© Vertical Entertainment
Základem v Nolanově vyprávění je tudíž tentokrát určitý druh cestování časem a také vnímání přirozeného toku času z různých perspektiv, což má za následek mimo jiné to, že některé části příběhu uvidíte dvakrát, ale jednou normálně a posléze pozpátku. Leckteré scény mohou působit velmi zvláštně a neuchopitelně a pořádný smysl dostanou až napodruhé. Nejpozoruhodnější jsou ty pasáže, v nichž běží čas zároveň popředu i pozadu v rámci jednoho záběru, a které si přímo říkají o nějaké detailní analýzy.
© Vertical Entertainment
Je to jeden z těch filmů, o nichž byste si mysleli, kdyby vám o nich někdo vyprávěl, že je není možné natočit. Christopher Nolan to dokázal s naprostou precizností a filmařskou bravurou, která z Tenetu činí jednu z největších filmových událostí tohoto roku.
Blu-Ray:
© Magic Box
V první kapitole (The Principle of Belief) hovoří Christopher Nolan o důvodech, jež ho vedly k natočení Tenetu, a zmiňuje nejrůznější inovativní postupy, jež si chtěl vyzkoušet a obohatit tím zamýšlený špionážní thriller o nové originální pojetí. Druhá kapitola (Mobilizing the Troupe) se zabývá hereckým obsazením, hereckými castingy a pojetím jednotlivých postav, a to včetně toho, jak je herci ztvárnili. V kapitole číslo tři (The Approach) producenti Tenetu rozebírají Nolanův filmařský přístup, diskutují o jeho kameramanských vizích a o různých výzvách, jimž v průběhu natáčení museli čelit. Čtvrtá kapitola (The Proving Window) se zaobírá unikátním způsobem, jakým byl film snímán, a jednotlivými typy kamer (včetně IMAX kamery), které se používaly pro specifické typy scén (točilo se na fyzický filmový materiál).
© Vertical Entertainment
Osmá kapitola (How Big a Plane?) se pak věnuje jedné konkrétní scéně – nabourání letadla do letištní budovy – která se natáčela na fungujícím letišti s opravdovým Boeingem 747 a předcházela jí spousta příprav. V kapitole deváté (The Dress Code) popisuje kostýmní designér Jeffrey Kurland různé kostýmy použité ve filmu a rovnou je u toho i ukazuje. Desátá kapitola (Constructing the Twillight World) je věnována budování a využívání lokací a modelů všelijakých exteriérů a interiérů i konkrétních detailů (např. turnikety na reverzi entropie), přičemž jsou divákovi odhalovány triky s perspektivou a optické klamy, jež filmařům ušetřily práci i prostor (kupříkladu některé lokace byly ve skutečnosti podstatně menší, než by se z filmu mohlo zdát). U jedenácté kapitoly (The Final Battle) je už z jejího názvu patrné, že se zabývá realizací závěrečné akční scény.
© Vertical Entertainment
Informacemi naditý filmu o filmu tudíž pokrývá všechny zásadní aspekty vzniku filmu Tenet, poskytuje mnoho záběrů z natáčení i komentáře prakticky všech relevantních herců a tvůrců a systematicky rozebírá jednotlivé fáze produkce i konkrétní scény a nabízí plně uspokojivé nahlédnutí za oponu toho, jak se rodily mnohé technicky náročné sekvence. Jde o vynikající a zcela dostačující doplněk k filmu, vedle nějž by jakékoli další bonusy byly již nadbytečné.
Technické specifikace (Blu-ray): Zvukové formáty: DTS-HD Master Audio 5.1 anglicky, Dolby Digital 5.1 česky, mandarínsky, maďarsky, polsky a thajsky Titulky: české, anglické pro neslyšící, arabské, bulharské, čínské zjednodušené, čínské, kantonské, korejské, maďarské, polské, portugalské, rumunské, řecké, thajské Obrazové formáty: 16:9 / variabilní 2,2:1 & 1,78:1 (IMAX sekvence) V prodeji od 16. 12. 2020 USA, Velká Británie, 2020, 150 minut