Bluray recenze: Oscarový vítěz Toy Story 4: Příběh hraček uzavírá populární sérii

Vydáno: 03.03.2020 13:30 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Animovaný film Toy Story 4: Příběh hraček vychází na DVD a na Blu-Ray i ve formě speciální edice, která obsahuje na DVD všechny čtyři díly této série pěkně pohromadě.

Toy Story 4: Příběh hračekRecenzoval/a Jan Varga dne 03.03.2020 13:30. Animovaný film Toy Story 4: Příběh hraček vychází na DVD a na Blu-Ray i ve formě speciální edice, která obsahuje na DVD všechny čtyři díly této série pěkně pohromadě. Hodnocení: 4
Fotografie z filmu Toy Story 4: Příběh hraček / Toy Story 4: Příběh hračekFilmová série Toy Story: Příběh hraček je vlajkovou lodí studia Pixar – už jen proto, že její první díl byl v roce 1995 vůbec prvním celovečerním trojrozměrně animovaným snímkem v historii kinematografie. V roce 2010 byla tato série úspěšně završena třetím dílem, jenž její příběh příjemně a smysluplně uzavíral, a nevypadalo to, že by kdy mělo dojít k jakémukoli dalšímu pokračování. Vznik dílu čtvrtého po devítileté pauze proto pochopitelně doprovázely obavy, jestli se v jeho ději podaří nějak navázat na události předchozích filmů, a zdali nepůjde jen o nastavovanou kaši vyrobenou čistě za účelem finančního zisku.

Potenciálního zklamání se ale nakonec není třeba obávat, neb Toy Story 4: Příběh hraček je naštěstí důstojným pokračováním, které svým předchůdcům rozhodně ostudu nedělá. K osudům mnohých postav a k motivům typickým pro celou sérii se vrací s tím, že je nadále rozvíjí, a opatřuje finální tečkou i jednu vedlejší příběhovou linii, která se pořádného završení doposud nedočkala. V tomto ohledu je potřeba pochválit scénář, resp. děj filmu, jemuž se podařilo dát chytře vystavěný a s láskou opracovaný tvar, za jehož vznikem skutečně nestojí jen vidina výdělku, ale i touha vyprávět, jak to bylo s populárními hrdiny dál.

Fotografie z filmu Toy Story 4: Příběh hraček / Toy Story 4: Příběh hračekTechnicky dokonalé animaci nelze nic vytknout a z hlediska děje a jeho vyprávění těch vad také není příliš. Rozjezd je sice trochu pomalejší a starší díly Toy Story byly v řadě scén nápaditější, vtipnější a spletitější, i tak jde ale stále o zdařilou zábavu, která je v rámci animované konkurence stále vtipná, nápaditá a příběhově vynalézavá značně nadstandardně, a hlavně je vkusná a nepotřebuje si příliš vypomáhat primitivními groteskovými gagy. Filmařům se povedlo i navázat na témata přátelství, vzájemné pospolitosti a hledání svého místa ve světě, jež prostupují celou sérii Toy Story, a jsou silně akcentovány i tentokrát.

Pro existenci filmu Toy Story 4: Příběh hraček se tak nakonec podařilo nalézt ospravedlnění a povedlo se i udržet ve všech ohledech vysokou kvalitativní laťku, díky čemuž snímek působí skutečně jako nedílná součást série a nikoli pouze jako její nadbytečná nadstavba. Příběh hraček se tak konečně dočkal definitivního finále, o čemž svědčí i zpráva, že se v Pixaru zapřísáhli, že s natáčením jakýchkoli pokračování nadobro skoncovali. Tak uvidíme, jestli dodrží slovo.

BD obal filmu Toy Story 4: Příběh hraček / Toy Story 4: Příběh hračekBlu-Ray:

Toy Story 4: Příběh hraček vychází na DVD (s jediným bonusem v podobě režisérského komentáře) a na Blu-Ray (s vícero bonusy) a zároveň je k dostání i ve formě speciální edice, která obsahuje na DVD všechny díly Toy Story pěkně pohromadě. Menu má českou podporu a na začátku přehrávání automaticky spustí upoutávky na jiné filmy (Frčíme a Ledové království II), které ale jde snadno přeskočit a v menu si je pak můžete kdykoli znovu přehrát po kliknutí na ikonku „Krátké ukázky“). V hlavním menu pak na vás čeká již standardní nabídka, jejíž součástí je i sekce s bonusovými materiály.

Všechny bonusy obsahují české titulky (nikoli však slovenštinu). Ten první s názvem Restart Pastýřky má něco přes šest minut a je věnován, jak už název napovídá, postavě Pastýřky, včetně jejího nového pojetí i mnohých změn, jimiž prošla na cestě od prvního do čtvrtého dílu. Více než pětiminutový dokument Toy Stories: Příběhy hraček nabízí pohled do kanceláří filmařů a animátorů v Pixaru, kteří mají svá pracovní prostředí doslova obsypaná nejrůznějšími hračkami. Zároveň v něm různí herci a dabéři vzpomínají na hračky, s nimiž si hráli jako malí a hovoří o důležitosti hraček v lidském životě a o poutech, která si k nim vytváříme (dojde i na Toma Hankse a Keanu Reevese).

Bonusové materiály uzavírá možnost pustit si film společně s doprovodným komentářem tvůrců, který je však již pouze v angličtině, bez podpory českých titulků. Bonusy jinak tvoří takový základ, na němž by se jistě dalo nadále stavět, ale zas lepší alespoň něco než nic – a zmíněný segment Toy Stories: Příběhy hraček je vážně kouzelný.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: DTS HD Master Audio 7.1 anglicky, DTS-HD High Resolution 5.1 anglicky, Dolby Digital 2.0 anglicky, Dolby Digital 5.1 česky

Titulky: české, anglické pro neslyšící