Téma: Bude stoupající úspěch streamovacích služeb znamenat konec pro kina?

Vydáno: 28.03.2021 10:30 - Lukáš Frank | foto: Prague.eu

Už několik měsíců bojují proti koronaviru mimo jiné i filmový průmysl a kina, jejichž místo se snaží zaplnit více a více populárnější streamovací služby. Dokáží Netflix a jemu podobní vytlačit z trhu klimatizované sály multiplexů?
První biografy se objevily před více než sto lety. Pražská Lucerna hraje na stejném místě, tedy v pasáži ve Vodičkově ulici, od roku 1909. Oblíbenost útulných kinosálů a sledování filmů na velkém plátně nabíralo na oblíbenosti a návštěvnost během let stoupala. Jen namátkou, černobílý Kristián s Adinou Mandlovou a Oldřichem Novým odstartoval v kinech na počátku 2. světové války, a přesto se na něj stály fronty u pokladen. Lidé se chtěli bavit. Poválečný snímek Divá Bára vidělo v roce 1949 téměř pět milionů diváků. Na Troškovu předrevoluční komedii Slunce, seno, jahody se v roce 1984 vydalo více než tři miliony platících.

IMAX
© REWIND.sk
Po roce 1989 návštěvnost filmových představení klesala, protože si lidé nacházeli jiné způsoby trávení volného času a nemodernizovaná socialistická kina nelákala k jejich navštívení. S příchodem multiplexů na konci devadesátých let se začala situace zlepšovat. Velká kina si našla své místo na trhu, lákala na americké blockbustery, tuny popcornu, litry coly, pohodlné sedačky a nejmodernější technologie. Relativně nedávno přidala do nabídky různé formáty od obrovského IMAX plátna až po pohybující se sedačky. I když byla v posledních letech stále více a více vyhledávána atmosféra starších kin, multiplexy hrály svůj prim. Všechno tohle bylo ale nečekaně utnuto v minulém roce, kdy celý svět zachvátila pandemie koronaviru, která je přiživována velkou měrou médii.

„Co teď, když nám zavřeli kina?“, říkali jsme si v polovině března minulého roku. Hromadné přesuny filmových premiér odstartovala nejnovější bondovka Není čas zemřít. Další snímky na sebe nenechaly dlouho čekat. Kdo z toho ale těžil nejvíce? Streamovací služby jako Netflix nebo HBO Go. Předplatitelé se jen hrnuli a většina z nich zjistila, že za málo peněz dostane hodně muziky. Velkým plusem je šance sledovat z pohodlí domova často kvalitnější snímky, než nabízí kino. Divák má možnost v podstatě neomezeného výběru, který je v kině limitován programem. A může film komentovat, jíst si u něj, co chce, stopnout si ho, může jich sledovat více po sobě, a to vše třeba jen v trenkách z gauče. Proč by měl tedy utratit 450 KČ za vstupenky a dalších 300 KČ za občerstvení, když to může mít doma za 200 KČ měsíčně a se spoustou výhod?

Ivan Trojan ve filmu  / Šarlatán
© Cinemart
Člověk potřebuje sociální kontakt, potřebuje kulturu a potřebuje svůj život obohatit zážitky. Tím jsou pro mnohé z nás návštěvy kina. Proto, když se v létě 2020 kina otevřela, nebyl to zase takový kasovní propadák, jak se očekávalo a jak se psalo. České filmy jako ŠarlatánHavel nebo třetí Bobule navštívilo více než 150 000 diváků. Netrvalo to ale dlouho a kina se opět uzavřela a jejich uzavření trvá dodnes.

Ze situace, která měla být záležitostí na pár týdnů, se staly měsíce. Velká světová studia, ve kterých se točí astronomické částky, musela na problém reagovat. Warner Bros. v letošním roce nabídne souběžně premiéry svých filmů jak v klasických kinosálech, tak na streamovací službě. Filmový fanoušek si tak může očekávané blockbustery jako The Matrix 4Duna nebo třetí V zajetí démonů 3 pustit doma. Paramount studio bude své filmy nabízet na těchto službách třicet dní po premiéře v kinech.

