V čem se kritika filmu pletla a proč? Jak kvalitní je obrazový a zvukový přepis v porovnání s hexalogií? Co o filmu prozrazují bonusy? Na tyto a další otázky odpovídá detailní recenze sedmé epizody na modrém disku.

Sedmá epizoda
Star Wars byla po své kinopremiéře přijata velmi pozitivně, přičemž se odborná i laická obec shodovala, že si bere to nejlepší z původní trilogie a díky zajímavým postavám je slibným začátkem té nové. V menšinové míře se ozývaly kritické ohlasy vytýkající, že EVII si z EIV-EVI (zejména z EIV) bere přespříliš. Podle nich má podobu pouhého fan-service: začleňování toho (vzorců zápletek, typů postav, stylistických postupů, odkazů ad.), co má potěšit fanoušky a fanynky.
První - a rozhodně nikoliv poslední - vydání
Síla se probouzí na nosičích pro domácí kino umožňuje napsat spíše
metakritický než tradičně hodnotící text, který na rozdíl od těch popremiérových není omezen embargem na spoilery. Výše zmíněné negativum, že
Síla se probouzí je až moc podobná
Nové naději, je založeno pouze na povšimnutí si styčných bodů: ano, opětovně se jedna z ústředních postav vydává mimo svou rodnou planetu na dobrodružství, při kterém narazí na mentora, jehož čeká smrt, aby se protagonist(k)a postavila zlu... Ve výčtu by se mohlo pokračovat a mohl by se i upřesnit, ale podstatné je, že pro samotné nalézání paralel v textech by se opomíjel důležitý kontext. Sága
Hvězdných válek vycházela z knihy
Tisíc tváří hrdiny, ve které Joseph Campbell (mj. kamarád George Lucase) na základě analýzy mytických vyprávění představil tzv. monomýtus: vzorec hrdinovy cesty, který se podle něj opakuje ve všech mytických narativech. Epizoda VII se tohoto vypravěčského vzorce drží podobně jako Epizoda IV (a vůbec všechny ostatní - sága vždy stála na paralelismech posilujících univerzálnost mýtu), ovšem s několika podstatnými odlišnostmi.

Namísto hrdiny má hrdinku (Rey), ve které se probouzí světlá strana Síly, a přidává k ní zápornou postavu (Ren), ve které se probouzí temná strana Síly. Důraz na dříve opomíjené postavy (žena, antagonista, stormtrooper - Afroameričan) navíc vyvrací námitku, že
Síla se probouzí je jenom fan-service, protože oním napravením chyb původního díla a zájmem o vztahy mezi postavami se stává fan-fikcí. (Přece jenom stále jde o space operu, ve které generační sváry jedné rodiny způsobují problémy celé galaxie.)
Jistě, "od fanoušků pro fanoušky" bylo součástí propagační strategie, která je příznačná pro nostalgické hollywoodské blockbustery nového tisíciletí. V metakritice nechci argumentovat převzetím sloganu. Vhodné je si však uvědomit, co se skrývá za ním. Původní trilogie (EIV- EVI) nevycházela pouze ze vzorce mytického vyprávění, ale kombinovala řadu inspiračních zdrojů (z populární kultury i artové kinematografie), které formovaly Lucase během dětství a dospívání. Prequelová trilogie (EI-EIII) tyto ještě rozšířila, když šla v některých ohledech více do minulosti (k noirům, k nemluvným groteskám). Sequelová trilogie (EVII-EIX) je však v rukou nové generace filmařů, kterou ovlivnily snímky tvůrců Nového, Nového Hollywoodu, mezi něž (vedle
Stevena Spielberga a
Francise Forda Coppoly) patřil i
George Lucas se
Star Wars.

