Bývalý top-tajný agent a v současnosti elitní nájemný ochránce na volné noze (a s traumatem z minulosti kvůli jedné neúspěšné akci) Michael (Ryan Reynolds) dostane novou zakázku – usvědčeného trestance, profesionálního zabijáka Daria (Samuel L. Jackson), kterého má ochránit na cestě do nizozemského Haagu, kde musí stihnout soud a svědčit proti bývalému prezidentovi Běloruska (Gary Oldman). Odměnou za svědectví bude Dariovi propuštění jeho ženy z vězení (Salma Hayek). A Michaelovi tuhle prácičku dohodila jeho bývalá přítelkyně, agentka Interpolu, která by mu mohla dopomoci zpět k jeho agentské kariéře.
Nicméně tu jsou dva rozdíly, v nichž se Zabiják & Bodyguard odlišují. Zaprvé se oba hlavní hrdinové znají už z dřívějška (což je změna k lepšímu, protože to zvyšuje množství témat k vzájemné interakci) a zadruhé jsou ve svých oborech natolik profesionální, že by si jeden bez druhého klidně vystačili a Darius by vlastně ani žádného bodyguarda nepotřeboval, neb se o sebe dokáže perfektně postarat sám (což je změna k horšímu, protože to narušuje význam existence hlavní zápletky). Že jsou nuceni cestovat spolu, má tím pádem smysl akorát z té stránky, že si Michael díky Dariovi uvědomí, že se choval jako idiot, a pokusí se napravit zpřetrhaný vztah se svou bývalou přítelkyní, kterou nikdy nepřestal milovat.
Naprosto nevtipná je naopak Salma Hayek ve vedlejší roli, přítomná jen jako zdroj hispánských nadávek a jako berlička, která nutí Daria dostavit se k soudu, jak slíbil, a neutéct místo toho okamžitě na svobodu. Naštěstí ve filmu není moc často, stejně jako nepochybně vynikající Gary Oldman v roli vyšinutého psychopata, který si svou maniakální roli evidentně užil, leč jeho pošahaný a krutý totalitní vladař s ruským přízvukem, co se dopustil genocidy na vlastním národu, je jak z úplně jiného filmu.
A rozhodně nejde o parodii, jak by mohl naznačovat plakát filmu. V celém snímku není jediná scéna, jenž by parodovala Osobního strážce nebo jakýkoli jiný film, dokonce v něm ani není jediná scéna, v níž by Ryan Reynolds nesl Samuela L. Jacksona tak, jak ho nese na plakátu. Sem tam si film maximálně utahuje z některých žánrových klišé, spoustu dalších ale zas potvrzuje a pochopitelně je kvůli tomu dost předvídatelný.Jako akční komedie je snímek Zabiják & Bodyguard naprosto obvyklý a málo nápaditý, takže je spíš úsměvný, než že by se u něj dalo smát nahlas. Obě hvězdy v hlavních rolích jsou na něm tím nejlepším, a to přesto, že nedělají nic jiného, než co jsme u nich viděli už nesčetněkrát předtím (Samuel L. Jackson v podstatě staví humor hlavně na tom, jak perfektně umí vyslovit slovo „motherfucker“). Žádná scéna nevyčnívá z hlediska kvality ani v jednom směru, naopak se všechny utápějí v obyčejnosti, kvůli níž opravdu nemá smysl se u filmu pozastavovat, pokud tedy nepatříte mezi nějaké zásadní fanoušky některého z pánů v hlavních rolích.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]










