
Sebevražedný oddíl, po Muži z oceli a Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti třetí příspěvek do tzv. DCEU (DC Extended Universe - čítající kinofilmy, nikoliv seriálovou odnož), spadá do první uvedené kategorie týmovek. Nechme pro jednou stranou, o nakolik dobrý film se jedná. (Nejedná, ale pokud nesouhlasíte, je pro vás určena kolegova kinorecenze.) Raději se zabývejme otázkou, čím - pokud vůbec něčím - je vzhledem k vysokému počtu týmovek i komiksových počinů odlišný, co je na něm výlučného. Nebudeme přitom přebírat vyostřenou rétoriku, která spíše náleží k marketingové strategii soupeřících studií cílících na shodnou demografickou skupinu. Povídačky o vypravěčské (flashbacky, flashforwardy, mentální projekce) a významové (komentář k současnosti) ambicióznosti DCčkovek oproti marvelovkám do kritického textu nepatří, hlavně ale jsou příznačné pro tituly obou komiksových/filmových konglomerátů.

Zkazky o tom, že existovalo několik střihových verzí, přičemž do kin šla nakonec ta kratší a přístupnější, která byla postprodukčně zpracovaná lidmi běžně stříhajícími upoutávky, nebudou sloužit jako opodstatnění v argumentaci o vypravěčské, stylistické a tonální rozpadlosti celku. Naopak budou východiskem pro alternativní náhled na kinoverzi i na modrém disku přítomnou prodlouženou verzi, protože obě jsou pozoruhodným příkladem toho, co se stane, když tzv. zesílená konceptualizace (high-concept) goes mad.
Je veřejným tajemstvím, že Sebevražedný oddíl byl upraven na základě jednak tržeb Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti, které skončily pod očekáváním, jednak s ohledem na diváckou reakci na první post-comicconovou upoutávku, která volbou odlehčené hudby i hlášek připomínala více Strážce Galaxie než původně avizovaný temný Sebevražedný oddíl. Ten se od marvelovské týmovky se superpadouchy neliší pouze v tom, že čerpá z jiné kinematografické tradice (více válečné a westernové filmy než dobrodružné space-opery), ale i v tom, že použité postupy nemají příliš oporu ve vyprávění a strhávají na sebe pozornost.
Zesílenou konceptualizací se obvykle míní to, že dané dílo má snadno shrnutelný obsah založený na "co kdyby", a tak je dobře představitelné nejenom producentům/producentkám, ale i potenciálnímu publiku. Co kdyby svět příběhu ochraňovali různě vyšinutí metalidé a vyvrhelové společnosti, když by ohrožení začali představovat někdejší superhrdinové?, ptá se Sebevražedný oddíl. Vymezení pojmu se ovšem u tohoto nezastavuje, protože někteří vlivní teoretici (například Justin Wyatt) mají za to, že dílo zesílené konceptualizace musí splňovat aspoň část triády look-book-hook. "Look-em" se myslí jasně rozpoznatelný styl, který zaujme pozornost, "book-em" předloha či obecně nekomplikované vyprávění, které neodvádí příliš pozornosti od onoho stylu, a "hook-em" zaháčkování v podobě přidružených výrobků a nástrojů marketingu. Ideálem je synergie mezi look a hook.

Referenčním bodem by neměly být kulty jako Tucet špinavců (za válečné počiny) či Divoká banda (za revizionistické westerny), ve kterých je skupinka degenerátů poslána na skoro jistou smrt a ve kterých více či méně psychologicky definovaní jedinci prochází určitým vývojem sami o sobě i ve vztahu k týmu. Zmíněným dvěma dílům se biják Davida Ayera měl podobat nejspíš z počátku (soudě dle uniklých informací o vystřižených či nenatočených scénách, pořadí událostí atd.). Nakonec má však blíž k upoutávkám a videoklipům, které oslovují smysly a přináší podněty na několik nemnoho minut. Na základě nich je třeba posuzovat.

Nevadí, že titulní (super)padouši jsou představeni prostřednictvím krátké infografiky, která jim přiřazuje několik snadno identifikovatelných znaků, jelikož podstatnější je spojení konkrétního místa, postavy a/či scény s krátkým hudebním medailonem. Jeho užití je přitom mnohdy prvoplánově ironické, aby mohlo dojít k odlišení sekvence, pobavení... a hlavně napojení na soundtrack napěchovaný rozmanitými hity (či alespoň jejich covery). K ustavujícímu záběru věznice zní House of the Rising Sun od Animals, skutečná - typově přesně obsazená - záporačka je představena za zvuků Sympathy for the Devil, Harley zase poslouchá You Don´t Own Me, potažmo Oddíl X tvoří Seven Nation Army a obléká i vyzbrojuje se při Eminemově Without Me.

I po přešívkách a dvou dostupných verzích, poskytujících v menší (kinoverze) a větší (prodloužená) míře fan-service, je stále patrný původní záměr přesadit válečnou podívanou z džungle do velkoměsta a nechat desperády a desperádky udělat dobrou věc v pomoci ohrožovaným obyvatelům napadeného území. Práce s těmito válečnými a westernovými syžety by nevadila, ani jejich kombinace. Potíž je v tom, že jedna poetika - snaha o autenticitu (zbraně a jejich zvuky, bojové postupy, týmová chemie a proslovy... viz předchozí ayerovky) - se tře s o poznání stylizovanější druhou (písně, kostýmy, záběrování a svícení... viz upoutávky a videoklipy). Výsledkem je mash-up pro generaci žijící online a s poruchou soustředění.

BLU-RAY:
Sebevražedný oddíl by se na nosičích pro domácí kino měl přejmenovat na Sběratelský oddíl, protože vychází v hned několika edicích. Nechme stranou DVD, na kterém je pouze kinoverze, a zaměřme se na BD. Ať už upřednostníte jakoukoliv verzi (kino, prodloužená), nepřijdete o cirka hodinu a půl česky otitulkovaných bonusových materiálů, protože ty jsou na rozdíl od Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti stejné u všech sestřihů. Situace se ovšem komplikuje, protože máte na vybranou mezi (1) jednodiskovou kinoverzí v klasickém plastovém balení s motivem z plakátu a bez vnitřního artworku, (2) dvoudiskovou s kinoverzí na jednom a prodlouženou na druhém disku, (3) trojdiskovou lišící se od předchozí přítomností kinosestřihu ve 3D, (4) stylovým a nápaditým dvoudiskovým steelbookem, bohužel pouze s kinoverzemi ve 2D a 3D, (5) slibovaným, ale zatím nevydaným mediabookem (náhled vlevo). A snad aby těch vydání nebylo málo, tak na jednom e-shopu jsou k zakoupení sběratelské edice, kde vedle pár nicotných cetek je ve steelbooku vedle kinoverzí (2D, 3D) i ta prodloužená. Pro úplnost dodávám, že Sebevražedný oddíl si je vedle dvou starších typů nosičů (DVD, BD) možno pořídit i na tom nejnovějším (UltraHD s kinoverzí), který na druhém disku doprovází prodloužená verze na BD. Kdo by pak měl potřebu dílo až kultovně uctívat a umí anglicky, může si dle - genderových... a etnických? - preferencí ze zahraničí objednat limitku buď se soškou Harley, kterak drží baseballku, nebo s Deadshotem v kostýmu. S růžovým plyšákem bohužel není, tato marketingová příležitost byla opomenuta.
Featurette Úkol pro Oddíl X: Jeden tým, jedna mise z BD bonusů k filmu Sebevražedný oddíl (2016)
OBRAZ A ZVUK:
Následující řádky hodnotící obraz a zvuk se nevztahují k 3D verzi, ale pokud někdo zvažuje její zakoupení, není se podle zahraničních recenzí čeho obávat. Ačkoliv se valná většina filmu odehrává ve tmě, nic se neztrácí a některé prvky předkamerového prostoru (fikční i "nefikční") dobře vystupují do popředí (animované titulky představující postavy a závěrečné titulky s trojrozměrnou grafikou, Harleyina baseballka, Deadshotovo střílení, pád vrtulníku, "chapadla" antagonisty ad.).
Z obrazové a zvukové prezentace dvourozměrné kinoverze i prodloužené verze je patrné, že Warner/DC chce titul udat technofilům a technofilkám, jimž ani tak nejde o snímek samotný, ale chtějí na vybraných sekvencích demonstrovat vybavenost svého domácího kina. Plusem pro ty, jimž snímek přišel v kině zrakově ubíjející (příliš tmavý, a tudíž nepřehledný) a sluchově ohlupující (s naboostrovanou hudební složkou, a tudíž působící jako sled videoklipů a trailerů), je vylepšení obou složek na modrém disku. Budou následovat obvyklé recenzní floskule, a proto než přeskočíte na pojednání o bonusech, jenom dvě výtky: Sebevražedný oddíl se natáčel na 35mm film a na 4K digitál, což je v některých akčních scénách mezi záběry mírně znát co do ostrosti, a Dolby Atmos kvůli upřednostňování krátkých výňatků ze songů nepatří k letošním nejlepším zvukovým mixům.

OBRAZ A ZVUK:

Z obrazové a zvukové prezentace dvourozměrné kinoverze i prodloužené verze je patrné, že Warner/DC chce titul udat technofilům a technofilkám, jimž ani tak nejde o snímek samotný, ale chtějí na vybraných sekvencích demonstrovat vybavenost svého domácího kina. Plusem pro ty, jimž snímek přišel v kině zrakově ubíjející (příliš tmavý, a tudíž nepřehledný) a sluchově ohlupující (s naboostrovanou hudební složkou, a tudíž působící jako sled videoklipů a trailerů), je vylepšení obou složek na modrém disku. Budou následovat obvyklé recenzní floskule, a proto než přeskočíte na pojednání o bonusech, jenom dvě výtky: Sebevražedný oddíl se natáčel na 35mm film a na 4K digitál, což je v některých akčních scénách mezi záběry mírně znát co do ostrosti, a Dolby Atmos kvůli upřednostňování krátkých výňatků ze songů nepatří k letošním nejlepším zvukovým mixům.

BONUSY:

U Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti dokumenty jednak poskytovaly informace o postavách, na které se ve filmu (tolik) nedostalo, jednak obhajovaly posuny oproti komiksové předloze a kladly důraz na významový přesah snímku. Podobnou funkci mají u Sebevražedného oddílu featuretty Úkol pro oddíl X: Jeden tým, jedna mise (23 min.) a Joker a Harley: Nejděsivější pár podsvětí (14,5 min.), které dodávají hloubku a psychologii tam, kde není, přičemž přijde řeč i na Letovo metodické herectví. Oproti materiálům k Batman v Superman ovšem sjednocujícím prvkem není tolik propíraná mytologická rovina, nýbrž autenticita, resp. realismus, což je údajně Ayerův vklad. Proto se vedle hereckých hvězd ke slovu velmi často dostává Ayer, což je s podivem vzhledem k upozadění Snydera u BvS jakožto člověka spoluzodpovědného za budování rozšířeného fikčního vesmíru.

ZÁVĚR:
