Přelom června a července sice v televizích neláká na žádnou zásadní premiéru, fajnšmekry ale potěší několika neznámými a jen těžko sehnatelnými snímky. Mezi ně patří třeba Večer tříkrálový nebo hororové Vidiny.
Herkules (
Hercules) (pátek 26. 6., Nova Cinema, 20.00 - 21.45 / sobota 27. 6., 14.45 - 16.30 / neděle 28. 6., 10.45 - 12.10)
© Impawards
Animovaný snímek z produkce studia Disney z druhé poloviny devadesátých let byl ve své době logickým krokem, protože příběhy ze starého Řecka byly tehdy velmi populární. Režírující dvojice
Ron Clements a
John Musker v něm vše naštěstí pojala dost po svém a rezignovala na nějaké reálie a osud bájné postavy pro ni byl spíše možností, jak natočit příběh o dospívání. Spolehla se při tom na svižné tempo, poctivou ruční animaci, která tedy není úplně dokonalá, o to roztomileji ale dnes působí, střídmou stopáž a spousty popkulturních odkazů, které pobaví i dospělé publikum. Humor je navíc nadčasový a univerzální, rozhodně není určen jen dětem a spočívá ve velkém množství trefných hlášek. Jak je u studia tradicí, výrazná je hudební složka
Alana Menkena a titulní píseň se dokonce dočkala nominace na Oscara. Jen škoda dost otravných postav Můz, kterých je tu přespříliš a jejich význam není nijak zásadní. Hodně pohodová a příjemná rodinná podívaná na konec pracovního týdne.
Zajímavost: Na animaci filmu se podílelo devět set šest lidí.
Oficiální trailer filmu Herkules / Hercules
Krev andělů (
Talk of Angels) (pátek 26. 6., ČT2, 20.55 - 22.35 / sobota 27. 6., 12.40 - 14.20)
© Wikipedia
Drama z konce devadesátých let je nejen u nás zcela neznámou záležitostí, která byla zastíněna mnoha výraznějšími žánrovkami. Režírující
Nick Hamm v něm zadaptoval román
Kate O'Brien a spolehl se především na atraktivní období občanské války ve Španělsku, kam je děj zasazen. Samotný příběh tedy není nikterak překvapivý a je spíše předvídatelný, tvůrce ho naštěstí obohatil přesnou dobovou atmosférou, krásnou kamerou, podmanivou hudbou, hodně solidní výpravou a kostýmy. Stopáž je navíc příjemně střídmá, takže tolik nevadí pomalejší tempo a trochu méně fungující romantická linie. V titulní roli se objeví velmi dobrá
Polly Walker, které zdatně sekundují
Vincent Pérez,
Franco Nero,
Frances McDormand,
Ruth McCabe nebo
Penélope Cruz. Naprosto neškodný počin, jemuž by ale prospělo, kdyby byl zapamatovatelnější a ne tak rutinní.
Zajímavost: Román, z něhož film vychází, se jmenuje
Mary Lavelle a vyšel roku 1936.
Originální trailer filmu Krev andělů / Talk of Angels
Inland Empire (
Inland Empire) (sobota 27. 6., ČT art, 21.50 - 00.45)
© Facebook tvůrce
Čtrnáct let staré mysteriózní drama je posledním regulérním celovečerním počinem legendárního režiséra, scenáristy a v tomto případě i kameramana
Davida Lynche. Ten už pak povětšinou točil jen krátkometrážní a experimentální snímky a na tomto je to hodně znát. Příběh jako takový tu totiž neexistuje a tvůrce tu nechává plný průchod své zvláštní fantazii a pomáhá si ruční kamerou, tudíž vše působí jako trochu amatérské domácí video. Jde tedy hlavně o přehlídku surreálna, fantaskna, transcendencí a prazvláštní kombinaci reality a fikce, které nejsou přesně odděleny. Nechybí ani hodně bizarní a těžce uchopitelná atmosféra. Zásadním problémem je však stopáž, která atakuje tři hodiny a vzhledem k tvůrčímu přístupu je velmi těžko stravitelná a především díky ní působí film zahleděně do sebe sama a jako tzv. tvůrčí onanie bez většího smyslu. V obsazení se objeví třeba
Laura Dern,
Jeremy Irons,
Harry Dean Stanton,
Justin Theroux nebo
Karolina Gruszka. Hodně náročná a až intelektuální podívaná na sobotní noc.
Zajímavost: Autor točil bez scénáře a hercům dal vždy ráno pár stránek s dialogy, protože sám netušil, k jakému konci se dobere.
Oficiální trailer filmu Inland Empire / Inland Empire
Tom a Jerry (
Tom and Jerry: The Movie) (neděle 28. 6., ČT :D, 09.30 - 10.55)
© Collectors.com
Animovaná komedie z počátku devadesátých let je u nás hodnocena mnohem lépe než v zahraničí, navíc není tak známá. Dáno je to určitě tím, že režírující
Phil Roman tehdy poprvé přivedl oblíbené seriálové hrdiny na filmové plátno, což je pro někoho problém. Celovečerní stopáž totiž příliš nefunguje a naplno se v ní ukázalo, že to, co je přípustné v krátkých skečích, ve standardní délce nemá šanci uspět, protože najednou je humor vyčpělý, vtipy nevypointované a stále se opakují. Navíc obě titulní postavy mluví, což jim ubírá trochu kouzla a díky tomu působí snímek upovídaně a jako by křečovitě. Někde na hranici lehkého nadprůměru ho tak udržují standarně dobrá animace, svižné tempo, relativně zajímavá, i když otřepaná a předvídatelná zápletka, hudba a pár písní. Škoda jen, že to celé je podivně melancholické, nostalgické a roztahané. K nedělnímu probouzení ale ideální záležitost.
Zajímavost: Kvůli negativním reakcím už obě hlavní postavy v celovečerních filmech nikdy nepromluvily.
Originální trailer filmu Tom a Jerry / Tom and Jerry: The Movie
Záchranáři u protinožců (
The Rescuers Down Under) (neděle 28. 6., Nova, 09.40 - 11.10 / pondělí 29. 6., Nova Cinema, 04.05 - 05.30)
© Amazon.com
Animovaný snímek z raných devadesátých let je u nás téměř neznámý a přehlížený a je to obrovská škoda. Debutující režijní dvojice
Hendel Butoy a
Mike Gabriel v něm totiž místy první díl znatelně překonává a spoléhá se na dost svižné tempo, které v kombinaci s extrémně střídmou stopáži působí subjektivně skoro kulometně, výbornou animaci, která ani dnes nepůsobí nikterak zastarale a přímočarý příběh, který vsází na poctivé dobrodružství, jemný humor a netradičně upozaďuje jinak nutné morální poselství. I v tomto případě platí, že všechny postavy jsou sympatické a zcela mezi nimi chybí byť jen jediná více otravná, což je dobře. Nezvyklé je i to, že tu není žádná píseň a vše tudíž musí zvládnout dialogy. Další hodně příjemná záležitost k nedělnímu vstávání.
Zajímavost: Jde o vůbec první celovečerní film, který byl zcela digitálně animován.
Originální trailer filmu Záchranáři u protinožců / The Rescuers Down Under
Robinsonka (neděle 28. 6., ČT1, 16.30 - 17.50 / pondělí 29. 6., 10.15 - 11.30)
© kit731.blog.cz
Normalizační československé drama je dnes trochu zastaralé, moc se nevysílá a radost udělá asi hlavně těm dříve narozeným. Režisér a spoluscenárista
Karel Kachyňa v něm zpracoval tehdy populární a povinně čtenou knižní předlohu
Marie Majerové, a i když byl nucen rezignovat na svou tradiční poetiku a melancholii, byl už v té době natolik zkušený, že dokázal z naivního a agitačního příběhu vytáhnout maximum a důraz kladl přece jen na hlavní postavu dívky, které zemřela matka. Opřít se mohl i o velmi dobrou atmosféru meziválečné Prahy, která má své kouzlo a vše mu ještě dotvořil zdařilou hudbou spolehlivý
Zdeněk Liška. Nechybí ani citlivý a jemný humor, který vše příjemně odlehčuje a trošku nerealistický příběh polidšťuje. V titulní roli exceluje tehdy začínající
Miroslava Šafránková, jíž dělali společnost třeba
Petr Kostka,
Jaroslava Obermaierová nebo
Vladimír Dlouhý. Plusem budiž i krátká stopáž, v níž není moc času na nudu. Nevýrazná a pro dnešního diváka místy nechtěně směšná podívaná.
Zajímavost: Ve filmu debutovala tehdy patnáctiletá
Zlata Adamovská.
Ukázka z filmu není dostupná.
Cukrář (
The Cakemaker) (pondělí 29. 6., ČT art, 23.00 - 00.45)
© Facebook tvůrce
Před třemi lety se izraelsko-německé drama objevilo i v našich kinech, velký úspěch tam ale neslavilo. A je to logické, protože celovečerně debutující režisér a scenárista
Ofir Raul Graizer v něm natočil hodně citlivou a emocionálně střídmou podívanou, která se divákovi nijak nepodbízí a naopak mu nabízí mnoho témat k přemýšlení. Nejvíc potěší tím, že se vyhýbá jakémukoli patosu a klišé a spoustu scén záměrně nedořeší a nechává otevřených, čímž podněcuje diváckou fantazii. Pomáhá si v tom i krásnou a dnes už netradičně statickou kamerou, minimalistickým hudebním doprovodem a výbornou a křehkou melodramatickou atmosférou. Body sbírá i tím, že rezignuje na prvoplánově provokativní momenty a explicitní scény, kterých tu mohlo být dost a dost a místo nich se soustředí na rozvíjení vztahů mezi postavami a příběhovou gradaci, která je ke konci fantastická. K příjemným dojmům přispívá i obsazení, v němž hrají prim
Tim Kalkhof,
Sarah Adler a
Roy Miller. Tip pro festivalové publikum.
Zajímavost: Snímek reprezentoval Izrael v boji o cizojazyčného Oscara.
Oficiální český trailer filmu Cukrář / The Cakemaker
Večer tříkrálový (
Twelfth Night or What You Will) (úterý 30. 6., ČT art, 20.55 - 23.05)
© Amazon.com
V našich končinách velmi málo známá adaptace komedie
Williama Shakespearea je neprávem zapomenutá a připomíná se jen minimálně. Režisér a scenárista
Trevor Nunn v ní předlohu převedl na plátno s úctou, dialogy upravil jen minimálně a ani do příběhu nijak nazasahoval. Jediné, co změnil, je zasazení děje do devatenáctého století, což byla možná trochu škoda, protože díky ponechané mluvě nepůsobí jinak nadčasová zápletka úplně důvěryhodně. Ale to je tak to jediné, co se mu dá vytknout, protože jinak tu po divadelnosti předlohy není ani stopy a výprava, kostýmy, kamera i dobová atmosféra jsou výtečné a snímek má i přes relativně dlouhou stopáž slušný spád. Klíčové u podobných záležitostí bývá obsazení, které se v tomto případě povedlo na výbornou a všichni tu naprosto září. Nejvíc však přece jen fantastický
Ben Kingsley, o moc pozadu ale nezůstávají ani
Imogen Stubbs,
Steven Mackintosh,
Nicholas Farrell,
Helena Bonham Carter,
Nigel Hawthorne nebo
Imelda Staunton. Výtečný a nepochopitelně opomíjený tip.
Zajímavost: Snímek měl premiéru na MFF v Torontu roku 1996.
Oficiální trailer filmu Večer tříkrálový / Twelfth Night or What You Will
Policie stíhá, zákon osvobozuje (
La polizia incrimina la legge assolve) (středa 1. 7., ČT art, 00.00 - 01.30)
© Cineraglio
Nejen u nás absolutně neznámý španělsko-italský thriller z první poloviny sedmdesátých let potěší všechny milovníky poctivých evropských kriminálek. Režisér a spoluscenárista
Enzo G. Castellari v něm spoléhal na silný a věrohodný příběh s mnoha zákrutami a několika dějovými překvapeními. K tomu přidal potemnělou a skvělou dobovou atmosféru, až na závěrečnou výjimku parádní a poměrně drsnou a násilnou akci, skvělou a dynamickou kameru, celkově velmi dobrou vizuální stránku a spolehlivý hudební doprovod. Nechybí tu ani parádní autmobilová honička, která je ale bohužel hned v úvodu a posléze už ji nic netrumfne. Titulní roli bravurně ztvárnil
Franco Nero, jemuž dělají společnost třeba
James Whitmore,
Fernando Rey nebo
Delia Boccardo. Dojem lehce kazí snad jen občasné typicky italské emoce a přehrávání a také závěrečná zvláštně sestříhaná akce. Zapomenutá klasika.
Zajímavost: V Itálii měl snímek premiéru 12. srpna 1973.
Originální trailer filmu Policie stíhá, zákon osvobozuje / La polizia incrimina la legge assolve
Vidiny (
Images) (pátek 3. 7., ČT art, 00.15 - 02.00)
© IMDb
Hororové drama z počátku sedmdesátých let je v tuzemském rybníku známé jen minimálně, což je obrovská škoda. Režisér a scenárista
Robert Altman v něm totiž řemeslným přístupem odkazuje o dekádu zpět, kdy byly podobné experimentální a nekompromisní záležitosti naprostým standardem. Od počátku zaujme zneklidňující a pořádně hutnou atmosférou, která jde ruku v ruce se znepokojivým a tajemným příběhem, v němž záměrně není jasné, co je sen a co realita, a který si pohrává s diváckým vnímáním. Velký podíl na tom má i specifická kamera
Vilmose Zsigmonda, která často pracuje se zoomem a také hudba
Johna Williamse, která je na něj hodně netradiční a arytmická. Hlavní roli si zahrála vynikající
Susannah York, pro níž šlo o hodně osobní záležitost, protože snímek je adaptací její knihy. Možná tu toho tajemna a pohrávání s realitou je trochu moc a tvůrce si někdy libuje ve zbytečné symbolice a statických záběrech, podívaná je to ale výborná a všechny milovníky poctivé filmařiny nepochybně potěší. Tip, který by zasloužil lepší vysílací čas.
Zajímavost: Williams dokonce osobně nahrál klavírní pasáže.
Originální trailer filmu Vidiny / Images