V polovině dubna už to v televizích není taková premiérová smršť jako v minulých týdnech, přesto se v programech najdou hodně zajímavé a navíc málo vysílané snímky, které se leckdy nedají jinou cestou sehnat.
Street Kings (
Street Kings) (pátek 9. 4., Nova, 22.10 - 00.10 / neděle 11. 4., Nova Cinema, 00.00 - 01.55 / pátek 16. 4., 02.40 - 05.15)
© movie-24th
Třináct let staré kriminální drama se sice od podobných žánrovek moc neliší, pořád ale jde o hodně solidní podívanou, která naplní očekávání. Režírující
David Ayer v něm dostal k dispozici velmi dobrý, ale trochu klišovitý a předvídatelný příběh o korupci v policejních řadách, který nikoho nepřekvapí. Opíral se tak hlavně o skoro autentickou atmosféru předměstí Los Angeles, poměrně drsnou a syrovou akci a několik morálních dilemat, s nimiž pracuje velmi dobře a navíc donutí diváka k zamyšlení. Spolehnout se mohl i na hvězdné obsazení, v němž nejvíce vyniká charismatický
Keanu Reeves, jehož doplňují třeba
Forest Whitaker,
Hugh Laurie,
Chris Evans,
Terry Crews nebo
Naomie Harris. Jediné, co kazí dojem, je trochu jednostranný pohled na celou tematiku a také to, že snímek opravdu nemá žádný překvapivý moment. Ideální tip na páteční večer.
Zajímavost: Filmová hudba se nahrávala v pražském Rudolfinu.
Originální trailer filmu Street Kings / Street Kings
Asterix a Vikingové (
Astérix et les Vikings) (sobota 10. 4., ČT :D, 13.10 - 14.25)
© IMDb
Patnáct let staré francouzsko-dánské animované dobrodružství navazuje na klasické zpracování slavných komiksových postav, a i když na nejlepší počiny nedosahuje, ostudu jim rozhodně nedělá. Režírující dvojice
Stefan Fjeldmark a
Jesper Møller v něm velmi překvapivě vsadila na klasickou ruční animaci, která je příjemným osvěžením, je dost povedená a v rámci možností skoro dokonalá. Příběh nemá smysl řešit, protože jde spíše o sled jednotlivých epizod, které jsou záminkou pro různé gagy a humorné situace, které jsou ale žel bohu dost nevyrovnané. Nejlepší jsou ve chvílích, kdy v nich účinkují titulní Vikingové, což je naštěstí dost často. Potěšující je i univerzálnost různých vtipů, které pobaví děti i dospělé, aniž by se kdokoli cítil upozaděn. I vzhledem ke svižnému tempu a střídmé stopáži si tak není de facto na co stěžovat. Klasika v moderním pojetí, která se ale drží původního ducha a ta nejvhodnější rodinná zábava po sobotním obědě.
Zajímavost: Snímek vznikl klasickou animací, počítač byl použit pouze na speciální efekty.
Originální trailer filmu Asterix a Vikingové / Astérix et les Vikings
Gagarin: První ve vesmíru (
Gagarin. Pervyy v kosmose) (sobota 10. 4., ČT2, 20.00 - 21.55)
© The Movie Database
Skoro dekádu staré ruské životopisné drama u nás není moc známé a oficiální cestou se nedá sehnat. Debutující režisér a spoluscenárista
Pavel Parkhomenko v něm zvolil podobný přístup jako tvůrci slavnějších hollywoodských žánrovek a vsadil na velkolepý a někdy trochu kýčovitý patos a nevyhnul se ani určitému propagandistickému ladění, nikdy ale nepřekročí hranici nesnesitelnosti a udržuje se v určitých mantinelech. Vše je pochopitelně podmalováváno potřebně velkolepou hudbou. Ti, kteří mají o kosmonautiku zájem, ocení, že tvůrci si dali práci s rešeršemi a příběh obsáhli takřka věrně a od reálných základů se příliš neodchýlili. K vesměs dobrým dojmům přispívá i krátká stopáž, v níž není čas na úplné zbytečnosti. Hlavní roli ztvárnil obstojný
Jaroslav Zhalnin, jemuž sekundují podobně málo známé tváře. Kdyby byl snímek vyprávěn lineárně a zbytečně nezařazoval flashbacky, byl o něco originálnější a nabídl nějaký ten skutečný archivní záběr, byly by dojmy ještě o něco lepší. Trocha historie na sobotní večer.
Zajímavost: Jde o vůbec první biografii, k jejímuž natočení dala souhlas Gagarinova rodina.
