TV recenze: Lethal Weapon

Vydáno: 27.12.2016 14:09 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Na motivy slavné filmové série Smrtonosná zbraň o dvou protikladných parťácích, kteří společnými silami potírají zločin v LA, vznikla letos jejich nová televizní podoba - Lethal Weapon.
Nápad natočit televizní verzi něčeho tak notoricky známého, jako je filmová série Smrtonosná zbraň, se mi od začátku jevil jako nesmysl a "svatokrádež". Zdálo se mi, že není možné, aby někdo dokázal zopakovat neopakovatelné kouzlo, kterými tato kultovní série akčních buddy kriminálek o dvojici detektivů z LA disponovala. Zdálo se mi, že není možné, aby někdo dokázal nahradit dvojku nezapomenutelných představitelů titulních hrdinů - psychicky labilního Martina Riggse trpícího depresemi po ztrátě milované manželky a jeho přesného opaku - spokojeného a opatrného a štastně ženatého Rogera Murtaugha, který má těsně před penzí, které nezapomenutelným způsobem ztvárnili Mel Gibson a Danny Glover. Nemluvě o výrazné podobě, kterou jí dal režisér Richard Donner

Clayne Crawford ve filmu  / Lethal WeaponPřesto letos vznikla televizní podoba Lethal Weapon, která je tímto filmovým fenoménem inspirována. Na motivy charakterů, které vytvořil Shane Black, ji do televizní verze adaptoval Matthew Miller. Pilot a druhý díl režíroval McG. Režiséry dalších částí první série s prozatím devíti odvysílanými díly jsou Steve BoyumJason EnslerLarry TengAntonio Negret a Rob Seindenglanz. Novou ústřední dvojkou je Clayne Crawford (Riggs) a Damon Wayans (Murtaugh). Pilot odvysílala televizní stanice Fox už 21. září tohoto roku. V dalších rolích hrají Keesha Sharp (Trish Murtaugh), Kevin RahmJordana BrewsterJohnathan Fernandez nebo Floriana Lima

Pochybnosti o převoditelnosti Smrtonosné zbraně (a jejich sequelů) do televizní podoby byly oprávněné, protože Lethal Weapon s tím, co dělalo Smrtonosnou zbraň unikátním - to slovy těžko uchopitelné něco - to televizní verzi zcela chybí. Protože Donnerova a Blackova Smrtonosná zbraň sice byla v prvním plánu jen akční krimi vystavěná na tehdy populárním půdorysu buddy movie, ale v tom druhém se jim podařilo vytvořit něco univerzálního a nadčasového, co možná ani sami tvůrci netušili. Všechny tyto "nepostižitelné nuance a nadstavby" této "mišmaš" televizní verzi zcela chybí. Chybí jí také pevná dějová linka s logickým řetězením událostí a smysluplným vývojem charakterů.

Clayne Crawford, Damon Wayans ve filmu  / Lethal WeaponLethal Weapon zkrátka nemá s duchem svých filmových předobrazů mnoho společného a jde o sérii nesouvisejících epizod a tím pádem o zaměnitelný seriál s jakýmikoliv jinými kriminálně laděnými seriály a postavami. Lethal Weapon postrádá svůj "ksicht", který právě filmová série měla. I přesto, že jsem o této sérii zatím neuvedl nic pozitivního, není Lethal Weapon vyloženě špatná nebo nepovedená. Pouze od ní nesmíte čekat nic, co by ji spojovalo se sérií filmovou. Víceméně jde o příjemnou, koukatelnou a místy i zábavnou limonádu, která prostě na svůj vzor nestačí.

Jsem nicméně spokojen s hereckým představitelem Martina Riggse Claynem Crawfordem, který se s nelehkým úkolem a s vědomím, že bude srovnáván s Melem Gibsonem, vyrovnal se ctí. Není ani lepší ani horší než Gibson. Nesnaží se ho imitovat (naštěstí) a hraje si tuto postavu po svém. Mně osobně je velmi sympatický. Na druhé straně Wayans, ač je to také velký sympaťák a snaží se seč může, se mi do role Murtaugha zdá jednak mladý - i když věkový rozdíl mezi ním a Crawfordem je kupodivu vyšší, než byl mezi Gibsonem a Gloverem - a jednak mi sem z nějakého důvodu moc nesedí. Wayans se totiž na postavu "seriózního starce" prostě nehodí. Ačkoliv spolu dvojice na obrazovce vypadá dobře, taková chemie a jiskření, jaká byla mezi Gibsonem a Gloverem, mezi nimi prostě není.

Lethal Weapon je tak bohužel důkazem toho, že adaptovat lze dnes úplně všechno, aniž by to ale mělo jiný účel než využít slávy a jména svého vzoru. Jako televizní forma zábavy je to slušné, jako autorské dílo s vyhraněnou podobou ale zklamání. Série má ale dobrou sledovanost a tak Fox v říjnu rozhodl o tom, že celá série bude mít plných osmnáct epizod. Poslední odvysílanou byla epizoda 9 ze sedmého prosince 2016. Další, desátá epizoda je pak na programu 4. ledna 2017.

Originální trailer série Lethal Weapon