Blu-Ray recenze: Oscarovou Tvář vody doprovází více než hodina bonusů

Vydáno: 01.06.2021 07:30 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Romantické fantasy drama Guillerma del Tora Tvář vody vychází v ČR na Blu-Ray v re-edici, poprvé totiž vyšlo již v roce 2018 pod hlavičkou Bontonfilmu a letos se jej chopili v distribuční společnosti Magic Box.

Tvář vodyRecenzoval/a Jan Varga dne 01.06.2021 07:30. Romantické fantasy drama Guillerma del Tora Tvář vody vychází v ČR na Blu-Ray v re-edici, poprvé totiž vyšlo již v roce 2018 pod hlavičkou Bontonfilmu a letos se jej chopili v distribuční společnosti Magic Box. Hodnocení: 4
Tvář vody
The Shape of Water
Drama / Horror / Thriller / Romantický
USA, 2017 , 123 min.

Režie: Guillermo del Toro
Scénář: Guillermo del Toro, Vanessa Taylor
Kamera: Dan Laustsen
Hudba: Alexandre Desplat
Herci: Sally Hawkins, Michael Shannon, Richard Jenkins, Octavia Spencer, Michael Stuhlbarg, Doug Jones, David Hewlett, Nick Searcy, Stewart Arnott, Nigel Bennett, Lauren Lee Smith, Martin Roach, Allegra Fulton, John Kapelos, Morgan Kelly

Česká premiéra: 15.02.2018

Tvář vody hodnocení na Kinobox.cz: 68.34 %
Tvář vody je netradiční dobovou romancí, odehrávající se v USA v 60. letech, v časech studené války. Hlavní hrdinkou je němá uklízečka Elisa (Sally Hawkins), zaměstnaná v tajném americkém výzkumném středisku, kde vláda vyvíjí a uchovává různé utajované experimenty. Jednoho dne je sem zavezen odněkud z Amazonie i podivný humanoidní obojživelník mimozemského vzezření a není s ním zacházeno zrovna dvakrát šetrně. Elisa pocítí vůči tomuto tvorovi velkou empatii a objeví způsob, jak s ním komunikovat. Postupně se mezi nimi vyvine silné vzájemné citové propojení, které záhy přejde v lásku. Jenže vědci v laboratoři chtějí tvora pitvat…

Sally Hawkins, Octavia Spencer ve filmu Tvář vody / The Shape of Water
© Facebook tvůrce
Režisér Guillermo del Toro, tvůrce Hellboye a Faunova labyrintu, posbíral s Tváří vody jednu cenu za druhou – mimo jiné si odnesl z Benátek Zlatého lva za nejlepší film, z celkem sedmi nominací na Zlaté glóby obdržela Tvář vody ty za nejlepší režii a hudbu a také proměnila čtyři z třinácti nominací na Oscara, včetně té za nejlepší film. Jejím těžištěm je přitom romantický vztah němé ženy s nemluvným obojživelníkem, který se může leckomu zajídat, nicméně Guillermo del Toro pracuje s postavami tak, že ve finále je pochopitelné, že se do sebe zamilují – zkrátka je svede dohromady vzájemná osamělost, vřelost, dorozumívání pomocí gest a přirozené nahlížení na toho druhého bez předsudků.

Po vzoru Faunova Labyrintu se ve Tváři vody střetává snový pohádkový svět s okolní trpkou a drsnou realitou, která tvoří k naivní a křehké romanci ústředního páru výrazný kontrast a nekompromisně ji čas od času narušuje i překvapivými vpády zneklidňující brutality, čímž rozumně vyvažuje jiné, naopak chlácholivé prvky – například humor, jehož zdrojem je zejména Elisina kamarádka a kolegyně v sympatickém podání Octavie Spencer. Kromě nich dvou lze na stranu kladných hrdinů dále přihodit i Richarda Jenkinse v roli Elisina stárnoucího souseda a Michaela Stuhlbarga coby starostlivého vědce. Zlo je oproti tomu reprezentováno především postavou Michaela Shannona, přesvědčivě hrajícího krutého a hrubého šéfa laboratoře, jehož vnitřní prohnilost se projevuje i navenek prostřednictvím jeho postupně uhnívajících a černajících prstů.

Fotografie z filmu Tvář vody / The Shape of Water
© Facebook tvůrce
Faunův labyrint byl nicméně příběhově velmi čistý a pracoval jen s poměrně málo motivy, které však v rámci nepředvídatelného děje dokázal využít s maximální efektivitou. Tvář vody je dějově mnohem průzračnější, přitom je ale snímek nejrůznějšími motivy vyloženě přeplácán. Řadě z nich se pochopitelně věnuje navíc jen okrajově, na druhou stranu jejich přítomnost dost možná napomohla jeho cestě k filmovým cenám – jedná se totiž často o motivy reprezentující žhavá politická, společenská a sociální témata hýbající nejen Amerikou, ale celým světem. Nechybí diskriminace černochů, homosexualita, trumpovsky nadutý generál, ani sexuální obtěžování na pracovišti.

Prvotřídní zpracování a po všech stránkách výrazná a profesionální filmařina dopomohly toku, že se Tvář vody i na Oscarech prosadila jako rovnocenný partner s áčkovými tituly, byť její námět má zřetelně béčkový základ. Právě starým béčkovým hororům, romancím a muzikálům i americké filmové historii samotné tímto snímkem Guillermo del Toro vzdává svůj krásný a osobitý hold, do nějž nezapomněl otisknout sám sebe i svou lásku k filmu, a okouzlující výsledek jeho snažení stojí za to.

BD obal filmu Tvář vody / The Shape of Water
© Magic Box
Blu-Ray:

Film Tvář vody vychází v ČR na Blu-Ray v re-edici, poprvé totiž vyšel již v roce 2018 pod hlavičkou Bontonfilmu a letos se jej chopili v distribuční společnosti Magic Box. Na jediném disku se přitom spolu s filmem nachází více než hodina bonusových materiálů. Úvodní menu je v angličtině, jednotlivé bonusy však mají české titulky (a pokud umíte polsky, můžete si film pustit i s polským doprovodným komentářem).

Srdcem bonusových materiálů je téměř půlhodinový film o filmu s názvem A Fairy Tale for Troubled Times (Pohádka pro těžké časy), který si můžete pustit buď v celku, nebo po částech. Sestává totiž ze čtyř segmentů, které lze přehrát každý zvlášť.

Tyto segmenty nesou názvy „Love in an Age of War“, „Summoning a Water God“, „Shape, Form and Function“ a „Aquatic Melodies“, v nichž je snímek Tvář vody rozebrán od příběhu a jeho hlavních témat a motivů přes různé fáze produkce a natáčení až po konkrétní aspekty, jako je podoba zmiňovaného obojživelného stvoření nebo filmová hudba. Pozoruhodná je sekce Anatomy of a Scene (Anatomie scény), v níž se nacházejí dvě videa, ve kterých režisér Guillermo del Toro komentuje a analyzuje dvojici scén z filmu – nejprve prolog a následně i taneční sekvenci, která se vymyká zbytku filmu svým stylem a zpracováním.

Michael Shannon ve filmu Tvář vody / The Shape of Water
© Facebook tvůrce
Krátký dokument Shaping the Waves: A Conversation with James Jean (Tvarování vln: Rozhovor s Jamesem Jeanem) je de facto komentovaným videem s hlavním výtvarníkem filmu, jenž je zároveň autorem alternativního plakátu k filmu a jehož kresby inspirovaly značnou část jeho výsledné podoby. Pro největší fanoušky je pak připraven i téměř čtvrt hodiny dlouhý záznam z režisérových přednášek s názvem Guillermo del Toros Masterclass (Guillermo del Toro: Mistrovská třída), během nichž předváděl posluchačům na projektoru první grafické návrhy k filmu a původní nákresy, včetně těch nakonec nerealizovaných. Sérii bonusů ve finále uzavírá trojice trailerů, která působí už spíš jako obligátní doplněk. Ostatní výše uvedené bonusové materiály jsou totiž už tak po obsahové stránce poměrně dost vyčerpávající a jako informacemi a vizuálními podněty nadité dodatky k filmu více než obstojné.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: DTS-HD Master Audio 5.1 anglicky, Dolby Digital 5.1 česky, hindsky, mandarínsky, maďarsky, thajsky a turecky + Dolby Digital 5.1 polský komentář

Titulky: české, anglické pro neslyšící, bulharské, hebrejské, hindské, chorvatské, indonéské, islandské, kantonské, korejské, maďarské, mandarínské, polské, portugalské, rumunské, řecké, slovenské, slovinské, srbské, thajské, turecké a vietnamské

Obrazové formáty: 16:9 / 1,85:1

V prodeji od 3. 2. 2021

USA, 2017, 123 minut