Recenze: Terminátor: Temný osud staví proti zabijáckému robotovi trojici hrdinek

Vydáno: 30.10.2019 08:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Děj filmu navazuje na první dva Terminátory (a ignoruje ty ostatní), přičemž jeho podstatná část se odehrává v Mexiku, je v něm představen nový typ Terminátora a vrací se v něm ve svých rolích Linda Hamilton i Arnold Schwarzenegger.

Terminátor: Temný osudRecenzoval/a Jan Varga dne 30.10.2019 08:00. Děj filmu navazuje na první dva Terminátory (a ignoruje ty ostatní), přičemž jeho podstatná část se odehrává v Mexiku, je v něm představen nový typ Terminátora a vrací se v něm ve svých rolích Linda Hamilton i Arnold Schwarzenegger. Hodnocení: 3
Terminátor: Temný osud
Terminátor: Temný osud
Sci-Fi / Akční / Dobrodružný
USA, 2019 , 128 min.

Režie: Tim Miller
Scénář: James Cameron, Charles H. Eglee, Josh Friedman, David S. Goyer, Justin Rhodes, David S. Goyer, Justin Rhodes, Billy Ray, James Cameron, Gale Anne Hurd
Kamera: Ken Seng
Herci: Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger, Mackenzie Davis, Natalia Reyes, Gabriel Luna, Diego Boneta, , Tristán Ulloa, , Tom Hopper, Alicia Borrachero, Enrique Arce, , Fraser James,

Česká premiéra: 31.10.2019

Linda Hamilton, Arnold Schwarzenegger ve filmu Terminátor: Temný osud / Terminator: Dark FateFilm Terminátor: Temný osud navazuje po 22 letech na děj filmu Terminátor 2: Den zúčtování  z roku 1991, přičemž zcela ignoruje filmy Terminátor 3: Vzpoura strojů (2003),  Terminator Salvation (2009) a Terminátor Genisys (2015). Zkrátka jde o nový pokus o pokračování vybudované na zas trochu jiných premisách, přicházející do kin po předchozích dvou podobných pokusech, bohužel nepříliš vydařených.

Tentokrát snímek sice produkoval a údajně i dohlížel na práci scenáristů sám James Cameron (režisér a scenárista prvních dvou Terminátorů), ale moc to na něm vidět není. Jeho děj se sice drží zavedené šablony (z budoucnosti je vyslán robotický zabiják, aby zneškodnil nějakého člověka, a zároveň z budoucnosti přicestuje i někdo, kdo má toho člověka chránit) a působí příjemně retro, zároveň je ale poměrně dost hloupý, plný nejrůznějších scenáristických berliček a podivností a hlavně působí jako smontovaný horkou jehlou tak, aby jakžtakž pasoval na mytologii prvních dvou filmů a pravidla nového světa, která sám vytváří (a ani jedno mu moc nejde).

Arnold Schwarzenegger, Gabriel Luna ve filmu Terminátor: Temný osud / Terminator: Dark FateTerminátor: Temný osud totiž operuje s tím, že ve druhém díle se sice Sarah Connor podařilo zastavit Skynet, ale ten byl stejně posléze nahrazen nějakou jinou umělou inteligencí, takže jí zlý Terminátor T-800 stejně zabil syna (což jde extrémně proti duchu a smyslu prvních dvou filmů). Sarah od té doby zahořkla a cestuje po světě a likviduje další Terminátory, kteří jsou i nadále posíláni z budoucnosti s cílem někoho zabít.

Tím někým je v tomto případě mexické děvče Dani (kolumbijská herečka Natalia Reyes), jejíž přežití je klíčové pro budoucí existenci lidské rasy, a tudíž po ní jde Terminátor Rev-9 (jehož humanoidní obal se může oddělit od své robotické kostry a operovat samostatně), před nímž ji ochraňují hned dvě další ženy – kromě Sarah (návrat Lindy Hamilton) ještě roboticky vylepšená vojačka z budoucnosti Grace (Mackenzie Davis) – k nimž se ve druhé polovině filmu navíc přidá i hodný T-800 (opět návrat Arnolda Schwarzeneggera).

