
Nejčastější výtky, které zaznívají na adresu nejenom Obecné školy, ale, ehm, obecně ohledně tvorby Svěrákových, jsou přisvojeny a obráceny v klad. Pro určitý typ děl, které jsou konejšivé a které nevyžadují příliš divácké pozornosti, zavedl Jaromír Blažejovský označení HEČ. Zkratka znamenající "Hezký Český Film" je na přední straně obalu hravě předělána na "Hezký - Český - Veselý - Zvukový - Barevný - Nehořlavý - Film" a zbavena vší kritičnosti. Není třeba si pamatovat celek, stačí konkrétní hlášky či scénky, které nepříliš soudržnému počinu zajistí častým opakováním statut kultu stejně jako opakování v televizi punc klasiky.

Přidané "nehořlavý" má nejspíš na jednu stranu upomínat na to, že v době, do níž je snímek zasazen, byly audiovizuální počiny z hořlavého nitrátu celulózy, na druhou stranu dávat najevo, že s novým typem nosiče nic takového v současnosti nehrozí. Snímek se podobně vztahuje k minulosti, když na zadní straně obalu v první větě nastiňuje svůj obsah: "Jan Svěrák vás v usměvavé, nostalgické vzpomínce zve do báječných poválečných let, kdy země voněla čerstvě nabytou svobodou, kluci chodili tátům pro pivo a pedagogické kvalifikace ,odbojář a partyzán´ dokázala zastínit i tradici Jana Ámose Komenského." Ze vzpomínky se vytratilo cokoliv nepříjemného, až připomíná spíše zapomínání. S výjimkou několika scén ze začátku (hra na válku) a z konce (inscenované divadelní představení, rozhovor o volbách, objevení nevybuchlé bomby) jako kdyby se vše odehrávalo v bezčasí permanentního "báječné". Hra na vojáky, jízda na kole s dítětem za ním, hvízdání pod okny, blatníky, jazyk přimrzlý k zábradlí ad. jsou mikro-vyprávění, u nichž není určující "kdy", protože nedochází ke střetávání každodennosti se soukolím dějin. "Kdy" se naopak dostává do popředí, když se upomíná na dobové propriety (cena piva, noviny, rádio, žvýkačka ad.), ale není to ona slibovaná nostalgie, nýbrž ostalgie: zahlazení čehokoliv znepokojujícího, upozadění až vyzmizíkování velkých dějin.

V recenzi na poslední svěrákovinu Tři bratři jsem psal (z kategorie "Parafrázuji sám sebe"), že Svěrák mladší kombinuje dvě různé kinematografické tradice, a to tuzemskou (potažmo evropskou) a hollywoodskou. Co do výstavby vyprávění se i ve své prvotině drží druhé jmenované. Nejprve jsme uvedeni do děje, kdy během prvních 25 minut je nám představen nejvýraznější kluk z občanky spolu s jeho rodinou, objeví se epizodické postavy (fakír, vesnická drbna hlásící úmrtí, na smrt čekající muž hádající se s manželkou) a vydeptáním původní učitelky nastane zvrat. Následně jsme příchodem nového kantora v následujících 35 minutách znovu uváděni do dění, kdy jsou nám poskytována vodítka ohledně jeho minulosti a charakteru. K vývoji dochází, když nový kantor zasedne u jednoho stolu s rodinou výrazného chlapce a "pomluvy" naznačené již předtím jsou použity proti němu (svádění žen, bití žáků), ale žáci a žačky se za něj na rozdíl od předešlé učitelky postaví. V posledních dvaceti minutách může vše spět k vyvrcholení a zodpovědět poslední otázky ohledně pábitele Igora Hnízda.

Proto bych navrhoval, aby na další edici (například pro Ultra HD) bylo na obalu "Hezký - Český - Hollywoodský - Ostalgický - Film". Ke spokojenosti všech, protože jak může někdo mít se způsobem vztahování se k minulosti problém, esteticky jde o pozoruhodné dílo. (9/10)
Upoutávka na remasterovanou verzi k obnovené premiéře Obecné školy (1991)
BLU-RAY:

BLU-RAY:

Obecná škola vychází poprvé na modrém disku 25 let od uvedení v kinech. Zmíněné výročí ovšem není důvodem, proč se na modrý disk dostává zrovna letos a navíc v remasterované verzi. Tím je fakt, že Jan Svěrák dal svému otci Zdeňkovi Svěrákovi k jeho 80. narozeninám znovu-uvedení jejich první filmové spolupráce. Obecná škola byla 28. března, v den Svěrákových narozenin, ke zhlédnutí ve 40 kinech v České republice a v další šedesátce po světě. K této příležitosti byl snímek nikoliv restaurován, nýbrž remasterován, protože Jan Svěrák chtěl na své celovečerní prvotině provést několik dodatečných úprav (stabilizování kamerových jízd, odstranění rušivého zrna ad.).
Nyní se necelá dva měsíce před vánočními svátky dostává film na Blu-ray. Přiřazuje se tak k dalším čtyřem již dříve vydaným počinům Svěrákových (Kolja, Tmavomodrý svět, Vratné lahve, Kuky se vrací, Tři bratři), ale na rozdíl od nich se nachází nikoliv pouze na jednovrstvém, ale rovnou dvouvrstvém BD. Podobně jako pohádková operetka Tři bratři, recenzovaná zde, se Obecná škola dostává na pulty prodejen pár měsíců před vánočními svátky, ale nikoliv ve stejně pečlivém provedení, protože namísto mediabooku je nosič pouze v tmavé plastové krabičce bez jakéhokoliv vnitřního artworku.
Ukázka k filmu Obecná škola (1991)
Nyní se necelá dva měsíce před vánočními svátky dostává film na Blu-ray. Přiřazuje se tak k dalším čtyřem již dříve vydaným počinům Svěrákových (Kolja, Tmavomodrý svět, Vratné lahve, Kuky se vrací, Tři bratři), ale na rozdíl od nich se nachází nikoliv pouze na jednovrstvém, ale rovnou dvouvrstvém BD. Podobně jako pohádková operetka Tři bratři, recenzovaná zde, se Obecná škola dostává na pulty prodejen pár měsíců před vánočními svátky, ale nikoliv ve stejně pečlivém provedení, protože namísto mediabooku je nosič pouze v tmavé plastové krabičce bez jakéhokoliv vnitřního artworku.
OBRAZ A ZVUK:

Vedle obrazu ve vysokém rozlišení se upgradu dočkal i zvuk, který z původního sterea (z DVD) dospěl až k pětikanálu v DTS-HD Master (na BD). S výjimkou několika scén (úvodní představa bitvy, jízda na kole ze srázu, závěrečný výbuch) však zapojení všech kanálů nezaznamenáte. Podstatné je, že dialogy i monology jsou čisté a bezproblémově srozumitelné, protože o moc víc u tohoto typu snímku ani nejde. (8/10)
BONUSY:

Důvodem, proč je Svěrákův debut na rozdíl od ostatních jeho filmů na dvouvrstvém modrém disku, je pravděpodobně ten, že některé bonusy (dvojice audiokomentářů, faktografické titulky) jsou vedeny jako samostatné stopy. Nemůžete si tak navolit preferovaný audiokomentář (buď tvůrčí - otce a syna Svěrákových, nebo herecký - Jana Třísky) a k němu si dát faktografické titulky, ale je nutné pro poslech/přečtení všeho absolvovat snímek skoro třikrát. Mnohem lepší by bylo, kdyby se dva audiokomentáře s velkou řadou hluchých míst smíchaly do jednoho a faktografické titulky by se daly volit jako kterékoliv jiné nehledě na doplňkovou zvukovou stopu, ale někdo holt při authoringu nebral moc ohledy na recipienta/recipientku.
Faktografické titulky vedle informací o místech natáčení velmi vhodně - zvlášť pro mladší ročníky - kontextualizují některé historické záležitosti (žvýkačka, blatníky, písně, noviny, výsledky voleb apod.). Podobnou úlohu plní i audiokomentář Zdeňka a Jana Svěrákových, respektive vzpomínání "takto to tehdy bylo" prvního uvedeného, kterého doplňuje vzpomínání "takové bylo tehdy mé první dlouhometrážní natáčení" druhého zmíněného. Audiokomentář Jana Třísky sice díky jeho přednesu stojí za poslech, jenže je vyloženě do počtu, protože toho jednak moc neřekne, jednak po hodině a čtvrt odejde, a tak by byl ideální audiokomentář jenom jeden.
Ostatní bonusy jsou archivní, spolu s audiokomentáři umocňující ostalgické ohlížení se zpět. V sekci O filmu je bezmála třináctiminutový featurette Premiéra Hradec Králové, který sestává z upoutávek (lákajících na dobu "krátkých kalhot a dlouhých domácích úkolů") a záznamu z premiéry (v Hradci Králové). Vyloženě do počtu jsou Oblíbené scény, což je pětice scén z filmu (Idiot, Raketa, Igor Hnízdo, Přimrzlé jazyky, Igor Bezbolestný) vybraných podle kdovíjakého klíče a přítomných nejspiš pro stvrzení kultovního statusu snímku. Pamětníci raných DVD (podobajících se spíše VCD) mohou tento bonus brát jako relikt z předdigitální minulosti, protože byl přítomen na prvním vydání Pelíšků či Kolji. Zbytek materiálů tvoří slideshow obrázků. V sekci Fotogalerie je možné se podívat na Školní tablo (minuta černobílých fotek herců a tvůrců zamlada), Rodinné album (půlminuta z archivů Svěrákových) či na Fotoalbum (necelá minuta a čtvrt černobílých a barevných fotek z filmu a natáčení). Vedle těchto časových kapslí je na disku už jenom tři a půl minuty storyboardů kreslených samotným Janem Svěrákem. (7/10)
ZÁVĚR:
