Bluray recenze: Hraný Aladin zaplavuje klasický příběh karnevalovými barvami

Vydáno: 10.10.2019 14:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Zmodernizovaná hraná předělávka animovaného snímku Aladin z roku 1992 vychází na DVD a Blu-ray, doplněná o bonusové materiály z natáčení, vystřižené scény a hudební videoklipy s písničkami z filmu.

AladinRecenzoval/a Jan Varga dne 10.10.2019 14:00. Zmodernizovaná hraná předělávka animovaného snímku Aladin z roku 1992 vychází na DVD a Blu-ray, doplněná o bonusové materiály z natáčení, vystřižené scény a hudební videoklipy s písničkami z filmu. Hodnocení: 3
Aladin
Aladin
Romantický / Fantazie / Rodinný / Muzikál
USA, 2019 , 128 min.

Režie: Guy Ritchie
Scénář: John August, Guy Ritchie
Kamera: Alan Stewart
Herci: Will Smith, Mena Massoud, Naomi Scott, Chico Kenzari, Navid Negahban, Nasim Pedrad, Billy Magnussen, Jordan A. Nash, , , Amir Boutrous, Numan Acar, Omari Bernard, Nathaniel Ellul, Sebastien Torkia

Česká premiéra: 23.05.2019

Naomi Scott, Mena Massoud ve filmu Aladin / AladinHranou verzi příběhu o prostém zlodějíčkovi se zlatým srdcem a arabské princezně, jejichž životy zamíchá nález kouzelné lampy a vyvolání Džina garantujícího splnění tří přání, režíroval Guy Ritchie, který se v poslední době i díky filmům Sherlock Holmes nebo Král Artuš: Legenda o meči dočkal pověsti novátora, obohacujícího náměty zažitých příběhů o moderní a originální pojetí.

Nový Aladin je také zmodernizovaný a svébytně pojatý, byť poněkud problematicky. Jde o výpravnou, nákladnou a barvami hýřící filmovou rodinnou zábavu s trochu nesourodou koncepcí, ovlivněnou vším možným – děj se odehrává v pouštních lokacích jakéhosi sultanátu (patrně tedy někde v Arábii), přesto se film kromě využívání arabských prvků a audiovizuální stylizace v mnohém inspiruje také indickým Bollywoodem (včetně tanečního čísla na závěr) či estetikou brazilských karnevalů (a bohužel dojde i na breakdance a beatbox).

Nasim Pedrad, Naomi Scott ve filmu Aladin / AladinDějově je pak hraný Aladin víceméně totožný se svou animovanou předlohou, ačkoli o kopii jedné ku jedné rozhodně nejde. Novinkou je např. uvozovací linie, v níž je děj filmu vyprávěn coby pohádka dvěma malým dětem, přibyly dvě nové písničky, přičemž ty staré mají nové aranžmá (soundtrack Alana Menkena je mimochodem skvělý), a u některých scén bylo přeházeno jejich pořadí a pozměněn jejich obsah. Will Smith s přehledem zvládá být v roli Džina hravý, vtipný i dojemný. Mena Massoud, představitel Aladina, a Naomi Scott, představitelka princezny Jasmíny, si oproti němu získávají divácké sympatie již složitěji a Marwan Kenzari je v záporné roli sultánova rádce Jafara se svým koženým projevem a nedostatkem charismatu vyloženě tragický.

Aladin na svou sedmadvacet let starou předlohu v mnohém ztrácí, i tak je ale jeho sledování převážně příjemným zážitkem, zejména díky velkolepé výpravě, silnému dějovému základu, skvělému Willu Smithovi a řemeslné profesionalitě tvůrců.

Upoutávka k vydání filmu Aladin na DVD/Blu-ray

Blu-Ray:

BD obal filmu Aladin / Aladin
Aladin vychází na DVD (bez bonusů) i na Blu-Ray (s bonusy). Menu má českou podporu a na začátku přehrávání automaticky spustí upoutávky na jiné filmy (Zloba: Královna všeho zlého a Ledové království 2), které ale jde snadno přeskočit (a v menu si je můžete kdykoli znovu přehrát po kliknutí na ikonku „Krátké ukázky“). V hlavním menu na vás čeká již standardní nabídka – přehrání filmu, nastavení jazykových variant i volbu spuštění filmu od konkrétní kapitoly – a samozřejmě také sekce „Bonusové materiály“.

Všechny bonusy obsahují české titulky. Ten první s názvem Aladinův videožurnál: Nový fantastický pohled na svět je takřka jedenáctiminutovým videem, které pořídil přímo Mena Massoud a zachytil tak průběh natáčení Aladina z vlastního pohledu. Výsledkem je pásmo záběrů ze zákulisí, v nichž je kromě herců, komentujících všechno možné, vidět třeba i to, jak vznikala scéna s letem na koberci a jak vypadal Will Smith ve speciální kombinéze, která pak byla v postprodukci nahrazena digitálním tělem.

Mena Massoud, Will Smith ve filmu Aladin / AladinVideo Guy Ritchie: Filmový Džin je téměř šestiminutovým záznamem toho, jak o Aladinovi mluví přímo jeho režisér, přičemž uvádí, co se mu na něm líbí, a rozebírá jeho konkrétní scény a jejich natáčení. Doplňují jej další členové štábu a herci, kteří se zas vyjadřují ke své spolupráci s Guyem Ritchiem. Klip Přítel je jako Džin je věnovaný Willu Smithovi, který v něm mluví o své roli, o postavě Džina z původního animovaného filmu a o natáčení. Sem tam se k Džinovi vyjádří i někdo jiný a celé je to doprovázeno ukázkami z filmu a trikovými záběry a jejich vznikem.

Bonusové materiály uzavírá vystřižená píseň Desert Moon (kterou nejprve uvede skladatel Alan Menken a poté již následuje z filmu odebraná sekvence, v níž se ta píseň zpívá), zhruba dvě minuty přebreptů a pokažených scén, půltucet vystřižených scén a trojice hudebních videoklipů s písničkami z filmu. Celkově jsou bonusové materiály nadité informativně i obsahově v dostatečném množství a v uspokojivém rozsahu pokrývají vznik filmu i jeho natáčení.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: DTS-HD Master Audio 7.1 anglicky, Dolby Digital 5.1 česky

Titulky: české, anglické pro neslyšící