Recenze: Dobrodružný film Volání divočiny přichází s digitálním psím hrdinou

Vydáno: 29.02.2020 07:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Stejně jako Bílý tesák pochází i příběh psa Bucka z pera spisovatele Jacka Londona. Film Volání divočiny, v němž si zahráli mimo jiné Harrison Ford a Omar Sy, je ale pozoruhodný i tím, že jeho psí hrdina je v něm kompletně digitální.

Volání divočinyRecenzoval/a Jan Varga dne 29.02.2020 07:00. Stejně jako Bílý tesák pochází i příběh psa Bucka z pera spisovatele Jacka Londona. Film Volání divočiny, v němž si zahráli mimo jiné Harrison Ford a Omar Sy, je ale pozoruhodný i tím, že jeho psí hrdina je v něm kompletně digitální. Hodnocení: 3
Volání divočiny
The Call of the Wild
Drama / Rodinný / Dobrodružný
USA, 2020 , 100 min.

Režie: Chris Sanders
Scénář: Michael Green, Jack London
Kamera: Janusz Kamiński
Herci: Harrison Ford, Omar Sy, Cara Gee, Dan Stevens, Bradley Whitford, Jean Louisa Kelly, Michael Horse, Karen Gillan, Colin Woodell, Micah Fitzgerald, Heather McPhaul, Adam Fergus, Stephanie Czajkowski, Abraham Benrubi,

Česká premiéra: 27.02.2020

Hodnocení: 6/10

Distributor: CinemArt

Fotografie z filmu Volání divočiny / The Call of the WildAmerický dobrodružný rodinný film Volání divočiny je volnou adaptací stejnojmenného románu z roku 1903 spisovatele Jacka Londona, z jehož pera vyšel o dva roky později i známější Bílý tesák. Ovšem zatímco Bílý tesák je příběhem divokého vlka, z něhož se postupně stává domestikovaný pes, tak Volání divočiny se věnuje podobnému příběhu v opačném sledu – jeho hrdinou je domácí pes, který se znenadání ocitne v divočině a postupně přimkne k návratu ke kořenům a ke své přirozenosti.
 
Oním psem je bernardýn Buck, žijící v domácnosti kalifornského soudce. Jednoho dne je však unesen obchodníky se psy a převezen ze slunného jihu do zasněženého Yukonu, kde zrovna vládne zlatá horečka (píše se konec 19. století). Buck se nejprve stává členem psího spřežení ve vlastnictví poštovního doručovatele (Omar Sy) a později se ho ujme zasmušilý samotář John (Harrison Ford).

Fotografie z filmu Volání divočiny / The Call of the WildPokud znáte filmovou adaptaci Bílého tesáka z roku 1991, tak Volání divočiny je jí nesmírně podobné, nejen místem dění a psím hlavním hrdinou, ale i řadou motivů a příběhových prvků. Jde o klasický staromilský dobrodružný film v tom nejlepším slova smyslu, až na jednu zásadní novotu – pes Buck je v drtivé většině scén kompletně digitální. Je animovaný naprosto skvěle (jen občas se hýbe trošku divně), že ale nejde o skutečného psa, poznáte bezpečně hlavně kvůli tomu, že tvůrci mu propůjčili pár obličejových grimas a lidských emocí, které psi normálně nevykazují.
 
Na jednu stranu tak divák sice dokáže snadněji přečíst, jaké emoce zrovna Buck prožívá, na stranu druhou však leckteré jeho výrazy a pohledy dost výrazně vytrhávají z iluze realističnosti, což může na kdekoho působit rušivě. Zas ale díky tomu šlo natočit specifickým způsobem náročné scény, které by se s opravdovými psy pořizovaly skutečně dost těžko. Ostatní zvířata ve filmu jsou mimochodem také digitální – v tomto směru dává smysl, že režie byla svěřena Chrisi Sandersovi, který doposud spolu-režíroval jen animované filmy (Lilo a StitchJak vycvičit drakaCroodsovi). Přírodní exteriéry jsou ale každopádně už skutečné a ochránci zvířat se alespoň nemusí šťourat v tom, jak moc šetrně nebo nešetrně se v průběhu natáčení choval štáb ke zvířatům (jako se to dělo u filmu Psí poslání).

Omar Sy ve filmu Volání divočiny / The Call of the WildDěj je poměrně jednoduchý, leč i tak je adaptovaný moc hezky (výjimku tvoří akorát jeden mimořádně plochý a jednorozměrný záporák, který svým primitivním pojetím z okolního dění vyčnívá), přičemž osudy psího hrdiny jsou podány dostatečně silně a majestátně a filmu se daří působit stejně nadčasovým dojmem, jako jeho literární předloze. Tón filmu je také víceméně konzistentní, přestože se přibližně v půlce dělí na dvě stylově dost odlišné části. První polovina stojí více na legračním psím dovádění a na akčních scénách s poštovními saněmi, zatímco polovina druhá má mnohem volnější tempo a Buck se v ní najednou musí dělit o místo na plátně i s Harrisonem Fordem v roli čestného a dobrosrdečného muže, který nepřijel do Yukonu primárně kvůli hledání zlata, ale kvůli tichému truchlení nad smrtí syna a zapíjení žalu. I přes solidní Fordův výkon však bude dětské diváky tahle část pravděpodobně bavit již o dost méně (a navíc počítejte s trochu smutným koncem).
 
S vyloženě malými dětmi nicméně půjde do kina na Volání divočiny stejně jen málokdo, neb bude promítáno pouze v originálním znění s titulky. To ale nic nemění na tom, že jde o nadprůměrně uspokojivý dobrodružný snímek ozdobený líbivými kompozicemi Spielbergova dvorního kameramana Janusze Kamińského, vyprávějící o vzájemném přátelství muže a jeho psa a o tématech přežití, probouzení dávných instinktů a životě ve smečce, který má šanci zaujmout i diváky podstatně starší. Jen na to počítačové zpracování zvířecí složky je potřeba si trochu přivyknout a místy překousnout i jistou dějovou zkratkovitost a zjednodušenost.

[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]

Český trailer k filmu Volání divočiny


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY