Recenze: Last Christmas je film inspirovaný stejnojmennou vánoční písničkou

Vydáno: 29.11.2019 12:30 - Jan Varga

Vánoční romantickou komedii Last Christmas natočil Paul Feig podle scénáře, jenž spolu-napsala Emma Thompson. Přesto snímek působí jako slepenec motivů a scén vypůjčených z jiných podobných filmů.

Last ChristmasRecenzoval/a Jan Varga dne 29.11.2019 12:30. Vánoční romantickou komedii Last Christmas natočil Paul Feig podle scénáře, jenž spolu-napsala Emma Thompson. Přesto snímek působí jako slepenec motivů a scén vypůjčených z jiných podobných filmů. Hodnocení: 2
Last Christmas
Last Christmas
Drama / Komedie / Romantický
USA, 2019 , 103 min.

Scénář: George Michael, Emma Thompson, Greg Wise, Emma Thompson, Bryony Kimmings
Kamera: John Schwartzman
Herci: , Emma Thompson, Boris Isakovic, , Emilia Clarke, Max Baldry, Margaret Clunie, , Michelle Yeoh, , Patti LuPone, Lydia Leonard, Henry Golding, , Peter Mygind

Česká premiéra: 28.11.2019

Hodnocení: 4/10

Henry Golding, Emilia Clarke ve filmu Last Christmas / Last ChristmasAmerická vánoční romantická komedie Last Christmas vypráví o třicetileté Kate (Emilia Clarke), která žije v Londýně (stejně jako její rodiče, kteří kdysi uprchli do Anglie z Jugoslávie), ale s rodinou si nerozumí, vede nezdravý životní styl, a navíc je nezodpovědná, lhostejná a sobecká, takže ji už od sebe odhánějí i její přátelé. Pak se ale krátce před Vánoci setká se sympatickým, optimistickým a dobrosrdečným Tomem (Henry Golding), do něhož se zamiluje a který ji navede na správnou cestu.

Režisérem snímku Last Christmas je Paul Feig (Krotitelé duchůNebezpečná laskavost) a jeho scenáristkami jsou debutující Bryony Kimmings a podstatně zkušenější scenáristka a herečka Emma Thompson (Rozum a citDítě Bridget Jonesové). Za jeho vznikem stojí populární písnička Last Christmas, jenž ve filmu mnohokrát hraje a jejímž textem se obě scenáristky při budování příběhu snažily inspirovat. Není to však pokus kdovíjak invenční – jeho základem je totiž ohrané a vyloženě průměrně ztvárněné klišé o nesympatické, zahořklé a cynické hlavní hrdince, která však díky lásce a nalezení toho pravého muže a jeho radám prozře, stane se lepším člověkem, usmíří se s rodinou, začne žít radostněji a hlavně začne mít konečně ráda i sama sebe.

Emilia Clarke, Emma Thompson ve filmu Last Christmas / Last ChristmasRomantická rovina filmu Last Christmas je tudíž poměrně obvyklá a standardní, nicméně jejími protagonisty jsou alespoň pohlední, charismatičtí a slušně hrající herci a Paul Feig není žádný režisérský začátečník, takže je to i navzdory počáteční otravnosti hlavní hrdinky podívaná celkem příjemná a oddychová (rozhodně nejpříjemnější ze všech Feigových komediálních filmů). S humorem je to o něco těžší, protože je ho pomálu a je dost primitivní. Například veškerá komedie týkající se hlavní hrdinky spočívá v tom, že třeba jde a upadne do odpadků, nebo jí při vysoušení vlasů omylem spadne fén do akvária a usmaží rybičky. Což je ještě o dost méně vtipné, než to může znít. Ostatně na vyjmenování toho, co ve filmu opravdu vtipné je, stačí tři body:

• Matka hlavní hrdinky v podání Emmy Thompson, která legračně imituje silný východoevropský přízvuk a zpívá depresivní srbochorvatské ukolébavky.

• Obchod s vánočními dekoracemi, v němž Kate pracuje, a ve kterém jeho majitelka (Michelle Yeoh) prodává příšerné a nevkusné tretky.

• Casting do vánočního charitativního koncertu pořádaného v komunitě bezdomovců.

Henry Golding, Emilia Clarke ve filmu Last Christmas / Last ChristmasNedostatek humoru a nápaditosti ale není to nejhorší. Co filmu bohužel nejvíc podráží nohy, je jeho neuvěřitelně dementní a kýčovitý závěr, u něhož si pravděpodobně leckteré citlivější divačky popláčou, ale který převrací na ruby veškeré předchozí dění a zpětně do něj vnáší spoustu logických nedostatků a pochybností. Řada elementů ve filmu na něj dokonce předem upozorňuje (takže je i předvídatelný), akorát si celou dobu říkáte, že něco tak laciného a tupého by si snad tvůrci filmu nedovolili. Ale oni si to dovolili a zrealizovali navíc tak prvoplánově dojemným způsobem, až je to nechtěně směšné.

Snímek Last Christmas přitom disponuje vším potřebným – hvězdy figurují v obsazení i ve tvůrčím týmu, vizuálně film vypadá moc hezky, má i docela přívětivou vánoční atmosféru (vánoční světélka nebo jiná výzdoba jsou nacpané do téměř každého záběru) a několik milých feel-good momentů. Od začátku do konce ale působí jako poslepovaný z motivů a scén vypůjčených z jiných filmů, které byly o něčem podobném a byly podstatně lepší.

Český trailer k filmu Last Christmas