Jejich postavy skvěle reprezentují motiv koexistence starého a nového světa, jenž se prolíná celým filmem. Sebastian jezdí ve starém kabrioletu s dřevěnou palubní deskou a po večerech si přivydělává jako pianista, má rád starý jazz a sní o vlastním hudebním klubu. Mia pracuje jako servírka, řídí moderní vůz, obsluhuje moderní zákazníky a sní o kariéře herečky. To vše ve světě mírně stylizované a trošičku idealizované současnosti, v níž sice existují mobilní telefony, ale zároveň je možné zajít do kina na
Děj je rozdělený do pěti částí pojmenovaných po ročních obdobích, čímž je tak trochu předem naznačováno, jak se bude vztah hlavních hrdinů vyvíjet. S tím se pojí výtka, že zápletka filmu je přeci jen trochu fádní, neb jde skutečně jen o to, jestli ti dva nakonec zůstanou i přes jisté peripetie spolu a zdali se dočkají naplnění svých snů, či nikoli. V jednoduchosti je sice krása, ale v tomhle případě stojí za důvodem, proč není děj filmu a osud postav tak dokonale vtahující a dramaticky strhující jako osud bubeníka ve Whiplashi a proč lze mluvit o 127 minutách La La Landu jako o příliš dlouhé stopáži, v níž se poněkud ředí celkové nadšení z jinak úžasného řemeslného zpracování.
To, jakým způsobem je
La La Land natočený, už totiž fádní rozhodně není. Od začátku snímek najíždí do svižného tempa filmařské exhibice, v níž se přirozeně mísí výborná výtvarná stránka s hudební složkou a kameramansko-střihačským uměním. Tančící a zpívající postavy jsou zabírány při komplikovaných kamerových jízdách a v sofistikovaných záběrech, mnohdy citujících známá filmová díla klasického Hollywoodu od
West Side Story po
Zpívání v dešti. Damien se vyžívá ve stříhání filmu na hudbu (v čemž vynikal už
Whiplash, z něhož si režisér ponechal i
J. K. Simmonse v epizodní roličce) a v emotivních či jinak působivých střihových montážích. Režíruje skvěle a konzistentně, výborně vede herce a obecně jeho snaha o revitalizaci filmového muzikálu připomíná snahu Sebastiana o záchranu jazzu.
Filmový muzikál je totiž několik posledních desítek let opomíjeným a skomírajícím žánrem, podobně jako třeba western, o němž se dokonce v 80. letech tvrdilo, že už je dávno mrtvý. Pak ale přišli
Kevin Costner s
Tancem s vlky a
Clint Eastwood s
Nesmiřitelnými a ovládli se svými filmovými díly pokladny kin i Oscary, čímž vyhrabali žánr westernu z předčasného hrobu a oživili jej. No a Damien Chazelle teď udělal s
La La Landem podobnou službu muzikálům, podobnou revoluci.
Protože většina muzikálů z posledních let je buď adaptací staré divadelní klasiky (
Bídníci), nebo adaptací nové divadelní klasiky (
Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street,
Čarovný les), nebo jde o pokus slepit známé písničky nějaké populární kapely do sjednocujícího filmového vyprávění (
Mamma Mia! – ABBA,
Napříč vesmírem – The Beatles). Ale takhle žánrově čisté a přitom výrazné, úspěšné a po všech stránkách povedené bylo naposledy
Moulin Rouge. Možná snad krom některých Disneyovek, jež si zachovaly muzikálové ražení i po letech.
La La Land je zkrátka vdechnutím nového života do muzikálu se vším všady. Texty písní jsou skvělé, byť od nich není radno očekávat zapamatovatelné melodie, které byste si mohli ještě dlouho prozpěvovat (a české titulky na mnoha místech škobrtají a dopouštějí se i celé řady nepřesností v překladu). Hudba
Justina Hurwitze, bývalého Damienova spolužáka, je také vynikající a zaujme zejména sjednocujícím dojemným klavírním motivem, který tematizuje hlavní hrdiny jako osudově spjatý zamilovaný pár a plní zásadní funkci v nastolování emocí. Emma Stone a Ryan Gosling možná nejsou nejlepší zpěváci a tanečníci, ale o to jsou opravdovější a sympatičtější.
Není přitom nutno se bát, že si film neužijete, když se nevyznáte ve staré americké kinematografii. To je jen bonus, díky němuž můžou znalci a pamětníci plesat radostí. Tou můžou ale klidně plesat i ostatní, neboť
La La Land je srozumitelný, dojemný a funkční univerzálně. Je působivým romantickým filmem se spoustou pozoruhodných drobností a vychytávek, postmoderním vyznáním lásky k žánru a živým důkazem toho, že muzikál ještě rozhodně mrtev není.
Tak precizně vycizelovaný k naprosté dokonalosti jako
Whiplash La La Land sice není, ale mnoho nechybělo. Ve čtvrtém dějství z pěti poněkud ztrácí tah a úplný konec, byť završený velmi hezkou střihovou sekvencí, není úplně uspokojující, snad kvůli jistému podílu trpkosti, jež po sobě zanechává. A ano, ten příběh je otřepaný a tisíckrát viděný, leč natočený fantasticky. Jednoznačné doporučení.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu
FilmSpot.cz.]
Český trailer k filmu La La Land