Už první scéna, v níž jsme po mnoho minut a bez jediného střihu svědky toho, jak se úmorná dopravní zácpa mění v roztančené taneční číslo, v němž se řidiči a řidičky za zimního kalifornského vedra míhají ve složité choreografii, tančí mezi stojícími vozy a vybíjejí si frustraci veselým zpěvem o svých snech, zatímco kamera kolem nich tančí balet, napovídá, že La La Land bude něco výjimečného.
La La Land je muzikál o snílcích, které velebí a podporuje je v jejich snech, protože kde by byl svět bez nich. Je to muzikál o Los Angeles (zkratka L.A. je zároveň citoslovcem zpěvu), kde se sny mění ve skutečnost, a kde je snílkem snad úplně každý. Je to muzikál plný emocí, energie a výrazných filmařských prostředků, odkazů na staré filmy a starou dobu, plný pastelových barev a retro šatiček. A je to muzikál o lásce.
Jejich postavy skvěle reprezentují motiv koexistence starého a nového světa, jenž se prolíná celým filmem. Sebastian jezdí ve starém kabrioletu s dřevěnou palubní deskou a po večerech si přivydělává jako pianista, má rád starý jazz a sní o vlastním hudebním klubu. Mia pracuje jako servírka, řídí moderní vůz, obsluhuje moderní zákazníky a sní o kariéře herečky. To vše ve světě mírně stylizované a trošičku idealizované současnosti, v níž sice existují mobilní telefony, ale zároveň je možné zajít do kina na Rebela bez příčiny, promítaného z filmového pásu.
To, jakým způsobem je La La Land natočený, už totiž fádní rozhodně není. Od začátku snímek najíždí do svižného tempa filmařské exhibice, v níž se přirozeně mísí výborná výtvarná stránka s hudební složkou a kameramansko-střihačským uměním. Tančící a zpívající postavy jsou zabírány při komplikovaných kamerových jízdách a v sofistikovaných záběrech, mnohdy citujících známá filmová díla klasického Hollywoodu od West Side Story po Zpívání v dešti. Damien se vyžívá ve stříhání filmu na hudbu (v čemž vynikal už Whiplash, z něhož si režisér ponechal i J. K. Simmonse v epizodní roličce) a v emotivních či jinak působivých střihových montážích. Režíruje skvěle a konzistentně, výborně vede herce a obecně jeho snaha o revitalizaci filmového muzikálu připomíná snahu Sebastiana o záchranu jazzu.
Protože většina muzikálů z posledních let je buď adaptací staré divadelní klasiky (Bídníci), nebo adaptací nové divadelní klasiky (Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street, Čarovný les), nebo jde o pokus slepit známé písničky nějaké populární kapely do sjednocujícího filmového vyprávění (Mamma Mia! – ABBA, Napříč vesmírem – The Beatles). Ale takhle žánrově čisté a přitom výrazné, úspěšné a po všech stránkách povedené bylo naposledy Moulin Rouge. Možná snad krom některých Disneyovek, jež si zachovaly muzikálové ražení i po letech.
Není přitom nutno se bát, že si film neužijete, když se nevyznáte ve staré americké kinematografii. To je jen bonus, díky němuž můžou znalci a pamětníci plesat radostí. Tou můžou ale klidně plesat i ostatní, neboť La La Land je srozumitelný, dojemný a funkční univerzálně. Je působivým romantickým filmem se spoustou pozoruhodných drobností a vychytávek, postmoderním vyznáním lásky k žánru a živým důkazem toho, že muzikál ještě rozhodně mrtev není.[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]