Byla jen otázka času, kdy se objeví průzkum, z jehož výsledku se vyděsí jak kina, tak filmaři, ale filmová studia z toho vytěží maximum. V Česku průzkum zatím neproběhl, ale američtí diváci mají jasno. Přes 90 % předplatitelů HBO Max a 64 % lidí, kteří službu nemají předplacenou, uvedlo, že by si ji předplatili, kdyby na ní vycházely nové filmy ve stejný den, jako by šly do kin. To samé pak platí pro streamovací službu Paramount+. Z ankety zároveň vyšlo najevo, že jsou diváci ochotni zaplatit za možnost zhlédnout filmu z domova v den jeho premiéry až 17 dolarů měsíčně. Je tohle konec pro americká kina? Můžeme stejný koncept předpokládat i u nás?

Ondřej Vetchý, Tereza Kostková ve filmu  / Ženy v běhu
© Facebook tvůrce
Češi jsou možná trošku konzervativnějším národem než Američané a nenechají si své oblíbené kino jen tak vzít. Milují české filmy, na které si rádi zajdou do kina. Dobrým příkladem je třeba komedie Ženy v běhu, kterou vidělo před dvěma roky 1,5 milionu platících diváků. Otázkou je, co s Čechy udělá takto dlouhé odloučení od tohoto prostředí. Možností je několik. Názory v různých diskusních fórech se liší. Některým nechybí otravné chroupání popcornu, které se ozývá z řady za nimi nebo kopání nohou do sedačky a raději zvolí sledování filmu z pohodlí domova. Jiným atmosféra temného kinosálu chybí. Někteří se bojí nákazy, ostatní kino nezajímá. Misky vah se nepřiklání v tuhle chvíli ani na jednu ze stran, protože je doba natolik nejistá, že nelze určit jednoznačný závěr.

Ač streamovací služby nabízí opravdu pestrý program a často hodně kvalitní snímky, o čemž svědčí i letošní nominace na Oscara, z nichž hned několik v hlavní kategorii je z produkce právě zmiňovaných služeb, tak je docela těžké si představit, že by dokázaly vytlačit kina z trhu. Kina nevymizí zcela z povrchu zemského, ale budou se muset zamyslet nad změnou své firemní politiky a zaměřit se na návštěvu kina jako na opravdový zážitek, kvůli kterému stojí za to zvednout zadek z gauče. Divák si bude možná pečlivěji vybírat, na jaký film půjde. Bude zvažovat, zda se mu vyplatí utratit tolik peněz za dvě hodiny času. Bude přemýšlet, jestli je film opravdu tak dobrý, aby za něj zaplatil.

Možná bude více vyhledávat recenze a uživatelská hodnocení. Zvykl si totiž na to, že sedne k televizi, stiskne tlačítko a má na výběr z tisíce filmů a seriálů, za které mu měsíčně odejde z účtu pár korun. V kině dá za pár hodin sledování filmu několikanásobek, a ještě s tím rizikem, že se mu snímek nemusí líbit. Na streamovací službě jej může přepnout a nikdy nedokoukat. Ano, atmosféra, kterou nabízí kinosály, je jedinečná a podmanivá a tento zážitek vytrhne člověka z obyčejného sledování televize k něčemu jedinečnému.

Gary Oldman, Arliss Howard, Tom Pelphrey ve filmu Mank / Mank
© Netflix
Bude tomu tak ale i do budoucna? Nebo lidé zpohodlní a připoutají se jen k televizi? Změní to radikálně svět filmu u nás? Bude české filmy po měsíci v kině uvádět i Česká televizenebo je takový osud nečeká? Spousta otázek, na které dokáže odpovědět až čas. Jisté je, že kina zažívají krušné časy, streamovací služby žně a je otázkou, jestli se tato situace dostane postupem času do rovnováhy, nebo se dočkáme revoluce ve filmovém průmyslu. Prozatím se klidně usaďte a zapněte si třeba Manka Davida Finchera na Netflixu, který získal před pár dny deset oscarových nominací.

A jak jste na tom vy? Preferujete raději kino, nebo sledování filmu v domácím prostředí? Těšíte se až kina znovu otevřou?



NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY