Můžete si o něm myslet cokoli, ale jedno se Clintu Eastwoodovi upřít nedá – je opravdu vynikající režisér a ve svých šestaosmdesáti letech mu mohou jeho formu závidět i leckteří mladší kolegové. Film Sully: Zázrak na řece Hudson se mu podařilo natočit velmi věcně, bez zbytečné vaty, bez jediné zbytečné kudrlinky, dokonce i bez očekávaného patosu, který podobně heroické a dojemné lidské příběhy obvykle doprovází. Jeho snímek je napsán, vystavěn, odvyprávěn, zahrán, nasnímán i sestříhán s naprostou precizností a spousta scén působí, jako by je snad lépe ani natočit nešlo.
Hlavní hrdina je skromný člověk, co sám sebe jako hrdinu nevidí, a spíš než radost mu to jeho mimořádně zdařilé nouzové přistání přináší traumata, osobní i pracovní komplikace a zároveň pochyby, jestli se přeci jen nemohl rozhodnout a zachovat jinak a lépe, pokud možno tak, aby se po něm konstantně nesápaly davy fanoušků a novinářů a aby nemusel trpět výslechy od letecké komise, která se ho snaží za každou cenu na něčem nachytat a následně potopit.
Tomu Hanksovi role pilota Sullyho sedí perfektně, výborný je i Aaron Eckhart v roli jeho kopilota a neméně skvělá je Laura Linney coby Sullyho manželka, která je odsouzena k nutnosti komunikovat se svým mužem pouze přes telefon, dokud nebude vyšetřování týkající se jeho riskantního úsudku ukončeno. Nejde ale jen o ně – naprosto dokonalé je totiž herecké (a hlavně pak typově přesné) obsazení úplně všech postav včetně nejmenších roliček.
Film, co začíná jako komorní drama muže, jenž své hrdinství prožívá pod nátlakem okolí spíše ve skepsi a smutku, pak nabídne samotný pád letadla ve formě dlouhého flashbacku, kdy je divákovi celá událost prezentována velmi zevrubně v celé své šíři, tedy od prvotního nastupování pasažérů do letadla až po jejich výlov z řeky za lednových teplot pohybujících se hluboko pod nulou. Stroze, bez příkras, ale také velmi intenzivně, efektivně a bez zbytečných klišé. Za celou dobu filmu spadne řetěz až v posledních zhruba dvaceti minutách, věnovaných závěrečnému slyšení s leteckou komisí, při níž je divákovi naservírováno několik scén z leteckých simulátorů a pak znovu ono přistání na Hudsonu, jen tentokrát již o dost méně podrobně.
Podobně jako třeba předloňský Eastwoodův Americký sniper není ani Sully: Zázrak na řece Hudson vyloženě strhujícím zážitkem, ale i tak jde o prvotřídní ukázku poctivé řemeslné práce, o výborný filmový produkt dělaný někým, kdo rád točí filmy postaru a jde mu to moc dobře. Například z kvalitativního srovnání se čtyři roky starým Letem Roberta Zemeckise, v němž také hlavní hrdina jako zázrakem nouzově přistane s padajícím letadlem a má s tím pak nějaké problémy, vychází Sully jako jednoznačný vítěz.
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]
Český trailer filmu Sully: Zázrak na řece Hudson
[Recenze původně vyšla na filmovém blogu FilmSpot.cz.]