
Akta X měla na svou dobu vyšší produkční náklady a praktické i vizuální trikové sekvence, které z pořadu dělaly něco, na co je televizní obrazovka příliš malá. Oproti jiným pořadům z dané doby, zejména pak Městečku Twin Peaks, nedávala najevo svou vypravěčskou ekvilibristiku, excesivní stylistiku a žánrovou kombinatroniku, protože se vztahovala k osvědčeným předchůdcům. Jednotlivé mysteriózní případy spojovala postava vyšetřujícího (či zde vyšetřujících) jako v Kolchakovi, žánrově se díly pohybují mezi hororem, sci-fi a (černou) komedií jako v Zóně soumraku a nechybí ani překvapivá odhalení jako v Alfred Hitchcock uvádí.

O Aktech X se jako o převratném pořadu píše pouze v souvislosti s tím, že setřely dichotomii mezi sérií (uzavřené epizody se samostatným případem) a seriálem (napříč epizodami rozvíjený příběh se stejnými postavami a ve stejném fikčním světě). Často se uvádí právě ono rozdělení dílů na ty s monstry, v nichž je případ ve vymezené třičtvrtě hodině uzavřen, a na ty na sebe navazující mytologické, v nichž se rozpracovává určitá konspirační teorie (únos Mulderovy sestry Samanthy, únos Scully, černý olej a vosy, kolonizace, supervojáci). Zapomíná se však na to, že publicisty a publicistkami připisovaná zlomovost v podobě dvou typů epizod vychází z toho, co tvrdí oficiální průvodce seriálem, potažmo co bylo tvůrčím a hereckým štábem proklamováno v propagačních materiálech (rozhovorech, dokumentech ad.). Již Columbo, považovaný za vzorový příklad série, měl na sebe navazující části, jelikož pro něj charakteristického psa neměl od samotného začátku a v jedné části řešil vraždu v cizím městě, kde se ocitnul po odhalení zločinu na lodi.

Akta X si přitom stále zachovávala ústřední pnutí, které je založeno na střetu víry v nevysvětlené fenomény a racionálního, skeptického uvažování obracejícího se k vědeckým metodám. První představoval Mulder, druhé Scully, aby se posléze situace spolu s vývojem postav a vymizením jedné obrátila a první bylo typické pro Scully, druhé pro Doggeta. Střet dvou hledisek byl pro vyprávění určující podobně jako neposkytování odpovědí, potažmo přesazování prezentovaného do nových rámců, jelikož v seriálu nikdo skutečně nezemře a plány konspirátorů se mohou měnit.


Navíc v době, ve které na sebe mají v seriálech zvolené vypravěčské a stylistické postupy poutat pozornost, je osvěžující vidět neokázalý pořad, který ve velké míře odkazuje na v předchozích sériích ozkoušené (netradiční návaznost epizod, žánrová variabilita, stylistické postupy odpovídající žánrovým konvencím ad.). Akta X (i Akta X X), přestože jim nelze upřít vlivnou pozici tehdy i teď, se z dobových trendů vždy vymykala, byť stále zůstávají prvotřídním zástupcem quality TV.
DVD:

Někomu může vadit, že kultovní seriál je u nás dostupný pouze na starším typu nosičů. Byli jsme ale ušetřeni kontroverze se změnou obrazového formátu u prvních čtyř sérií a přišli jsme pouze o čtveřici osvětlujících dokumentů věnovaných mytologii, jeden celovečerní film o poslední dvouepizodě deváté série a záznam panelu z WonderConu. Bontonfilm navíc možné vydání na Blu-rayi nevyvrátil, pouze se oficiálně ví, že na letošek není plánováno. Jiní mohou mít problém s tím, že je možné si zakoupit pouze celek, byť cenově výhodný a v povedeném balení. Na konci října tohoto roku by však měly být jednotlivé série k sehnání i samostatně pro ty, kteří si chtějí doplnit dříve nezakoupené, potažmo ty, kteří o obzvlášť pozdější etapy bez Muldera nestojí.
OBRAZ A ZVUK:

Ačkoliv se o filmovém looku v souvislosti se seriály začalo výrazně psát a hovořit teprve nedávno díky fenoménu quality TV, Akta X již od svých počátků vypadala filmově (časté celky, situování do exteriérů, propracované interiéry, velkolepé scény s různými typy praktických a vizuálních efektů apod.). Na starším typu nosiče bohužel detailnost předkamerového prostoru tolik nevynikne, ale pleťovky a vůbec barevná paleta jsou reprodukovány věrně. Do toho ovšem, což je taktéž chybně přičítáno až pozdějším zástupcům quality TV, seriál experimentoval se stylem. V tmavých sekvencích se mnohé ztratí, ale je třeba si uvědomit, že tvůrci namísto komplikovaného dosvěcování upřednostňovali "přírozené" světlo z baterek, čemuž desátá mini-série skládá v několika momentech hold. U okázalých pokusů se stylem, jako je epizoda zdánlivě točená na jeden záběr, díl imitujíci postupy reality-show či mexická část s výrazným zrnem a přepáleným kontrastem, jsou záměry reprodukovány věrně. Nevýhodou je, že vyšší - byť ne vysoké - rozlišení odhaluje nedostatky některých triků, a to včetně těch stylistických (například skryté střihy ve zmiňované jednozáběrové epizodě).


Bonusy prvních devíti sérií jsou svou koncepcí velmi podobné. Na discích s epizodami najdeme k některým mezinárodní klipy (vybrané krátké sćeny v různých jazykových verzích - nejčastěji německé, italské, japonské, kastilské). U prvních dvou sérií nechybí krátké video z natáčení či rozpracovaný trikový záběr, od třetí série dál jsou nezbytnou součástí seznamy herců ke každému dílu. Nechybí ani vystřižené scény (včetně přítele Scully z pilotu či prvního polibku Muldera a Scully ze čtvrté série!), které si lze pustit začleněné do míst, kde měly původně být. Kultovní Domov má dokonce alternativní a nemálo znepokojivou zvukovou stopu, která obsahuje necenzurovaný "teaser" (předtitulkovou sekvenci) nepřijatelný pro původní televizní uvedení. A když jsem u dodatečných zvukových stop, nechybí informativní audiokomentáře tvůrců (nejčastěji Franka Spotnitze, Chrise Cartera a Kima Mannerse), i když až od třetí série a povětšinou jenom u dvou-tří částí, ale aspoň těch mytologických.

O něco informativnější je rozbor vizuálních efektů s komentářem (poprvé od Mata Becka, poté pouze od Paula Rabwina), jehož zhlédnutí ke každé sérii zabere kolem deseti až patnácti minut, přičemž se s tímto bonusem setkáváme od třetí řady dál. Zajímavé není ani tak sledování několika fází vývoje triků (od hrubé počítačové grafiky přes natáčení po výsledný záběr či scénu), ale spíše doprovodné mluvené slovo, které odtajňuje přístup k nim: hlavně monstra díky atmosféře nechat v temnotách, zatímco se u mytologických částí snažit o co největší autenticitu. Tyto ještě k prvním dvěma sezónám doplňují krátké, povětšinou půlminutové klipy - k první trikový z epizody Padlý anděl, k druhé z natáčení trojice epizod (Konec hry, Humbug, Anasazi).

Vedle výše zmíněných krátkých, tematicky zaměřených featurettů najdeme ke každé z devíti řad vždy alespoň jeden souborný dokument o sérii. Jsou nazvány Pravda o (příslušné řadě), mají od jedenácti minut (nejkratší k první) ke dvaceti pěti minutám (nejdelší ke čtvrté) a bohužel často opakují dříve viděné a slyšené. Jejich největší slabinou není nadbytečnost informací, ale určitá povšechnost. V Pravdě o první řadě (cca 11 min.) se probere prosazování námětu, obsazování, produkční hodnoty a oblíbené epizody. V Pravdě o druhé řadě (cca 14 min.) je témat ještě víc, namátkou nové postavy - X a Muž s cigaretou, svícení, vystřižené scény, režie první komediální epizody a mytologie z důvodu těhotenství Anderson. V Pravdě o třetí řadě (cca 20,5 min.) se ještě více posiluje probírání mytologie (pomsta za vraždu sestry, černá tekutina, výbuch vlaku s pitvaným mimozemšťanem), ale i otázka cenzury (rozpad těla). V Pravdě o čtvrté řadě (cca 24 min.) je akcentování mytologického rozměru (smrt postav, díl Memento Mori) a boření hranic (absence zvuku v teaseru epizody Domov) ještě umocněno.

Pro Pravda o šesté řadě (21 min.) je příznačné motto "dělat věci jinak": natáčení se přesunulo z kanadského Vancouveru do Los Angeles, tvůrci si stanovovali různá omezení a zároveň výzvy (zdánlivě jednozáběrový díl se zamaskovanými střihy a herci mluvící nikoliv ve svých mateřských jazycích), poprvé dvoudílná komediální epizoda, zcela nová konspirace ohledně počátků lidstva ad. Stejně jako v předchozím případě, i v tomto nechybí dvouminutové promo na dokument, které je o sblížení Scully a Muldera. Pravda o sedmé řadě (20 min.) je zase o návratu k monstrům týdne a o uzavření mytologických linií (únos Samanthy, cross-over se seriálem Milénium, resp. jeho dovyprávění), protože mohlo jít o poslední sérii. Pravda o osmé řadě (23 min.) vše představuje jako "nový počátek": nejenom nové úvodní titulky, ale i postavy, hudební téma napsané pro Scully apod. Tento "nový počátek" je zároveň představován jako "návrat na počátek" - k monstrům týdne, k únosům apod. Pravda o deváté řadě (cca 21 min.) slibuje, co avizovaly dokumenty i název posledního dvoudílu: pravdu - poskytnutí odpovědí na otázky položené v předchozích sériích. K posledním třem řadám jsou ještě profily Skinnera (cca 6,5 min.), Samanthy Mulder (cca 5,5 min.), Doggeta (6,5 min.), Kryceka (6,5 min.), Monicy Reyes (cca 7min.) a Brada Follmera (cca 8 min.), které vznikly při příležitosti vydání několika mytologických epizod v evropských zemích na VHS. A předchozích devět sérií shrnuje trojice rekapitulujících dokumentů na samostatném bonusovém disku, kdy nejkratší Zamyšlení nad Akty X (18 min.) sestává z rozhovorů se slavnými osobnostmi a jejich názoru na celý fenomén, dva tři a čtvrt hodinové Tajemství Akt X (45 min.) a Další tajemství Akt X (46 min.) jsou v podstatě zbytečnou kompilací záběrů ze seriálu a doprovodného kontextového komentáře.

Desetiminutový featurette Monstra týdne je ohlédnutím za předchozími devíti řadami, kdy z každé je vybráno jedno reprezentativní monstrum (Tooms, Flukeman, Robert Patrick Modell, Peacockovi, hmyzí netvor, halucinogenní houba, Donnie Pfaster okultní spolek věřící na znovuzrození Krista, Braydiovi). Za výběr je zodpovědný člověk, který má o seriálu podcast a který se objevil ve vedlejší roli v epizodě Setkání s příšerodlakem. Nostalgie se zde pomalu rozjíždí, ke slovu se dostává fanoušek.

Sezóna X, rozdělená na třináct kratších dokumentů přehratelných samostatně i dohromady (83 min.!), pokrývá vše možné o všech dílech mini-série a připomíná bonus Behind the Truth z předchozích sérií. Jsme ujištěni, že se navrátili původní tvůrci (Carter, Wong, Morgan) a že díly jimi napsané a režírované odpovídají jejich poetice (carterovská mytologická dvouepizoda a náboženská, morganovská sebeparodická, wongovská děsivá). Je nám připomenuto, s jakými dřívějšími motivy a tématy (únos, těhotenství a mateřství Scully, postava Williama, upomínka únosu Samanthy, Mulderovy sestry) se pracuje a jak se rozvádí. Pamětníkům a pamětnicím se ztrátou dlouhodobé paměti je odtajněno, na co vše se v průběhu šesti epizod odkazovalo, přičemž nejvíc narážek je ve třetí epizodě Setkání s příšerodlakem (podobnost s Flukemanem, kostým z Kolchaka, zhulenci z třetí řady, červené plavky upomínající na bazénovou scénu z jedné z předchozích řad, jméno zesnulého režiséra na náhrobku, znělka seriálu jako vyzvánění v mobilu a spoustu dalších). A samozřejmě jsou nám prozrazeny i konkrétní filmařské volby (natáčení na mini-Alexu s 8mm objektivem, výbuch budovy, sekvence pod vodou, učení se texaského tance, výběr nepříjemného pisklavého zvuku, použití dronů pro scénu na mostě...).

