Recenze: Carey Mulligan patří celý film! Jako Nadějná mladá žena je excelentní.

Vydáno: 23.03.2021 07:30 - Lukáš Frank | foto: Focus Features

Slavnostní oscarový ceremoniál, jehož scénář zatím není známý, se nezadržitelně blíží a vítěze všech kategorií odhalí už 25. dubna 2021. Připravili jsme pro vás recenze osmi filmů, které jsou nominovány v hlavní kategorii.

Nadějná mladá ženaRecenzoval/a Lukáš Frank dne 23.03.2021 07:30. Slavnostní oscarový ceremoniál, jehož scénář zatím není známý, se nezadržitelně blíží a vítěze všech kategorií odhalí už 25. dubna 2021. Připravili jsme pro vás recenze osmi filmů, které jsou nominovány v hlavní kategorii. Hodnocení: 4.5
Nadějná mladá žena
Promising Young Woman
Drama / Komedie / Thriller / Krimi
USA, 2020 , 113 min.

Režie: Emerald Fennell
Scénář: Emerald Fennell
Kamera: Benjamin Kracun
Hudba: Anthony Willis
Herci: Adam Brody, Ray Nicholson, Sam Richardson, Carey Mulligan, Timothy E. Goodwin, Clancy Brown, Jennifer Coolidge, Laverne Cox, Scott Aschenbrenner, Bo Burnham, Christopher Mintz-Plasse, Alison Brie, Bryan Lillis, Lorna Scott, Connie Britton

Česká premiéra: 27.05.2021

Hodnocení: 9/10
Nadějná mladá žena hodnocení na Kinobox.cz: 73.79 %
Nadějná mladá žena na sebe upoutala už zajímavým trailerem, který sliboval neokoukanou a docela originální podívanou. Mladá dívka předstírající opilost se nechá sbalit na první pohled hodným sympaťákem, aby mu v přítmí jeho bytu dala životní lekci. Příběh, který tu ještě nebyl. Filmů, které se dotýkají problematiky hnutí #MeToo, bylo v poslední době natočeno několik. Většina ale zůstala jen na půli cesty k tomu doopravdy zaujmout nebo šokovat tím správným směrem, a tak jen vyšuměla do ztracena. Pětatřicetiletá režisérka a herečka Emerald Fennell (Koruna, Dánská dívka), která je zároveň producentkou filmu a autorkou scénáře, si ve filmu sama zahrála a svoji celovečerní prvotinu dokázala natočit téměř bez chyby. A rovnou z toho byly 3 nominace na Oscara!

Carey Mulligan ve filmu Nadějná mladá žena / Promising Young Woman
© Focus Features
Cassie (Carey Mulligan) poznáváme jako drsnou třicátnici se smyslem pro černý humor, který suše dávkuje divákům a získává tak u nich další plusové body. Její inteligence až mrazí a rezignovaný postoj k životu prokazuje absolutním nezájmem o cokoliv. Tato kdysi nadějná mladá žena žije tajný druhý život, ve kterém nejde o nic víc než o pomstu. O pomstu mužskému pokolení. Scénář postupně odhaluje minulost, díky které se život Cassie obrátil naruby a nastoluje jí nečekaná setkání, která mohou pomoci napravit křivdy z dřívějška.

Herečce Carey Mulligan je sice teprve 35 let, ale už nějakou dobu exceluje snad v každém filmu, ve kterém se objeví. O tom svědčí i obrovské množství nominací na všemožné prestižní ceny. Její podání blonďaté Cassie nemá jedinou chybu a zcela právem je Mulligan jednou z nominovaných na zlatého plešouna. Letošní konkurence je ale veliká, tak se nechme překvapit, jak Akademie rozhodne. Ač jsou vedlejší herecké výkony na vysoké úrovni a perfektně Cassie doplňují, Mulligan si pro sebe ukradla celý film a po jeho zhlédnutí bude mít divák pocit, jako by byla na plátně po celou dobu jen ona. A ono to vůbec nevadí a perfektně to funguje!

Fotografie z filmu Nadějná mladá žena / Promising Young Woman
© Tattoo News
V jedné chvíli sledujeme frustrovanou a na celý svět naštvanou Cassie, která už dlouhé roky dělá práci, která ji absolutně nenaplňuje, v té druhé se zcela promění v odhodlanou ženu, která udělá vše pro to, aby se pomstila a alespoň trošku dokázala nastolit řád ve světě, který tak nesnáší. I když to vypadá, že celý film je v podstatě jeden velký útok proti mužům a je určen převážně ženám, není tomu tak. Téma je podáno (a zahráno) natolik dobře, že obě pohlaví donutí se zamyslet nad celým problémem a motivaci Cassie, proč tohle všechno dělá, jistě pochopí. Právě tohle pochopení se zcela jistě dostaví v perfektní scéně s děkankou univerzity v podání Connie Britton.

Obdiv si zaslouží i samotná režisérka. Emerald Fennell má malé zkušenosti se psaním scénářů a téměř žádné zkušenosti s režií, a přesto to není vůbec znát. Svůj scénář dokázala perfektně přenést na plátno i s veškerým napětím a mrazením v zádech ve správných chvílích, postupným dávkováním větších nebo menších překvapení, s optimální dávkou humoru a se skvělými hereckými výkony.

Na chvíli se dočkáme i sladké romantické atmosféry mezi hlavními hrdiny, která ale nemá dlouhého trvání a ač by se mohlo zdát, že ze žánru filmu vybočuje, naopak do něj zcela zapadá. Celému jejímu dílu naprosto dominuje závěr, který je jedním z nejlepších, který jsme měli možnost za poslední dobu vidět. Šokující, překvapivý, syrový a zcela uspokojující. Atmosféru filmu dokresluje povedený soundtrack, jemuž vévodí upravené písně Britney Spears nebo třeba i otravná Stars are blind Paris Hilton, která výjimečně tak otravně nepůsobí.

© Notion
Nadějná mladá žena je jedním z nejlepších filmů svého žánru a také tohoto tématu. Má vše, co by měl oscarový snímek mít. Neokoukaný a originální scénář, silné téma, bezchybně hrající hlavní herečku, perfektní soundtrack a překvapivý závěr, nad kterým budete ještě nějakou dobu přemýšlet. Snímek divákem jen tak neprošumí, nenechá ho bez emocí, naopak jej donutí zamyslet se nad celou touto problematikou a je jedno, jestli jde o muže, nebo ženu.

Kdybych měl být hnidopich a najít nějakou tu chybičku na Nadějné mladé ženě, tak je to možná její název, který na mě v češtině působí trošku kostrbatě a nepříliš zapamatovatelně, ač je překlad v podstatě doslovný. Druhým mínusem, ale možná jen mým osobním, je obsazení Jennifer Coolidge do role Cassieny matky, která pro mě bude asi už navždy Stiflerovou mámou. Uvidíme, jestli Akademie překvapí a vybere jako nejlepší film právě Nadějnou mladou ženu. Její zvolení by určitě nebylo ostudou, ale porota se bohužel zřejmě touto cestou nevydá.

Originální trailer filmu Nadějná mladá žena