
Jaký může být (kulturní) důvod pro adoraci jednoho titulu jak v zahraničí, tak i u nás? Odpověď na zdánlivě složitou otázku je jednoduchá: výlučnost, vyvázanost z tradic a neposuzování na základě nich. Sedm statečných bylo (ne)přiznanou předělávkou snímku Akiry Kurosawy Sedm samurajů, který byl pro americké diváky pro své zasazení do feudálního Japonska 16. století příliš vzdálený a svou více než dvou a půl hodinovou délkou a důrazem na způsob života postav divácky méně vstřícný. U nás pro změnu tato japonská klasika nebyla za komunismu uvedena, a tak neexistoval referenční bod, k němuž by mohla být westernová verze vztahována, s nímž by mohla být kvalitativně poměřována.

Sedm statečných muselo působit jako závan starých žánrových časů, v nichž přeživší hrdinové během v závěru odjíždí v dál. V něčem však film, jak zní jedna z floskulí, předběhl dobu, protože svou strategii založil na oddalování střetnutí: dlouhé čekání na (akční) konfrontaci a následně její velmi krátký průběh. Co se později stalo neodmyslitelnou součástí italských "špageťáků", z nichž - především těch leoneovských - to pro změnu přejímaly americké westerny, je v zárodečné podobě již v Sedmi statečných. Dvojice statečných, sledovaná pozdějším třetím, několik minut odváží na kopec rakev, kterou nechce odvést nikdo jiný z obav o vlastní krk kvůli "odstřelovačům" a nebezpečí na konci cesty. Svým způsobem je paradoxní, že se klasikou, a tudíž vzorem pro další díla (remake, béčkové sci-fi braky, komiksový antihrdinský počin ad.), stal film přesazující tradice jedné kultury (japonské) do jiné (americké), hrdě ignorující změny v žánru a svým pojetím místy předjímající jednu z jeho podob. (8/10)
Upoutávka na film Sedm statečných (1960)
BLU-RAY:
Vzhledem ke zmiňovanému statutu Sedmi statečných není zarážející, že se první várka disků (dostupná od 9. 11.) alespoň v e-shopech rychle rozprodala. Dolis je distributorem, společností Bontonfilm, slibován na přelom listopadu a prosince, a tak si zájemci/zájemkyně mohou rozšířit sbírku, potažmo upgradovat DVD na BD. Zatímco u nás Sedm statečných bylo dříve dostupných v jednodiskové speciální edici na starším typu nosičů, modrý disk vychází z dvoudiskové americké (sběratelské), potažmo britské (ultimátní) edice. Má tak navíc další dva zhruba čtvrthodinové dokumenty, bohužel na BD oproti 2DVD chybí jeden dokument s filmovým historikem Christopherem Fraylingem a jeho audiokomentář, což zamrzí už proto, že by si tento kult zasloužil odbornější zasazení do žánrového cyklu westernů. Verze k 50. výročí, jak připomene potištěný disk uvnitř obalu s vnitřním artworkem (na jedné straně Brynner, na druhé McQueen), se tak až na titulkovou a jazykovou lokalizaci neliší od disku vydaného před pěti lety ve Státech v kolekci s dalšími díly tetralogie Sedmi statečných.
První čtvrtina dokumentu Guns for Hire: The Making of Magnificent Seven z bonusů k filmu Sedm statečných (1960)
OBRAZ A ZVUK:
