BLU-RAY:
Trojdisková sběratelská edice Star Wars: Síla se probouzí vychází víc než měsíc před kinopremiérou spin-offu Rogue One: A Star Wars Story, což je strategie, která se co do navýšení divácké natěšenosti osvědčila už u rozšířených verzí Pána prstenů a následně Hobita. Na rozdíl od Jacksonových fantasy adaptací je ale dvojí vydání space opery bráno jako podvod na zákazníka či zákaznici, protože jednak nebylo avizováno předem, jednak se od předchozí verze nijak zásadně neliší. Nepřichází s režisérským sestřihem, pouze přidává film v konvertovaném 3D. Společnost Disney, která koupila Lucasilm, totiž alespoň v zahraničí nejprve na pulty prodejen a půjčoven doručí snímek ve 2D s možným, ale nejistým - protože nepotvrzeným - pozdějším uvedením ve třetím rozměru (Kniha džunglí, Obr Dobr...). Za toto ždímání peněz, které se vyhnulo jenom produkci ze stáje Pixar a Marvel, je studio zaslouženě kritizováno.
A aby toho nebylo málo, Star Wars: Síla se probouzí je koprodukce mj. s Abramsovou společností Bad Robot, která taktéž nebere příliš ohledu na fanoušky a fanynky. Nejprve je rozlítila rozdělením bonusové výbavy (dokumentů, vystřižených a nepovedených scén, audiokomentáře s funkcí Obraz v Obraze) a IMAX verze filmu mezi několik prodejců (Target, Best Buy, iTunes) u Star Trek: Do temnoty. Tehdejší oficiální stanovisko znělo, že jde o postup Paramountu, ale případ SW dokládá, že šlo ze strany Bad Robot pouze o výmluvu. Sběratelská edice Síla se probouzí totiž obsahuje další materiály, které nebyly na předchozí dvoudiskové variantě, ale vedle opravdu nových (režisérský audiokomentář, trojice featurettů, další dvě vystřižené scény) obsahuje i dříve dostupné (rozhovor, dokument, jedna vystřižené scéna), i když pouze pro ty kupující u obchodního řetězce Target (rozhovor a dokument) či sledující za poplatek online u Amazonu (vystřižená scéna).
Kdo má předchozí dvoudiskovku, nalezne tedy povědomé dvě placky (film ve 2D + bonus) se stejným menu, ale s přidaným obsahem (audiokomentář na prvním, cca čtyřicet minut nových a "nových" bonusů na druhém disku). A k nim další se snímkem ve 3D. A to vše nikoliv v klasickém plastovém balení či ve sběratelském steelbooku, ale v bytelném digipacku, který má na přední straně Rey bojující s Renem, na zadní Rey utíkající s Finnem z Jakku a uvnitř Millenium Falcon přecházející na hvězdnou rychlost. Digipack je v tmavém kartonovém návleku, jehož přední stranu zdobí holografický výjev ruky držící světelný meč. Už pro svou tloušťku balení ve sbírce nezapadne, ale co do provedení zaostává za digipackem od Targetu, na kterém byla vždy jedna část věnována konkrétní postavě.
OBRAZ A ZVUK:
Na následujících řádcích se nebudu znovu věnovat již jednou zrecenzovaným bonusovým materiálům a zaměřím se pouze na ty nové (a "nové"). Audiokomentář režiséra a spoluscenáristiy J. J. Abramse je z nich zdaleka nejlepší, ale jako jediný je určen pouze angličtinářům, protože k němu nejsou žádné volitelné titulky. Hned ze začátku se zmíní, že nerad namlouvá komentář ke svým filmům, protože toho nestihne říct tolik, kolik by chtěl a má tendenci často skákat z tématu na téma. Jeho povídání je ale překvapivě soustředěné a když se po chvíli rozmluví, dá nahlédnout na samotný proces vzniku. Překvapivě se jenom minimálně soustřeďuje na některá režijní rozhodnutí (stylistické postupy, kombinace praktických a počítačových triků), naopak hovoří spíše z pozice spoluscenáristy o konkrétních volbách (upomínky na předešlé díly, představení nových postav, jejich setkání s těmi známými, motivace...). Často povídá o různých změnách (dvě drobné rady Stevena Speilberga) a přetáčkách (vedoucích k proměně dynamiky vztahu mezi Rey a Finnem), což jistě uklidní tu část obce, která se obává, že Rogue One: A Star Wars Story právě kvůli nim nedopadne dobře.