Mackenzie Davis, Natalia Reyes ve filmu Terminátor: Temný osud / Terminator: Dark FatePotíž je nicméně v tom, že Arnold Schwarzenegger (jehož přítomnost ve filmu se řadí k tomu lepšímu) hraje hodného Terminátora, který byl dřív zlý, leč po zabití jediného člověka (!) se v něm vyvinulo svědomí, stal se hodným, usadil se a nyní je pečujícím manželem a otcem (v lidské rodině, která netuší, že je ve skutečnosti robot). Což je jen jedna z mnoha bizarností v tomto filmu, která působí těžce nevěrohodně a vůbec to nezapadá do toho, co víme o Terminátorech z předchozích Cameronových filmů. Podobně nevěrohodné jsou hlavní ženské postavy, z nichž pouze Linda Hamilton působí jako uvěřitelná ostřílená akční hrdinka (u zbylých dvou slečen se film marně snaží o totéž, leč všechno to střílení a bojování proti nezastavitelnému zabijáckému robotovi v jejich podání moc přirozeně nevypadá).

Kromě toho je příběh filmu Terminátor: Temný osud plný logických lapsů, špatně navazujících dějů i mimořádně nekonzistentních a nedostatečně promyšlených aspektů toho, jakými informacemi postavy ve filmu průběžně disponují a jakým způsobem se přítomnost a budoucnost navzájem ovlivňují (časové paradoxy jsou tentokrát zcela mimo hru a ignorují se, přestože k nim pochopitelně dochází).

Mackenzie Davis, Linda Hamilton ve filmu Terminátor: Temný osud / Terminator: Dark FateKe cti režiséra Tima Millera (Deadpool) nicméně slouží, že film šlape jak v akčních scénách (kterých není kdovíjak mnoho, ale jsou velmi slušné, vtahující a místy i celkem nápadité), tak v dialogových sekvencích, které mají švih, nenudí a jejich občasná tupost se začne ozývat spíš až zpětně, přičemž do té doby ji překrývají snaživé dramatické herecké výkony, zdařilá atmosféra a snaha diváka rozklíčovat, jestli děj filmu dává smysl (nedává). Snímku sluší i nepřístupnost mládeži do patnácti let (krev a vulgarismy), v rámci níž si ale tvůrci mohli dovolit být, co se brutality týče, mnohem ostřejší.

Terminátor: Temný osud je tudíž celkem uspokojivý akční sci-fi film s řadou nostalgických odkazů pro fanoušky, jako důstojný pokračovatel terminátorské ságy však nemá šanci obstát. I tak jde ale navzdory všem výtkám o lepší díl Terminátora než předchozí Salvation a Genisys, ačkoli se k nim kvalitativně blíží rozhodně víc než ke svým nedostižným vzorům, z jejichž odkazu se krkolomně snaží čerpat.

Český trailer k filmu Terminátor: Temný osud

• Naprosto souhlasím. Akce je dobrá, efekty jsou s... (Anonym, 31.10.2019 10:25) Reagovat

Naprosto souhlasím. Akce je dobrá, efekty jsou slušné (i když ne úplně přelomové, jak je u téhle značky zvykem), postavy jsou fajn, odkazy na předchozí filmy také, ale to, co provedli na začátku filmu, to naprosto pošlapává odkaz prvních dvou filmů. Timu Millerovi a zbytku týmu zjevně nedošlo, že hlavní postavou celé ságy je právě John Connor. I když de facto nebyl v prvním filmu, tak se to celé točí kolem něj a nic z toho všeho by nebylo, kdyby nebyl ani John Connor. Snažení prvních dvou filmů jde tímto úplně do kopru- jak si teď má člověk užít první dva filmy, když ví, že celé to snažení je de facto úplně k ničemu? Navíc, všechny ty "nové věci", které nahrazují ty staré, nejsou vůbec tak dobře vybudovány, jako právě ty původní. Postava Dani Ramos je prostě jen náhradou za Johna Connora a Legion je prostě jen náhradou za Skynet. O řadě děr ve scénáři ani nemluvím. Jako akční sci-fi oddychovka dobrý, zabaví to, sem tam se objeví i nějaký dobrý nápad (jako nový terminátor), ale že by to měl být důstojný následovník prvních dvou filmů? Už jen kvůli události na začátku filmu ani náhodou.