Je tak pochopitelné, že
Sila se probouzí se vztahuje jednak ke
Star Wars (převzetím způsobu inscenování předkamerového prostoru, střihových postupů v případě různých typů stíraček, výstavby scén), jednak k některým novonovohollywoodským počinům (odkazujíc zejména na válečné a dobrodružné). Používá vypravěčské postupy cirka století prověřené (sebeuvědoměle pracuje s konvencemi seriálů - se záchranou na poslední chvíli, zmrtvýchvstáním, cliffhangery ad.) i ty relativně nové (rozprostírá příběh do několika médií, kdy jsou k přečtení prequelové i spin-offové komiksy přemosťující díly a vyplňující některé mezery, např. jak přišel C-3PO k rudé ruce). Propojování různých vypravěčských tradic nevede k rozpadlosti. Epilog zodpovídá hlavní otázku nepřímo položenou v rolujících titulcích (najde Odboj Luka?), linie několika postav s různými cíli se efektivně sbíhají k sobě prostřednictvím několika objektů (BB-8, bunda, Lukův meč) a vše rytmicky šlape díky promyšlenému načasování (každých 40 minut přibude někdo z původní trilogie).
Film zvládá být ozvláštňující, protože opojným způsobem střídá hlediska mezi několika postavami v rámci jedné scény a podřizuje tomu i stylistické volby (způsob blokování, přeostřování mezi dvěma plány). A do ságy přináší něco, čím se dříve nevyznačovala, jelikož žádný z předchozích šesti dílů nebyl metafikční: reflektující sebe sama jako fikci. Nevyprávěl o předchozích příbězích a postavách v nich jako o "povídačkách", které chtějí nové postavy zažít a přiblížit se svým vzorům (Rey Hanovi, ale se zatím neobjasněným poutem k Lukovi, Ren Vaderovi, ale k nošení masky nemá na rozdíl od něj důvod). I proto by bylo chyba vnímat
Star Wars: Síla se probouzí pouze jako spojení toho nejlepšího ze starého s tím slibným z nového, případně kriticky jako přespříliš úslužný fan-service, protože ságu překlápí do nového tisíciletí pro současnou generaci a nezapomíná ani na tu předchozí. (
10/10)
Upoutávka na vydání Star Wars: Síla se probouzí na nosičích pro domácí kinoBLU-RAY:
Star Wars: Síla se probouzí vychází na našem trhu ve třech různých Blu-ray edicích. Všechny jsou dvoudiskové (na první placce je film, na druhé bonusy), liší se pouze svým obalem. Levnější amarayi je k sehnání buď s graficky nevzhledným bílým (tzv. "světlá strana Síly" - viz info box), či povedenějším tmavým (tzv. "temná strana Síly" - viz fotografie vlevo) návlekem, který má vyražený název snímku. Dražší steelbook potěší příznivce a příznivkyně temné strany, protože na přední straně má Kyla Rena, na zadní kapitánku Phasmu, uvnitř je na rozdíl od plastového balení artwork zachycující ikonický výjev Millennium Falcon ulétávajícího stíhačkám. (Nutno doplnit, že DVD v klasické plastové krabičce je pouze jednodiskové a neobsahuje žádný bonusový materiál, což alespoň v zahraničí vyvolalo velmi negativní odezvu ze strany kupujících.)
Fanoušky a fanynky by mohlo zajímat, že ve Spojených státech je těch edic mnohem víc a většinou liší se nejenom balením, ale i obsahem. Všechny mají vedle dvou BD i DVD a voucher na digitální kopii, každý obchodní řetězec ale nabízí něco navíc. Best Buy má exkluzivní steelbook, který je až na přítomnost názvu filmu namísto obličejů hrdinů po boční straně graficky shodný s tím pro náš trh. Wal-Mart vedle návleku s BB-8 má herní token (série Galactic Connexions) s různými postavičkami a bookletem obeznamujícím s pravidly hry. V Disney Store se člověk plácne přes kapsu díky čtyřem litografiím (na jedné je BB-8, na druhé stíhačky proti slunci, na třetí Rey s BB-8 v lese, na čtvrté Han Solo a Chewie). A v neposlední řadě, i když nakonec uvedený, Target má vedle sběratelského balení (rukávek se šesti postavami skrývající digipack zachycující detaily protagonistů a protagonistek) i dva dokumenty. Jsou dostupné pouze spolu s digitální kopií, jejich zhlédnutí zabere dvacet minut a pojednávají o výrobě zbraní (Inside the Armory, 8:17 min.) a o dvou nových hereckých hvězdách, Daisy Ridley a Johnu Boyegovi (The Scavanger and the Stormtrooper: A Conversation with Daisy Ridley and John Boyega, 11:45 min.). Pro úplnost je třeba uvést, že na Amazonu je možno zakoupit digitální verzi i se všemi bonusy z dvoudiskové edice (žel v jedné přes čtyři hodiny trvající stopě) a s jedním dalším, kdy je během filmu možné číst si dodatečné textové informace (o hercích, o sáze, o chybách apod.).
Upoutávka na dokument Síla se probouzí: Filmový příběh (2016)OBRAZ A ZVUK:
Zatímco sběratelé a sběratelky ovládající cizí jazyky budou mít těžkou volbu mezi jednotlivými edicemi, technofilové a technofilky musí být trpěliví.
Síla se probouzí je na DVD a BD prozatím dostupná pouze ve 2D verzi, která neobsahuje scénu natočenou na 70mm kameru v IMAX formátu, a tak je třeba vyčkat na (zatím neohlášenou) 3D variantu. Negativní zprávou je i to, že v případě některých trhů se - jak bývá u disneyovských disků zvykem - šetřilo, a tak si namísto původního znění v DTS-HD Master Audio 7.1 můžeme poslechnout "pouze" komprimované DTS-HD High-Res 7.1. (Doplněk pro audiofily: ne, Dolby Atmos mix pro kina nevznikl, žádat ho na BD by bylo nemístné.)
Pozitivní zprávou je, že
Star Wars na modrých discích nikdy nevypadaly a nezněly tak dobře, přestože se na rozdíl od posledních dvou dílů prequelové trilogie nenatáčely na digitální kamery. Mohl bych psát o tom, že barvy jsou reprodukovány věrně, tj. s ohledem na odlišení jednotlivých planet a postav. Vyzdvihnout, nakolik detailní jsou jednotlivé textury, od obličejů v detailních záběrech přes jejich oblečení až k místům (zejména obdoba scény v kantýně ze čtvrté epizody). Neopomenout zmínit, že navzdory tvrzení v některých jiných recenzích se v tmavých pasážích nic neztrácí, pokud tomu tak nebylo už na plátně (např. briefingy Kyla a Snokea). Obvykle si postesknout, že přepis je až tak dobrý, že si člověk všímá několika digitálních dodělávek na té jinak pozoruhodné rukodělné práci (Peggův obchodník, digitální dosvěcování scén v závěrečném aktu). Vše je tak nějak očekávatelné, až na jednu věc:
Síla se probouzí není z důvodu filmařských voleb ideálním demo materiálem, protože až na výjimky nepracuje příliš s velkou hloubkou ostrosti. (
9/10)

Ovšem zvuk v původněním znění má referenční kvality, a to nižšímu datovému toku navzdory. Psát, že dialogy a monology jsou zcela srozumitelné, by bylo žurnalistickou floskulí - a z části nepravdou, protože ty Renovy mají být místy zastřené, zato hluboké. Uvádět, že především scény s loděmi a stíhačkami jsou skvěle rozmixovány do prostoru, by znamenalo psát samozřejmé. Opomenout přitom vtahující ambientní zvuky v klidnějších pasážích ("kantýna") by nebylo "férové". Upozorňovat, nakolik výrazné jsou zvukové efekty blasterů a světelných mečů, by bylo zbytečné. Snad si jenom mírně postěžovat, že místy zaniká Williamsova hudba. A varovat, že český pětikanálový dabing je poněkud zastřený a emociálně vypjaté scény v něm zanikají. (
9/10)
Upoutávka na vystřižené scény z filmu Star Wars: Síla se probouzí (2015)
BONUSY:
S kvalitou bonusů se to má stejně jako s obrazem a zvukem. Jsou výborné, ale člověk se stejně neubrání zklamání, protože se nepochybně dočkáme vybavenějších edic, a to nejspíš při příležitosti premiéry dalšího příspěvku do starwarsáckého universa. Znatelně chybí audiokomentář, který byl přítomen na zatím všech filmech režírovaných
J.J. Abramsem. Interaktivní materiál (prohlídky míst, galerie s fázemi vývoje postav a prostředí) po vzoru souborného vydání hexalogie vesmírné ságy by taktéž nebyl na škodu.
