Takže. Ve čtvrtém dílu se Selene dozvěděla o existenci své zhruba třináctileté dcery, kterou nechala schovat tak, že v pátém díle ani ona sama netuší, kde je. Nicméně po ní prahnou upíři i vlkodlaci (kteří spolu válčí). Vlkodlaky vede nový vůdce Marius (
Tobias Menzies) a chystá útok, zatímco na upírskou centrálu na zámku Hluboká (film se natáčel v ČR) se vrací Thomas (
Charles Dance) a osnuje tam plány Semira (
Lara Pulver), která pozve Selene, jíž dělá společníka Thomasův syn (
Theo James), aby vycvičila nové rekruty.
Všichni už se snad smířili s tím, že tahle série jaksi pomalu vymírá, když v tom najednou přichází seriálová režisérka a kameramanka (mimo jiné snímala i dva filmy
Rolanda Emmericha)
Anna Foerster, která se do svého celovečerního debutu pokusila vlít novou krev, vrátit ságu ke kořenům a položit základ pro další pokračování. Výsledek je ten, že
Underworld: Krvavé války jsou sice nadále pitomým akčním fantasy béčkem, tudíž k žádné kvalitativní nebo žánrové změně nedošlo, nicméně zábava to celkem je a rozhodně nejde o nejhorší díl série (a moc nevadí, že jste ty předchozí neviděli, nebo si je nepamatujete).
Docela legrační je už úvod, kde jsou ty nejdůležitější události a fakta shrnuty, aby měl divák vůbec šanci se orientovat. Některá dokonce dvakrát za sebou, zřejmě pro jistotu. Pak následuje akční scéna, která je natočená a sestříhaná velmi špatně a nepřehledně, přičemž v latexu oblečená
Kate Beckinsale v ní vypadá jako nějaká animovaná postava z
Final Fantasy (což jí vydrží celý film). Následuje asi deset minut, v nichž se rozebírají dávné upírské rody, tradice čistokrevnosti a zatvrzelost upírské rady.
Kdo ale tohle přežije, bude odměněn docela slušným béčkovým filmem, který svým předchůdcům v sérii rozhodně ostudu nedělá, a který má oproti dojmu ze svého začátku k vyložené slátanině daleko. Zábava se stupňuje s tím, jak se cestuje po Sibiři za nějakými albínskými upíry ze severu, a jak se blíží nevyhnutelná válka. Pro Čecha je bonusovým přínosem i poznávání tuzemských lokací (užijete si hlavně české zámky a Hlavní nádraží v Praze).
Dobrý film to ale rozhodně není. Příběh je mnohdy podivně zkratkovitý (scénář se údajně brutálně přepisoval i během samotného natáčení), dialogy jsou místy vyloženě otřesné, akční scény málo výrazné, některé digitální triky jsou žalostné a sem tam pokulhávají i herecké výkony (Theo James opět dokazuje, že není herec, ale do reklamy na sprchový gel by se hodil). Závěr slouží čistě jako vábnička na další díl.
Underworld: Krvavé války si opravdu užijí jen fanoušci série, které může dokonce i potěšit snaha tvůrců o její pozvednutí z fáze umrtvení do fáze probuzení. Pro ostatní ale film zůstává skutečně jen veskrze průměrným béčkem, které je snesitelné jen díky poměrně slušné zábavnosti, projevující se však i na místech, kde to tvůrci pravděpodobně nepředpokládali.
P.S. Viděl jsem 2D verzi. Film je ale poměrně tmavý a odehrává se buď v noci, nebo ve zšeřelých místnostech, tudíž si nedokážu představit, jak asi musí (ne)fungovat 3D verze.