Originální trailer filmu Gagarin: První ve vesmíru / Gagarin. Pervyy v kosmose
Viktorie a Abdul (
Victoria & Abdul) (sobota 10. 4., Nova Cinema, 20.00 - 22.15 / neděle 11. 4., 13.45 - 15.55 / pondělí 12. 4., 08.45 - 11.00)
© Facebook tvůrce
Čtyři roky staré životopisné drama u nás tolik známé není, i když vyšlo i na nosičích pro domácí kino a stojí za ním poměrně slavná jména. A ono se asi není co divit, protože režírující
Stephen Frears v něm vsadil na absolutní diváckou jistotu spočívající v atraktivním tématu vycházejícím z historie. A jako by mu tohle stačilo, protože příběh oslní jen v úvodním seznamování postav a s přibývajícím časem se pohybuje v zajetých žánrových kolejích, které neopustí a tím pádem nikoho ničím nepřekvapí. Nad vodou tak snímek drží krásná kamera, výborně zvolené lokace, dobová atmosféra a obsazení titulních rolí, které bravurně ztvárnili
Judi Dench a
Ali Fazal. Nejvíc tak mrzí to, že postavy nejsou příliš životné a jsou naopak zbytečně černobílé a přímočaré. I těch emocí by mohlo být víc. Nenáročná a nevýrazná záležitost na jedno podívání.
Zajímavost: Když začalo natáčení, byla
Dench o měsíc starší než královna Viktorie v době, kdy zemřela.
Oficiální trailer filmu Viktorie a Abdul / Victoria & Abdul
Mama (
Mama) (sobota 10. 4., Nova Cinema, 22.15 - 00.00 / pondělí 12. 4., 02.15 - 05.35)
© CinemArt
Španělsko-kanadský horor postupem času upadl trochu v zapomnění, což je malinko škoda, na druhou stranu to až zas tak překvapivé není. Tehdy celovečerně debutující režisér a spoluscenárista
Andy Muschietti v něm totiž natočil dlouhou verzi svého krátkometrážního snímku a na výsledku je to znát. Zpočátku navnadí zajímavě vypadajícím příběhem, dusivou atmosférou, výbornou vizuální stránkou i svižným tempem. S přibývající stopáží, která tedy naštěstí není tak dlouhá, ale zároveň přibývá těch nejotřepanějších žánrových klišé, lekačky vůbec nefungují, strach se absolutně nedostavuje a celé se to mění v jednu velkou nudu. Moc nepomáhá ani samotný závěr, který je viditelně digitální a emočně nepůsobí tak, jak bylo zamýšleno a zcela se míjí s tvůrcovými záměry. Titulní role ztvárnili
Jessica Chastain a
Nikolaj Coster Waldau, kteří ale nemají moc prostoru na to předvést cokoli zásadního. Více se dozvíte z naší
recenze.
Zajímavost: Titulní postava Mama byla inspirována obrazem Amedea Modiglianiho.
Český trailer filmu Mama / Mama
Pancho Villova jízda (
Villa Rides) (neděle 11. 4., ČT2, 20.00 - 22.05)
© IMDb
V našich končinách absolutně neznámý western z konce šedesátých let je jedním ze zástupců žánru, který do něj přidává trochu válečné tematiky. Jeho nejslabším článkem je režírující
Buzz Kulik, který dostal k dispozici scénář, na němž se podíleli mimo jiné
Robert Towne a
Sam Peckinpah, kteří ho zřejmě zamýšleli trochu jinak. Pro prvního jmenovaného je typický důraz na psychologii postav a pomalu vyprávěný příběh, pro druhého pak nekompromisní násilí. Ve výsledku ovšem zůstala velmi jednoduchá zápletka, v níž jsou důležité velkolepé a slušně zvládnuté válečné scény, výborná dobová atmosféra a poměrně solidní výprava. Akce, která zřejmě měla být brutální, působí někdy až groteskně, navíc tu velký prostor dostává i bizarní romantická linie. Nedostatky ale z větší části kompenzuje výborné obsazení, v němž hrají prim
Yul Brynner,
Charles Bronson a
Robert Mitchum, v menších rolích se objeví i
Herbert Lom,
Fernando Rey nebo
Alexander Knox. Trochu netradiční žánrovka, která mohla být o něco kratší.
Zajímavost: Peckinpah měl původně i režírovat, jenže
Brynnerovi se nelíbilo, že Pancho Villa byl vykreslen jako krutý bandita, později tedy přišel
Towne, scénář přepsal a
Peckinpah byl vyhozen.
Televizní spot filmu Pancho Villova jízda / Villa Rides
Záměna (
The Switch) (pondělí 12. 4., Prima Max, 20.00 - 22.05 / úterý 13. 4., 18.05 - 20.00)
© IMDb
Jedenáct let stará romantická komedie je na zahraničních databázích hodnocena o něco lépe než u nás a dosahuje tím pádem na lehký nadprůměr. Dáno je to opět tím, že evropské publikum přece jen typicky americký jednoduchý humor leckdy nepřijímá a moc se u něj nebaví. Právě na něj totiž vsadilo režírující duo
Josh Gordon a
Will Speck a vzhledem k tomu, že o moc víc nenabízí, je třeba s tím počítat. Příběh je plný tradičních žánrových klišé a zoufale předvídatelný a vtipy jsou vesměs stejné, takže po chvíli je jasné, jakým směrem se vše bude ubírat a tvůrci nikoho nepřekvapí. Tempo je naštěstí svižné, pár scén je vskutku úsměvných a taktéž atmosféra je potřebně odlehčená a je znát, že se autoři neberou moc vážně. Hlavní role velmi dobře zahráli
Jason Bateman a
Jennifer Aniston, mezi nimiž funguje slušná chemie, z pozadí je navíc jistí
Jeff Goldblum,
Juliette Lewis nebo
Patrick Wilson. Jen ta stopáž měla být o takových dvacet minut kratší. Žánrovka pro tolerantnější a méně náročné publikum.
Zajímavost: Snímek je inspirován povídkou
Baster Jeffreyho Eugenidese.
Oficiální trailer filmu Záměna / The Switch
Ejzenštejn v Guanajuatu (
Eisenstein in Guanajuato) (úterý 13. 4., ČT art, 22.55 - 00.35)
© Facebook tvůrce
Koprodukční životopisná komedie se před šesti lety mihla i v tuzemských kinech, diváků tam ale moc nenasbírala. To je ovšem dáno jejím zacílením, protože jde o velmi zvláštní a specifickou intelektuální hříčku, kterou málokdo docení. Režisér a scenárista
Peter Greenaway v ní zcela záměrně několikrát radikálně změní náladu celého snímku, který tak někdy působí zoufale amatérsky a jako vysloveně špatný, jindy ale sofistikovaně vtipně a chytře natočený. Platí také to, že čím více ví divák o osobě
Sergeje Ejzenštejna a jeho tvorbě a celkovém směřování kinematografie ve dvacátých a třicátých letech minulého století, tím víc se bude bavit a objevovat skryté odkazy. Autor se nebál ani otevřených homosexuálních scén, takže někdy dle ohlasů výsledek připomíná umělecké gay porno. Hlavní roli ztvárnil málo známý
Elmer Bäck a ani zbytek obsazení netvoří extra povědomé tváře. Velmi svérázný počin, který stojí za vidění, i když ho všichni nevydrží.
Zajímavost: Na začátku filmu vstupuje hlavní hrdina do kina s plátnem ve formátu 16:9, to však v té době ještě neexistovalo.
Český trailer filmu Ejzenštejn v Guanajuatu / Eisenstein in Guanajuato
Jeden z nich je vrah (středa 14. 4., ČT art, 21.40 - 23.15)
© s-antikvariat.cz
Normalizační československé kriminální drama z raných sedmdesátých let hlavně v úvodní části připomíná ty nejlepší filmy noir. Režírující
Dušan Klein ale postupem času zvolní a zůstává jen příjemně hutná a v dobrém slova smyslu nepříjemná atmosféra, skvělá hudba a přednost dostává klasické detektivní schéma. To ale naštěstí funguje, protože příběh je velmi dobře napsaný, disponuje skvěle propracovanými postavami a poměrně zajímavou pointou, která žánru úplně neodpovídá, protože zůstává lehce otevřená. V kombinaci s pomalejším tempem a rozvážnějším vyprávěním to poměrně vychází, i když v některých chvílích přesto snímek působí trochu zmateně a nedotaženě, což může být dáno i ústředním charakterem vyšetřovatele, který je nezvykle pasivní. Většinu nedostatků ale kompenzuje fantastické obsazení, v němž dostali důvěru
Jiří Adamíra,
Bohumil Šmída,
Ilja Prachař,
Josef Somr,
Bohuš Záhorský nebo
Václav Lohniský. Trochu zapomenutá tuzemská záležitost.
Zajímavost: Natáčelo se v Praze a na Slapech.
Televizní spot filmu Jeden z nich je vrah
Coco Chanel & Igor Stravinsky (
Coco Chanel & Igor Stravinsky) (čtvrtek 15. 4., ČT art, 20.15 - 22.10)
© IMDb
Francouzsko-švýcarsko-japonské romantické drama patří v tuzemsku k těm méně známým, ačkoli se dá sehnat na nosičích pro domácí projekce. Režírující
Jan Kounen v něm upoutá především vizuální a obrazovou stránkou, která je precizní a skvěle funguje v kombinaci s komorní, ale zajímavou výpravou a velmi slušnou dobovou atmosférou. Po příběhové stránce je to ovšem horší, protože tvůrci by evidentně rádi sdělili mnoho filosofických myšlenek, většinu jich ale jen naznačí a nedořeknou. Ani klíčová romantická linie moc nefunguje, protože autor si od postav drží odstup, tím pádem v ní úplně chybí emoce a potřebné erotické jiskření, což je trochu problém. Dojem částečně napraví obsazení, v němž ústřední role ztvárňují výborní
Mads Mikkelsen a
Anna Mouglalis, kterým sekundují především
Elena Morozova a
Natacha Lindinger. Slušná, ale nedotažená žánrovka.
Zajímavost: Mikkelsen se kvůli roli naučil francouzsky, rusky a hrát na klavír.
Oficiální trailer filmu Coco Chanel & Igor Stravinsky / Coco Chanel & Igor Stravinsky