Bluray recenze: Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw se honosí našlapanou výbavou

Vydáno: 17.02.2020 10:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Akční spin-off série Rychle a zběsile vychází jak na DVD, tak ve dvou variantách Blu-Ray (2D a 3D) a také ve dvoudiskovém UHD+BD vydání. A bonusů je tolik, že si na ně budete muset vyhradit celý večer.

Rychle a zběsile: Hobbs a ShawRecenzoval/a Jan Varga dne 17.02.2020 10:00. Akční spin-off série Rychle a zběsile vychází jak na DVD, tak ve dvou variantách Blu-Ray (2D a 3D) a také ve dvoudiskovém UHD+BD vydání. A bonusů je tolik, že si na ně budete muset vyhradit celý večer. Hodnocení: 3
Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw
Fast & Furious Presents: Hobbs & Shaw
Akční / Dobrodružný
USA, 2019 , 137 min.

Režie: David Leitch
Scénář: Chris Morgan, Drew Pearce, Gary Scott Thompson
Kamera: Jonathan Sela
Hudba: Tyler Bates
Herci: Dwayne Johnson, Jason Statham, Idris Elba, Vanessa Kirby, Helen Mirren, Eiza González, Eddie Marsan, Cliff Curtis, Lori Pelenise Tuisano, John Tui, Rob Delaney, Tom Wu, Stephen Mitchell, Akie Kotabe, Felicity Dean

Česká premiéra: 01.08.2019

Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw hodnocení na Kinobox.cz: 68.23 %
Dwayne Johnson, Jason Statham ve filmu Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw / Rychle a zběsile: Hobbs a ShawAmerický akční film Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw je sice spin-offem (neboli odbočkou) ze série Rychle a zběsile, leč kupodivu v něm nejde primárně o drahá nablýskaná auta, závodění, kaskadérské kousky a extrémní řidičské manévrování, byť na několik automobilových honiček naštěstí dojde (a také třeba na scénu, v níž půltucet džípů visí za řetěz z vrtulníku a stahuje jej k zemi). Tvůrci filmu se každopádně i tentokrát drží strategie „děláme popcornovou zábavu, na logiku kašleme“ – stejně jako u předešlých dílů série, z níž si berou, jak název napovídá, dva konkrétní hrdiny, které uvrhli do samostatně stojící špionážní zápletky.

Těmi dvěma hrdiny jsou Luke Hobbs (Dwayne Johnson) a Deckard Shaw (Jason Statham), kteří jsou i přes vzájemnou nesnášenlivost nuceni spolupracovat během mezinárodní špionážní akce, při níž je potřeba zajistit smrtící virus, jenž má údajně za pár desítek hodin vyhladit celou planetu, a který shodou okolností koluje zrovna v žilách Shawovy sestry Hattie (Vanessa Kirby). A do toho je všem třem v patách roboticky vylepšený super-žoldák Brixtone (Idris Elba), kvůli němuž je zbytek světa mylně považuje za teroristy. Atmosférou je to někde mezi posledními díly Rychle a zběsile a posledními díly Mission: Impossible, akorát je to místy ještě nadsazenější, absurdnější a víc sci-fi (nechybí samohybná motorka ani futuristický vědecký komplex ukrytý pod ukrajinskou jadernou elektrárnou a polovina postav jsou elitní počítačoví hackeři).

Vanessa Kirby ve filmu Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw / Rychle a zběsile: Hobbs a ShawO zábavu se tentokrát starají převážně akční sekvence, jež zabírají nejméně polovinu stopáže (což je super), a jsou tím lepší, čím jsou absurdnější a méně realistické, a herecké duo Johnson-Statham v hlavních rolích, které s přehledem utáhne celý film na svalech a charismatu (nikoli však po herecké stránce, tam je totiž strká do kapsy Idris Elba, zatímco Vanessa Kirby je naopak spíš sexy rekvizita). Nedostatečně poutavé jsou akorát kontaktní souboje, působící oproti ostatním akčním scénám příliš obyčejně, nenápaditě a minimalisticky, humor také poněkud vázne a Dwayne Johnson a romantická zápletka zkrátka nejdou dohromady. Děj je pochopitelně nesmyslný a dementní, ale vytýkat filmu zrovna tohle by bylo to samé, jako kárat jej za nedodržování fyzikálních zákonů.

Je příjemné, že se snímek Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw od zbytku série v lecčem odlišuje, leč obsahuje i řadu neduhů, které sdílí s jejími posledními díly. Jako testosteronový popcornový akční výplach je to zcela ucházející, nicméně i v tomto žánru lze mít přeci jen o něco vyšší nároky, jimž lépe vyhovují třeba i některé jiné díly Rychle a zběsile (zejména pátý, stále bezkonkurečně nejlepší).

BD obal filmu Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw / Rychle a zběsile: Hobbs a ShawBlu-Ray:

Film Rychle a zběsile: Hobbs & Shaw je k dostání jak na DVD (s mírně osekanými bonusy), tak ve dvou variantách Blu-Ray (jednodiskové 2D a dvoudiskové 2D+3D) a také ve dvoudiskovém UHD+BD vydání s filmem ve formátu 4K. Blu-Ray i UHD nosič jsou přitom nacpané bonusy k prasknutí a u žádného z nich jim nechybí podpora českých titulků (kromě doprovodného režisérského komentáře, který si můžete pustit spolu s filmem).

