Je proto příznačné, že klimax se odehrává v galerii moderního umění na výstavě nazvané Obrazy duše, odkazující přitom svou labyrintovou a zrcadlovou podobou jak na kultovní noir (Dáma ze Šanghaje), tak na asijskou peckovačku (Drak přichází). V těchto prostorách titulní, westernově málomluvná postava hrdinsky prolévá krev v akci připomínající spíše woovský balet, zatímco hlas "průvodkyně" poskytuje interpretační klíč: "Uvidíte hru světla a odrazů, slévajících se do zážitku zvýrazňující křehkost našeho vnímání prostoru a místa v něm. Doufáme, že vám tato výstava umožní podívat se na svět novýma očima a možná i odhalit hlubší podstatu svého já."
Předchozí dva odstavce měly dát najevo, že zážitek z Johna Wicka 2 je přímo odvislý od dvou věcí. Jednak od toho, nakolik se dokážete opájet choreograficky naprosto precizní akcí v pozoruhodném prostředí určujícím její průběh (např. metro jako update westernového střetu), jednak od divácké zkušenosti s podobnými díly či tradicemi (western, noir, heroic bloodshed), z nichž snímek vychází a s nimiž pracuje. Zatímco první je dostatečně rozmanité, jak dokazuje předtitulková sekvence (závěr honičky auto-motorka -> tichá infiltrace -> car-fu -> gun-fu -> antiklimatické podvracení očekávání s bossem), s druhým by mohl u některých nastat menší či větší problém. JW2 je ozvláštňující co do kombinatroniky jednotlivých tradic, o poznání méně u jednotlivých akcí. Sledování další variace na "akce na téma vztahu architektury a člověka" (International, Skyfall...) či "akce prostříhávaná s uměleckou performancí (zápasy, opera, hudební stage...)" (Quantum of Solace, Mission: Impossible - Národ grázlů...) je natolik povědomé, že zážitek je poněkud zautomatizovaný.
Člověk se tak musí zabavit interpretací, ke které navádí hlas "průvodkyně" v galerii moderního umění. Film o muži, který se co do zápletky v osmdesátkově nablblé jedničce mstil za zabitého pejska a ukradené auto a v o chloupek sofistikovanější dvojce je hnán do akce zničením domu, je vyložitelný jako existenciální flák o tom, že z formujícího prostředí a od "rodinných" závazků člověk neuteče. Přece jenom se mytologie kolem organizace zabijáků rozšířila z jednoho města do několika metropolí a dokonce frakcí, a tak nás i vzhledem k visícím příčinám (přeživší bodyguard/ka?, dluh "bezdomovci"?, opravené auto?) čeká završení trilogie. Jenom škoda, že Wick v tlumeném podání Keanu Reevese si stejně jako jeho další letošní kolegové ve zbrani (Joe Coughlin v Pod rouškou noci a Wolverine v Logan: Wolverine) nedokáže zabíjení užít, a tak ta hra na vážno v sebeironickém světě příběhu (camea!) kazí divácký dojem. (8/10)
Upřímná upoutávka na film John Wick (2014)
BLU-RAY:
John Wick 2 není žádnou velkou studiovou produkcí, a tak podobě jako La La Land vychází díky Magic Boxu v regionálně kódované (B) edici určené pro tuzemský trh. Znamená to, že sběratelé/sběratelky toužící po steelbooku se budou muset tentokrát ohlédnout do zahraničí (Best Buy nabízí dokonce dvě varianty), pokud časem s něčím - stejně jako u jedničky - nepříjde jeden specializovaný e-shop. Dostupné je zatím pouze jednodiskové BD v klasickém balení (amaray) bez vnitřního artworku. Plusem lokálního vydání je kompletní lokalizace (od obalu přes videosekvenční menu podbarvené hudbou až k otitulkovanému i nadabovanému filmu a bonusům s českými titulky). Mínusem to, že neuslyšíme Dolby Atmos (k dispozici je pouze DTS-HD Master 5.1 v angličtině a češtině) ani audiokomentář režiséra (Chad Stahelski) a herce (Keanu Reeves). Zhlédnutí bonusů sice zabere skoro hodinu a čtvrt, ale vedle soudě dle zahraničních recenzí informativního audiokomentáře "u nás" chybí i pár kratičkých přídavných materiálů (kinoupoutávka a dvouminutový featurette, v němž Wick provádí muzeem moderního umění).
Oficiální upoutávka na BD/UHD vydání John Wick 2 (2017)
OBRAZ A ZVUK:
Obrazový a zvukový přepis je v pořádku... Jenom nepředstavuje (kvůli obrazové kompresi a absenci Dolby Atmos) demo materiál, nad kterým jsou až nekriticky nadšení angloameričtí kolegové ve svých recenzích. Obraz (2.40:1) je ostrý, převážně chladné barevné ladění odpovídá tvůrčím záměrům (občas vynikne zelený trávník či žluté auto), pleťovky jsou reprodukovány věrně... Jenom tmavé plochy občas splývají do jednoho a jsou málo "nuancované", potažmo postava v pohybu působí v některých akčních scénách mírně rozmazaně. Na výsledném dojmu se však mohly podílet stylistické volby (točilo se na Alexu, ale svícení bylo mnohdy převážně přirozené s nějakým tím dosvěcováním a Wick má být noirovým protagonistou vynořujícím se z a nořícím se do stínů a tmy).
Zvuk odpovídá standardům, dialogy a monology jsou srozumitelné, nezanikají ani v akčních pasážích, zvukové efekty vozidel či zbraní velmi dobře směrují diváckou pozornost (zejména předtitulková pasáž), hudba (diegetická i nediegetická) nedominuje, pouze vhodně podkresluje scénu (hlavně římská pasáž)... Jenom nevytváří zdání trojrozměrného prostředí, do kterého bychom se nořili díky zvukovým efektům z mimoobrazového prostoru či ambientním zvukům prostředí, protože DTS-HD MA 5.1 není Dolby Atmos, že. Český dabing je adekvátní. (8+/10)
Ukázky z BD bonusů filmu John Wick 2 (2017)
BONUSY:
John Wick 2 je na tom po bonusové stránce lépe než John Wick (1)... Jenom na rozdíl od předchozí "kapitoly" nemá na modrém disku všechny bonusy, protože vedle postrádané (a postradatelné) upoutávky a vtipného mini-dokumentu s Wickem jako průvodcem galerií moderního umění chybí režisérsko-herecký komentář. Přitom osoba auteura (Chad Stahelski) a herecké hvězdy (Keanu Reeves) je to, co sjednocuje valnou většinu přídavných materiálů.
Pomineme trojici vystřižených scén (Aurelio, Vatikán, Uklízeč) o celkové délce deseti minut, které jsou převážně dialogové a brzdily by rytmus, a dvojici vtipných bonusů (Počítání mrtvých, Trailer Rocket Jump: Pes Wick) o celkové délce pěti minut, které vypočítávají zabité včetně způsobu jejich smrti, případně nechávají Wicka v jedničce zemřít a jeho psa se mstít. Hlavní je osmička dokumentů. V nich tvůrci a představitelé nachází popularitu prvního dílu ve zvládnutí žánrového vyprávění a návratu akční ikony devadesátek zpět (Retro Wick: Hledání příčin neočekávaného úspěchu JW, 4:31 min.). Hovoří o přístupu k pokračování jakožto zámince pro rozšíření mytologie světa příběhu a naložení větší zátěže titulní postavě s vlastním kodexem (Jak nahoře, tak dole: podsvětí JW, 5:03 min.). Představují pojetí akčních scén odvisle od dovedností jejich účastníků (Reeves, Common, Rubby) a tvorbě choreografie na základě prostředí (Nabito: Evoluce bojové scény, 10:06 min.). Představují zbraně, kontaktní bojové techniky (box, jiut-jitsu...) a celkově rozmanitost akce (Vercajk, 8:11 min.). Ukazují, nakolik bylo gun-fu předem připravené (včetně prostorových previzualizací) a choreograficky náročné (Wickovy kaskadérské kousky, 5:11 min.). Nezapomínají ani na použití auta jakožto zbraně a přípravu části předtitulkové pasáže (Carfu, 4:42 min.). Shrnují vše (choreografie, rozmanitost akce, gun-fu i car-fu...) do jednoho, akorát se víc zabývají tréninkem před natáčením (Výcvik Johna Wicka, 11: 57 min.). A v neposlední řadě oslavují spojení Reese a Stahelského, kteří spolupracovali již od matrixácké trilogie, vzájemně se ovlivňují (Keanův nápad na podřezání se jisté postavy) a snaží se o co nejlepší možný výsledek upgradováním dialogů a příběhu oproti jedničce (Důvěra mezi kamarády: tandem Keanu a Chad, 9:54 min.)
Trailer Rocket Jump: Pes Wick
ZÁVĚR:
"Opouštíte výstavu Obrazy duše," říká komentující hlas v klimaxu existenciálního akčňáku, který by měl nadchnout jak fanoušky různých žánrů (westernu, noiru, hard-boiled bloodshed), tak návštěvníky a návštěvnice galerií moderních umění a architektury. A protože opouštíte recenzi BD John Wick 2, namísto oprášení filmotéky se staršími spřízněnými tituly či návštěvy muzea si kupte modrý disk druhé kapitoly wickovské trilogie (?), který zaostává za zahraničním vydáním, ale i tak patří po obrazové a bonusové stránce mezi výrazný nadprůměr.
Analýza akčního filmu John Wick 2
BLU-RAY:
John Wick 2 není žádnou velkou studiovou produkcí, a tak podobě jako La La Land vychází díky Magic Boxu v regionálně kódované (B) edici určené pro tuzemský trh. Znamená to, že sběratelé/sběratelky toužící po steelbooku se budou muset tentokrát ohlédnout do zahraničí (Best Buy nabízí dokonce dvě varianty), pokud časem s něčím - stejně jako u jedničky - nepříjde jeden specializovaný e-shop. Dostupné je zatím pouze jednodiskové BD v klasickém balení (amaray) bez vnitřního artworku. Plusem lokálního vydání je kompletní lokalizace (od obalu přes videosekvenční menu podbarvené hudbou až k otitulkovanému i nadabovanému filmu a bonusům s českými titulky). Mínusem to, že neuslyšíme Dolby Atmos (k dispozici je pouze DTS-HD Master 5.1 v angličtině a češtině) ani audiokomentář režiséra (Chad Stahelski) a herce (Keanu Reeves). Zhlédnutí bonusů sice zabere skoro hodinu a čtvrt, ale vedle soudě dle zahraničních recenzí informativního audiokomentáře "u nás" chybí i pár kratičkých přídavných materiálů (kinoupoutávka a dvouminutový featurette, v němž Wick provádí muzeem moderního umění).
OBRAZ A ZVUK:
Obrazový a zvukový přepis je v pořádku... Jenom nepředstavuje (kvůli obrazové kompresi a absenci Dolby Atmos) demo materiál, nad kterým jsou až nekriticky nadšení angloameričtí kolegové ve svých recenzích. Obraz (2.40:1) je ostrý, převážně chladné barevné ladění odpovídá tvůrčím záměrům (občas vynikne zelený trávník či žluté auto), pleťovky jsou reprodukovány věrně... Jenom tmavé plochy občas splývají do jednoho a jsou málo "nuancované", potažmo postava v pohybu působí v některých akčních scénách mírně rozmazaně. Na výsledném dojmu se však mohly podílet stylistické volby (točilo se na Alexu, ale svícení bylo mnohdy převážně přirozené s nějakým tím dosvěcováním a Wick má být noirovým protagonistou vynořujícím se z a nořícím se do stínů a tmy).
Zvuk odpovídá standardům, dialogy a monology jsou srozumitelné, nezanikají ani v akčních pasážích, zvukové efekty vozidel či zbraní velmi dobře směrují diváckou pozornost (zejména předtitulková pasáž), hudba (diegetická i nediegetická) nedominuje, pouze vhodně podkresluje scénu (hlavně římská pasáž)... Jenom nevytváří zdání trojrozměrného prostředí, do kterého bychom se nořili díky zvukovým efektům z mimoobrazového prostoru či ambientním zvukům prostředí, protože DTS-HD MA 5.1 není Dolby Atmos, že. Český dabing je adekvátní. (8+/10)
BONUSY:
John Wick 2 je na tom po bonusové stránce lépe než John Wick (1)... Jenom na rozdíl od předchozí "kapitoly" nemá na modrém disku všechny bonusy, protože vedle postrádané (a postradatelné) upoutávky a vtipného mini-dokumentu s Wickem jako průvodcem galerií moderního umění chybí režisérsko-herecký komentář. Přitom osoba auteura (Chad Stahelski) a herecké hvězdy (Keanu Reeves) je to, co sjednocuje valnou většinu přídavných materiálů.
Pomineme trojici vystřižených scén (Aurelio, Vatikán, Uklízeč) o celkové délce deseti minut, které jsou převážně dialogové a brzdily by rytmus, a dvojici vtipných bonusů (Počítání mrtvých, Trailer Rocket Jump: Pes Wick) o celkové délce pěti minut, které vypočítávají zabité včetně způsobu jejich smrti, případně nechávají Wicka v jedničce zemřít a jeho psa se mstít. Hlavní je osmička dokumentů. V nich tvůrci a představitelé nachází popularitu prvního dílu ve zvládnutí žánrového vyprávění a návratu akční ikony devadesátek zpět (Retro Wick: Hledání příčin neočekávaného úspěchu JW, 4:31 min.). Hovoří o přístupu k pokračování jakožto zámince pro rozšíření mytologie světa příběhu a naložení větší zátěže titulní postavě s vlastním kodexem (Jak nahoře, tak dole: podsvětí JW, 5:03 min.). Představují pojetí akčních scén odvisle od dovedností jejich účastníků (Reeves, Common, Rubby) a tvorbě choreografie na základě prostředí (Nabito: Evoluce bojové scény, 10:06 min.). Představují zbraně, kontaktní bojové techniky (box, jiut-jitsu...) a celkově rozmanitost akce (Vercajk, 8:11 min.). Ukazují, nakolik bylo gun-fu předem připravené (včetně prostorových previzualizací) a choreograficky náročné (Wickovy kaskadérské kousky, 5:11 min.). Nezapomínají ani na použití auta jakožto zbraně a přípravu části předtitulkové pasáže (Carfu, 4:42 min.). Shrnují vše (choreografie, rozmanitost akce, gun-fu i car-fu...) do jednoho, akorát se víc zabývají tréninkem před natáčením (Výcvik Johna Wicka, 11: 57 min.). A v neposlední řadě oslavují spojení Reese a Stahelského, kteří spolupracovali již od matrixácké trilogie, vzájemně se ovlivňují (Keanův nápad na podřezání se jisté postavy) a snaží se o co nejlepší možný výsledek upgradováním dialogů a příběhu oproti jedničce (Důvěra mezi kamarády: tandem Keanu a Chad, 9:54 min.)
Zhruba hodina dokumentů sice užívá osvědčené rétorické rejstříky (auteura, herecké hvězy... i natáčení jako dřiny i zábavy v souvislosti s výcvikem). Přitom se snaží zavděčit fanouškům (přehled mrtvých, výčet zbraní, parodická upoutávka). Především ale ukázat mnohdy opomíjené profese choreografů, kaskadérů, dublérů apod. jednak jako naprosto zásadní u podobného typu děl, jednak jako doklad toho, že v Hollywoodu člověk padá vzhůru (JW2 jako samostatný režijní debut chlápka dublujícího Reevese v Matrixu). (7/10)
ZÁVĚR:
"Opouštíte výstavu Obrazy duše," říká komentující hlas v klimaxu existenciálního akčňáku, který by měl nadchnout jak fanoušky různých žánrů (westernu, noiru, hard-boiled bloodshed), tak návštěvníky a návštěvnice galerií moderních umění a architektury. A protože opouštíte recenzi BD John Wick 2, namísto oprášení filmotéky se staršími spřízněnými tituly či návštěvy muzea si kupte modrý disk druhé kapitoly wickovské trilogie (?), který zaostává za zahraničním vydáním, ale i tak patří po obrazové a bonusové stránce mezi výrazný nadprůměr.