S notným zpožděním (v USA měl film premiéru už loni na podzim) se do našich kin dostavá oscarový vítěz v kategorii nejlepší film, novinářské drama
Spotlight, které nakonec v hlavním souboji pro mnohé (včetně mě) překvapivě porazilo favorizovaný snímek
REVENANT Zmrtvýchvstání.
Spotlight natočil sám herec a režisér
Thomas McCarthy, pro něhož je snímek bezesporu životním projektem a úspěchem. Scénář, který s McCarthym napsal
Josh Singer, vycházel ze skutečných událostí z Bostonu v roce 2001, kde v místních novinách The Boston Globes čtyřčlenná skupinka investigativních novinářů říkající si "Spotlight" uveřejnila masivní kauzu o zneužívání dětí katolickou církví.

Tuto čtyřčlennou skupinu tvoří editor Spotlight týmu Walter "Robby" Robinson (
Michael Keaton) a trojice investigativních novinářů Michael Rezendes (
Mark Ruffalo), Matt Carroll (
Brian d'Arcy James) a Sasha Pfeiffer (
Rachel McAdams). Impuls k rozsáhlému vyšetřování vzejde od Marty Barona (
Liev Schreiber), kterého si The Boston Globes v roce 2001 najmou jako šéfredaktora. Baron, který si přečetl sloupek, ve kterém místní právník Mitchell Garabedian (
Stanley Tucci) říká, že bostonský arcibiskup Law věděl o tom, že jeden jejich kněz - John Goeghan - sexuálně obtěžoval děti a nic proti tomu neudělal, je přesvědčen o tom, že toto zneužívání zasahuje do celého systému katolické církve. Rozjíždí se dlouhé a náročné vyšetřování.
Spotlight je konvečně natočené drama, které pomalu, zevrubně, v druhé části filmu už zdlouhavě předkládá širokému světu obecně známá fakta, že v církvi (ani jinde) není vše tak, jak by mělo být. Z hlediska závažnosti tématu filmu pak nepřekvapí, že americká akademie vybrala právě
Spotlight jako nejlepší film minulého roku. Přitom po filmařské stránce nebo chcete-li z cinefilního hlediska byl jak
REVENANT, tak například
Šílený Max: Zběsilá cesta či
Sázka na nejistotu daleko podnětnějším a diváčtějším zážitkem.
Spotlight je zkrátka úctyhodný film, který si je toho až příliš dobře vědom.
Spotlight sází na detailně informativní scénář, což z něj dělá klasickou konverzačku, která není po celou dobu trvání filmu stejně zábavná a zajímavá. Hlavně v druhé polovině se už tempo snímku trochu vleče.
Spotlight spoléhá především na herecký ansámbl, který je zde složen z méně či více zvučných jmen, aniž by některý z herců výrazně vynikal, což není v tomto případě míněno jako nedostatek. Jde o dobře vybraný tým, ve kterém je spolehlivý především Michael Keaton, který byl mimochodem i hlavní postavou předloňského filmu roku, kterým byl
Birdman.
Mark Ruffalo hraje velmi snaživě a na konci filmu má jeden větší emotivní proslov, který mu zřejmě zajistil oscarovou nominaci za nejlepší herecký výkon ve vedlejší roli. Rachel McAdams pak nepředvádí po herecké stránce nic zvláštního a její nominace v kategorii nejlepší herečka ve vedlejší roli mi přijde jako ocenění "ze slušnosti". Herecky nezklamal ani zkušený Stanley Tucci a stejně spolehlivě tu působí soustředěný výkon Lieva Schreibera. Kromě herců a scénáře pak stojí za zmínku citlivé hudební aranžmá, které měl na starosti
Howard Shore a pěkně natočené záběry z Bostonu kamerou
Masanobu Takayanagi.

Tvůrci
Spotlight odvedli společensky záslužnou činnost tím, že poukázali na to, co je sice obecně známé, že totiž v církvi prostě problém zneužívání existoval, existuje a existovat bude, ale není na škodu si to znovu připomenout. Nepřichází tedy s ničím objevným, nicméně záslužným.
Spotlight můžeme zařadit po bok starších investigativních thrillerů typu
Všichni prezidentovi muži tím, že upozorňuje na záslužnou činnost určitého druhu žurnalistiky.
Přesto je zvláštní, že se ve
Spotlight i přes takto závažné téma velkého dramatu ani vzrušení nedočkáte. Celé to působí jen jako slušné řemeslo se závažným poselstvím a ten Oscar za nejlepší film oceňuje spíše jeho téma než samotnou výjimečnost filmu.
Spotlight si nakonec odnesl ze šesti nominací (film,režie, scénář, střih, Ruffalo, McAdams) dva Oscary. Vedle hlavní ceny za nejlepší film získal ještě Oscara za nejlepší scénář pro McCarthyho a Joshe Singera.
Originální trailer filmu Spotlight