TV recenze: Hra o trůny S07E02 – Za bouře zrozená

Vydáno: 25.07.2017 12:10 - Pavel Klimeš | foto: HBO Europe

Druhá část sedmé řady seriálu přináší hlavně pohled na širší souvislosti a válčící strany odhalují své trumfy. POZOR: Text obsahuje nezbytné spoilery k předchozím epizodám!
Královna Daenerys Targaryen (Emilia Clarke) na Dračím kameni poctí návštěvou neočekávaná návštěvnice, rudá kněžka Melisandra (Carice van Houten). Mezitím pak společně se svým pobočníkem Tyrionem (Peter Dinklage) a ostatními spojenci plánují dobytí Západozemí. Král Severu Jon Sníh (Kit Harington) váhá, zda uposlechnout Tyrionovy výzvy, tím spíš, když se proti jeho odjezdu ze Zimohradu zvedne vlna nevole. Ve Starém městě Samwell Tarly (John Bradley) dál ohrožuje svou kariéru tím, že se snaží najít lék na šedý lupus, chorobu, která postihla sera Joraha Mormonta (Iain Glen).

Kit Harington ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesTolik k nástinu děje nejnovější epizody, kterou dle scénáře Bryana Cogmana režíroval Mark Mylod. Jde ponejvíce o „přípravnou“ epizodu, kdy se teoreticky probere plán boje, aby se následně řízením zlovůle spisovatele George R.R. Martina, či teď už spíše hlavně tandemu tvůrců seriálu David Benioffa a D.B. Weisse, mohl pokazit. Po minulé epizodě, která kromě šokujícího úvodu byla spíše ve znamení pomalejšího rozjezdu, nyní je již vše zpět ve svých zaběhlých kolejích.

Název epizody samozřejmě zcela jasně ukazuje na Daenerys, přičemž jde o jeden z jejích titulů. V epizodě se tento fakt okrajově probírá a to, že se to nejzajímavější odehrává právě na Dračím kameni, je ještě symboličtější. Na epizodě je opět znát (tak jako v předchozí řadě) to, že tvůrci tuto řadu koncipovali jako původní televizní seriál a nikoli seriál adaptující knihu. Obzvláště tempo vyprávění je oproti prvním řadám seriálu skutečně zběsilé. Stejně jako postavy, jejichž pomalého cestování po Západozemí jsme ponejvíce ušetřeni, chvátají i tvůrci k vyvrcholení a konci seriálu. Na jednu stranu to seriál zhušťuje a vše příjemně odsýpá, na druhou stranu se nelze ubránit pocitu, že se tím nesmírně rozsáhlý svět George R. R. Martina poněkud zmenšuje.

Emilia Clarke, Peter Dinklage, Gemma Whelan, Indira Varma ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesDaenerysina válečná rada je naprosto fascinující a je skvělé vidět v jedné místnosti ji, Tyriona, Varyse (Conleth Hill), Olennu Tyrell (Diana Rigg), Yaru Greyjoy (Gemma Whelan) a Ellariu Písek (Indira Varma). Obzvláště zajímavé je také vidět, že tvůrci ani v nejmenším nešetřili odkazy na minulé události. Naopak, ukazuje se, že pokud si předchozí řady tolik nepamatujete, budete zde přinejmenším tápat. Tíha minulých skutků dolehla hlavně na Varyse, který se musí zodpovídat Daenerys. Zvláště znepokojivé je pak vidět v rozhovoru zatrpklou lady Olennu a matku draků.

Rovněž zajímavá je i příběhová linie z Králova přístaviště, kde se královna Cersei (Lena Headey) snaží upevnit svá spojenectví před nadcházejícím střetem. V tom jí dopomáhá i Jaime (Nikolaj Coster Waldau), který do přísahy spojenectví nutí Randylla Tarlyho (James Faulkner), Samova otce. Kromě toho se dozvídáme další pletichy a plány vychytrale ďábelského Qyburna (Anton Lesser). Mezitím v Říčních krajích pokračuje putování Arye Stark (Maisie Williams) do Králova přístaviště k jejímu cíli, jímž je Cersei. Setkáním se starým známým však její putování (zřejmě) nabralo jiný směr.

Kapitolou samou pro sebe je pak linie odvíjející se na Severu v Zimohradu, kde novopečený král Jon snaží konsolidovat síly na obranu proti postupujícím Bílým chodcům. Po boku mu stojí jeho nevlastní sestra Sansa (Sophie Turner), která mu je na jednu stranu oporou, na té druhé představuje dosti výraznou opozici. To vše k naprosto zjevnému pobavení úlisného Petyra Baelishe (Aidan Gillen), který očividně sleduje nějakou složitou intriku. Jeho scéna s Jonem patřila k těm momentům, které mi daly největší pocit satisfakce, byť lze předpokládat, že nezůstane bez následků.

John Bradley ve filmu Hra o trůny / Game of ThronesSamova činnost v Citadele ve Starém městě je v návaznosti na minulý díl patřičně skvělá a kromě humoru, který obstarává především interakce s arcimistrem Ebrosem (Jim Broadbent), dává tušit, že řada zdejších událostí (některé jsou pořád dosti nechutné) bude nesmírně důležitá.  V epizodě vůbec nevidíme pokračování příběhu Brana Starka a Ohaře a je pravděpodobné, že by se do tak nabité epizody už nevešli. Konec dílu je ve znamení začátku bojů, tentokrát na moři, v nichž se naplno ukazují schopnosti Eurona Greyjoye (Pilou Asbæk), který měl doposud pouze nadbytek řečí. V bitvě sice prozatím nefigurují ty nejoblíbenější postavy, přesto jsou však dosti napínavé a rozloučíme se s pár postavami, které nás provázely už dvě řady.

V celkovém zhodnocení jde o velmi zábavnou a důležitou epizodu, kterou se dění v sedmé řadě seriálu konečně naplno rozjíždí a která nastavuje očekávání budoucího střetu mezi dvěma (či třemi) stranami o budoucnost Sedmi království. Ve stejné chvíli jde o díl, který svou rekapitulací minulých událostí přispívá k větší soudržnosti celé ságy.

• Tak se mi zdá, že já a pan recenzent jsme každ... (Anonym, 27.07.2017 16:09) Reagovat

Tak se mi zdá, že já a pan recenzent jsme každý koukali na jinou epizodu...