Při spuštění disku se jako první přehraje trailer na animovaný netflixovský seriál ze světa série Rychle a zběsile, následovaný reklamní upoutávkou na Universal Studios Theme Park. Obojí jde snadno přeskočit, pak už následuje standardní nabídka vyvedená v univerzálně srozumitelných ikonách. Rozsáhlé bonusové materiály se ukrývají pod symbolem s hvězdičkou (a jejich názvy jsou v angličtině).

Idris Elba ve filmu Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw / Rychle a zběsile: Hobbs a ShawPlejádě bonusů vévodí desetiminutový alternativní začátek (v němž jde spíš o alternativní pořadí scén než vyloženě o materiál navíc) a pásmo 22 (!) vynechaných a prodloužených scén, což samo o sobě vydrží docela na dlouho. Pak následují už jen kratší videa povětšinou o délce v rozmezí dvou až pěti minut. Několik je jich věnováno akčním scénám – Vývoj akčních scén s režisérem Davidem Leitchem (Progress of a Fight Scene with Director David Leitch) je věnován speciálně přípravám a natáčením rvaček, Skutečná Akce (Practical Action) se zabývá natáčením a choreografií ostatních akčních scén (což je doplněno pozoruhodnými záznamy cvičných vizualizací konkrétních choreografií) a Výtahová akční scéna (Elevator Action) se pak zaměřuje už jen na jednu konkrétní sekvenci, v níž figuruje prosklený výtah a spouštění se na lanech po stěně budovy. Ve videu Zákulisí kaskadérských scén (Stunt Show and Tell) se zas rozebírá zapojení kaskadérů při natáčení filmu, k čemuž slouží i různé doprovodné storyboardy a vizuály.

Dwayne Johnson, Jason Statham ve filmu Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw / Rychle a zběsile: Hobbs a ShawDalší nálož bonusů se zabývá konkrétními postavami a vztahy mezi nimi, k čemuž se vyjadřují kromě nejrůznějších herců a režiséra třeba i producenti, scenáristé či jiní členové štábu a popisují kromě toho i samotné natáčení a spolupráci s režisérem Davidem Leitchem. Ve videu Johnson & Statham: Hobbs & Shaw mluví představitelé hlavních rolí, Dwayne Johnson a Jason Statham, o svých postavách, o jejich vzájemně vyhroceném vztahu a pracovní spolupráci s dalšími tvůrci. Segment Padouch (The Bad Guy) se věnuje postavě záporáka v podání Idrise Elby, ve videu s názvem Sestra (The Sister) je zas představena postava Shawovy sestry, kterou ztvárnila Vanessa Kirby.

V klipu Hobbsův rodokmen (Hobbs Family Tree) se dozvíte ledacos o členech Hobbsovy rodiny a o funkci rodiny coby výrazného motivu napříč filmem. Video pojmenované Matka (The Matriarch) vypráví o postavě Shawovy matky ztvárněné herečkou Helen Mirren, segment Noví přátelé (New Friends) pro změnu rozebírá postavy Ryana Reynoldse a Kevina Harta. V klipu Dwayne a Hobbs: Láska na první kousnutí (Dwayne & Hobbs: Love at First Bite) mluví Dwayne Johnson o svém buldokovi, který s ním ve filmu hrál, a kterého pojmenoval dle své postavy Hobbs a nosil ho pravidelně na natáčení.

Vanessa Kirby ve filmu Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw / Rychle a zběsile: Hobbs a ShawZajímavá je i dvojice videí věnovaná kultuře Samoanů, jíž Dwayne Johnson reprezentuje ve svých filmech, a která je ve filmu Rychle a zběsile: Hobbs a Shaw vyzdvihována především v souvislosti s jeho filmovou rodinou, v níž např. jednoho z jeho bratrů ztvárnil samojský wrestler a Dwayneův kamarád Roman Reigns. Právě s ním Dwayne Johnson v pětiminutovém videu V kruhu rodiny: Rozhovor s Romanem a Dwaynem (Keeping It in the Family: A Conversation with Roman and Dwayne) vypráví o svých zážitcích z wrestlingu a o pronášení motivu samojské kultury do filmů. Podobně orientované je i poslední video Slepá zběsilost (Blind Fury), v níž se Dwayne Johnson vyjadřuje k jedné akční sekvenci v závěrečné části filmu a zmiňuje zajímavost, že jedna specifická scéna je ve skutečnosti poctou jeho dědečkovi-wrestlerovi (o němž odvypráví zábavnou historku).

Takže jak vidíte, bonusových materiálů je tolik, že klidně vystačí na jeden dlouhý zimní večer. Film, jeho postavy i samotné natáčení v něm jsou přitom rozebrány zevrubně a do detailu a další spoustu informací obsahuje i režisérský komentář. Věnovat bonusovým materiálům ještě větší péči by zkrátka už ani nebylo možné.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: Dolby Atmos anglicky, Dolby Digital 5.1 česky a rusky, Dolby Digital Plus 7.1 maďarsky, polský komentář Dolby Digital 5.1

Titulky: české, anglické pro neslyšící, bulharské, estonské, chorvatské, litevské, lotyšské, maďarské, polské, rumunské, ruské, slovinské