Loni v srpnu měl v kinech premiéru česko-slovenský dokument, který rozpoutal hodně zajímavou společenskou diskuzi o výchově dětí. Režisérka a scenáristka Erika Hníková v něm sleduje mladý rodičovský pár, který svého syna vychovává hodně netradičně a de facto mu rozplánoval každou životní chvilku. Svým přístupem pak autorka onu diskuzi podněcuje, protože se k výchovným metodám obou rodičů vůbec nevyjadřuje a jejich životy nechává jen tak plynout. Po filmařské stránce samozřejmě nejde o žádné inovace, ale naprosto standardní portrét jedné rodiny, kterému lze možná vyčítat lehce manipulativní střih, který se ale vzhledem k obsahu dá bez problémů odpustit. I přes velmi střídmou stopáž je přece jen sledování místy hodně úmorné, protože stereotypní a trochu náročnější. Někomu pak může vadit i to, že autorka nepoodhalí nic z motivace samotných rodičů, kteří tak můžou působit jako bezemoční a přílišně ambiciózní panáci. Rozhodně zajímavý dokument, který nenechá nikoho chladným. 

Zajímavost: Celý systém výchovy dítěte, který je ve snímku využíván, se jmenuje Kamevéda.

Originální trailer filmu Každá minuta života
Lví žena (Løvekvinnen) (čtvrtek 3. 3., Prima Max, 14.35 - 16.55)

Český plakát filmu Lví žena / Løvekvinnen
© Facebook tvůrce
Před pěti lety se norsko-německé drama objevilo i v našich kinech, moc úspěchu v nich ale neudělalo. A je to škoda, protože režisérka a scenáristka Vibeke Idsøe v něm zpracovává poměrně náročný příběh a vychází při tom z knihy Erika Fosnese Hansena. A dělá to hodně citlivě, protože se soustředí především na emoce, s kterými pracuje bravurně, nikoho lacině a prvoplánově nedojímá, zároveň si udržuje určitý odstup, což se ale s postupující stopáží ukazuje být trošku kontraproduktivní, protože nikdy neumožní divákovi se úplně vcítit do postav. Na druhou stranu funguje romantická linie, která nikdy nepřekročí hranici kýče a naopak je zachycena lidsky a velmi křehce. V obsazení zaslouží zmínit všechny představitelky hlavní hrdinky, kterou nejdéle hraje Ida Ursin-Holm, o moc nezaostává ale ani Rolf Lassgård. Je asi fakt, že to celé mohlo být o něco kratší, kompaktnější a příběh mohl být ještě silnější, zásadní problém to ale není a sledování to určitě nezkazí. Méně výrazný, ale působivý tip.

Zajímavost: S celkovým rozpočtem osmdesát milionů norských korun šlo o nejdražší norský film všech dob.

Oficiální český trailer filmu Lví žena / Løvekvinnen


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY