I na začátku října platí, že v televizích se nic zajímavého neděje a boj o diváky se nekoná. Tipem týdne tak je náročnější polské drama Poslední rodina, vedle něj hledejte snímky méně známé, případně ne tak výrazné a chválené.
Včelka Mája (
Maya the Bee Movie) (pátek 1. 10., Televize Seznam, 20.00 - 21.50 / sobota 2. 10., 11.50 - 13.40)
© Falcon
Před sedmi lety vznikl v australsko-německé koprodukci animovaný snímek, který měl oblíbenou hrdinku televizního seriálu představit nové divácké generaci. Režírující
Alexs Stadermann tomu přizpůsobil technickou stránku, protože místo klasické ruční animace vsadil na moderní 3D, které rozhodně není špatné, chybí mu ale určité kouzlo. Jinak se mohl spolehnout na svižné tempo, střídmou stopáž, hodně barevnou vizuální stránku, v níž se pořád něco děje a pochopitelně i ikonickou znělku, kterou znají úplně všichni. Jen je možná škoda, že tvůrci až příliš cílí na ty nejmenší diváky, protože příběh je kvůli tomu až moc prostinký, nenápaditý a předvídatelný a humor je hodně infantilní, jednoduchý a povětšinou ne úplně vtipný. Zábava pro děti na páteční večer.
Zajímavost: První verze tohoto příběhu vznikla už v roce 1925.
Oficiální český trailer filmu Včelka Mája / Maya the Bee Movie
Zvoník u Matky Boží (
Notre-Dame de Paris) (pátek 1. 10., ČT2, 21.45 - 23.45 / sobota 2. 10., 13.50 - 15.45)
© The Movie Database
Francouzsko-italské historické drama z druhé poloviny padesátých let je adaptací klasického románu
Victora Huga a je jeho asi vůbec nejlepším zpracováním. Režírující
Jean Delannoy v něm velmi dobře postihuje všechny důležité motivy knihy, aniž by nějaký upozaďoval a soustředí se na výbornou dobovou atmosféru. Ruku v ruce s tím jdou pak velkolepá výprava, zdařilé kostýmy a tehdy naprosto typický sytě barevný vizuál. Za zmínku pak stojí i kulisy, které sice vypadají trochu divadelně, nicméně jsou potřebně působivé a ne tak kýčovité, jak by divák asi očekával. Taktéž určitý romantický duch a krásná hudba dojem výrazně vylepšují. Hlavní role si zahráli výtečná
Gina Lollobrigida a excelentní
Anthony Quinn, jehož Quasimodo je naprosto odzbrojující, dále se pak objeví třeba
Alain Cuny,
Valentine Tessier nebo
Jean Danet. Zub času se sice na tomto melodramatu poměrně podepsal a dnešnímu divákovi může připadat nechtěně směšné, pořád ale jde o velmi dobrou podívanou.
Zajímavost: Film se natáčel v anglické i francouzské verzi, z té anglické byly dvě scény nakonec vystřiženy.
Originální trailer filmu Zvoník u Matky Boží / Notre-Dame de Paris
Kdyby tisíc klarinetů (sobota 2. 10., ČT1, 14.50 - 17.05)
© s-antikvariat.cz
Klasický československý muzikál z první poloviny šedesátých let není úplně typickým zástupcem žánru a stojí a padá s tehdy obrovskou popularitou divadla Semafor. Tehdy debutující režijní duo
Ján Roháč a
Vladimír Svitáček totiž úplně rezignovalo na příběh, který je opravdu hodně chatrný a slouží jen jako velmi volné propojení těch nejslavnějších písní své doby a z dnešního pohledu tak snímek působí jako série několika videoklipů. Je až překvapivé, že i po tolika letech funguje vesměs bez problémů, což může být dáno výbornou černobílou kamerou, poměrně pohodovou a bezstarostnou atmosférou a možná i určitým protiválečným poselstvím, které je ale dost poplatné době vzniku. Chybět nesmí ani hvězdné obsazení, v němž se objeví tehdejší naprostá elita v podobě
Jany Brejchové,
Waldemara Matušky,
Hany Hegerové,
Karla Gotta,
Evy Pilarové,
Vlastimila Brodského,
Jiřího Suchého,
Jiřího Šlitra nebo
Martina Růžka. Jediné, co výrazněji kazí dojem, je přehnaná délka, která je na podobný žánr takřka neobhajitelná. Absolutní legenda na sobotní odpoledne.
Zajímavost: Snímek byl ve své době jedním z nejdražších, protože stál sedm milionů korun.
Ukázka z filmu Kdyby tisíc klarinetů
G.I. Joe: Odveta (
G.I. Joe: Retaliation) (sobota 2. 10., Paramount Network, 20.00 - 22.20 / neděle 3. 10., 17.50 - 20.00)
© CinemArt
Akční dobrodružné sci-fi mělo před osmi lety trochu větší ambice, dnes je ale víceméně zapomenuté. Režírující
Jon M. Chu v něm dostal k dispozici příběh, který nedává moc smysl, což se naštěstí snaží kompenzovat akcí, která má místy povedenou a nápaditou choreografii, je ale zoufale rutinní a nevýrazná. Na druhou stranu jí je tu hodně, což je jedině dobře. Jinak totiž tvůrci nemají moc co nabídnout, protože hlášky nefungují a jsou křečovité a dost nucené, atmosféra je hodně nevyrovnaná a stopáž zbytečně přetažená. Dojem pak částečně vylepšuje obsazení, v němž se sešli
Dwayne Johnson,
Bruce Willis,
Channing Tatum nebo
Jonathan Pryce. Vesměs lehce nadprůměrná záležitost, která velmi rychle vyšumí z hlavy, o čemž se píše i v naší
recenzi.
Zajímavost: Natáčení probíhalo sto šedesát tři dní.
Český trailer filmu G.I. Joe: Odveta / G.I. Joe: Retaliation
Specialista (
The Specialist) (sobota 2. 10., Nova, 22.05 - 00.10 / středa 6. 10., Nova Cinema, 00.30 - 02.25)
© Facebook tvůrce
Akční thriller z první poloviny devadesátých let je určen hlavně milovníkům nostalgie, protože je naprosto typickým produktem své doby, kdy byl žánr na vrcholu. Režírující
Luis Llosa v něm dostal k dispozici příběh, nad nímž nemá smysl moc přemýšlet, protože nedává elementární smysl a je jen určitým spojovníkem mezi akčními scénami. Těch je sice dost, nejsou ale moc nápadité a chybí jim adrenalin a potřebný náboj, svůj účel ale splní. To se nedá říct o zoufalém pokusu o romantickou linii, který nefunguje vůbec a z dnešního pohledu působí trochu sebeparodicky a nechtěně směšně. Dáno je to i tím, že mezi ústředními
Sylvesterem Stallonem a
Sharon Stone neprobíhá bůhvíjaká chemie a jejich kooperace je zvláštně chladná, suverénně nejlepší tak je
James Woods, dále se objeví třeba ještě
Rod Steiger nebo
Eric Roberts. Alespoň, že ta hudba
Johna Barryho šlape od začátku do konce. Absolutně nenáročná záležitost na sobotní večer.
Zajímavost: Na režiséra se v jednu chvíli zvažoval
David Fincher.
Originální trailer filmu Specialista / The Specialist
Aféra Spiegel (
Die Spiegel-Affäre) (neděle 3. 10., ČT2, 00.15 - 01.55)
© IMDb
Německé historické drama není nejen v našich končinách moc známé, což je velká škoda. Dáno je to především zemí původu a asi i televizní produkcí, která je znát hlavně na trochu lacinějších kulisách a celkové komornosti. Tu ale dokázal režírující
Roland Suso Richter přetavit ve výhodu, protože se soustředil na tísnivou atmosféru a pomalé tempo, v němž má čas na detailní a údajně i historicky přesné vylíčení poměrně silného a nadčasového příběhu vycházejícího ze skutečných událostí. Ve druhém plánu se navíc zamýšlí nad úlohou žurnalistiky v moderním světě a nad etikou, která ji provází. Vydařilo se i obsazení, v němž hlavní role ztvárnili
Sebastian Rudolph a
Francis Fulton-Smith, kterým sekundují třeba
David Rott nebo
Johann von Bülow. Neznámý tip, který by zasloužil mnohem lepší vysílací čas.
Zajímavost: Snímek ve svém článku vychválila i dcera jednoho z hlavních aktérů celé aféry.
Ukázka z filmu není dostupná.
Tábor padlých žien (pondělí 4. 10., ČT art, 23.40 - 01.20)
© xFilms.cz
Slovenské drama z druhé poloviny devadesátých let se dnes moc nepřipomíná a zůstává zcela zapadlé. Režírující
Laco Halama v něm vychází z románu
Antona Baláže, který sám napsal scénář. Byl ale nucen předlohu trochu zkrátit a osekat, což znamená, že i když se tvůrci hodně snaží, některé motivy jsou nedořečené a nedotažené a někdy příběh nedává smysl. Hodně zajímavé je i celkové pojetí, neboť atmosféra je poměrně hutná a skoro až depresivní, tvůrce si nad ní ale drží specifický nadhled a tím pádem výsledek působí zvláštně odtažitě a chladně. Na druhou stranu si pomůže pomalejším tempem, v němž má prostor na hlubší propracování charakterů i trochu detailnější představení temné doby těm, kteří ji neprožili. Pány možná potěší i to, že skoro každá herečka se minimálně jednou zcela obnaží. Občas rozpačitý výsledek výrazně zachraňuje obsazení, v němž se objeví
Juraj Kukura,
Hana Gregorová,
Mahulena Bočanová,
Štefan Kvietik,
Oldřich Vízner nebo
Dana Dinková. Zapomenutá záležitost.
Zajímavost: Natáčelo se v Bratislavě a ve vojenských lesích v Malackách.
Televizní spot filmu Tábor padlých žien
Rudá planeta (
Red Planet) (úterý 5. 10., Nova Cinema, 20.00 - 22.05 / středa 6. 10., 15.45 - 17.50 / čtvrtek 7. 10., 14.05 - 16.05)
© IMDb
Miléniový sci-fi thriller se nechvalně proslavil jako jeden z největších propadáků v historii, s odstupem času je jeho hodnocení ale poměrně smířlivé, i když jen velmi lehce nadprůměrné. Debutující režisér
Antony Hoffman se v něm opíral především o vizuální stránku, která vypadá úchvatně. Jinak ale nepříjemně překvapí příběhem, který možná chtěl být chytrý a nabídnout nějaký přesah, ve výsledku je ale zoufale nenápaditý, nezajímavý a nudný a tvůrce se tak musí opírat o berličky v podobě vraždících robotů, přes všechnu snahu se mu ale nedaří skrýt, že podobný námět je na celovečerní počin hodně málo. Nedaří se mu ani udržet jednotnou atmosféru a tempo, čímž ztrácí diváckou pozornost. Dojem pak částečně vylepší výtečnou hudbou
Graemea Revella a obsazením, v němž se krom nevýrazných
Vala Kilmera a
Benjamina Bratta objeví velmi dobří
Carrie-Anne Moss, jejíž koupací scéna je asi tím, co v hlavách utkví nejvíc,
Tom Sizemore nebo
Terence Stamp. Jednohubka, která vyžaduje trochu tolerance.
Zajímavost: Ve snímku je podle odborníků velmi dobře a realisticky zachyceno chování ohně ve stavu beztíže.
Originální trailer filmu Rudá planeta / Red Planet
Na pokraji šílenství (
Girl Most Likely) (čtvrtek 7. 10., Prima Max, 15.45 - 17.50)
© IMDb
Skoro dekádu stará komedie má na zahraničních databázích o něco lepší hodnocení než na těch tuzemských, na nichž navíc není skoro známá. Režijní dvojka
Shari Springer Berman a
Robert Pulcini v ní neměla žádné vysoké ambice a spolehla se jen a pouze na značně předvídatelný a klišovitý příběh, který nikoho nepřekvapí, svižné tempo a značný nadhled, který je znát z každé scény. Humor je sice nevyrovnaný a občas opravdu střílí hodně vedle, naštěstí to ale tolik nevadí. Ve slabších momentech drží snímek nad vodou obsazení, v němž v hlavní roli exceluje
Kristen Wiig, které výborně sekundují
Matt Dillon,
Annette Bening nebo
Bob Balaban. Jen ta stopáž mohla být o něco málo kratší. Další oddechovka.
Zajímavost: Neoficiální název filmu zní
Imogene.
Oficiální trailer filmu Na pokraji šílenství / Girl Most Likely
Poslední rodina (
Ostatnia rodzina) (čtvrtek 7. 10., ČT art, 20.15 - 22.15)
© Facebook tvůrce
Před čtyřmi lety se i v našich klubových kinech objevilo polské životopisné drama, které je překvapivě vyzrálým a na první pohled nenápadným debutem, který mnoho diváků odzbrojí. Režírující
Jan P. Matuszynski v něm vychází ze skutečných osudů polského malíře Beksinskiho, má ale na míle daleko ke schematické a naprosto tradiční biografii. Na ploše tří desetiletí sleduje život jedné rodiny, který je zdánlivě obyčejný, na druhý pohled ale plný neskutečných a neuvěřitelných událostí, které hodně vypovídají o lidské povaze i síle mezilidských vztahů. Spoléhá se na opravdu dost depresivní atmosféru a paradoxně i na postavy, které nejsou moc sympatické, nejde je ale úplně odsoudit, protože mají určitý přesah a donutí diváka k přemýšlení. Zároveň platí, že pokud osobu malíře, kolem níž se vše točí, publikum nezná, bude hodně šokováno některými dějovými zvraty. Vynikající dojmy ještě podtrhují výborné výkony v tuzemsku neznámých tváří, které propůjčují určitý pocit autenticity. Hodně silný, extrémně zajímavý a možná i tip týdne.
Zajímavost: Světová premiéra snímku proběhla na festivalu v Locarnu.
Český trailer filmu Poslední rodina / Ostatnia rodzina