O krachujících firmách, lidech bez práce a tíživé situaci slýcháme dnes a denně ze všech stran. Pojďme se podívat na to, jak pandemie koronaviru ovlivnila natáčení připravovaných blockbusterů i menších nezávislých filmů.
„Vyměňte si roušky!“ ozývá se každých pět hodin z rozhlasu studia
Pinewood v Londýně, kde se právě natáčí nový díl
Jurského světa s podtitulem
Nadvláda, jehož premiéra byla přesunuta na červen 2022.
„Je to jen malá připomínka pro herce a tvůrce filmu, aby vše probíhalo co nejvíce bezpečně.“ uvádí producentka filmu Alexandra Derbyshire jedno z bezpečnostních opatření, které na place už nějakou dobu funguje.
© Universal Pictures
Díky pandemii koronaviru se natáčení filmů stalo dražším a časově náročnějším. A to se pravděpodobně do budoucna nezmění. Vzrůstající počet nakažených ukazuje, že i přes zavedení všech možných opatření je pandemie silou, kterou lze zvládnout velice obtížně.
Za normálních okolností je tvorba filmového blockbusteru zdlouhavým a náročným procesem, který vyžaduje stovky lidí, kteří přiloží ruku k dílu. Herci, režiséři, komparz, kadeřnice, vizážisté, catering a mnoho dalších. V současné chvíli je natáčení, kdy vzduchem koluje smrtící virus, jakousi noční můrou, kterou je potřeba co nejrychleji dovést do zdárného konce.
Film
Jurský svět: Nadvláda byl první produkcí, která znovu začala pracovat po zastavení všech natáčení. Dalo by se říct, že lidé pracující na tvorbě tohoto snímku vytvořili pravidla, kterými se mají filmové štáby držet při natáčení v této nelehké době. Ať už jde o pravidelné měření teplot, denní bezpečnostní instruktáže a viditelné značení pro rozdělení herců a štábu. I oni musejí dodržovat rozestupy a chránit sebe i ostatní rouškou.
© Universal Pictures
Filmové štáby jsou rozděleny do několika různých zón. Poté, co každá osoba dorazí na scénu a projde zdravotním testovacím kolečkem, dostane náramek, který odpovídá barevné zóně, do které je v daný den zařazen. Do zelené zóny patří herci hlavních rolí, režisér a produkce. Tato skupina je schopná fungovat jako samostatný filmový štáb a podléhá nejpřísnějším opatřením. Každý, kdo patří do zelené zóny, je třikrát týdně testován na koronavirus, což není úplně levnou záležitostí.
„Sociální distance je asi nejtěžší částí, protože filmový průmysl je založen hlavně na týmové kolektivní spolupráci. Mluvit s někým, kdo je ode mě vzdálen dva metry, není zrovna jednoduché.“ říká Alexandra Derbyshire. Díky nařízeným rozestupům musela produkce najmout další pracovníky, kteří zodpovídají za to, že bude celý štáb dodržovat toto nařízení.
Obrovské výdaje spolknou pronájmy prostor pro herce hlavních rolí a členy štábu. Celá tahle skupina musí být distancována od vnějšího světa díky neustálé interakci s velkým množstvím lidí. Sama Alexandra Derbyshire se dostala do své vlastní postele až po devatenácti dlouhých týdnech, které strávila na hotelu v izolaci.
© Fox Searchlight Pictures
Herečka
Vinessa Shaw, která nedávno dokončila natáčení nezávislého thrilleru
We need to do something, si myslí, že všechna tahle opatření se do budoucna stanou pravidlem. Film s nižším rozpočtem samozřejmě nebude vyžadovat tak silné izolační podmínky jako některý z blockbusterů.
„Na tom všem se dá najít i něco pozitivního. Film jsme natočili za 18 dnů a já se tak mohla brzy vrátit zpět ke své rodině. Natáčení neovlivnilo nějak zásadně můj osobní život.“ řekla
Vinessa Shaw.
Producentka filmu
Jurský svět: Nadvláda se také snaží najít na novém druhu natáčení něco pozitivního. Podle ní je natáčení přesnější, efektivnější a nepodléhá tak velkému počtu rozhodnutí, která jsou učiněna za pochodu.
Tématem, které je v závěsu hned za bezpečností, jsou peníze. Pravidelné testování, klimatizace a větrání, bezpečnostní značení, dodržování hygienických norem na scéně, více prostor pro dezinfekci a mytí rukou, stálá zásoba roušek. Všechna tahle opatření jsou finančně velmi náročná. Velkým hollywoodským studiím nedělá zas takový problém tohle všechno zafinancovat, ale problém nastává u menších produkcí.
Například producent Kevin G. Lee se nechal slyšet, že pro svůj film
Rift musel vyčlenit 10 – 15 % rozpočtu na výdaje spojené s koronavirem. Díky obrovskému zásahu do celkového rozpočtu si musel celý tvůrčí tým sáhnout na dno a natočit film v co nejkratší době a s minimálními náklady. Rift byl natočen za pět dní a rozpočet nepřesáhl 300 000 dolarů, a to i přesto, že se musel zaplatit účet za tři kola testování, kdy jeden test stojí 150 dolarů, musela se pořídit spousta respirátorů a zajistit hotely pro hlavní obsazení a štáb.
Spousta pracovníků filmového průmyslu říká, že v současné chvíli se všichni snaží přizpůsobit a porozumět tomuto novému svět, ve kterém pracujeme, ale hlavně bychom měli tuto situaci přijmout, jaká je, přestat fantazírovat, vzpomínat a smířit se s tím, že tyhle dny už jsou dávno minulostí.
© Facebook tvůrce
Média postupně zaplavily informace o několika pozastavených natáčeních. Pozitivní test
Roberta Pattinsona dočasně ukončil natáčení filmu
The Batman a na place filmu
Don´t Worry Darling Olivie Wilde se virus rozšířil tak rychle, že bylo natáčení také odloženo na později.
Pozastavení se nevyhnulo ani
Jurskému světu.
„Pokud je někdo ze štábu pozitivní, nejde do karantény jen tahle osoba, ale všichni, kdo s ní pracují. I když osoba nemá příznaky, musí z placu pryč.“ uvedla Derbyshire.
Filmový průmysl zažívá v letošním roce své nejtěžší časy. Ani natáčení neprobíhá pro mnoho filmových štábů zrovna hladce. Točení filmů v letošním roce není pro slabé povahy. Ti silnější ale mohou dokázat, že to možné je a dát tak ostatním naději.
Teaser na film Jurský svět: Nadvláda / Jurassic World 3: Dominion