V dramatu z roku 1982 si Richard Gere zahrál mladého neukotveného muže Zacka Maya, který se rozhodne stát stíhacím pilotem. Než se tak ale stane, musí spolu s ostatními projít tvrdým drilem, o který se jim stará jejich velící důstojník, seržant Foley (oscarový Louis Gossett, Jr.). Film Důstojník a džentlmen měl v roce svého uvedení neobyčejný komerční úspěch a šlo v té době o Gereho komerčně nejúspěšnější snímek. Film režiséra Taylora Hackforda lze také tak trochu vnímat jako předchůdce lehčeji laděného Top Gunu.
Z relativně nedávné doby je thriller, kde Gere hraje finančního magnáta Roberta Millera, kterému se nakupí hromada problémů v soukromí i v obchodě. Gere byl se svým image elegantního džentlmena ideálním představitelem pro tento druh role, který ztělesňoval už od dob Pretty Woman. Smrtelné lži neukazují pohádkového prince na bílém koni, ale odvrácenou tvář amerického snu, do nějž Gere pasuje také velmi dobře.
8. Noci v Rodanthe
Romantickou stránku Gereova herectví reprezentuje snímek z roku 2008, kde se herec před kamerou už potřetí sešel s Diane Lane. Poprvé si spolu zahráli už v roce 1984 ve filmu Cotton Club, podruhé to bylo v dramatu Nevěrná. Až zde se ale mohli oba jako filmové postavy - doktor Paul Flanner a Adrienne Willisová - do sebe poprvé zamilovat v kouzelných kulisách přímořského letoviska Rodanthe. Dům, v němž se velká část filmu odehrává, vybudovali speciálně pro tento film, jehož předlohou byla kniha Nicholase Sparkse.
V roce 1983 natočil Jim McBride remake klasického filmu U konce s dechem. A kdo by mohl být v té době lepším představitelem hlavní postavy, lehkomyslného zlodějíčka Jesseho, který se zamiluje do francouzské studentky architektury Moniky (Valérie Kaprisky), než Richard Gere? U konce s dechem je kvintesencí jeho image mužského sexsymbolu 80. let - nespoutaný bouřlivák, jemuž nahota na plátně vůbec nevadí, naopak z ní těží. I když tento snímek nebyl zdaleka tak úspěšný jako Důstojník a džentlmen, přesto později dosáhl kultovního statusu a pochvalně se o něm vyjádřil i Quentin Tarantino.
Z Gereova image sexuálního symbolu si udělal v roce 2000 legraci legendární Robert Altman v trpké komedii, kde hraje gynekologa z Dallasu, který se musí potýkat s každodenními problémy své početné ženské klientely, stejně jako se ženami v rodině. Ve filmu hraje plejáda populárních hereček v čele s Helen Hunt, Farrah Fawcett, Laurou Dern, Kate Hudson a Liv Tyler.
5. Nebeské dny
V romantickém příběhu z roku 1916 hrál Gere postavu Billa, který se se svou přítelkyní Abby (Brooke Adams) nechá najmout na práci u bohatého farmáře (Sam Shepard) a předstírá, že je její bratr. Farmář se do Abby zamiluje a ožení se s ní. Bill doufá, že farmář brzy umře a společně s Abby pak zdědí jeho majetek. Nebeské dny natočil jako svůj druhý film Terrence Malick a byl za režii oceněn v Cannes. Film získal Oscara za kameru, na níž pracovali Néstor Almendros a Haskell Wexler.
V dramatu z druhé poloviny devadesátých let hraje Gere obhájce Martina Vaila, který se ujme případu z brutální vraždy obviněného Aarona Stamplera (Edward Norton). Vail nevěří, že nevinně vypadající, koktající mladíček mohl spáchat tak brutální čin. Prvotní strach proslul především překvapivým koncem a nečekaně silným výkonem debutujícího Nortona, který zastínil i zkušeného a skvělého Gerea a byl za něj nominován na Oscara za vedlejší roli.
V roce 1993 si Gere zahrál s Jodie Foster v melodramatu, které natočil Jon Amiel. Návrat Sommersbyho byl remakem francouzského filmu Návrat Martina Guerra, kde hráli Gérard Depardieu a Nathalie Baye. Gere hrál postavu vydávající se za zemřelého Jacka Sommersbyho, který by se po šesti letech vrátil z války domů. I když film nezískal žádná ocenění, není pochyb o tom, že Gere zde v této roli podal jeden ze svých nejlepších výkonů.
V roce 2006 hrál Gere hrál v životopisném filmu Skandál postavu Clifforda Irvinga, spisovatele, který proslul knihou pamětí o miliardáři Howardu Hughesovi. Až na to, že Irving se s toutou postavou nikdy nesešel a jeho kniha byla kompletně smyšlená. Gere tu herecky exceluje a film Lasseho Hallströma patří k nejlepším ve filmografii obou tvůrců. Působivost filmu těžila i z toho, že byl natočen dva roky po životopisném filmu Letec, který byl přímo o Howardu Hughesovi a publikum tak bylo s touto osobou už dobře seznámeno.
V kriminálním snímku si Gere zahrál vysoce postaveného elegantního mužského prostituta Juliana Kaye, který se specializuje především na bohatou ženskou klientelu, přičemž preferuje starší ženy. Při náhodném setkání se seznámí s ženou politika Michelle Stratton (Lauren Hutton), která se do něj zamiluje. Julian zaskočí za svého kámoše Leona (Bill Duke) a vezme kšeft, který spočívá v sadomasochistickém sexu se ženou bohatého finančníka Rheimana. Tu za několik dnů naleznou mrtvou a Julian se stane hlavní podezřelým z její vraždy. Paul Schrader natočil napínavý a brilantní neonoirový thriller, který udělal z Gerea velkou hvězdu a budoucí sexsymbol celých 80. let. Film kromě něj proslavila i píseň Blondie Call Me a hudba Giorgia Morodera.



