Abrams se zmíní i o některých do filmu nakonec nezařazených scénách, ale ne všechny uvidíme na druhém disku mezi vystřiženými scénami. K dřívějším (Finn a vesničan, Zpráva z Jakku, X-Wingy se připravují na rychlost světla, Kyle prohledává Falcona, Honička na sněžných speederech, Finn bude v pořádku), které byly spíše tzv. character bits, přibyly tři (Leia a Odboj, Unkar Plutt v hradu Maze, Patová situace v tunelu). Nejsou po trikové stránce dokončeny, obsahují časový kód a chybí u nich zdůvodnění jejich nepoužití, i když to lze snadno domyslet. Leia a Odboj je krátký střípek, který by předčasně uvedl do dění Leiu a její pozdější shledání s Hanem by ubylo na působivosti. Unkar Plutt v hradu Maze uzavírá jednu linii s vedlejší postavou, ke které se ale nebylo třeba vracet - a navíc působí jako další odkaz k Nové naději, jichž je sekvence v hradu Maze již dost přeplněná. Patová situace v tunelu je zábavným střípkem, kterému chybí konec a který odvádí pozornost od dilematu Rey a zlehčuje jinak vypjaté dění. Nic zásadního, navíc nové vystřižené scény mají dohromady jenom mírně přes dvě minuty.
Zajímavější jsou dokumenty (a jeden rozhovor), které doplňují ty dřívější a které se od jejich rétoriky nijak neodlišují, protože je taktéž sjednocuje střet starého a nového, dvou generací. Dva featuretty o zvukových efektech (čtyřminutový Zvukové efekty a sedmiminutový Zvuk Odboje) ono setkání dvou generací dokládají nejenom na pracovnících, kdy původní zvukař dělal s novými, ale i na kombinaci dřívějších zvukových efektů (stíhačky, Chewie) s těmi nově vytvořenými (pro robota BB-8, mimozemšťany v Hradu Maz, rathara, Kylo Rena). Dokument Oblékáme galaxii se v šesti a půl minutách věnuje kostýmům postav a tomu, jak Rey či Ren jakožto nováčci mají něco z dřívějška (brýle, podoba helmy), zatímco staří známí (Han) mají mírně pozměněné oblečení. Osmiminutovka Ve zbrojnici doplňuje předchozí, ale víc než na kostýmy se zaměřuje na rekvizity (Renův meč, Chewieho zbraň...) a na to, jak bylo důležité na jednu stranu následovat původní vzhled rekvizit, na druhou přijít s něčím jen trochu odlišujícím (Chewieho zbraň má zaměřovače, Renův meč "laserovou" čepel). Poslední a nejdelší nový bonusový materiál (pro ty, kteří nemají targeťáckou edici) Nomádka a Stormtrooper: Konverzace s Daisy Ridley a Johnem Boyegou má dvanáct minut, ve kterých je spousta záběrů z natáčení včetně závěrečné zábavné písně, ale bohužel ony záběry z natáčení doprovází rozhovor, jehož "nascriptovanost" je velmi slyšitelná i viditelná.
ZÁVĚR:
Sběratelská edice Star Wars: Síla se probouzí se dá jednoznačně doporučit jenom těm, kteří nevlastní předchozí dvoudiskovou verzi. Pokud někdo má dříve vydanou dvoudiskovku, nemá moc důvodů k tzv. double-dipu. Přidané bonusy jsou sice nadprůměrné, ale opravdu přínosný je jenom audiokomentář, který navíc jako jediný nemá žádnou titulkovou podporu. Trojrozměrná verze sice patří k těm povedenějším konverzím, přesto není dostatečně pádným důvodem k investování dalších stovek korun. Zvlášť s vědomím, že zatím nebylo oznámeno UltraHD a není moc pochyb, že s dalšími sequely i spin-offy bude bonusů přibývat. Lucasfilm byl sice kritizován za dodatečné úpravy snímků při jejich vydání na DVD a BD, ale firmě se nedalo upřít, že hned napoprvé přišla po obrazové, zvukové a bonusové stránce s referenčními disky původní i prequelové trilogie na DVD a posléze přidala velkou spoustu exkluzivních materiálů při uvedení na BD. Obavy ohledně akvizice Lucasfilmu Disneym (a koprodukce s Bad Robot) se tak ukázaly oprávněné v případě druhého života filmů na nosičích pro domácí kino. Myšák a robot jsou holt mamonáři a nic neodůvodní, že v této podobě mohla Síla se probouzí vyjít hned napoprvé.