Blu-Ray recenze: U brilantní detektivky Na nože zamrzí absence bonusů

Vydáno: 20.06.2020 08:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Film Na nože vychází na DVD i na Blu-Ray, leč zcela bez bonusů. Je to škoda, protože tak povedený film by si nějaké bonusové materiály zasloužil.

Na nožeRecenzoval/a Jan Varga dne 20.06.2020 08:00. Film Na nože vychází na DVD i na Blu-Ray, leč zcela bez bonusů. Je to škoda, protože tak povedený film by si nějaké bonusové materiály zasloužil. Hodnocení: 4.5
Na nože
Knives Out
Drama / Komedie / Tajemný / Thriller
USA, 2019 , 130 min.

Režie: Rian Johnson
Scénář: Rian Johnson
Kamera: Steve Yedlin
Hudba: Nathan Johnson
Herci: Daniel Craig, Chris Evans, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Michael Shannon, Don Johnson, Toni Collette, Lakeith Stanfield, Christopher Plummer, Katherine Langford, Jaeden Martell, Riki Lindhome, Edi Patterson, Frank Oz, K Callan

Česká premiéra: 09.01.2020

Hodnocení: 9/10

Na nože hodnocení na Kinobox.cz: 84.65 %
Daniel Craig ve filmu Na nože / Knives Out
© Vertical Entertainment
V úvodu hvězdně obsazené americké detektivky Na nože je ve svém honosném sídle nalezen mrtvý slavný spisovatel Harlan Thrombey (Christopher Plummer), autor populárních detektivních románů. Vše nasvědčuje tomu, že šlo o sebevraždu. Přesvědčeným policejním vyšetřovatelům však přijde dělat společnost i soukromý detektiv Benoit Blanc (Daniel Craig), jehož si na prošetření starcova úmrtí najal jakýsi anonym. Otázkou je, kdo tím anonymem je a zdali nešlo přeci jen o vraždu.

Zní to jako standardní detektivní příběh podobný těm od Agathy Christie, ve skutečnosti je ale film Na nože detektivkou v řadě aspektů poměrně nevšední. Je sice pravda, že naplňuje leckteré žánrové konvence i se spoustou souvisejících klišé, leč zároveň si s nimi ironicky pohrává a využívá je pro jiné účely, než k jakým jsou obvykle určeny. Začíná sice jako běžná detektivka, ale pak se postupně přemění v dekonstrukci detektivky, která divákům překvapivě brzy odkryje podstatné informace a poskytne jim tak zásadní výhodu oproti detektivovi, jenž musí na vše řečené teprve sám přijít. Nakonec je to ale stejně samotný tvůrce filmu, jenž byl po celou dobu o několik kroků napřed před diváky, jimž akorát chytře dávkoval informace a tahal je za nos.

Ana de Armas ve filmu Na nože / Knives Out
© Vertical Entertainment
Oním tvůrcem je režisér a scenárista Rian Johnson (Looper: Nájemný zabiják, Star Wars: Poslední z Jediů), díky němuž snímek vyniká svou chytrou a propracovanou výstavbou děje a vynalézavým vyprávěním, v němž nechybí napětí, nečekané zvraty, ani humor. Nejpodstatnější složkou filmu je tudíž jeho důmyslný scénář, následován Johnsonovou zdařilou režií, která snímku propůjčuje hbité tempo a působí sebejistě a promyšleně, ačkoli je z ní zároveň znát, že o nějakou na milimetr vypočítanou a důslednou preciznost Johnsonovi nešlo a vsadil místo ní na přirozenou živelnost a energičnost.

Film kombinuje spletitý příběh a sofistikované vyprávění s lehkostí a s radostí z experimentování se žánrovými pravidly, přičemž sice naplňuje schéma klasické detektivky, leč současně jej obohacuje o chytré moderní zpracování. Díky tomu si lze snímek i navzdory troše přešlapů a mírně kolísavému spádu naplno užít jako vtipnou, napínavou a od začátku do konce zábavnou hříčku.

BD obal filmu Na nože / Knives Out
© Magic Box
Blu-Ray:

Film vychází na DVD i na Blu-Ray, leč zcela bez bonusů. Je to škoda, protože tak povedený film by si nějaké bonusové materiály zasloužil. Menu je v češtině, ale krom kapitol v něm ani není moc co nastavovat – jazykové verze jsou dvě (anglická a česká) a titulky jsou též dvoje (české a slovenské).

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: DTS HD-Master Audio 5.1 anglicky, DTS HD-Master Audio 5.1 česky

Titulky: české, slovenské