Recenze: Horskej humor v Padesátce Vojty Kotka

Vydáno: 28.12.2015 14:00 - Jan Varga | foto: facebook tvůrce

Poslední český film tohoto roku, jenž vstoupil do našich kin na Štědrý den, je inzerován jako zimní komedie a jeho plakát ještě dodává, že jde o takovej horskej humor. Podle stejnojmenné divadelní hry jej natočil Vojta Kotek.
Jakub Prachař, Ondřej Pavelka ve filmu  / PadesátkaCelovečerní filmový režijní debut herce a dabingového režiséra Vojty Kotka s názvem Padesátka vznikl jako adaptace stejnojmenné divadelní hry, též režírované Vojtou Kotkem, kterou do filmu převedl její autor Petr Kolečko, jenž loni obdobně adaptoval i svou komedii Zakázané uvolnění (film pak režíroval Jan Hřebejk). A nebýt toho, že hlavní hrdiny tvoří trojice mužů, kteří si většinou jen povídají uvnitř horské chaty, tak by ten divadelní základ ani nebyl moc znát – ony komorní hovory jsou totiž často narušovány různými scénami odehrávajícími se v exteriérech a retrospektivními flashbacky do minulosti. Film má slušnou kameru a docela dobrý soundtrack včetně několika přímo pro film složených písniček Michala Hrůzy a zmíněnou trojici v něm hrají ti samí herci, co na divadle. Potud prima.

Stejně jako v případě původní hry se děj netočí kolem toho, že se tu běží běžkařský závod na 50 kilometrů (ve filmu se dohromady běžkuje zhruba 50 vteřin, tudíž zprávy o tom, že „herci museli v rámci příprav na natáčení podstoupit běžkařský výcvik, takže např. Marka Taclíka trénoval přímo mistr světa Martin Koukal“, působí obzvlášť úsměvně), nýbrž kolem toho, že jeden z hrdinů v podání dvaatřicetiletého Jakuba Prachaře raději pravidelně souloží s vdanými padesátnicemi, místo aby jel ve stopách svého otce (Ondřej Pavelka), zasloužilého závodníka. Ten mu to dává sežrat, tudíž na větu „Tvůj děda jednou dojel se zlomenou hůlkou mezi profesionálama jedenáctej a ty seš takovej slaboch, že ten závod ani nedokončíš!“ tu dojde nejméně půltucetkrát a jednou dokonce zazní hned dvakrát po sobě, což může být i známkou toho, že divadelní hra trvala okolo sedmdesáti minut a film bylo potřeba přeci jen trochu natáhnout.

Jiří Mádl ve filmu  / PadesátkaPokud vám přijde zábavná už jenom ta idea, že třicetiletý muž má slabost pro o dvacet let starší ženy, které hlasitě hobluje v lese v krmelci nebo v boudě u lyžařského vleku za denního provozu, fotí si u toho selfíčka a svou sbírku si pak doma labužnicky promítá na plátno, pak se asi budete bavit dobře. Druhá věc je, že natočit komedii na takové téma, aby správně fungovala, je dost náročné. Podobně jako je náročné udělat dobrý vtip na téma znásilnění nebo incest (přičemž k tomu prvnímu ve filmu dojde a je to prezentováno jako něco úplně normálního, nad čím by se neměl nikdo pozastavovat, a k tomu druhému dojde pouze náznakem a nevědomky). Jistě existují mimořádně kvalitní komedie s humorem takto na hraně, leč obvykle vyžadují velmi zkušeného režiséra, protože když se takový vyostřený vtip nepovede, tak je to o dost horší, než když se nepovede vtip normální a neutrální. A debutující Vojta Kotek má i přes veškeré své nadání a schopnosti ke zkušenému filmovému režisérovi, který by na něco takového stačil, bohužel daleko.

Když to shrnu, tak v první třetině jsou vtipy relativně slabé už od začátku a postupně dál slábnou, až skoro není poznat, že to měly být vtipy. Této nízko položené laťky se drží i třetina druhá, která omílá hlavně ony sexuální zálety nezbedného synka (nicméně zapomeňte na jakoukoli erotiku), agresivní výpady zklamaného otce a jejich interakci s postavou výkonnostního běžkaře Marka Taclíka, který k nim do horské chaty zabloudí v mlze. Dobové flashbacky z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let (natočené v poměru stran 4:3) pak namísto dokreslování tehdejších událostí a vztahů mezi postavami diváka spíš matou a znesnadňují mu orientaci v tom, kdo je tedy s kým spřízněn a kdo se s kým vyspal. Naprostým zjevením (v negativním smyslu slova) je zcela zbytečná vedlejší postava Jiřího Mádla, který balí děvčata na svou neplodnost, a cokoli řekne nebo udělá, je doprovázeno zvukem švihnutí biče, asi aby to bylo vtipnější. Nechybí ani nezdařilé vtipy sexistické, homofobní, či nevhodně si střílející z invalidů. Vlastně jen několik málo gagů stojí za to – např. Pavelkovo proflusávání mlhy má docela slušnou šanci zlidovět.

Marek Taclík, Vilma Cibulková ve filmu  / PadesátkaNo a v poslední třetině najednou humor zcela ustane a změní se žánr (včetně kamery, hudby a zvuku). Film rapidně nabere na vážnosti a začne se stávat téměř psychologickým dramatem kombinovaným s temným thrillerem, v němž si hrdinové lžou do očí, odhalují dávná tajemství ze své minulosti, někdo umírá na rakovinu, někdo jiný umírá v zimě na podchlazení a někdo chce někoho zabít brokovnicí a myslí to smrtelně vážně. Zkrátka nic, co by byť jen vzdáleně připomínalo inzerovanou „zimní komedii“. Když se pak v závěru snímek pokouší z toho seriózního tónu vyklouznout a zabrousit zpět k rozverné zábavě, tak už je to jen zoufalé a bizarně absurdní takovým způsobem, že by se tomu kdekdo možná chtěl smát, ale neudělá to, protože by tím tvůrcům nahrál do karet.

Padesátka je zkrátka strašlivě nekonzistentní ve svém stylu a natočená podprůměrně, což se netýká jen úrovně realizace humoru. Úplně mimo mě šlo kupříkladu toto:

• Polovinu filmu jsem žil v domnění, že postava Mádla neplodnost předstírá, aby na to mohl balit holky, a že to je vlastně hajzl (někdo se tam zmíní o tom, že jde o trik). Jenže jestli jsem to pak správně pochopil, tak byl skutečně neplodný (a ne, není to překvapivé odhalení v závěru filmu).
  • Závodníci se připravují na startovní čáru a padesátikilometrový závod je zahájen. Následuje pár hezky nasnímaných a dynamických záběrů na běžkaře a na Taclíka v čele. V další scéně je najednou Taclík bez běžek a bez dresu a snaží se sehnat si odvoz skútrem někam do hor (že by snad chtěl podvádět?). Že závod skončil, mi došlo až po překvapivě dlouhé době.
  • Velmi wtf scénka s řidičem rolby, který naprosto nehumorně a melancholicky vypráví nešťastnou příhodu z mládí, kterou pointuje poselstvím: „Na Tři krále nepij alkohol, protože nikdy nevíš, koho trefíš stromkem.“
  • Nevěrohodná zápletka založená na tom, že opilá matka Taclíkova hrdiny (Vilma Cibulková) havaruje na zasněžené silnici někde v lese, ale nelze ji zachránit, protože všichni členové horské hlídky jsou také opilí a navíc je tak hustá mlha, že by se do ní vydal jen blázen (přičemž onen letmý mlžný opar, co venku panuje, tomuto popisu absolutně neodpovídá).
  • Příliš nápadný product placement v podobě mediálního partnera Hitrádia („To je pecka jako z avokáda.“) a do nebe vychválených sušenek Horalek („Jednou jsem díky Horalce vydržel na zaseklý lanovce dva dny.“).
  • Scéna, v níž se Kryštof Hádek snaží dostihnout Cibulkovou, aby nikam nejezdila, že v horách je mlha a nebezpečno, ale na silnici široké asi sedm metrů si před něj stoupnou tři desetiletí koledníci, které ho nenapadne odstrčit ani obejít, a tak se odebere zpátky s neúspěchem.

Jakub Prachař ve filmu  / PadesátkaNechci ale vinit výhradně Vojtu Kotka, který by bláznivou lechtivou komedii, případně napínavé vážné drama pravděpodobně zvládl, ale výsledný patvar obojího, který zvolil, při vší snaze neustál. Na vině je totiž i scenárista Kolečko. Nemůžu hodnotit kvalitu a způsob adaptace, ale vím, že divadelní text funguje jinak v divadle, kde je interakce herců s diváky mnohem živější a důvěrnější, než ve filmu, kde se nedá spoléhat na to, že automatickým spouštěčem smíchu bude, když se z plátna ozve slovo „kurva“. Nebo že se zjeví Jiří Schmitzer v roli hajného s vražedným výrazem a zahlásí, že „má rozmrdanej krmelec“.

