Po uplynulých dvou novinkově nabitých týdnech zařazují na začátku září v televizích zpátečku a opět spoléhají na milionkrát vysílané reprízy. Největší divácký ohlas ovšem nepochybně získá uvedení úspěšné komedie Ženy v běhu.
Advokátka Věra (sobota 5. 9., Prima, 17.00 - 18.55 / neděle 6. 9., Prima Max, 11.35 - 13.15 / středa 9. 9., 12.10 - 13.55)

© Nafilmy
Československá komedie z druhé poloviny třicátých let patří mezi ty méně známé a připomínané. Z dnešního pohledu už je samozřejmě ve všem překonaná, k jejímu sledování je tudíž potřeba obeznámenějšího a tolerantnějšího diváka. Režírující
Martin Frič si v ní utahuje z pokusů o ženskou emancipaci a ženských hrdinek vůbec, což je na jednu stranu roztomilé, na tu druhou ale strašně naivní, protože prvoplánové, bez většího nápadu a povětšinou i vtipu. Ústřední příběh taktéž není nijak originální a jeho závěrečná pointa je nechtěně směšná. Naštěstí ale tvůrce neopomněl svižné tempo a vyměřil tak krátkou stopáž, že to ani tolik nevadí. Svou životní roli tu ztvárnila dosud málo známá
Truda Grosslichtová, které výtečně sekundují především
Oldřich Nový a
Václav Trégl, dále se pak objeví i
Růžena Šlemrová,
Theodor Pištěk nebo
Bohuš Záhorský. Příjemná záležitost, která je ale zoufale nevýrazná a chybí jí větší náboj.
Zajímavost: Snímek vznikl dle stejnojmenné povídky Vlasty Zemanové.
Ukázka z filmu Advokátka Věra
Aida (
Aida) (sobota 5. 9., ČT art, 20.00 - 21.35 / čtvrtek 10. 9., 01.45 - 03.20)

© IMDb
Italská adaptace legendární opery
Giuseppe Verdiho z první poloviny padesátých let byla ve své době unikátní a svým způsobem ukázala cestu k tomu, jak operní žánr přibližít těm, kteří ho nevyhledávají. Režírující
Clemente Fracassi se v ní spolehl na opulentní kulisy a tehdy zcela běžnou extrémní a sytou barevnost a děj se pokusil přenést mimo svět jeviště. To se mu tedy úplně nepovedlo a evidentně bojoval s rozpočtem, protože výprava je vesměs laciná a studiový původ je na ní dost znát, to nicméně do značné míry vykompenzoval výtečnou hudební složkou, relativně svižným tempem a snesitelnou stopáží. Inovativní však byl přístup k obsazení, v němž operní hvězdy zůstaly pouze v hlasové podobě a vizuálně je nahradili klasičtí herci. Hlavní role si tu totiž zahrály tehdy začínající
Sophia Loren a
Lois Maxwell. Místy trochu kýčovitý, ale hodně unikátní tip.
Zajímavost: Za
Loren roli odzpívala
Renata Tebaldi.
Originální trailer filmu Aida / Aida
Ženy v běhu (sobota 5. 9., Prima, 20.15 - 22.20)

© Facebook tvůrce
Začátkem loňského roku válcovala česká romantická komedie tuzemská kina a aktuálně se dočkala i televizní premiéry. Nejpřekvapivější na ní je fakt, že ačkoli jde o jednoznačný divácký produkt bez snahy o cokoli víc, výsledek je dost příjemný a z nastolené bídy ostatních zdejších pokusů vyniká tím, že není trapný a humor není vysloveně urážlivý a buranský. Režisér a scenárista
Martin Horský pochopitelně neohromí titulním příběhem, neboť ten je předvídatelný od první chvíle, naštěstí si toho je dobře vědom, proto se soustředí na svižné tempo, pohodovou atmosféru, z níž je znát celkový nadhled a jemné vtipy, které leckdy pobaví i trochu náročnějšího diváka. Největším lákadlem je nicméně obsazení, v němž hlavní role ztvárnily
Zlata Adamovská,
Tereza Kostková a
Veronika Kubařová, ty pak doplnili mimo jiné
Jenovéfa Boková,
Ondřej Vetchý,
Vladimír Polívka nebo
Martin Hofmann. V nastalé bídě tip týdne, o němž se více dozvíte z naší
recenze.
Zajímavost: Adamovská kvůli roli běhala dvě hodiny denně.
Oficiální trailer filmu Ženy v běhu
Cirkus Rwanda (neděle 6. 9., ČT art, 21.30 - 22.50)

© Facebook tvůrce
Česko-slovenský dokument z předloňského roku je zajímavou ukázkou úplně jiného světa a jiné kultury, leč trochu doplácí na osobu hlavního protagonisty. Tím je principál Cirku La Putyka
Rostislav Novák Jr., kterému režisér a scenárista
Michal Varga nechává příliš prostoru, tudíž na něj strhává největší pozornost, které on samozřejmě využívá a mnoha divákům se může zdát až sebestředný a částečně arogantní. Dáno je to i tím, že de facto nikdo jiný se o celé události z českého pohledu nevyjádří, takže je nutné přijmout právě jeho pohled. Jakmile se ale filmaři přesouvají do Rwandy, kde sledují místní soubor akrobatů, snímek se mění v atraktivní a zároveň neútěšný pohled na zemi, v níž vládne bída, jakou si Evropan nedokáže ani představit a navíc dostane šanci nahlédnout i do míst, do nichž se osobně asi nikdy nepodívá. I vzhledem k tomu, že za Afričany nemluví úplně jeden zástupce, ale prostor dostávají i další, působí pak sympatičtěji. Standardní dokumentární záležitost, které by trocha tvůrčí nápaditosti neuškodila.
Zajímavost: Před oficiální českou premiérou byl film uveden na MFF Karlovy Vary.
Originální trailer filmu Cirkus Rwanda
Milovník po přechodu (
How to Be a Latin Lover) (pondělí 7. 9., Prima Max, 20.00 - 22.20 / úterý 8. 9., 15.20 - 17.45)

© Facebook tvůrce
Komediální drama před třemi lety prosvištělo i našimi kiny, větší díru do světa v nich ale neudělalo. Režírující
Ken Marino v ní nepředvádí nic světoborného a spoléhá se na svižné tempo, jihoamerický temperament, poměrně solidní situační humor a na příjemně erotickou, nikoli však vulgární a prvoplánovou atmosféru. Ústřední příběh pochopitelně není tím hlavním lákadlem, protože je předvídatelný, naprosto nepřekvapivý a nedrží moc u sebe, neboť jde o sled různých epizod, které na sebe navazují jen minimálně. V hlavní roli se širšímu publiku představuje mexický komik
Eugenio Derbez, který je velmi dobrý a snímek by utáhl zcela sám a velmi dobře se trefuje do stereotypů podobných milovníků, v dalších úlohách ho pak doplňují třeba
Salma Hayek,
Raphael Alejandro,
Rob Lowe,
Raquel Welch nebo
Kristen Bell. Jen škoda, že v závěru se tvůrce žánrových škatulek drží až moc a pokouší se o morální poselství, které ale moc nefunguje. Nenáročná oddechovka na začátek týdne.
Zajímavost: Mladou verzi hlavního hrdiny ztvárnil
Vadhir Derbez, skutečný syn titulního představitele.
Český trailer filmu Milovník po přechodu / How to Be a Latin Lover
Zběsilý únos (
Kidnap) (úterý 8. 9., Prima Max, 20.00 - 22.00)

© IMDb
Tři roky starý akční kriminální thriller nejvíc doplácí na nevýraznost a určitou snahu o to být něčím víc než poctivou žánrovkou. Režírující
Luis Prieto v něm na jednu stranu zaujme svižným tempem, hutnou atmosférou, solidní prací s napětím a perfektně zvládnutými honičkami a akcí, na tu druhou bohužel naprosto selhává ve snaze vyprávět příběh. To se mu vůbec nedaří, klišé kupí na klišé, postavy se chovají dost nelogicky a vše je pochopitelně předvídatelné dlouho dopředu. Alespoň, že záporáci jsou potřebně slizcí a občas tu probleskne cynický humor. Nad vodou tak snímek krom již zmíněné akce drží obsazení, v němž hlavní roli ztvárnila obstojná
Halle Berry, které dělá společnost několik neznámých tváří. Příjemná záležitost, která se ale absolutně ničím nevymyká z mnoha sobě podobných.
Zajímavost: Film se sice natáčel v roce 2014, premiéru v amerických kinech měl ale až o tři roky později.
Oficiální trailer filmu Zběsilý únos / Kidnap
Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho (
Hymyilevä mies) (úterý 8. 9., ČT art, 22.00 - 23.30)

© Facebook tvůrce
Koprodukční životopisné drama sice vypráví o boxerovi, ve výsledku je ale silnou antitezí k boxerským filmům. Celovečerně debutující režisér a spoluscenárista
Juho Kuosmanen v něm v rámci určité autenticity vsadil na černobílou kameru a až dokumentární ladění celého snímku. Výtečně mu též funguje dobová atmosféra, kterou podkresluje podobně trefnou hudbou. Nejpřekvapivější je nicméně ústřední příběh, jehož hlavní zápletka je úplně mimo ring a na rozdíl od většiny boxerských filmů není středobodem života hlavního hrdiny sport samotný, ale lidské vztahy a láska. I kvůli jeho dilematům, které jsou, pravda, někdy ne úplně jasné a dobře podané, je sympatický, uvěřitelný a snadno si získá divácká srdce. Tvůrce navíc přibližuje i mediální humbuk a tlak, který se kolem důležitých zápasů vytváří, jen je škoda, že z toho nevytěžil trochu víc. Hlavní roli velmi dobře ztvárnil
Jarkko Lahti, jeho partnerku si pak zahrála
Oona Airola. Tip pro festivalové publikum.
Zajímavost: Lahti se na hlavní roli připravoval čtyři a půl roku.
Český trailer filmu Nejšťastnější den v životě Olliho Mäkiho / Hymyilevä mies
Cesta na Měsíc (
Atrapa la bandera) (středa 9. 9., Prima Max, 16.15 - 18.10)

© FilmAffinity
Pět let starý animák se sice na první pohled tváří jako španělský, vznikl ale v koprodukci s USA, což je vidět především na jeho vyznění. Režírující
Enrique Gato v něm totiž dostal k dispozici příběh, který nepokrytě oslavuje americkou kosmonautiku a vyvrací pochyby o první cestě na Měsíc s lidskou posádkou. Nejspíš dostal i štědřejší rozpočet, protože na evropské poměry je animace velmi dobrá a prostředí je propracované. Jen je trochu škoda, že se autor soustředí pouze na dětské publikum, které ohromuje vesmírným prostředím, sympatickými postavami, jednoduchým humorem, svižným tempem a potřebně dobrodružnou atmosférou. Dospělí se tak moc nezabaví, protože příběh je pochopitelně průhledný, žádná z postav neprojde zásadní proměnou a pár vydařených vtípků a hlášek už to nevytrhne. Ideální středeční zábava pro malé školáky.
Zajímavost: Technickými poradci filmu byli dva astronauti NASA, Alan Bean a Miguel Lopéz-Alegría.
Oficiální teaser filmu Cesta na Měsíc / Atrapa la bandera
Čarodějův učeň (
Krabat) (středa 9. 9., Prima Max, 20.00 - 22.25 / čtvrtek 10. 9., 15.40 - 18.10)

© Krabat Wiki-Fandom
Německé fantasy drama vzniklo před dvanácti lety a je velmi slušnou podívanou. Režisér a spoluscenárista
Marco Kreuzpaintner se v něm spolehl především na potemnělou atmosféru, která může menší diváky i děsit. Ve svůj prospěch pak dokázal využít i nižší rozpočet, neboť logicky upozadil epické bitvy plné digitálních efektů a soustředil se na propracované příběhy hlavních postav a vztahy mezi nimi, velký prostor tak pochopitelně dostaly dialogy, které jsou vesměs velmi dobře napsané, mají spád, především ale nenudí. Když už se ale na nějakou tu akci dostane, je velmi slušná a ve svižném tempu a ani digitální efekty na tom nejsou úplně nejhůř. Z dnešního pohledu největší radost udělá obsazení, v němž hlavní role ztvárnili
David Kross a
Daniel Brühl, kterým pak sekundoval třeba
Christian Redl. Mít film o něco kratší stopáž a výraznější závěr, byl by dojem ještě lepší.
Zajímavost: Film vznikl na motivy knihy
Otfrieda Preußlera.
Originální trailer filmu Čarodějův učeň / Krabat
Herbie jede rallye (
Herbie Goes to Monte Carlo) (čtvrtek 10. 9., Nova Cinema, 09.35 - 11.50)

© IMDb
Dobrodružná komedie z druhé poloviny sedmdesátých let v tuzemsku není příliš známá a dosahuje o něco lepšího hodnocení než v zahraničí. Režírující
Vincent McEveety v ní toho moc neřešil a natočil trochu infantilní počin, který je příběhově extrémně hloupý, ale nijak se za to nestydí. Ono totiž o nějaké zápletce nemůže být ani řeč, protože vše je koncipováno jako sled epizodek, které nedávají moc smysl, ale jsou záminkou pro různé nesnáze, do nichž se auto, které hraje hlavní roli, dostává. Vše to tedy působí až infantilně a pohádkově, příliš tomu nepomáhají ani viditelné triky, které jsou dnes už příjemně archaické. Milovníky motorsportu nepochybně potěší, že v několika záběrech se objeví nádherná dobová závodní auta a část trati v Monte Carlu. V solidním obsazení dostali důvěru
Dean Jones,
Don Knotts,
Julie Sommars,
Jacques Marin nebo
Roy Kinnear. Další nenáročná záležitost.
Zajímavost: Ústřední auto se ve filmu zamiluje do Lancie Scorpion, amerického derivátu Lancie Montecarlo, což je raritní vůz.
Originální trailer filmu Herbie jede rallye / Herbie Goes to Monte Carlo