Pokud se ptáte, jestli si Sedm statečných pořídit, i když máte speciální DVD edici a BD ke svému 50. výročí neprošlo restaurováním, odpověď zní: ano. Zvukový upmix z původního mona do pětikanálového DTS-HD Master Audio byl zbytečný, protože s výjimkou několika pasáží s výrazným hlavním hudebním tématem a pár akčních scén využívajících směrování pozornosti nemá zvuková stopa v čem vyniknout, podstatná je její srozumitelnost a zbavení vad souvisejících se stářím (šum). Přítomnost původního českého dabingu (taktéž poněkud neopodstatněně v pětikanálu, i když jen v Dolby Digital) potěší, mnozí z televizních uvedení nejspíš snímek ani jinak neznají (a znát nejspíš nechtějí). (7/10)
Druhá čtvrtina dokumentu Guns for Hire: The Making of Magnificent Seven z bonusů k filmu Sedm statečných (1960)
BONUSY:
Zhlédnutí a poslechnutí všech bonusů zabere bezmála tři a půl hodiny, ale člověk se stejně neubrání jistému zklamání. Jednak ani jeden z materiálů neobsahuje české titulky, a tak budou neangličtináři/neangličtinářky ochuzeni o spoustu nostalgického vzpomínání a adorování jimi zapůjčeného/zakoupeného díla. Jednak se nabízelo k padesátiletému výročí pořídit nové bonusy, nebo alespoň na disk umístit všechny dřívější, protože ve všem tom ohlížení se zpět chybí pořádná kontextualizace a odstup, což by mohl poskytnout na Blu-rayi nepřítomný audiokomentář historika a westernového znalce Christophera Fraylinga a dokument s ním.
Co na disku je? V audiokomentáři producenta Waltera Mirische, asistenta režiséra Roberta E. Relyea a herců Eliho Wallacha a Jamese Coburna převládají různé více či méně zábavné a více či méně zajímavé historky ze samotného natáčení. Průvodní mluvené slovo ke snímku je cenné i proto, že mnoho z původních sedmi statečných nepřežilo, jak poněkud netaktně a nezáměrně černohumorně připomene ve svých závěrečných titulcích středometrážní dokument Nájemní zabijáci - Z natáčení filmu Sedm statečných (46:54 min.): "Yul Brynner zemřel roku 1985 na rakovinu. Steve McQueen zemřel roku 1980 na rakovinu. Charles Bronson hrál v sérii Přání smrti." Během té tři a čtvrt hodiny se opravdu stihne probrat vše podstatné, i když je to někdy podobně lakonické a uspěchané jako výše citovaná pasáž z něj. Řeč je o Sedmi statečných jako remaku Sedmi samurajů a o první verzi scénáře více blízké Kurosawově předloze, o sporech s producenty a původně nasmlouvaným hercem (Anthony Quinn) u soudu, o obsazování (nikdo není opomenut), o koprodukci s Mexikem jakožto nezbytnosti pro započetí produkce, o samotném natáčení (s pasáží věnovanou svatbě Brynnera a herečky), o hudbě (a jediné nominaci na Oscara právě za ni), o opomenutí kvalit úsporného scénáře a o odkazu filmu (tři pokračování, seriál). Vše je přitom prezentováno jako série překážek, která nakonec vedla ke vzniku nestárnoucí klasiky, potažmo pro některé spíše kultu.
Třetí čtvrtina dokumentu Guns for Hire: The Making of Magnificent Seven z bonusů k filmu Sedm statečných (1960)
ZÁVĚR:
BLU-RAY:

OBRAZ A ZVUK:

Zato obrazový přepis (v původním formátu 2.35:1) je dobrým důvodem, proč upgradovat z DVD na BD. Sice je obraz v exteriérových scénách často zrnitý (obzvlášť obloha), i když nikterak rušivě, a některé záběry či scény jsou měkčí a tedy i méně ostré než jiné (denní scény v lese) a pár ustavujících záběrů není zrovna nejstabilnějších, ale jde o drobné nedostatky. Obraz je ostrý, odráží záměr v podobě utlumení barevné palety, zatímco nechává vyniknout některým občas se objevivším teplým barvám (koruny stromů, červená košile), v tmamých místech se nic neztrácí (Brynnerův kostým je velmi detailní). (8/10)
BONUSY:

Co na disku je? V audiokomentáři producenta Waltera Mirische, asistenta režiséra Roberta E. Relyea a herců Eliho Wallacha a Jamese Coburna převládají různé více či méně zábavné a více či méně zajímavé historky ze samotného natáčení. Průvodní mluvené slovo ke snímku je cenné i proto, že mnoho z původních sedmi statečných nepřežilo, jak poněkud netaktně a nezáměrně černohumorně připomene ve svých závěrečných titulcích středometrážní dokument Nájemní zabijáci - Z natáčení filmu Sedm statečných (46:54 min.): "Yul Brynner zemřel roku 1985 na rakovinu. Steve McQueen zemřel roku 1980 na rakovinu. Charles Bronson hrál v sérii Přání smrti." Během té tři a čtvrt hodiny se opravdu stihne probrat vše podstatné, i když je to někdy podobně lakonické a uspěchané jako výše citovaná pasáž z něj. Řeč je o Sedmi statečných jako remaku Sedmi samurajů a o první verzi scénáře více blízké Kurosawově předloze, o sporech s producenty a původně nasmlouvaným hercem (Anthony Quinn) u soudu, o obsazování (nikdo není opomenut), o koprodukci s Mexikem jakožto nezbytnosti pro započetí produkce, o samotném natáčení (s pasáží věnovanou svatbě Brynnera a herečky), o hudbě (a jediné nominaci na Oscara právě za ni), o opomenutí kvalit úsporného scénáře a o odkazu filmu (tři pokračování, seriál). Vše je přitom prezentováno jako série překážek, která nakonec vedla ke vzniku nestárnoucí klasiky, potažmo pro některé spíše kultu.

"Zbytek" tvoří vedle galerie s cirka padesáti fotkami (z filmu, z natáčení, plakátů) a dvou upoutávek (dobře tříminutových, kladoucích důraz na herecké hvězdy a hudební podkres) i dvojice zhruba čtvrhodinových featurettů rozvíjejících onen hlavní středometrážní. Dokument Elmer Bernstein a Sedm statečných (14:48 min.) je rozborem Bernsteinovy kompozice z úst historika filmové hudby Jona Burlingamea, který se ve svém povídání zaměřuje na její atypičnost (postavy nemají vlastní motiv, je pouze společné téma Sedmi statečných, potažmo milostné téma Chica a Petry) a neopomíjí její vliv na (pop)kulturu (použití hudby v reklamě na cigarety Marlboro). Bernstein je vylíčen jako auteur, který navzdory inspiraci v mexické hudbě složil pravou americkou muziku. Poslední featurette Ztracené záběry ze Sedmi statečných (14:47) bohužel není o vystřižených scénách, ale o knize s archivními fotografiemi, které u těch, kdož si ji prohlíží (zejména E. Wallacha), vyvolává vzpomínky na natáčení.
Ze všech materiálů (audiokomentář, dokumenty, galerie, původní upoutávky) se Sedm statečných jeví jako pravá klasika, která jako titulní sedmička musela před svým zapsáním se do historie vybojovat spoustu bitev, aby bylo vůbec možné se za ní nostalgicky ohlížet. Pamětníci a pamětnice vládnoucí angličtinou by měli/y být spokojeni. (8/10)
Ze všech materiálů (audiokomentář, dokumenty, galerie, původní upoutávky) se Sedm statečných jeví jako pravá klasika, která jako titulní sedmička musela před svým zapsáním se do historie vybojovat spoustu bitev, aby bylo vůbec možné se za ní nostalgicky ohlížet. Pamětníci a pamětnice vládnoucí angličtinou by měli/y být spokojeni. (8/10)
ZÁVĚR:

Je to více než pětapadesát let od uvedení Sedmi statečných. I díky neutuchající popularitě byl u nás snímek díky Projektu 100 znovu uveden do kin, premiéry se dočkala celkem povedená předělávka a vše nyní na konci roku završuje rychle vyprodaná první várka na Blu-rayi. Modrý disk sice oslavuje padesátku (dostává se k nám totiž se zpožděním), ale nijak (až na lokalizaci) se neliší od před lety v zahraničí vydané edice. Není to nutně ke škodě, protože má nadprůměrný obrazový i zvukový přepis a většinu bonusů z u nás na trh neuvedené 2DVD verze, byť ty nejzajímavější chybí (audiokomentář filmového historika a dokument s ním). Doporučení ke koupi netřeba, kdo si nestihl pořídit první vylisovanou várku, ten/ta si jistě nenechá uniknout dolis, ačkoliv je film s odstupem let vhodný více jako dárek dřívější generaci, která zná Sedm statečných z původního uvedení v kinech, než že by snímek dokázal svou zdržovací taktikou oslovit současné dvacetníky/třicetníky navyklé na rychlejší tempo.
Čtvrtá čtvrtina dokumentu Guns for Hire: The Making of Magnificent Seven z bonusů k filmu Sedm statečných (1960)