TV tipy: Motýlek byl postaven před Sophiinu volbu a prolomil hradbu mlčení

Vydáno: 08.01.2021 07:30 - Vratislav Šálek | foto: Neontv

Sváteční týdny jsou pryč, televize ale zatím v nabídce moc nepolevily a i tentokrát nabízejí hned několik atraktivních počinů. Z premiér asi nejvíce zaujmou nová verze legendárního dramatu Motýlek a Scorseseho drama Mlčení.
Sophiina volba (Sophie’s Choice) (pátek 8. 1., Prima Max, 20.00 - 22.55 / sobota 9. 1., 15.15 - 18.10 / čtvrtek 14. 1., 13.25 - 16.20)

Plakát filmu Sophiina volba / Sophie's Choice
© IMDb
Drama z počátku osmdesátých let je adaptací slavné literární předlohy Williama Styrona, jejíž hlavní tematiku znají i ti, kteří se jinak o literaturu moc nezajímají. Režisér a scenárista Alan J. Pakula se s jejím rozsahem popral se ctí, ačkoli je mnohdy znát, že musel krátit a některé motivy osekat na minimum, protože motivace postav leckdy není úplně jasná a ani jejich psychologická hloubka není taková. Zaujme nicméně velice specifickou posmutnělou atmosférou, krásnou a na Oscara nominovanou kamerou, hudbou a kostýmy, které si nominaci také vysloužily. Plusem budiž i pomalé tempo, díky kterému vynikají veškerá dilemata a hned několik emocionálně silných scén, vzhledem k rozsáhlé stopáži ale snímek i kvůli tomu není tak úplně jednoduchý ke sledování. Slabší místa pak kompenzuje skvělé obsazení, jemuž jednoznačně dominuje Oscarem oceněná Meryl Streep, které sekundují mimo jiné Kevin Kline nebo Peter MacNicol. Velmi zdařilá adaptace, která ovšem úplný potenciál předlohy nevyužila.  

Zajímavost: Kvůli roli se Streep vzdala všech vlasů a zhubla kolem deseti kilogramů.

Oficiální trailer filmu Sophiina volba / Sophie’s Choice
Éra Supermanů (Reign of the Supermen) (sobota 9. 1., Nova Cinema, 16.30 - 18.10 / neděle 10. 1., 08.50 - 10.25 / úterý 12. 1., 07.10 - 08.45)

Plakát filmu Éra Supermanů / Reign of the Supermen
© FilmAffinity
Předloňský animovaný snímek u nás není moc známý a oficiální cestou nejde sehnat, v zahraničí se ale těší velmi dobrému hodnocení. Režírující Sam Liu v něm vychází z rozsáhlé komiksové předlohy, z níž si vybral jen to nejzákladnější a soustředil se především na příběh, což je v podobných žánrovkách příjemné osvěžení. Akce je tedy minimum, zvládnutá je ale výborně, přednost dostávají poměrně zajímavý děj a solidně propracované postavy, mezi nimiž se objeví hned několik slavných superhrdinů, i když spousta z nich jen na malou chvilku a vůbec nepromluví. Tvůrci se naštěstí povedlo udržet hodně svižné tempo a vytvořit potřebnou atmosféru, že udrží pozornost jak dětí, tak jejich rodičů. K dobru mu budiž připsat i výbornou vizuální stránku, zdařilou animaci a střídmou stopáž, v níž vskutku není prostor na nudu. Hodně dobrá záležitost na rodinný víkendový podvečer.

Zajímavost: Originální název je inspirován stejnojmenným komiksovým příběhem z roku 1933.

