Bluray recenze: Shazam! je superhrdina, který si umí udělat legraci sám ze sebe

Vydáno: 03.09.2019 12:30 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Vydání komediálního superhrdinského snímku se Zacharym Levim v hlavní roli na DVD, Blu-Ray i ve formátu 4K doprovází množství bonusů, jimž vévodí půlhodinový film o filmu a krátký animovaný filmeček v komiksovém stylu.

Shazam!Recenzoval/a Jan Varga dne 03.09.2019 12:30. Vydání komediálního superhrdinského snímku se Zacharym Levim v hlavní roli na DVD, Blu-Ray i ve formátu 4K doprovází množství bonusů, jimž vévodí půlhodinový film o filmu a krátký animovaný filmeček v komiksovém stylu. Hodnocení: 3
Shazam!
Shazam!
Komedie / Fantazie / Akční / Dobrodružný
USA, 2019 , 132 min.

Režie: David F. Sandberg
Scénář: Henry Gayden, Darren Lemke, C.C. Beck
Kamera: Maxime Alexandre
Hudba: Benjamin Wallfisch
Herci: Zachary Levi, Mark Strong, Asher Angel, Jack Dylan Grazer, Adam Brody, Djimon Hounsou, Faithe Herman, Meagan Good, Grace Caroline Currey, Michelle Borth, Ian Chen, Ross Butler, Jovan Armand, D. J. Cotrona, Marta Milans

Česká premiéra: 04.04.2019

Zachary Levi ve filmu Shazam! / Shazam!Čtrnáctiletý Billy (Asher Angel) žije ve Philadelphii, kde si prošel řadou pěstounských rodin, ale ze všech dříve, nebo později utekl. Nyní žije v domě manželského páru, který se kromě něj ujal dalších pěti dětí. Mezitím jakýsi mocný čaroděj-ochránce světů hledá svého nástupce a po desítkách let pátrání po vhodném kandidátovi si vybere právě Billyho, jenž se stane nositelem nadpřirozených schopností, přisuzovaných řeckým bohům. Kdykoli od té chvíle Billy vysloví jméno „Shazam“, stane se z něj superhrdina s tělem a tváří dospěláka (a hraje ho v tu chvíli Zachary Levi), a opětovným vyslovením téhož jména se zas vrátí do své původní dětské podoby.

Mark Strong, Zachary Levi ve filmu Shazam! / Shazam!
Shazam je superhrdina ze stáje DC Comics, který umí létat, je neprůstřelný, má nadlidskou sílu a rychlost a z rukou mu vystřelují blesky. Děj se zjevně odehrává ve stejném světě, v němž existují také Superman, Batman a další členové Ligy spravedlnosti (nicméně sami ve filmu nevystupují). Na rozdíl od jiných snímků z tohoto universa je však Shazam! podstatně odlehčenější a komediálnější a dokonce si i dělá legraci sám ze sebe a ze superhrdinského žánru obecně.

Zároveň jde v podstatě o rodinný film, jehož poselství spočívá v šíření převážně rodinných a kamarádských hodnot a v pozitivním sdělení, že rodina by měla táhnout za jeden provaz. Trochu se v něm tluče komediální rovina, plná nadsázky a odlehčeného humoru, s rovinou seriózní (temný super-záporák v podání Marka Stronga s hororově démonickými poskoky), která má ke komedii daleko a nezapře se v ní rukopis režiséra Davida F. Sandberga, tvůrce hororů Zhasni a zemřeš či Annabelle 2: Zrození zla. Celkově jde o slušnou nezávaznou zábavu, místy dost vtipnou (sem tam i poměrně sofistikovaně), která se v rámci filmografie DC Comics řadí do kategorie středně zdařilých kousků.

Blu-Ray:

BD obal filmu Shazam! / Shazam!
Film Shazam! je k dostání na DVD, ve dvou variantách Blu-Ray (2D a dvoudiskové 2D+3D) a dokonce i ve dvoudiskovém vydání UHD+BD s verzí filmu v rozlišení 4K. DVD varianta je oproti Blu-Ray verzi osekaná o některé jazykové mutace, které nicméně málokomu budou chybět, i o řadu bonusů, jichž se na BD disku nachází přes hodinu a půl. Úvodní menu sice není v češtině, všechny ostatní bonusové materiály však již české titulky obsahují. A anglické znění podporuje kromě standardního Dolby Digital 5.1 i rozhraní Dolby Atmos.

V čele bonusů je téměř půlhodinový film o filmu s názvem The Magical World of Shazam!, v němž se k natáčení snímku vyjadřují nejrůznější herci i tvůrci. Komplexní dokument obsahuje krom scén ze zákulisí a množství rozhovorů i záběry storyboardů a počítačových animací, jejichž výroba předcházela samotnému natáčení, rozebírají se tu digitální triky i kostým hlavního hrdiny a dojde i na videonahrávku, kterou Zachary Levi poslal do konkurzu na hlavní roli. Zhruba čtyři minuty jsou věnovány krátkému animovanému filmu Superhero Hooky (Superhrdina záškolák), což je v podstatě motion comics – rozpohybovaný kreslený komiks, v němž hrdinové mluví a zároveň mají u úst bubliny s texty.

Zbytek bonusů se svou délkou pohybuje v rozmezí 3-10 minut. Super Fun Zach (Na Place se Zacharym Levim) je video, v němž tvůrci snímku vysvětlují, proč byl Zachary Levi ideálním kandidátem na hlavní roli, a ostatní herci popisují, jak se s ním skvěle spolupracovalo (v podstatě jde o reklamu na Zacharyho a na to, jak je úžasný a vtipný). Who is Shazam? (Shazamův příběh) je dokumentem, v němž tvůrci představují osobu hlavního hrdiny a jeho komiksové zázemí. Ve videu Shazamily Values jsou zas představovány postavy, jež tvoří ve filmu pěstounské sourozence hlavního hrdiny, a herci, kteří je hrají.

Pak nechybí různé vynechané či alternativní scény (včetně alternativního začátku a konce), opatřené komentářem vysvětlujícím, proč se do definitivní verze filmu nedostaly. Bonusy uzavírá pásmo nepovedených záběrů a desetiminutový rozbor akční scény v lunaparku, jenž je zaměřený na konkrétní realizaci této zásadní sekvence.

Obecně disk obsahuje uspokojivé množství informacemi naditých materiálů, jež nabízejí mnoho záběrů a historek z natáčení i spoustu údajů o vzniku filmu a jeho titulní postavě, které uceleně informují o tom nejzásadnějším, co existenci snímku doprovází.

Technické specifikace (Blu-ray):

Zvukové formáty: Dolby Atmos-TrueHD anglicky, Dolby Digital 5.1 česky, anglicky, rusky, turecky, hindsky, mandarínsky, maďarsky, tamilsky, telužsky a thajsky

Titulky: české, anglické pro neslyšící, arabské, bulharské, čínské, dánské, estonské, finské, hebrejské, chorvatské, kantonské, korejské, litevské, lotyšské, maďarské, norské, portugalské, rumunské, ruské, slovinské, švédské, thajské a turecké

Obrazové formáty: 16:9 / 2.39:1

V prodeji od 24. 7. 2019

USA, 2019, 131 minut