Nemá ovšem moc smysl se zabývat tím, co by mohlo být, ale není. Důležité je, co se na kompletně počeštěný (od menu až po titulky k filmu o filmu, featurettům a vystřiženým scénám) bonusový disk dostalo. Mnohé jistě může mrzet, že materiály nejsou tak obsáhlé jako v případě prodloužených verzí některých snímků Petera Jacksona (
King Kong, Pán prstenů, Hobit). Vytýkat to by bylo nemístné, protože necelé dvě hodiny dokumentů k
Star Wars: Síla se probouzí volí překvapivě jinou rétorickou strategii, jelikož se v making-of materiálech neprezentuje jako dílo od fanoušků pro fanoušky, nýbrž jako spojení dvou generací, respektive starého a nového.

Nejpatrnější je to na
celovečerním filmu o filmu Síla se probouzí: Filmový příběh. Ve čtyřech kapitolách a za necelých sedmdesát minut je povšechně zmapován vznik od před-produkce (akvizice Lucasfilmu Disneym, psaní scénáře, casting, čtená zkouška) po samotné natáčení (v exteriérech - Abú Zabí - i interiérech - Pinewood - a jisté scény z posledního aktu a epilogu). (Post-produkce je z hlediska triků a hudby pokryta ve featurettech, zcela mimo ostatní bonusy stojí krátké charitativní promo
Síla změny.)
V první kapitole se dozvídáme, že J. J. Abrams ani snímek psát a režírovat nechtěl, protože by byl zaškatulkován jako někdo, kdo rebootuje franšízy, ale nabídku přijal díky možnosti vyprávět o nových postavách. Vedle toho je ukázáno, jak spolupracoval na oživení atmosféry původní trilogie se scenáristou Lawrencem Kasdanem, který napsal
Impérium vrací úder a
Návrat Jediů. Z důvodu přiblížení se Epizodě IV až VI se filmaři rozhodli upřednostňovat praktické efekty, přičemž nostalgii umocňují ukázky z návštěvy archivu Lucasfilmu a záběrů z natáčení "prvních" třech částí ságy. Na to je ukázáno, že Epizoda VII je nejenom o připomenutí starých časů a známých (
Carrie Fisher,
Harrison Ford,
Mark Hamill), ale jejich skloubení s těmi novými (přesvědčivé záznamy z castingu
Johna Boyegy a
Daisy Ridley. Druhá kapitola pokračuje v nastoleném postupu propojování starého s novým, když se věnuje natáčení v Abú Zabí a ve studiích v Pinewoodu. Na jednu stranu je připomenuto, že se nenatáčelo na digitální kamery, ale na film z důvodu přiblížení se původním
Hvězdným válkám, na druhou stranu nechybí zákulisní záběry natáčení IMAX kamerami. Tato "dialektika" se projevuje i na povídání o postavách. Robot BB-8 sice připomíná R2-D2, ale je spojen s postavou Rey. Poe má v sobě mít něco z Hana Sola, stejně tak Kylo Ren z Dartha Vadera, ale Phasma je moderní, nesexualizovanou antagonistkou.
Třetí kapitola, věnovaná zcela postavám, proti sobě taktéž staví známé osazenstvo (R2-D2, C-3PO) s novými přírůstky (Maz, Snoke). Odlišuje je i na rovině pojetí (kostýmy s původními představiteli vs. motion capture) a nechybí teasování, že některé mezery jsou vyplněny v jiných médiích (např. proč má C-3PO rudou ruku namísto zlaté). Nostalgie přesto vítězí, protože nejdojemnějším momentem je návrat Carrie Fisher nejenom k její ikonické roli, ale i k herectví vůbec. Čtvrtá a poslední kapitola se detailněji věnuje dvěma scénám, v nichž přímo dochází ke střetnutí starého a nového (pozor, spoiler, pokud jste posledního půl roku strávili v předaleké galaxii bez (domácího) kina): smrti Hana Kylovým světelným mečem a epilogu, v němž Rey dává Lukovi jeho světelný meč.
Šest tematických featurettů působí jako nepoužitý či výrazně zkrácený materiál z dlouhometrážního filmu o filmu. Platí to zejména o dokumentu
Plány bitvy: Boj ve sněhu (7:02 min.), který by mohl být součástí čtvrté kapitoly
Filmového příběhu, kdyby zapadal do konceptu setkání postav dvou generací. Featurette
Příběh se probouzí bohužel není kompletním záznamem předčítání scénáře, protože v pouhých čtyřech minutách zabrnká na strunu nostalgie (Mark Hamill se ujal role vypravěče) zprostředkovanou pohledem nováčků (jak to celé vnímal/a Rey a Boyega). Dvojice
Výroba tvorů (9:34 min.) a
Výroba droida BB-8 (6:03 min.) se vzájemně doplňuje, když první nás vrací v původní trilogii (v ní i v Síla se probouzí si zahrál Warwick Davis, na masce Chewieho se nic neměnilo atd.), zatímco druhý se vztahuje k sequelové trilogii (postavu BB-8 zde posvětí samotný C-3PO). Post-produkci zběžně mapuje
John Williams: Sedmá symfonie (6:51 min.) a
ILM: Vizuální magie Síly (7:55 min.), protože
John Williams i ILM jsou neodmyslitelnou součástí SW, i když přichází s "novotami" (hudební motiv pro Rey, staronový pro Rena a nové téma znějící v epilogu, potažmo narozdíl od prequelové trilogie začlenění triků do vyprávění). Ze všech těchto materiálů divák/divačka nabude pocit, že by jim mohlo být věnováno více času... a že další jsou opomenuta.

Bonusy pro řetězec Target nezapomínají na výrobu rekvizit (zejména různých zbraní) a na to, jak si hvězdy nové trilogie (Boyega, Ridley) užívaly natáčení. V angloamerických edicích s kódem pro digitální kopii je pak ještě "skrytá" minutová
vystřižená scéna (nejepší ze všech), v níž Maz, Finn, Chewie a Han čelí stormtrooperům. Dvoudisková edice pro evropský trh však digitální kopii nemá, a tudíž ani exkluzivní digitální bonusy. Na disku máme pouze
šest vystřižených scén (většinou "character pieces"), dlouhých od půl do jedné minuty, s nedokončenými triky a bez komentáře, proč nebyly použity. Po premiéře propíraných (např. bojová s Maz) se nejspíš dočkáme někdy příště. (
7/10)
Pro řetězec Target exkluzivní dokument The Scavanger and the Stormtrooper (2016)
ZÁVĚR:
Star Wars: Síla se probouzí nelze nedoporučit k zakoupení. Film je tím, co mnozí fanoušci a fanynky doufali, že bude prequelová trilogie. Obraz je výborný, zvuk navzdory nižšímu datovému toku oproti angloamerickému vydání taktéž. Otitulkované bonusy na druhém disku představují zklamání, ale dokumentární materiál (zabírající s trochou vystřižených scén bezmála dvě hodiny) i díky spolehlivému dokumentaristovi
Laurentovi Bouzereauovi patří k nadprůměru. Otázka není, zda-li kupovat, ale kterou edici (steelbook!), případně kde (ze zahraničních díky exkluzivním bonusům je to volba mezi Amazonem a Targetem). A připravit se na to, že koncem roku vyjde 3D verze (s IMAX scénami?) a při vhodných příležitostech (spin-offy, uzavření sequelové trilogie, výročí...) další s více bonusy. Temná strana Síly, představovaná mamonářským
myšákem Mickeym, bude neodolatelná. (
9/10)