![Tatiana Vilhelmová, Eliška Balzerová ve filmu / Tátova volha](/img/56193.jpg)
Největší slabinou nového komediálního dramatu režiséra Jiřího Vejdělka (Účastníci zájezdu, Ženy v pokušení), na jehož scénáři spolupracoval se scenáristkou Ivou Jestřábovou, je strašlivá plytkost a bezobsažnost jeho děje, přičemž to, co dokáže trailer odvyprávět během dvou minut, trvá ve filmu hodinu. Obě hrdinky se prostě vydají na cestu, postupně navštíví tři různé ženy (Vilma Cibulková, Eva Holubová a Hana Maciuchová) a za celou dobu neudělají ani neřeknou nic zásadnějšího, než co zaznělo už v kratičké upoutávce – a zabírá to dvě třetiny filmu. Vztah mezi nimi je od počátku velmi vřelý a láskyplný, tudíž jejich společný road trip rozhodně nevypráví o tom, jak si k sobě matka s dcerou zpětně nalézají cestu.
![Tatiana Vilhelmová, Eliška Balzerová ve filmu / Tátova volha](/img/56192.jpg)
Jisté napětí a dramatičnost se snímek sice snaží dohnat tím, že Tereza si prochází manželskou krizí a navíc je jí léčena rakovina (a s nadějí se čeká na výsledky posledních testů), leč tento motiv je pořádně využit jen v jediné scéně, a to když oběma ženám začnou na pouti nadbíhat nějací kolotočáři, načež si Tereza sundá paruku a zastraší je svou pleší. Skoro to vypadá, jako by si tvůrci uvědomili, že jim to road movie nevystačí na celovečerní film, a tak do něj ještě uměle přidali rakovinu a z prstu vycucanou manželskou krizi, aby příběh natáhli.
![Tatiana Vilhelmová, Eliška Balzerová ve filmu / Tátova volha](/img/56196.jpg)
Alespoň trochu zajímavá a mírně emocionální začne být až poslední třetina filmu, v níž dojde k několika dějovým zvratům a odhalením, z nichž vyplyne především to, jak si lidé mezi sebou lžou a že v neupřímných vztazích je od neškodných tajemství jen krůček k hrubé sobecké manipulaci. Po těchto odhaleních má film slušně naběhnuto ke klíčové scéně, v níž by si mohla řada postav projít hlubokou katarzí, leč snímek skončí dřív, než k té scéně dojde.
Samozřejmě nikdo z herců nehraje špatně (ale zas ne skvěle) a kamera Vladimíra Smutného zaručuje líbezné záběry na nablýskaného veterána uhánějícího krásnou českou krajinou, leč kromě prostého konstatování, že v některých rodinách to je holt složitější a že vztahy mezi lidmi by měly být upřímnější, film neobsahuje žádnou hlubší myšlenku a nabízí jen triviální nenápaditý příběh, jímž obě hlavní hrdinky proplouvají zcela nedramaticky a nekonfliktně.
![Eliška Balzerová, Tatiana Vilhelmová ve filmu / Tátova volha](/img/56194.jpg)
Výsledkem je nostalgický, sebedojímavý, sladkobolný a extrémně nenáročný film, který možná kdekoho (ideálně divačky nad třicet let) zahřeje u srdíčka a kdekoho potěší přítomností řady slavných hereček a herců, ale u toho také jeho ambice končí. Na druhou stranu, na rozdíl od jiných komerčních českých filmů z poslední doby (Špindl, Zoufalé ženy dělají zoufalé věci, Věčně tvá nevěrná) Tátova volha rozhodně není žádná katastrofa a je lepší o několik úrovní, i tak to ale kvůli její obsahové i myšlenkové prázdnotě a lenosti vystačí sotva na průměr.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]