Recenze: Neskrývaně zábavní Loganovi parťáci

Vydáno: 31.08.2017 14:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Režisér Steven Soderbergh se před časem zařekl nadále točit celovečerní filmy pro kina a odešel pracovat do televizního prostředí. Nyní se však vrací do kin s kriminální komedií Loganovi parťáci, která svým názvem i námětem připomíná jeho trilogii Dannyho parťáků.

Loganovi parťáciRecenzoval/a Jan Varga dne 31.08.2017 14:00. Režisér Steven Soderbergh se před časem zařekl nadále točit celovečerní filmy pro kina a odešel pracovat do televizního prostředí. Nyní se však vrací do kin s kriminální komedií Loganovi parťáci, která svým názvem i námětem připomíná jeho trilogii Dannyho parťáků. Hodnocení: 3.5
Loganovi parťáci
Logan Lucky
Drama / Komedie / Krimi
USA, 2017 , 118 min.

Režie: Steven Soderbergh
Scénář: Rebecca Blunt
Kamera: Steven Soderbergh
Hudba: David Holmes
Herci: Farrah Mackenzie, Channing Tatum, Jim O'Heir, Riley Keough, Rebecca Koon, Katie Holmes, Boden Johnston, Sutton Johnston, David Denman, Charles Halford, Adam Driver, Seth MacFarlane, Alex Ross, Tom Archdeacon, Eric Perez

Česká premiéra: 31.08.2017

Loganovi parťáci hodnocení na Kinobox.cz: 70.51 %
Režisér Steven Soderbergh (Erin Brockovich, Bez kalhot) se před časem zařekl nadále točit celovečerní filmy pro kina a odešel pracovat do televizního prostředí, kde se věnoval režii seriálu Knick: Doktoři bez hranic. Nyní se však vrací do kin s kriminální komedií Loganovi parťáci, která svým názvem i námětem nápadně připomíná jeho trilogii Dannyho parťáků.

Fotografie z filmu Loganovi parťáci / Logan LuckyOpět jde totiž o příšerně komplikovanou loupež obrovského množství peněz. Tentokrát si ji naplánuje dělník a řidič bagru Jimmy Logan (Channing Tatum) poté, co ho neférově vyhodí z práce, a vezme si na pomoc svého jednorukého bratra (Adam Driver), svoji sestru (Riley Keough), experta na výbušniny Joe Banga (Daniel Craig) a jeho dva dementní bratry. Joe Bang navíc zrovna sedí ve vězení, takže je potřeba ho odtamtud tajně vysvobodit, provést s ním loupež a následně ho do vězení vrátit, aby si nikdo z ostrahy tohoto manévru nevšiml.

Velký rozdíl oproti Dannyho parťákům tkví v tom, že Loganovi parťáci nejsou žádní styloví elegáni v padnoucích oblecích, s dostatkem finančních prostředků a profesionální drahou technikou, leč obyčejní chlapíci z amerického zapadákova, kteří jsou sice o něco chytřejší, než by podle jejich vidláckého vzhledu mohl někdo usuzovat, nicméně ke Clooneyho vymydlené a naleštěné bandě mají přeci jen dost daleko. Pro Soderbergha jde zjevně o jakési sebevyjádření toho, že se rozhodl opustit od postav obalených pozlátkem a místo toho udělal ve svém dalším lupičském filmu hrdiny z řadových Američanů z nižší střední vrstvy. Vyjma tohohle se ale nic moc hlubokého říkat nesnaží a jde mu jen o diváckou zábavu.

Fotografie z filmu Loganovi parťáci / Logan LuckyDalší rozdíl je ten, že divák o tom loupežném plánu neví předem skoro nic. Namísto toho, aby byl od začátku seznámen se všemi jeho detaily a následně mohl tajit dech nad tím, jestli se hrdinům filmu podaří splnit všechny ty téměř nadlidské a absurdní cíle, které si stanovili, tak mu začnou všechny souvislosti a jednotlivé aspekty celé akce docházet až v průběhu jejího vykonávání. Často mu tak nemusí docvaknout, proč v některých scénách hrdinové dělají to, co dělají, nebo proč je nucen sledovat dialog nějakých dvou vedlejších postav, který na první pohled se zbytkem děje nesouvisí. Takováto nezvyklá vypravěčská strategie se jeví kontraproduktivně, protože ve výsledku ubírá filmu na napětí a nic nepřidává na humoru, přesto je napínavých i zábavných scén ve snímku dostatek a přidaná hodnota spočívá v tom, že všechny ty předem neznámé a možná i trochu matoucí indicie do sebe nakonec moc hezky zapadnou. Ale občas taky nezapadnou.

Když je expert na výbušniny složitě osvobozován z vězení a pak vyhodí sejf do vzduchu pomocí primitivní výbušniny, kterou by dokázal smíchat úplně každý, a tudíž bylo zcela zbytečné ho z toho vězení osvobozovat, tak to lze ještě brát jako jistou formu absurdního humoru. Ale když je jedna z postav označovaná za experta přes počítače a následně v celém filmu neudělá vůbec nic souvisejícího s počítačem, tak je to trošku zvláštní. Stejně tak je zvláštní, že by v tak sofistikovaném a vychytralém plánu hrdinové riskovali, že se hned několik nevědomky zainteresovaných postav zachová přesně tak, jak předpokládají, že se zachovají, nebo že si někdo několik hodin nevšimne, že mu zmizelo z parkoviště auto.

Katie Holmes, Channing Tatum, Adam Driver ve filmu Loganovi parťáci / Logan LuckyOno to zní jako rýpání se v drobnostech, které by v letně oddechovém zábavném filmu neměly hrát roli, a člověk by se jimi neměl zabývat. Leč Loganovi parťáci se snaží tvářit jako CHYTRÁ oddechová zábava a jsou tak i napsaní a natočení – je potřeba u nich přemýšlet nad souvislostmi a dávat pozor na úplně všechno, co se řekne. Smysl některých scén vám dojde, jen když si budete dávat pozor, jak se jmenuje nějaký opravář v autoservisu, nebo čím si solí Joe Bang vajíčka. Takový film by si neměl dovolovat logické lapsy.

Mnohé aspekty příběhu (od debutující scenáristky) jsou přitom skvěle promyšlené, loupež samotná je poměrně spletitá, nicméně napsaná inteligentně, a film obstojí i v závěru, kdy se snaží dovysvětlit různé podrazy na druhou a ne zcela evidentní nejasnosti. Práce s postavami je půl napůl – oba bratři, nad nimiž se vznáší rodinné smolné prokletí, jsou napsaní výtečně, takže jednoruký zasmušilý barman Adama Drivera i rozvedený a svou dceru nade vše milující kulhající táta v montérkách v podání Channinga Tatuma jsou od první scény sympatičtí, a to i díky hereckému výkonu obou pánů. Drsně vyhlížející ranař Daniela Craiga (s blonďatým sestřihem) a jiné vedlejší postavy jsou už mnohem více ploché, např. jeho dva bratři jsou dokonce na hranici primitivní karikatury.

Jako zlodějská komedie, která rozhodně neklade na diváky žádné intelektuální nároky, ale přesto od nich vyžaduje všímavost a soustředěnost, fungují Loganovi parťáci skutečně dobře. A byť se u nich dá diskutovat, které díly Dannyho parťáků byly o něco lepší nebo naopak horší, tak jde o něco víceméně srovnatelného a hlavně se i tady dá velmi slušně a mnohokrát zasmát nahlas.

Český trailer filmu Loganovi parťáci / Logan Lucky