TV recenze: satan se vrací v Damienovi

Vydáno: 23.03.2016 18:00 - Václav Limberk | foto: facebook tvůrce

Inspiraci z klasického hororu Přichází satan! čerpá nový televizní seriál Damien. Režisér Shekhar Kapur v něm začíná sledovat život dospělého Damiena Thorna, který v dětství přežil smrtelnou "nehodu".
Hlavně těm, kdo viděli klasický satanský horor Přichází Satan! a znají pozadí tohoto filmu, je určen nový televizní seriál společnosti  A&E, který nese název jeho hlavního hrdiny Damiena Thorna Damien. Předlohou mu je právě zmíněný film, který v roce 1976 natočil Richard Donner podle scénáře Davida Seltzera. Damien zde byl teprve pětiletý chlapec, jehož rodiče Robert Thorn (Gregory Peck) a Katherine Thorn (Lee Remick) adoptují jako malého chlapečka, aniž by tušili, že tím udělali největší chybu svého života. Malého Damiena od počátku provází série záhadných úmrtí. Celý příběh vygraduje v kostele, kde se Robert pokusí malého Damiena zabít, ale je na jeho konci zastřelen.

Bradley James ve filmu  / DamienA tak mohl malý Damien postupně vyrůst v nynějšího Damiena (Bradley James), fotografa a zpravodaje, který se s kolegyní Kelly (Tiffany Hines) v Syrském Damašku pouští do těch nejnebezpečnějších akcí, aby pořídil co nejautentičtější fotky z této neklidné a válkou postižené oblasti. Damien zde zažije zvláštní příhodu, když poklekne k černě oděné místní ženě, která mu anglicky řekne slova, která nemohla předtím vědět a poté mu latinsky ocituje slova z bible. Damienovi se navíc začnou vybavovat vzpomínky na dávno zapomenutou minulost, na dětství a na své rodiče.

Damien tedy ignoruje další dva díly série Přichází Satan!, jmenovitě Damien: Omen II a Omen III: Poslední střetnutí stejně jako televizní spin-off Přichází Satan: Procitnutí, kde je mimochodem Damien mrtev a soustředí se pouze na originální film, z něhož vychází a z něhož jsou v Damienovi četné flashbacky včetně dovysvětlujících komentářů. Pilot, který natočil Shekhar Kapur, je pak celý především o Damienově rozpomínání na věci, které během svých třiceti let života už dávno zapomněl.

Bradley James ve filmu  / DamienGlen Mazzara, který televizní verzi podle Seltzerova scénáře napsal, se vcelku věrně drží postupů Donnerova filmu. A tak se stáváme svědky růstu pomalého, plíživého zla, které podporují všudypřítomní satanovy pomocníci v podobě černých rotwajlerů, kteří pomáhají a slouží svému pánovi. Ten si zatím ještě plně neuvědomil a nepřijal svou pravou podstatu. Působivá je zde scéna z kostela, kde se Damien rouhavě vzpírá bohu i svému údělu. Nechybí ani "satanské chorály", které vynesly v původním filmu Oscara za hudbu legendárnímu Jerrymu Goldsmithovi. V jeho stopách se v Damienovi snaží jít Bear McCreary

Hlavní herecký představitel Bradley James pojal Damiena velmi civilně, uvěřitelně a bez zbytečných "démonických" prvků. Jsme zde svědky teprve postupně se rodícího a neochotně si uvědomujícho zla. Damien není žádný belzbebub s kopyty ani ďábelský svůdník alá Al Pacino v Ďáblově advokátu. Další postavy jsou zde zatím pouze načrtnuté, ale dá se vytušit, že "ochránkyně" Ann Rutledge v podání Barbary Hershey bude obdobou satanovy služebnice paní Baylockové (Billie Whitelaw) z filmové verze.

Stvůra tedy v pilotním díle povstala a my se můžeme těšit na to, jak si ďábelské zlo povede dál. První desetidílná série Damiena vyvrcholí na začátku května.

Originální trailer televizního seriálu Damien