Oficiální trailer filmu Éra Supermanů / Reign of the Supermen
Motýlek (Papillon) (sobota 9. 1., ČT2, 21.50 - 00.00)

Český plakát filmu Motýlek / Papillon
© Facebook tvůrce
Čtyři roky stará nová verze slavného románu Henriho Charrièrea se nakonec do tuzemských kin nedostala a vyšla rovnou na videu. Dle ohlasů se dá soudit, že režírující Michael Noer neudělal nic vysloveně špatně, zároveň ale nedokázal vystoupit ze stínu mnohem slavnějšího filmu ze sedmdesátých let. To tedy znamená, že potěší víc ty, kteří ho neviděli, protože změn je naprosté minimum a ani od knihy se tolik neodklonil. Problém má tedy s tempem, které je silně nevyrovnané a vzhledem k trochu přetažené stopáži se v určitých pasážích hodně táhne. Nicméně se může opřít o poměrně klaustrofobní atmosféru uzavřeného ostrova, hodně slušnou výpravu, velmi dobrou práci s napětím a samozřejmě i o silný a výborně vygradovaný příběh. Hlavní role ztvárnili trochu unylý, avšak charismatický Charlie Hunnam a velmi dobrý Rami Malek, kterým dělají společnost třeba Christopher FairbankTommy Flanagan nebo Roland Møller. Škoda jen minima originality. Poměrně zdařilý, pro mnohé ale zbytečný remake.

Zajímavost: Hunnam v průběhu natáčení zhubl osmnáct kilogramů.

Oficiální český trailer filmu Motýlek / Papillon
Mlčení (Silence) (sobota 9. 1., ČT art, 22.00 - 00.40)

Český plakát filmu Mlčení / Silence
© Facebook tvůrce
Historické dobrodružné drama vychází z románu Šúsaka Endóa a režisér a spoluscenárista Martin Scorsese v něm dokončil svou náboženskou trilogii. Na extrémně velké ploše ve velmi pomalém tempu vypráví silně filozofický příběh o víře a pochybách a na spoustu otázek záměrně neodpovídá, protože ví, že to nemá smysl. Opíral se při tom o nádhernou a na Oscara nominovanou kameru Rodriga Prieta, která prohlubuje meditativní atmosféru a kreslí fascinující a nádherné obrazy. Velice pozoruhodná je práce se zvukem, který je sice po většinu času utlumený, chvílemi ale zesílí a vytrhává z klidných scén. Legendární tvůrce se nevyhýbá ani značné symbolice, která ale není prvoplánová a mnohé donutí k zamyšlení. V titulní roli exceluje civilní Andrew Garfield, který je takřka autentický, přihrávají mu pak například Adam DriverLiam Neeson nebo Ciarán Hinds, ti už ale nemají tolik prostoru. Je ovšem třeba počítat se značnou nediváckostí a vzhledem k dlouhé stopáži atakující tři hodiny může být pro někoho snímek neusledovatelný. Více se dočtete v naší recenzi.

Zajímavost: Driver zhubl kvůli roli víc než dvaadvacet kilogramů.

Český trailer filmu Mlčení / Silence
Aladin a král zlodějů (Aladdin and the King of Thieves) (neděle 10. 1., ČT :D, 09.20 - 10.40)

Plakát filmu Aladin a král zlodějů / Aladdin and the King of Thieves
© Disney Movies
Rodinná komedie z druhé poloviny devadesátých let byla už ve své době určena přímo pro video, podle čehož také výsledek vypadá, což ale neznamená, že je špatný. Režírující Tad Stones se v ní vezl na tehdy populární vlně oblíbenosti hlavní postavy a stačilo mu jen vytvořit potřebnou exotickou atmosféru, dodat svižné tempo, v němž se neustále něco děje, připojit nějaké ty písně, které jsou poměrně povedené a nepříliš otravné, vyměřit střídmou stopáž, v níž je čas jen na to nejpodstatnější a spolehnout se na jednoduchou, ale poctivou ruční animaci, která všemu dodává specifické kouzlo, i když je na ní znát nižší rozpočet. Naštěstí funguje i humor, který není moc infantilní a při troše tolerance pobaví i dospělého diváka. To pak ani nevadí, že příběh je předvídatelný, plný klišé a absolutně ničím nepřekvapí. Naprosto ideální rodinné nedělní probouzení.

Zajímavost: Snímek je inspirován příběhem o Alibabovi a čtyřiceti loupežnících z Tisíce a jedné noci.

