Recenze: Halloween zabíjí je věrný svému názvu

Vydáno: 19.10.2021 12:30 - Václav Limberk | foto: Entertainment Focus

Po ročním odkladu přichází do kin sequel tři roky starého Halloweenu a na scénu se vrací staré známé halloweenské postavy včetně maskovaného zabijáka Michaela Myerse.

Halloween zabíjíRecenzoval/a Václav Limberk dne 19.10.2021 12:30. Po ročním odkladu přichází do kin sequel tři roky starého Halloweenu a na scénu se vrací staré známé halloweenské postavy včetně maskovaného zabijáka Michaela Myerse. Hodnocení: 3.5
Hororoví fanoušci se dočkali. Halloween zabíjí, sequel tři roky starého restartu halloweenské legendy Halloween, měl kvůli koronavirové pandemii o rok zpoždění, ale konečně ho máme možnost vidět. Byl-li předchozí Halloween více než úspěšným pokusem vzkřísit polozapomenutou hororovou sérii, pak aktuální pokračování je sebevědomým filmem, který přesně ví, co chce říct. Zatímco Halloween z roku 2018 navazoval pouze na originální Halloween a všechna ostatní pokračování okázale ignoroval, dvojka bere v potaz i původní pokračování Halloween 2 (objeví se tu i zaběry z něj a v nich i doktor Loomis, jehož hrál Donald Pleasence).

Anthony Michael Hall ve filmu Halloween zabíjí / Halloween Kills
© CinemArt
Nový Halloween trochu překvapivě začíná na stejném místě a ve stejném čase, kde před třiceti lety navazoval druhý díl, ale přináší na tehdejší dohru s honem na Michaela Myerse alternativní pohled. Myers je zde skutečně chycen, obklíčen policisty a zneškodněn. Přesně na onu dobu, která uplynula mezi původním Halloweenem Johna Carpentera a tím zrestartovaným Davida Gordona Greena.

Po krátkém prologu z minulosti (z roku 1978) následuje skok do současnosti, a to hned na dvou scénách současně. V té první jsme svědky toho, kterak Michael Myers utíká z ohnivého inferna, v němž ho zanechali Laurie Strode (Jamie Lee Curtis), její dcera Karen (Judy Greer) a vnučka Allyson (Andi Matichak) na konci předchozího dílu a vedle toho sledujeme halloweenskou noc v Haddonfieldu, v níž se děti potulují po ulicích v kostýmech a v baru poslouchají místní obyvatelé vyprávění Tommyho Doyla (Anthony Michael Hall), toho dítěte, které v původním Halloweenu hlídala Laurie. Spolu s Tommym jsou v baru i další přeživší prvního Myersova řádění, Lindsey (Kyle Richards), druhé dítě, které hlídala Laurie spolu s Tommym, Lonnie (Robert Longstreet), což byl o pár let starší chlapec, který Tommyho jako dítě šikanoval a nakonec je tu i bývalá asistentka doktora Loomise Marion (Nancy Stephens). Ti všichni, spolu s ostatními rozzuřenými obyvateli Haddonfieldu, jsou rozhodnuti tuto noc společnými silami Michaela Myerse konečně zprovodit ze světa.

Kyle Richards ve filmu Halloween zabíjí / Halloween Kills
© CinemArt
V novém díle se upozaďují původní tři ženské protagonistky, Laurie stráví většinu děje připoutaná na lůžku v nemocnici, a ke slovu se dostavájí výše zmínění obyvatelé města spolu s nastupující generací, kterou reprezentuje především Cameron (Dylan Arnold), který je jednak synem Lonnieho a jednak bývalým přítelem Allyson. A toto přesunutí těžiště pozornosti z ženských postav na kolektivního hrdinu dává filmu potřebný, osvěžující impuls. Myers sice dál zůstává brutální a takřka nezničitelnou silou, ale obyvatelé města mu tentokrát dávají pořádně do těla, a to doslova.

Do kostýmu Michaela Myerse se kromě Nicka Castla, který ho představoval v původním Halloweenu, převlékl ještě James Jude Courtney, který si jeho masku oblékl poprvé v Gordonově filmu, i když pod bílou maskou jen těžko rozeznáme, který z nich je zrovna "v něm".

Dylan Arnold, James Jude Courtney ve filmu Halloween zabíjí / Halloween Kills
© CinemArt
Halloween zabíjí má smysl vidět pouze tehdy, znáte-li dobře minimálně tři díly série, o nichž byla zmínka v prvním odstavci, orientujete se v postavách a znáte dobře jejich historii. Pokud se o Halloween zajímate jen povrchně, bude se vám nový film zdát jen jako další bezduchá vybíjená. Pokud ale patříte jako autor recenze mezi zaryté "Halloweenisty", bude pro vás dvojka v jistém směru ještě uspokojivější než tři roky stará jednička. David Gordon Green natočil výborné pokračování, které ale ocení především fandové a znalci halloweenského kultu. Celkovému nostalgicky laděnému feelingu také zdárně napomohá variace na původní geniální hudební motiv. Carpenter zde ostatně figuruje nejen jako producent, ale právě i jako jeden z autorů hudby.

Halloween zabíjí úspěšně spojuje staré s novým, minulost s přítomností a je slibným "spojujícím článkem" mezi jedničkou a chystanou trojkou, která má být finálním završením nové trilogie. Při Myersově nezničitelnosti a komerčním úspěchu obou nových dílů, se ale dá jen těžko uvěřit, že za rok opravdu definitivně Halloween (s)končí.

Trailer filmu Halloween zabíjí s českými titulky