Nebylo by férové psát o všech těch bizarnostech, které Sama potkají na jeho pouti dlážděné chorobnou posedlostí, protože byste byli ochuzeni pomalu o to nejlepší, a sice o pozvolný proces nekončícího objevování dalších a dalších falešných stop a domnělých spojitostí, během něhož vaše zmatené pocity zastupuje přímo postava Sama, často ztraceného v bludišti možností, ale nikdy neztrácejícího naději a motivaci jít dál. Prozradit snad lze jen to, že v Los Angeles řádí jakýsi maskovaný vrah, který po nocích zabíjí na ulicích psy, protože ten je v příběhu přítomen od první scény. A Sarah psa měla…
Záhada Silver Lake je kromě toho celá o popkultuře a obsahuje spoustu odkazů na staré filmy, filmové tvůrce a hvězdy, na různé písničky, televizní pořady, komiksy, videohry, časopisy a marketingová loga, což z ní dělá tak trochu
Ready Player One pro intelektuály. Zároveň ale popkulturu kritizuje pro její prázdnotu a povrchnost a neváhá komentovat, jak moc nás ovlivňuje (hrdinové se při sexu – v poloze na pejska, pochopitelně – dívají na televizi, Sarah pojmenovala svého psa Coca-cola…), případně ji podezírá z konspirací (v muzice jsou zakódované tajné zprávy pro vyvolené) nebo ji napadá pro nulovou hodnotu (umělecká díla jsou pouhými skořápkami něčích ambicí), přičemž tím útočí i sama na sebe, protože i ona je součástí popkultury. Jde o film, jehož bizarně zamotaný děj nelze nijak interpretovat, neb se vzpírá a vysmívá jakýmkoli pokusům o výklad, a který funguje jako netradiční pocta Hollywoodu, ale přitom si z něj zároveň utahuje, znevažuje jej spolu s hudebním průmyslem jako falešné modly a satirizuje různé hollywoodské filmařské postupy i dějové šablony.
Jedním z takových prostředků satiry je třeba práce s ženskými postavami, jejímž prostřednictvím
Záhada Silver Lake kritizuje snímky, v nichž ženské hrdinky plní roli pouhých jednorozměrných sexuálních objektů, a to tím způsobem, že dělá to samé, leč nápadně to přehání. Tudíž všechny dívky a ženy v Samově okolí jsou nějakým způsobem eroticky vyzývavé (jeho přítelkyně ho navštěvuje v různých pracovních převlecích, což jsou shodou okolností stereotypní kostýmy z pornografie, jeho postarší sousedka zas chodí po bytě nahá), nebo to jsou alespoň mladé a pohledné začínající herečky, zpěvačky nebo modelky, co dělají bokem eskort a různě se hlavnímu hrdinovi podbízejí, případně alespoň stylově umírají v duchu uměleckých fotografií na obálce Playboye. Zároveň je tím zesměšňován motiv „osudové ženy“, typický pro žánr film-noir, na jehož tradici
Záhada Silver Lake volně a svébytně navazuje.
Symptomatická je svým způsobem i zdánlivě bezdůvodně začleněná scéna, v níž Sam a jeho kamarád nadrženě šmírují pomocí kamery na létajícím dronu byt nějaké ženy, která se v něm sice nejprve vysvleče do spodního prádla, ale pak začne brečet, což chlapcům zmaří jejich potěchu ze špehování, protože dostali něco, co nesplnilo jejich očekávání. Jejich zklamání v tu chvíli předesílá, s jakými pocity bude divák odcházet z kina po skončení filmu. Aniž by věděl, co ho ještě do té doby čeká.
Klidně je tudíž možné, že budete odcházet ze
Záhady Silver Lake podobně rozčarovaní a neuspokojení – zejména pokud máte raději filmy se standardnějším vyvrcholením, v němž do sebe všechno krásně zapadne, a které zodpoví všechny vaše případné otázky, a zvlášť u filmu, který trvá víc jak dvě a čtvrt hodiny – ačkoli to je přesně ten stav, který ve vás její tvůrci pravděpodobně vyvolat chtěli.
Druhou možností je pak opájet se promyšleností, s jakou byla
Záhada Silver Lake od začátku budovaná, její podvratnou rafinovaností, bohatou meta-úrovní a schopností být i přes všechno to množství překombinovaných zápletek a zavádějících motivů (včetně animované vsuvky a hororových výjevů) dokonale srozumitelnou (navzdory všemu jde o překvapivě diváckou záležitost). Navíc je ten film krásně nasnímaný, skvěle režírovaný, velmi dobře zahraný, má padnoucí písničkový soundtrack i hluboký přesah se spoustou myšlenek, které rezonují ještě dlouho po zhlédnutí, a je nesmírně výrazný a nepodobný ničemu jinému, a přitom evokující mnohé (od
Reality Quentina Dupieuxe přes
Alfreda Hitchcocka po
Big Lebowskiho). A jestli si někdo budete pouštět pozpátku křik toho papouška, dejte mi vědět, co jste se dozvěděli.