Blu-Ray recenze: Logan: Wolverine vychází s více než hodinovým filmem o filmu

Vydáno: 07.03.2021 10:30 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Film Logan: Wolverine vyšel na DVD a na Blu-Ray již před pár lety, letos se nicméně dostává znovu na trh pod křídly Magic Boxu. Jeho bonusovým materiálům přitom vévodí hodinu a čtvrt dlouhý film o filmu a režisérský komentář.

Logan: WolverineRecenzoval/a Jan Varga dne 07.03.2021 10:30. Film Logan: Wolverine vyšel na DVD a na Blu-Ray již před pár lety, letos se nicméně dostává znovu na trh pod křídly Magic Boxu. Jeho bonusovým materiálům přitom vévodí hodinu a čtvrt dlouhý film o filmu a režisérský komentář. Hodnocení: 3.5
Ve filmu Logan: Wolverine se Hugh JackmanPatrick Stewart naposledy vrátili ke svým postavám mutantů Wolverina a profesora Charlese Xaviera. Logan: Wolverine sice vznikl na základě komiksu od Marvelu, ale je úplně jiný než cokoli jiného, co jste od Marvelu kdy viděli. Jednak je nepřístupný do patnácti let, takže Wolverine v něm konečně zhusta sprostě nadává, trhá nepřátele na kusy a zaráží jim drápy do lebek, ale především má úplně jinou atmosféru a jiné tempo vyprávění, než je u komiksových filmů od Marvelu obvyklé. Je hodně westernový, hodně temný, ohromně civilní a až překvapivě depresivní.

Hugh Jackman ve filmu Logan: Wolverine / Logan
© Facebook tvůrce
Příběh je zasazen do roku 2029, tedy do dystopické budoucnosti, která až na pár technologických vychytávek připomíná naší současnost, akorát o trochu více znepokojivou. Mutanti až na výjimky prakticky vymřeli a noví už se nerodí. Přeživší Wolverine sice nestárne, ale vypadá příšerně sešle a nemocně, nejradši by měl od všech pokoj a možná by se i rád konečně zastřelil, ale místo toho chlastá a živoří jako řidič limuzíny někde u mexických hranic, kde schovává ve staré cisterně devadesátiletého profesora Xaviera, jenž má problémy se záchvaty, pamětí a počínající demencí.

Pak se Wolverine dostane do situace, kdy je prakticky nucen postarat se o bezpečí desetileté dívky (debutující Dafne Keen), kterou je potřeba dostat do Kanady do jakéhosi utečeneckého tábora, čímž započne de facto road movie, během níž se hrdinům věší na paty různí nepřátelé, což generuje krvavé akční scény, kterých sice není málo a působí velmi fyzicky, nedigitálně a až naturalisticky, ale přesto většinu filmu zabírají dialogy nebo osudové mlčení.

Logan: Wolverine nabízí pozoruhodnou vizi světa, v němž jsou superhrdinové již sešlí a nemohoucí, už nemají zájem kohokoli zachraňovat, a kdyby umřeli, tak by jim to nevadilo. Z hlediska hereckých výkonů je to rozhodně paráda, i režie je více než slušná a také atmosféra a výše zmíněné aspekty jsou ohromně působivé. Najde se však i řada much – místy je tempo rozvláčné až příliš, ne se všemi motivy se pracuje dostatečně dobře (např. jakýkoli náznak rodícího se „rodinného“ vztahu mezi Wolverinem a tou holčičkou jde většinou mimo), místy je děj až příliš předvídatelný a ani záporáci nejsou žádné extra terno.

Hugh Jackman, Dafne Keen ve filmu Logan: Wolverine / Logan
© Facebook tvůrce
Přestože by film chtěl být v závěru i nefalšovaně dojemný, tak to nefunguje moc dobře už jen proto, že samotní hrdinové filmu jsou všechno možné, ale rozhodně ne citliví a emotivní (ačkoli emocí je na plátně dost). Kromě toho citovat ze slavného filmu Shane dialogy stavící se proti násilí a zároveň natáčet film plný brutálních pasáží je poněkud protichůdné, navíc místy ta brutalita a vulgarity působí už trochu moc samoúčelně.

Logan: Wolverine je velmi nekompromisní a osobní film, který si tvůrci pracně vydupali, aby se nejedna z ikonických komiksových postav mohla rozloučit s patřičnou důstojností a velkolepostí. A je to dobrý film, který bude pro Wolverinovy fanoušky a komiksové nadšence pravděpodobně nezapomenutelným zážitkem, avšak žádnou velkou revoluci ve skutečnosti nepředstavuje a ani ho nelze označit za vyloženě univerzálně doporučitelný počin pro většinové publikum – mnozí diváci z něj budou jistě absolutně nadšení, ale leckoho zas může zaskočit míra brutality a neotřelá syrová forma, díky/kvůli níž se na film nedívá úplně snadno, za což může i záměrná absence nadhledu a humoru (vyjma černého).

Blu-ray:

BD obal filmu Logan: Wolverine / Logan
© Magic Box
Film Logan: Wolverine vychází na DVD a na Blu-Ray v nové edici – před pár lety jej vydával na obou nosičích Bontonfilm a letos se dostávají znovu na trh pod křídly Magic Boxu. Menu je na disku v angličtině, je však velmi intuitivní. Bonusovým materiálům pak vévodí hodinu a čtvrt dlouhý film o filmu, rozdělený do šesti kapitol, které si můžete pustit najednou nebo každou zvlášť. V kapitole Crafting the Story se řeší vznik filmu a zasazení jeho příběhu v rámci série X-Men. Následující dvacetiminutová kapitola Casting the Film se zabývá hereckým obsazením, pročež je plná rozhovorů s nejrůznějšími herci a dalšími tvůrci, a kapitola Designing the World je zas věnována scénografii a budování světa, v němž se děj filmu odehrává.

Ve čtvrté kapitole nazvané Creating the Score se rozebírá tvorba hudebního podkresu pro film, kapitola Stunts and Fights se zas točí kolem choreografie akčních scén, soubojů a práce kaskadérů a vše je završeno kapitolou Wrapping Logan, která sleduje Hugha Jackmana během posledních natáčecích dnů, jak si naposledy nasazuje své pověstné drápy.

© Facebook tvůrce
Z informativního hlediska je pozoruhodná i možnost pustit si celý film společně s komentářem režiséra Jamese Mangolda (pouze v angličtině bez titulků) a s doprovodným komentářem si můžete pustit i šestici vynechaných scén, jež stojí za to vidět, byť je z nich celkem patrné, proč k jejich vypuštění došlo, a které si lze pustit po jedné nebo všechny dohromady. Bonusovou nabídku uzavírá trojice trailerů, nicméně je to právě výše zmíněný režisérský komentář, a hlavně obsahově naditý film o filmu, kvůli čemu by fanoušci filmu Logan: Wolverine neměli s pořízením Blu-Ray verze filmu váhat. DVD edice je totiž o film o filmu ochuzená – obsahuje pouze komentář a vynechané scény.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: DTS-HD Master Audio 7.1 anglicky, Dolby Digital 5.1 česky, hindsky, maďarsky, tamilsky, telužsky a turecky

Titulky: české, anglické, arabské, bulharské, hebrejské, hindské, chorvatské, islandské, maďarské, portugalské, rumunské, řecké, slovenské, slovinské, srbské, tamilské, telužské a turecké