Recenze: Logan: Wolverine je důstojným Jackmanovým rozloučením

Vydáno: 04.03.2017 08:56 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Hlavní filmovou novinkou tohoto týdne je bezesporu Logan: Wolverine, v němž se se svou ikonickou postavou více než důstojně loučí její titulní představitel Hugh Jackman.

Logan: WolverineRecenzoval/a Václav Limberk dne 04.03.2017 08:56. Hlavní filmovou novinkou tohoto týdne je bezesporu Logan: Wolverine, v němž se se svou ikonickou postavou více než důstojně loučí její titulní představitel Hugh Jackman. Hodnocení: 4.5
Hugh Jackman vděčí postavě Wolverina z komiksové série X-Men za svou filmovou kariéru, která by bez něj vypadala zcela jinak a dosti chudě. To samé ale platí i naopak. Wolverine by bez Jackmana nebyl tím, čím je - charismatickou postavou, která v nejnovějším a zároveň posledním Jackmanově vystoupení v této roli završuje jeho nyní již sedmnáctiletou éru hercova působení v ní. Jackman v nejnovějším spin-offu X-Men série nazvané Logan: Wolverine dozrál do úplné dospělosti a se svým Wolverinem/Loganem se více než důstojně loučí.

Hugh Jackman ve filmu Logan: Wolverine / LoganI když je to loučení s nostalgickými podtóny, jde o loučení ve velkém stylu. Jinými slovy Logan: Wolverine je skvělý snímek bez ohledu na to, bereme-li ho jen jako součást X-menovského univerza, nebo jen jako "obyčejný" film. Jde o desátý díl X-Men série a třetí samostatný spin-off wolverinovské série, jejiž předešlé díly jsou X-Men Origins: Wolverine a "japonský" sequel Wolverine.

Zatímco předešlý Wolverine byl nenáročnou, oddechovou a ve výsledku zapomenutíhodnou jednohubkou, Logan: Wolverine od stejného režiséra, kterým je James Mangold, je už nyní nezapomenutelným kouskem s překvapivě silným příběhem s téměř až filozofickým nádechem, kterým Mangold přesáhl jak hranice X-menovského, potažmo komiksového univerza, tak i svůj stín režiséra bez výrazného-osobitého režijního stylu. A při tom všem je Logan: Wolverine ještě strhující akční podívanou, která potěší "každého".

Hugh Jackman ve filmu Logan: Wolverine / LoganMangold, autor námětu k Logan: Wolverine, zasadil jeho děj do blízké budoucnosti, roku 2029, k čemuž vhodně sedí jeho westernovo-postapo stylizace. Logan (Jackman) se nyní živí jako námezdný řidič limuzíny a přitom pečuje s mutantem Calibanem (Stephen Merchant) o Charlese Xaviera (Patrick Stewart), kterého ukrývají "v nádrži" v poušti. Všichni už podléhají zubu času, každý svým způsobem. Logan pomalu ztrácí léčící schopnosti a adamatium v jeho těle je pro něj jedovaté, zatímco profesor X je bez pravidelného přísunu pilulek blábolícím senilem. Caliban pak nesnese denní světlo, čehož využije nájemný žoldák Pierce (Boyd Holbrook), který chce chytit a zneškodnit jedenáctiletou Lauru (Dafne Keen), která se zdá být vybavena stejnými schopnostmi jako Logan, i když je zatím ona sama nedokáže držet pod kontrolou. Ještě předtím ale její opatrovnice Gabriela (Elizabeth Rodriguez) Logana poprosí, aby Lauru dopravil na místo v Severní Dakotě zvané "Eden". Logana s Laurou čeká dlouhá a nebezpečná cesta a boj s Piercovými nájemnými zabijáky stejně jako s jedním speciálně vyšlechtěným mutantem.

Logan: Wolverine má to podstatné, co má mít každý dobrý film - dobrý příběh, který má co sdělit a ví, jak to sdělit. Bez něj by byl jen dalším sequlem, spin-offem a podobně, nakonec je ale natolik "samostatný", že obstojí i sám. I kdyby člověk neznal předchozí díly nebo neznal a nevěděl, co to jsou X-Men, stejně by si mohl užít překvapivě dospělý, vyzrálý a realistický ačkní snímek, který nemá ambice jen na dvě hodiny bavit a pak být zapomenut. V tomto aspektu je Logan: Wolverine snímek, který převyšuje jak oba předešlé spin-offy, tak i většinu předchozích dílů X-Menů.

Hugh Jackman, Dafne Keen ve filmu Logan: Wolverine / LoganVelká zásluha v tomto patří režisérovi a autorovi námětu a scénáře, který s ním psali ještě Scott Frank a Michael Green, který se tímto filmem překonal a dal si na této "rozlučce" opravdu záležet. Logan: Wolverine tak nepůsobí jako většina hollywoodských produktů - ploše a spíchnutý horkou jehlou, ale jako promyšlené a dramaticky strukturované dílo se silnou zápletkou, vyhrocenými konflikty i závěrečnou katarzí. Velkou zásluhu na tom má pochopitelně představitel titulní role, který už ví, jak tato postava žije a dýchá a je v ní zatraceně dobrý a přesvědčivý. Velkým a příjemným překvapením je pak malá Dafne Keen jako Loganova nástupkyně, jejíž postava je rovněž skvěle napsána a mladá herečka je v ní překvapivě skvělá a věrohodná.

Logan: Wolverine sice není dokonalý, pár chybiček by se našlo - například až příliš zvolněné tempo v závěrečné třetině, ale příliš mnoho mu k dokonalosti nechybí a především má vše, co film potřebuje, aby bavil i aby podnítil k myšlenkové a emoční spoluúčasti - silný příběh, silné postavy a přesvědčivou režii. Je více než důstojným Jackmanovým, a také Stewartovým rozloučením se svými postavami, i když oba nevyloučili, že by se k nim budoucnu nevrátili v případě, že vznikne komiksový crossover, v němž se oba na plátně sejdou s Deadpoolem. Zda se ale nakonec nechají ještě zlákat, ukáže až budoucnost, zatímco Logan: Wolverine se s nimi rozloučil ve velkém stylu.

Originální trailer filmu Logan: Wolverine