Originální trailer filmu Aladin a král zlodějů / Aladdin and the King of Thieves
Srdce v Atlantidě (Hearts in Atlantis) (pondělí 11. 1., Nova Cinema, 20.00 - 22.00 / úterý 12. 1., 15.35 - 17.30 / středa 13. 1., 07.05 - 09.00)

Plakát filmu Srdce v Atlantidě / Hearts in Atlantis
© Facebook tvůrce
Dvacet let staré drama se sice jmenuje jako sbírka čtyř novel Stephena Kinga, ale vychází z úplně jiné než té titulní, která jí dala název. Režírující Scott Hicks v něm nejvíc upoutá asi trochu posmutnělou a melancholickou atmosférou, která přesně odpovídá předloze a zachycená je opravdu věrně. S tím souvisí i pomalejší tempo, v němž je kladen důraz spíše na skryté emoce, které je těžké uchopit. V příběhu samotném se budou lépe orientovat znalci předlohy, kteří ocení spoustu maličkostí a mají možnost si vše doplnit, ti ostatní budou občas trochu zmateni a motivace postav pro ně bude chvílemi neznámá. Moc jim nepomůže ani fakt, že tvůrce často balancuje na hraně nudy a tajemna, která bohužel někdy není úplně ohraničená. Mnoho slabších chvil ale pomůže překonat obsazení, v němž hlavní roli ztvárnil zcela přesný Anthony Hopkins, s nímž drží krok tehdy takřka debutující Anton Yelchin, oběma pak sekundují kupříkladu Hope DavisDavid Morse nebo Alan Tudyk. Nejvíc ale škodí přeslazený a prvoplánově dojemný závěr. Příjemná, ale trochu nedotažená jednohubka.     

Zajímavost: Novela, jejíž větší část snímek adaptuje, se jmenuje Ničemní muži ve žlutých pláštích.

Originální trailer filmu Srdce v Atlantidě / Hearts in Atlantis
Posledná bosorka (pondělí 11. 1., ČT art, 23.25 - 01.00)

Plakát filmu  / Posledná bosorka
© Terryhoponozky
Československé historické drama z druhé poloviny padesátých let postupem času hodně zapadlo a dnes se už moc nepřipomíná. Režírující Vladimír Bahna v něm trochu klame tělem, protože láká na skutečný historický příběh o čarodějnicích, nicméně realita je taková, že jde spíš o fikci v historických kulisách, která je navíc hodně naivní a vzhledem k době vzniku i režimně poplatná. To tedy znamená, že charaktery jsou jasně rozdělené na špatné a dobré, přičemž ty špatné jsou na hranici karikatur, příběh je velmi jednoduchý a vše je de facto předvídatelné po pár minutách. Příjemným oživením je ale všudypřítomný humor, který je někdy až moc vynucený, po většinu nedlouhé stopáže ale docela funguje a jinak kýčovitou a v základu vážnou zápletku výrazně odlehčuje. Technické provedení je ovšem precizní, protože vizuální stránce dominuje tehdy moderní extrémní a sytá barevnost a tvůrce se navíc opírá o vynikající výpravu a kostýmy. V hodně zajímavém obsazení dostali důvěru třeba Olga ZöllnerováMikuláš HubaFrantišek DibarboraElena Zvaríková-Pappová nebo Jozef Kroner. Absolutně zapomenutá záležitost.

Zajímavost: Trojičné náměstí bylo kompletně vytvořeno ve studiu.

Ukázka z filmu Posledná bosorka
Přestupný rok (Leap Year) (úterý 12. 1., Nova, 20.20 - 22.05)

Plakát filmu Přestupný rok / Leap Year
© FFF Movie Posters
Jedenáct let stará romantická komedie se na zahraničních databázích těší přece jen o něco lepšímu hodnocení než u nás a někteří ji poměrně intenzivně nenávidí. Dáno je to jednoznačně tím, že režírující Anand Tucker v ní v podstatě definoval filmový romantický kýč a od počátku se spoléhá se na totálně předvídatelný příběh, v němž se značnou část zápletky pokouší postavit na humoru vyplývajícím z rozdílu dvou odlišných kultur, což se mu daří jen napůl a místy je dokonce podle mnohých zoufale nevtipný. To trochu vylepší ve druhé polovině, kde hrají prim emoce a humor vyklízí pole, což docela funguje. V těch nejslabších chvílích snímek zachraňují především záběry na krásnou a malebnou irskou krajinu a zdařilý soundtrack Randyho Edelmana. Titulní role ztvárnili Amy Adams a Matthew Goode, mezi nimiž sice probíhá solidní chemie, mnohdy ale nemají co hrát, ty pak doplnili třeba Adam ScottJohn Lithgow nebo Dominique McElligott. Tip spíše pro dámské publikum.  

Zajímavost: Irská tradice, na které je postaven příběh, skutečně existuje.

Oficiální trailer filmu Přestupný rok / Leap Year
Lovingovi (Loving) (středa 13. 1., Nova Cinema, 17.50 - 20.00 / čtvrtek 14. 1., 11.00 - 13.15)

Plakát filmu Lovingovi / Loving
© Facebook tvůrce
Pět let staré romantické drama je v tuzemsku prakticky neznámé a oficiální cestou se k němu nejde dostat. Důvodů to má hned několik. Tím asi největším je fakt, že jde o další typicky americky příběh řešící období segregace a vztah dvou rasově odlišných lidí. Dalším je pak osoba režiséra a scenáristy Jeffa Nicholse, který točí velmi specifické počiny velmi specifickým způsobem. Ten je charakteristický extrémně pomalým tempem, naprosto minimálním dějovým obloukem a snahou zachytit všednodenní život co nejobyčejněji. To tedy znamená, že ač stopáž není nikterak zásadně dlouhá, subjektivně působí dvakrát delší a je potřeba diváckou spolupráci, neboť důraz je kladen na vnitřní prožitky postav a silné emoce, které jsou ale z různých důvodů skryté. Ve slabších chvílích pak vskutku pomáhají výborná a hodně osobitá až autentická atmosféra a vynikající obsazení, jemuž dominují civilní a takřka geniální Joel Edgerton a fantastická a na Oscara nominovaná Ruth Negga, v menších úlohách pak potěší i Michael Shannon a Marton Csokas. Možná škoda, že snímek není divácky úplně přístupný. Trochu náročnější tip.  

Zajímavost: Negga sama pochází ze smíšeného manželství.

Oficiální trailer filmu Lovingovi / Loving
Bláznova kronika (středa 13. 1., ČT art, 21.35 - 23.00)

Plakát filmu  / Bláznova kronika
© Filmový přehled
Dobrodružná historická komedie z první poloviny šedesátých let se moc nevysílá a ve filmografii stále nedoceněného Karla Zemana zůstává opomíjena. Dáno je to asi tím, že za jeho nejlepšími díly zaostává, což ale v tomto případě nic moc neznamená. Na scénáři spojil své síly s Pavlem Juráčkem a právě příběh je tím nejslabším, co snímek nabízí, protože není úplně dobře odvyprávěn, tempo má dost nevyrovnané, v závěru trochu nudí a trpí zbytečnou překombinovaností, která je ke konci čím dál méně uvěřitelná. Na druhou stranu se nebere vůbec vážně, nadsázka a humor jsou znát v každé scéně a nelehkou dobu československých dějin zachycuje odlehčeně a trochu nevážně, což jedině prospívá. Technicky je ovšem vše naprosto perfektní, protože autorova fantazie je znovu nekonečná a výprava a výtvarná stránka vskutku berou dech a i dnes působí skoro geniálně. Hlavní role ztvárňují spolehliví Petr Kostka a Miroslav Holub, ty pak doplňují třeba Emília VášáryováKarel Effa nebo Valentina Thielová. Něco ze zlatých dob tuzemské kinematografie.

Zajímavost: Kostka byl v době natáčení na vojně a jeho honorář tak šel přímo československé armádě.

Ukázka z filmu Bláznova kronika


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY