Blu-ray recenze: Mulan doprovází na disku skoro hodina dalších materiálů

Vydáno: 02.03.2021 07:30 - Jan Varga | foto: Falcon

Film Mulan vychází na DVD a na Blu-Ray, z jehož bonusové nabídky zaujme hlavně pětice krátkých dokumentů nahrazujících běžný film o filmu a půltucet vystřižených scén opatřených komentářem režisérky.

MulanRecenzoval/a Jan Varga dne 02.03.2021 07:30. Film Mulan vychází na DVD a na Blu-Ray, z jehož bonusové nabídky zaujme hlavně pětice krátkých dokumentů nahrazujících běžný film o filmu a půltucet vystřižených scén opatřených komentářem režisérky. Hodnocení: 2.5
Mulan
Mulan
Drama / Fantazie / Rodinný / Akční
USA, 2020 , 115 min.

Režie: Niki Caro
Scénář: Rick Jaffa, Amanda Silver, Elizabeth Martin, Lauren Hynek, Anonymous
Kamera: Mandy Walker
Hudba: Harry Gregson-Williams
Herci: Liu Yifei, Donnie Yen, Li Gong, Jet Li, Jason Scott Lee, Yoson An, Tzi Ma, Rosalind Chao, Pei-pei Cheng, Xana Tang, Ron Yuan, Chen Tang, Doua Moua, Jimmy Wong, Nelson Lee

Česká premiéra: 04.09.2020

Hodnocení: 5/10

Mulan hodnocení na Kinobox.cz: 55.07 %
Liu Yifei ve filmu Mulan / Mulan
© Falcon
Film Mulan je hranou předělávkou Disneyho animovaného snímku Legenda o Mulan z roku 1998, vyprávějícího dávný příběh ze starověké Číny o mladé ženě, která se přestrojí za muže, v tajnosti zaujme pozici válečnice v císařské armádě namísto churavého otce a následně sehraje významnou roli v boji proti zlým Hunům (nebo v tomto případě proti mongolským Rouranům). S tím ale, že hraná verze se oproti té animované bere o dost vážněji, je zcela bez písniček, bez upovídaného dráčka a s větší porcí nadpřirozena.

I tentokrát je postava titulní hrdinky od počátečních scén prezentovaná jako povahově vyčnívající osobnost, přesto se však animovaná Mulan od té hrané v lecčem liší. V animované předloze musí Mulan nejprve projít fyzicky náročným tréninkem a postupně si osvojit bojové schopnosti a zacházení s mečem, aby nakonec svou zdatností, odhodlaností, vytrvalostí a taktickými dovednostmi předčila drtivou většinu svých mužských spolubojovníků a ukázala tak patriarchátu, zač je toho loket. Oproti tomu hraná Mulan předvádí hned od začátku filmu profesionální akrobatickou gymnastiku, parádní práci se zbraněmi a vyhýbání se letícím šípům, takže se pak v podstatě už nemá kam dál vyvíjet.

Fotografie z filmu Mulan / Mulan
© Falcon
Krom toho v Mulan došlo k přesunu z de facto pohádkového světa starověké Číny plného nadsázky a odlehčeného humoru do víceméně realistického a seriózního prostředí historického fantasy filmu, v němž se neustále omílá vyhnanství nebo smrt jakožto trest za nečestné jednání. Herečka a modelka Yifei Liu předvádí v hlavní roli adekvátní výkon, o něco zajímavější je však armádní velitel v podání Donnieho Yena, známého z řady bojových filmů, zejména ze série Ip Man. Někoho by mohl teoreticky zlákat i Jet Li coby čínský císař, ten je ale ve filmu pochopitelně zoufale málo.

Mulan je dalším příkladem toho, že Disneyho hrané remaky vznikají především z důvodů finanční motivace a naplnění divácké poptávky (zatím byly všechny úspěšné, a tudíž není divu, že vznikají další a další) a nikoli z lásky ke klasice a touze s ní nějak kreativně pracovat. Výsledkem je koukatelný, leč zapomenutelný průměr, který neurazí, ale ani nenadchne.

BD obal filmu Mulan / Mulan
© Magic Box
Blu-Ray:

Film Mulan vychází na DVD (bez bonusů) a na Blu-Ray, které má české menu a česky otitulkované bonusy se v něm nacházejí ve zvláštním sloupci vpravo. Prvních pět videí má v součtu něco přes půl hodiny a prakticky nahrazuje film o filmu. Konkrétně jde o tyto krátké dokumenty – Klasický příběh znovu ožívá, v němž se rozebírá hlavně vznik filmu a původ legendy o Mulan jako takové, Mulan, byť zvaná jinak, který pojednává o hledání té správné herečky a o jejím castingu a náročné přípravě na roli, Samotné zlo, jenž je zaměřen na záporné postavy, Hudba ve filmu, kde je věnován prostor filmovému orchestru používajícímu tradiční čínské hudební nástroje a herečce Yifei Liu, která sama nazpívala některé písně, a konečně i Původní Mulan, zabývající se roztomilým detailem pro fanoušky spočívající v tom, že jednu z okrajových postav si ve filmu zahrála herečka Ming-Na Wen, která dabovala původní animovanou Mulan.

Těchto pět klipů je provázáno i řadou referencí na původní Disneyho animovanou verzi a k natáčení se v nich vyjadřují krom režisérky Niki Caro i další tvůrci a herci, kteří hovoří nejen o své účasti na filmu a o svých postavách, ale i o svém osobním zájmu pro dané téma. Dalším bonusem je šestice vystřižených scén, které si můžete pustit buď každou zvlášť, nebo všechny najednou.

Jet Li ve filmu Mulan / Mulan
© Falcon
Volitelnou variantou je přehrát si je s audiokomentářem režisérky, který je také česky otitulkovaný (což je docela nadstandardní). Bonusovou sekci pak uzavírají hudební videoklipy k písničkám „Reflection“ a „Loyal Brave True“, které si lze pustit hned v několika variantách. U první písničky volíte mezi anglickou a mandarínskou verzí, přičemž ty dvě anglické zpívá Christina Aguilera, a z toho jedna je s textem v obraze (a mandarínskou verzi nazpívala Yifei Liu). Druhý song nazpívala v anglické verzi také Christina Aguilera, ovšem druhou jazykovou variantou je z jakéhosi důvodu španělština.

Oněch úvodních pět videí představuje poměrně standardní film o filmu, jenž pokrývá vše podstatné a fanouškům filmu poskytne solidní základ o pozadí natáčení a vzniku filmu. U vystřižených scén je režisérčin komentář příjemným ozvláštněním, navíc se i dozvíte, jaký úděl tyto scény původně měly a proč k jejich zařazení do snímku nakonec nedošlo. Hudební videa jsou už spíše navíc, nehledě na to, že obě dvě písničky jsou na disku zastoupeny hned ve čtyřech různých verzích.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: DTS-HD Master Audio 7.1 anglicky, Dolby Digital 5.1 česky

Titulky: české, anglické pro neslyšící