Recenze: Last Christmas je film inspirovaný stejnojmennou vánoční písničkou

Vydáno: 29.11.2019 12:30 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Vánoční romantickou komedii Last Christmas natočil Paul Feig podle scénáře, jenž spolu-napsala Emma Thompson. Přesto snímek působí jako slepenec motivů a scén vypůjčených z jiných podobných filmů.

Last ChristmasRecenzoval/a Jan Varga dne 29.11.2019 12:30. Vánoční romantickou komedii Last Christmas natočil Paul Feig podle scénáře, jenž spolu-napsala Emma Thompson. Přesto snímek působí jako slepenec motivů a scén vypůjčených z jiných podobných filmů. Hodnocení: 2
Last Christmas
Last Christmas
Drama / Komedie / Romantický
USA, 2019 , 103 min.

Režie: Paul Feig
Scénář: George Michael, Emma Thompson, Greg Wise, Bryony Kimmings
Kamera: John Schwartzman
Hudba: Theodore Shapiro
Herci: Emma Thompson, Boris Isakovic, Emilia Clarke, Max Baldry, Margaret Clunie, Michelle Yeoh, Patti LuPone, Lydia Leonard, Henry Golding, Peter Mygind, Rob Delaney, Peter Serafinowicz, Sara Powell, Ritu Arya, Ansu Kabia

Česká premiéra: 28.11.2019

Hodnocení: 4/10

Last Christmas hodnocení na Kinobox.cz: 73.34 %
Henry Golding, Emilia Clarke ve filmu Last Christmas / Last ChristmasAmerická vánoční romantická komedie Last Christmas vypráví o třicetileté Kate (Emilia Clarke), která žije v Londýně (stejně jako její rodiče, kteří kdysi uprchli do Anglie z Jugoslávie), ale s rodinou si nerozumí, vede nezdravý životní styl, a navíc je nezodpovědná, lhostejná a sobecká, takže ji už od sebe odhánějí i její přátelé. Pak se ale krátce před Vánoci setká se sympatickým, optimistickým a dobrosrdečným Tomem (Henry Golding), do něhož se zamiluje a který ji navede na správnou cestu.

Režisérem snímku Last Christmas je Paul Feig (Krotitelé duchůNebezpečná laskavost) a jeho scenáristkami jsou debutující Bryony Kimmings a podstatně zkušenější scenáristka a herečka Emma Thompson (Rozum a citDítě Bridget Jonesové). Za jeho vznikem stojí populární písnička Last Christmas, jenž ve filmu mnohokrát hraje a jejímž textem se obě scenáristky při budování příběhu snažily inspirovat. Není to však pokus kdovíjak invenční – jeho základem je totiž ohrané a vyloženě průměrně ztvárněné klišé o nesympatické, zahořklé a cynické hlavní hrdince, která však díky lásce a nalezení toho pravého muže a jeho radám prozře, stane se lepším člověkem, usmíří se s rodinou, začne žít radostněji a hlavně začne mít konečně ráda i sama sebe.

Emilia Clarke, Emma Thompson ve filmu Last Christmas / Last ChristmasRomantická rovina filmu Last Christmas je tudíž poměrně obvyklá a standardní, nicméně jejími protagonisty jsou alespoň pohlední, charismatičtí a slušně hrající herci a Paul Feig není žádný režisérský začátečník, takže je to i navzdory počáteční otravnosti hlavní hrdinky podívaná celkem příjemná a oddychová (rozhodně nejpříjemnější ze všech Feigových komediálních filmů). S humorem je to o něco těžší, protože je ho pomálu a je dost primitivní. Například veškerá komedie týkající se hlavní hrdinky spočívá v tom, že třeba jde a upadne do odpadků, nebo jí při vysoušení vlasů omylem spadne fén do akvária a usmaží rybičky. Což je ještě o dost méně vtipné, než to může znít. Ostatně na vyjmenování toho, co ve filmu opravdu vtipné je, stačí tři body:

• Matka hlavní hrdinky v podání Emmy Thompson, která legračně imituje silný východoevropský přízvuk a zpívá depresivní srbochorvatské ukolébavky.

• Obchod s vánočními dekoracemi, v němž Kate pracuje, a ve kterém jeho majitelka (Michelle Yeoh) prodává příšerné a nevkusné tretky.

• Casting do vánočního charitativního koncertu pořádaného v komunitě bezdomovců.

Henry Golding, Emilia Clarke ve filmu Last Christmas / Last ChristmasNedostatek humoru a nápaditosti ale není to nejhorší. Co filmu bohužel nejvíc podráží nohy, je jeho neuvěřitelně dementní a kýčovitý závěr, u něhož si pravděpodobně leckteré citlivější divačky popláčou, ale který převrací na ruby veškeré předchozí dění a zpětně do něj vnáší spoustu logických nedostatků a pochybností. Řada elementů ve filmu na něj dokonce předem upozorňuje (takže je i předvídatelný), akorát si celou dobu říkáte, že něco tak laciného a tupého by si snad tvůrci filmu nedovolili. Ale oni si to dovolili a zrealizovali navíc tak prvoplánově dojemným způsobem, až je to nechtěně směšné.

Snímek Last Christmas přitom disponuje vším potřebným – hvězdy figurují v obsazení i ve tvůrčím týmu, vizuálně film vypadá moc hezky, má i docela přívětivou vánoční atmosféru (vánoční světélka nebo jiná výzdoba jsou nacpané do téměř každého záběru) a několik milých feel-good momentů. Od začátku do konce ale působí jako poslepovaný z motivů a scén vypůjčených z jiných filmů, které byly o něčem podobném a byly podstatně lepší.

Český trailer k filmu Last Christmas