Sledujte filmserver.cz také na Facebooku!
Přihlásit Přihlásit přes Facebook | Registrovat
Téma: Marvel, nový vládce komiksového nebe? (1/2)

Téma: Marvel, nový vládce komiksového nebe? (1/2)

Vydáno: 28.04.2011 15:51 v sekci Články | Publicistika - Martin Bubrín | foto: wanderingfergie / fanpop.com

Thor se rozmáchl svým Mjolnirem a potvrdil nejen to, že Kenneth Branagh zvládl přesun z divadelních prken do filmových megaprodukcí, ale také to, že studio Marvel pomalu, ale jistě zabírá velkou část mainstreamové distribuce. A právě po jeho stopách jsme se vydali v našem dvoudílném článku.

SDÍLET:     Sdílet na Facebook Sdílet na Twitter Odeslat mailem    
Pozn.: Druhou část článku naleznete zde.
Komiksy dnes víceméně formují mainstreamový proud kinematografie. Schválně si spočítejte, kolik očekávaných filmů s nabušenými trailery neobsahuje nějakého nadpřirozeného hrdinu v pláštěnce, tichého strážce zákona nebo fyzicky nadaného jedince, který se snaží udělat společnost lepší pro naše potomky.
A tak zatímco se v nižších kruzích točí komiksy o mlčenlivých nájemných zabijácích, které potěší tak maximálně nekritické nadšence, v závratných výšinách, kde jsou producenti schopni do svých filmů investovat nekřesťanské osmimístné sumy, se točí byznys, na němž většinou závisí dobrá půlka kinovýdělků. Vyjma filmů založených na hračkách (Transformers) nebo na turistických atrakcích (Piráti z Karibiku) jde téměř o zaručený způsob, jak přitáhnout do kin cílové skupiny diváků.
Největší podíl si na tomto subžánru zadělává právě studio Marvel, které se v posledních letech stalo Mekkou úspěchu i velkých očekávání. Ve svém pozvolna budovaném univerzu se pečlivě stará o známé značky, kterým pod dohledem talentovaných režisérů dopřává tu nejlepší možnou péči. Většinou se však stane, že do výsledných filmů zasahuje možná až příliš, ale tuto snahu vybudovat opravdové filmové a komiksové impérium mu upřít nemůžeme. Termín připravování půdy pro další pokračování je možná trochu otravnou berličkou, která se zbytečně vzdaluje od snímku samotného, ale těžko popsat, čím se na nás hodlá studio vytasit příštím rokem.
Někdy v těchto dnech budeme dychtivě vyhlížet jeden z nejočekávanějších filmů všech dob The Avengers, týmovku, ve které se všichni známí hrdinové této komiksové stáje budou snažit vměstnat na jedno velké plátno a strhnout při tom divácké masy. Nyní ale nechme Josse Whedona pracovat a pojďme se v první části našeho článku podívat, co nám doposud toto zatím mladé filmové studio mohlo nabídnout.


Počátky studia a první koprodukce
Kořeny Marvel Comics sahají až do devadesátých let. Tehdy komiksové studio prodalo práva ostatním studiím produkovat filmy založené na jeho hrdinech, ale moc realizovaných projektů to nepřineslo. Přesněji řečeno žádný. Po mnoho let se zvažovaly snímky s nejznámějšími hrdiny jako Spider-Manem, X-Meny, Hulkem nebo Iron-Manem, ani jeden z nich to však nedotáhl ani do přípravných fází. Zatímco konkurenční studio DC Comics už mělo za sebou výdělečné série o Supermanovi či Batmanovi, filmová studia nestihla své potenciální projekty rozhýbat, tak byla nucena práva navrátit Marvelu. Proto bylo v roce 1996 založeno filmové a televizní studio s názvem Marvel Studios a přijalo místo společnosti, která se na svých snímcích podílí jako výkonný producent. A velké filmové společnosti mohly pomalu začít kout do žhavého železa.
Vůbec prvním licencovaným filmem studia Marvel byl Blade z roku 1998, který byl do kin dotlačen díky spolupráci s New Line Cinema. Wesley Snipes tady ze sebe udělal hvězdu a ukázal, že k zabíjení upírů stačí cool sluneční brýle, dlouhý černý kabát a nezdolné charisma. Neonovou vizi zkaženého velkoměsta úspěšně do filmové podoby převedl Stephen Norrington (natočil například průšvihovou Ligu výjimečných z roku 2004) a mezi mnohými fanoušky bylo ihned zaděláno na kult. Stačí si vzpomenout na dechberoucí úvodní scénu na diskotéce nebo na poslední pořádnou roli Stephena Dorffa a je jisté, že tento komiksový kousek nebude mít místo ve vaší poličce jen ze solidarity.
Sérii k vrcholu dotáhl až Guillermo del Toro, který o čtyři roky později přišel s pokračováním Blade II. O třídu lepší naplnění škatulky akční horor se mohlo pochlubit slušnou dávkou gore, nechutnými záporáky, pražskými lokacemi a kultovní rolí Marka Vašuta. Režisér sice přišel s totálním mozkovým výplachem, ale celkovou tupost dokázal zakrýt perfektní drsnou a slizkou vizuální stránkou a tempem, které vás strhne stejně rychle, jako Blade kosí své nepřátele. Není divu, že del Torovi byl pak bez problému přiklepnut Hellboy, kde se z hlediska masek a kostýmů vyřádil snad ještě víc.
Dobře rozjeté sérii pak uštědřil definitivní knockout roku 2004 režírující scenárista David S. Goyer (nyní má plné ruce práce se psaním nového Supermana) v Blade: Trinity. Nepovedená snůška záběrů bez atmosféry a pořádných akčních scén přivedla na scénu dnešní hvězdy Jessicu Biel a Ryana Reynoldse, kteří sice zachraňovali, co se dá, ale chaotickému výsledku to nepomohlo ani náhodou. Korunu všemu nasadil Dominic Purcell (bratr Michaela Scofielda z Útěku z vězení), jehož Dracula s rozepnutou halenkou se sice netřpytil jako dnes, ale stavy úzkosti navozoval bez problému i tak.


Rosomákovy drápy...
Do doby, než nastoupili X-Men, byli komiksoví hrdinové většinou považováni za jednorozměrné figurky, které nehybně postávaly na okraji distribuce. Lidé je nebrali vážně, ba co víc, tento subžánr považovali jako ideální pro své desetileté děti. Brian Singer však v roce 2000 ukázal laické veřejnosti, že podivně oblečení panáci jsou také přece jenom charaktery se svými problémy.
Poprvé předvedl, že komiks nemusíme nutně brát jako oddechovou zábavu, ale jako plnohodnotný film s prokreslenými postavami, ve kterém je zrovna jedno, kdo má co na sobě nebo proč někomu s očí vychází červený paprsek. Hlavně se nám díky tomuto komiksovému debutu představil Hugh Jackman, který stvořil pro svou kariéru ikonickou postavu Wolverina. Své nabroušené adamantiové drápy si udržel i ve dvou pokračováních a ve vlastním spin-offu. Za tuhle látku musíme Singerovi prostě poděkovat, jelikož nebýt jeho, kdo ví, jak by například dneska dopadl Spider-Man, kdyby neukázal, že podobná látka má takový velký potenciál. Proto snímek ani tak výrazně finančně neuspěl, lidé ještě teprve objevovali subžánr, který začal později formovat hlavní sezonní nabídky v kinech
Ve druhém dílu s originálním názvem X2 (u nás v klasickém provedení X-Men 2), který znatelně překonal svého předchůdce, Singer zašel ve všech složkách ještě o třídu dál. Nabídl propracovanější charaktery i komplexnější děj a všudypřítomná logika, která mohla dopřát internetovým hnidopichům klidné spaní, dělala z filmu ve své době mnohokrát propíranou, nejlepší komiksovou adaptaci všech dob. V roce 2003 toto pokračování mohlo znamenat totéž, co o pět let později znamenal Temný rytíř. Diváci ale ještě jednoduše nebyli připraveni na něco tak rozmáchlého a inteligentního, co bylo maskováno za pouhý letní blockbuster.
Do ryze komerčních vod pak zamířil třetí díl X-Men: Poslední vzdor, který se už bez účasti Singera (ten si odskočil natáčet vysněný projekt Superman se vrací) na nějakou detailní prokreslenost postav a prostředí vykašlal a naservíroval nám "obyčejný" řemeslně zručný popcorn. Nechyběly prvotřídní triky, našlapaná akce, nové postavy, ale už se hold nejednalo o tu "intelektuální" zábavu jako v případě prvních dvou dílů. Brett Ratner (série Křižovatky smrti) uměl sice natočit efektní velkolepé finále, ale nějaké náznaky promyšlenosti či inteligentního příběhu už byly pryč.
Rozhodně se ale nejednalo o průšvih, s jakým přišel v roce 2009 snímek X-Men Origins: Wolverine, který z potenciálně našlapaného spin-offu udělal obyčejnou béčkovou blbinku, která akorát mrhala Jackmanovým talentem a časem.


...a pavoučí síť
Definitivní potvrzení komiksu jako komerčního (sub)žánru však přišlo už v roce 2002, kdy se do kin dostal Spider-Man. Nečekaný úspěch, který nakonec zamířil skoro až k miliardové hranici, ukázal, jak ukuchtit téměř po všech stránkách precizní popcornový blockbuster, který se bude líbit komiksovým geekům, obyčejným divákům i rodinám s dětmi dožadujícími se plastových figurek pavoučí podoby Petera Parkera.
Zasazení snímku do středoškolských lavic navíc mnoha mladým divákům dovolilo identifikovat se s mladým hrdinou a prožívat s ním slasti i strasti dospívání s pavoučím kousnutím, což zajistilo i vícerou návštěvu kina. Raimiho film je navíc tak perfekcionisticky vyhlazen, že mu skoro nelze nic vytknout. Přes výbornou vizuální stránku a burácející hudbu Dannyho Elfmana až k čisté žánrové přímočarosti, která měla jediný cíl - pobavit. Film má vlastně jen jednu vadu, a sice tu, že ho ve všech aspektech ještě předčil díl druhý.
Spider-Man 2 mi tak i po letech přijde v rámci komiksových adaptací jako popcornový etalon číslo jedna. Dokonalé spojení realistického příběhu o dospívání, komiksového pozlátka a té nejnablýskanější hollywoodské zábavy dokázalo mnohokrát dotáhnout výsledek do vod absolutního filmového potěšení. Fungují v něm drama, romantika a humor, nebere se za žádnou cenu vážně, navíc dokáže prodat (byť díky stoprocentnímu klišé) pestrou škálu emocí... prostě precizní filmařina, kterou sám Raimi našel svůj blockbusterový vrchol. Bez výhrad. Bohužel se jej ale snažil o tři roky později překonat.
Spider-Man 3 byla megaprodukce za skoro tři stovky milionů dolarů, obsahovala rozmáchlý děj zahrnující tři záporáky a kvanta vizuálních hrátek. Můžeme se jen domnívat, jestli to Raimi myslel zcela vážně, nebo film pojal jako parodii na komiksy. Stačí si vzpomenout na muzikálová vystoupení Tobeyho Maguira, skoky přes americkou vlajku nebo přehrávající herce a hned v hlavě může vyvstat otázka, zda tohle není komiksová obdoba Armády temnot. Film byl sice komerčně nejúspěšnější a drží rekord za otevírací víkend, ale to mu rozhodně nepřidává na kvalitě. Kritika ho rozcupovala a stejně zklamaní odcházeli i fanoušci. To ale nic neměnilo na tom, že tento (ne)úmyslně nablblý film byl trhák, po kterém si mohl Raimi zase točit, cokoli si zamanul...


Pozn.: Druhou část článku naleznete zde.

NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán. Přihlášeným se tato otázka nezobrazuje.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY
TV tipy: 22. 11. 2024 - 28. 11. 2024
TV tipy: Komuna za úsvitu namíchala výbušnej koktejl Na konci listopadu zaujmou v poměrně chudé televizní nabídce hned dvě atraktivní premiéry. První z nich je akční thriller Bullet Train s Bradem Pittem v hlavní roli, tou druhou ambiciózní tuzemské drama Úsvit. čtěte zde
Vydáno: 22.11.2024 07:30 v sekci Radar | TV tipy
0
Kinopremiéry: 47. týden
Kinopremiéry: Heretik strávil ve vedlejším pokoji víkend v Taipei Zhruba měsíc před Vánoci nehledejte mezi novinkami v kinech žádný velký hit, že by ale bylo úplně mrtvo, se také říct nedá. Startují třeba zajímavě vypadající horor Heretik s Hughem Grantem nebo anglický debut Pedra Almodóvara.... čtěte zde
Vydáno: 20.11.2024 07:30 v sekci Radar | Kinopremiéry
0
Top 20 ČR: 46. týden
Top 20 ČR: Gladiátor vtrhnul do kin Na prvním místě domácího žebříčku tržeb stanul strhující akční historický epos Gladiátor II, který přitáhl do kin téměř sedmdesát dva tisíc filmových fanoušků. čtěte zde
Vydáno: 19.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Top 20 ČR
0
Gladiátor II 8/10
Recenze: Gladiátor II zdárně navazuje na první díl Ridley Scott se po 24 letech vrací ke svému oscarovému filmu Gladiátor s pokračováním, kterým zdatně navazuje na legendární snímek a dokazuje, že ještě neřekl své poslední slovo. čtěte zde
Vydáno: 18.11.2024 12:00 v sekci Recenze | Premiéry
1
Box office: 46. víkend
Box office: Red One střídá Venoma Ve vedení se mění pozice. Na vrcholu amerického žebříčku tržeb stanula vánoční akční komedie s Dwayne Johnsonem Red One, která už je i v českých kinech. čtěte zde
Vydáno: 18.11.2024 07:30 v sekci Komentáře | Box office
0
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
- Odešla hvězda (30.09.2024 15:32 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel Corey Yuen (13.08.2024 16:30 v Novinky | Zprávy)
- Téma: Rok 2023 ve znamení neúspěšných komiksových filmů. Je jejich pád nevyhnutelný? (20.01.2024 10:30 v Články | Publicistika)
- R.I.P.: Hvězdy, které nás v roce 2023 opustily (23.12.2023 08:30 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: Sam Raimi (04.06.2023 10:30 v Články | Žebříčky)
- Zemřel Ray Stevenson (22.05.2023 19:36 v Novinky | Zprávy)
- Angelina Jolie a Halle Berry budou Maude v Maude (19.04.2023 09:30 v Novinky | Zprávy)
- Herci, kteří si zničili kariéru (06.10.2022 10:00 v Novinky | Zprávy)
- Alfred Molina se vrátí do Spider-Mana (09.12.2020 07:49 v Novinky | Zprávy)
- Top 10: nejslavnější horory 90. let (29.02.2020 09:30 v Články | Publicistika)
- Top 10: komerčně nejúspěšnější filmy 2000-2009 (01.02.2020 10:30 v Články | Publicistika)
- Recenze: X-Men: Dark Phoenix – druhý pokus, stejný výsledek (07.06.2019 15:58 v Recenze | Premiéry)
- Zemřel herec Isaac Kappy (16.05.2019 11:50 v Novinky | Zprávy)
- Zemřel scenárista Spider-Mana Alvin Sargent (11.05.2019 10:00 v Novinky | Zprávy)

PREMIÉRA TÝDNE   47/2024

Gladiátor II
8/10

Ridley Scott se po 24 letech vrací ke svému oscarovému filmu Gladiátor s pokračováním, kterým zdatně navazuje na legendární snímek a dokazuje, že ještě neřekl své poslední slovo.

AKTUÁLNĚ V KINECH

Kompletní seznam kinopremiér naleznete zde.

TV TIPY

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ FILMY (poslední týden)

NEJNAVŠTĚVOVANĚJŠÍ OSOBY (poslední týden)

filmserver.cz na Facebooku filmserver.cz na Twitteru filmserver.cz na LinkedIn filmserver.cz na YouTube
filmserver.cz - o filmech víme vše
©2010-2024 IMEG s.r.o. | Vyrobil Prolidi.cz
Kontaktní informace | Informace o inzerci | Redakce | Volná místa | Zásady ochrany o.ú. | Mobilní verze | ISSN 1804-5529
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí článků je bez souhlasu IMEG s.r.o. zakázáno.
smile music: spark | fakker | czech blade | musicserver | full moon | xplaylist | day after | filmserver | webglobe