Padesátka je především obrovsky promarněná příležitost a je jen škoda, že s tím prvotřídním obsazením (na režisérovu obranu je třeba zdůraznit, že velmi dobře vedeným) nevzniklo něco lepšího, vtipnějšího, nebo alespoň žánrově čistšího. Nebo něco, v čem by alespoň jedna postava působila sympaticky. V Padesátce totiž nepůsobí sympaticky vůbec žádná, což je na komedii docela fail.

Originální trailer filmu Padesátka

• 4/10 (Johny, 28.12.2015 19:12) Reagovat

kdyby tam nehrál Prachař, dalo by se to! To není herec, jak byl jeho děda..

• Ale ale ale... (Filip Šimoník, 28.12.2015 20:53) Reagovat

Koukám, že kritizovat je velmi snadné. Ale z Vašeho wtf, fail a podobně (to už neříkají ani 15ti leté děti) mám pocit, že jsem byl s celou rodinou v kině na úplně jiném filmu. 30 % ? To je opravdu komedie, jen se nějak nemůžete udržet u onoho jednoho žánru, jak tu vyčítáte filmu/Kotkovi.
    Kino řvalo smíchy, hlášky fungovaly, že to mělo i hlubší pointu (což tomu opět vyčítáte) všichni zúčastnění posléze pochválili při diskuzi o filmu. Jestli jste si, pane Varga, nevšiml, že skončil závod, doporučuji nové brýle.
    Z čeho jste usoudil, že je postava Mádla opravdu neplodná? Celá jedna řada kina tedy žije v domnění, že to opravdu jen předstíral aby mohl svádět holky...
    PP krom Hitrádia absolutně normální, na české poměry, daleko pod hranicí například velmi kvalitních Vratných lahví... A takhle by se dalo odpovědět na vše, co jste Vy nepochopil, nebo možná jen nechtěl pochopit.
    Byl to film, který splnil svůj účel, pobavil stovky/tisíce lidí, film, o kterém si ještě několik dní vypráví a hlášky už zlidověly - uhlí? tak je mrtvá, to se na to můžem vysrat...
    Mám pocit, že někdo, kdo má o tom už dopředu nějakou představu, by tu recenzi psát neměl.
    Argumenty opravdu liché a každý, kdo to viděl a já ho znám, má úplně jiný názor.
    Komedie má pobavit, horskej humor byl jiný, ale bavil. 7/10 úplně v klidu, účel splněn. Narozdíl od "Správného dresu"...

• Re: Ale ale ale... (Jan Varga, 29.12.2015 11:27) Reagovat

Vážený pane Šimoníku,
      těší mne, že jste se při sledování filmu dobře bavil. Jen pár připomínek.
      - Nikde v textu filmu nevyčítám snahu o hlubší pointu.
      - Nevyčítám tvůrcům mixování žánrů (to dělá spousta filmů, viz hořkosladké komedie, tragikomedie...), nýbrž to, že film nedokázali natočit tak, aby divák nemusel neustále nesoudržně přepínat mezi dvěma typy zásadně odlišných nálad. Dramatické a seriózně pojaté sekvence lze jen těžko brát vážně, když jsou ohraničené primitivními situačními gagy a groteskovým humorem. Touha po "žánrově čistším" filmu není myšlena jako touha po filmu jednoho žánru, nýbrž po filmu, v němž ty smíchané žánry lépe zapadnou do sebe.
      - Když je celý začátek filmu včetně úvodních titulků věnován zahájení padesátikilometrového závodu, tak by mě opravdu nenapadlo, že tento skončí po pár desítkách vteřin scénou z druhého kilometru. V cílové rovince to pak vůbec nevypadá jako v cíli, nikdo neskanduje, nefandí, neoslavuje, závodníci nevypadají jako po padesáti km jízdy apod.
      - Postava Jiřího Mádla se od počátku jeví jako lhář, který si vymyslel neplodnost, aby na ni mohl svádět děvčata. V pozdější fázi filmu však někdo zmíní, že "prý na tu neplodnost balí ženský doteď". Představa nejméně pětapadesátiletého muže, který už bezmála čtyři dekády balí ženy na smyšlenou neplodnost, mi přijde hodně mimo v jakémkoli žánru. Varianta, že postava je skutečně neplodná, je navíc v rámci filmu smysluplnější. V opačném případě totiž selhává hned na dvou úrovních - z hlediska komediálního (to, co hrdina dělá, je přinejmenším ubohé a rozhodně to není k smíchu) i z hlediska dramatického (není za své činy potrestán, takže to může vypadat, jakože film jeho hulvátské chování schvaluje a ospravedlňuje).
      - To s tím uhlím (viz trailer) opravdu není dobrá vtipná hláška. Podle mě to ani neměla být vtipná hláška. A pokud ano, tak v čem podle Vás tkví její vtipná pointa?
      - Předem vytvořenou představu o filmu (předpokládám, že onou představou máte na mysli názor na film) jsem mohl mít maximálně z traileru, který mi přišel na české poměry docela vtipný.
      - Vy neuvádíte argumenty žádné. To, že film údajně pobavil stovky/tisíce lidí, není argument.

• Re: Ale ale ale... (Filip Šimoník, 01.01.2016 21:14) Reagovat

Dobrý den pane Vargo.
        Děkuji za odpověď.
        Věřte mi ale, že kdybych se bavil jen já, nebudu tu ztrácet čas s obhajováním filmu, který rozhodně nemá nějaké "vyšší cíle" a nechce dát světu nějaké poselství. Když se ale Váš komentář nesetká s kladným přijetím ani u jedné ze 3 generací, které v rámci mé širší rodiny na této komedii byly, asi je něco špatně.
        - Vaše první dvě odrážky ("-") tedy nejsou kritikou? V tom případě jsou v recenzi tak 3 odstavce zbytečně.
        - Přepínání mezi náladami se u nás tedy také nekonalo, samozřejmě, že divák vnímá dvě roviny filmu, ale o nějakém složitém přepínání přeci nemůže být řeč, není to Matrix.
        - Situační humor a groteskní gagy jsou tedy špatně? Mám z toho pocit, že pokud film/komedie nemá hloubku Pelíšků, nemá šanci na dobré hodnocení. A přitom u komedie by mělo jít o humorné scény, o dobrou náladu po filmu, né o hloubku, poselství. Tím se oklikou dostávám k Vaší poslední narážce, že můj argument není žádný argument. Takže platící a smějící se diváci nejsou při odchodu z promítání komediálního filmu argument? Jen se tu usmívám a nevěřím svým očím. Chodíme s přítelkyní do kina vcelku často a takto narvané kino ve 40ti tisícovém městě, navíc 25.12. jsem ještě v životě neviděl. Pak se kouknu po Facebooku a negativní reakce nevidím, přičemž pozitivní jsou. Copak vox populi nejsou argumentem? :)
        - Není na scénáristovi, jak film pojme? :) Pavelka zadýchaný dobíhá, dostává medaili, má omrzlé fousy. Nechci nikterak rýpat, ale očekáváte na lokálním závodě po 4 hodinách běhu šílející davy?
        - Postava Famfulíka je po opětovném dotazu na ty, kteří film viděli, neplodná. Ta "hospodská" narážka, že to zkouší doteď, tak z toho snad nikdo nevyvozoval žádné důsledky. Pokud chcete takto bagatelizovat každou humornou postavu, vždy na nějaké najdeme, že je ubohá nebo nevtipná. Samozřejmě, že neplodnost je smysluplná. Jednání je ubohé, ale situačně vtipné. Film nemá žádný cíl moralizovat, pokud k tomu chcete přistupovat takto, pak by asi nemohl vzniknout žádný film, kde se vraždí, pije alkohol, berou drogy atd. Jistě víte, jak to myslím, dál snad netřeba rozebírat.
        - Tak jsem uhlím právě znovu rozesmál část domácnosti. Na to, že to není vtip, funguje vcelku dobře. Nevím, jak vysvětlit vtipnost, každému se líbí jiné vtipy. V té situaci, kdy každý věštil z něčeho jiného, jeden si myslí, že věštit na 3 krále je super, druhý, že je to hrozné, ale že to zkrátka vychází, je vtip na to, že již není třeba ji dále hledat, protože věštba určitě vyjde - navíc v podání pana Schmitzera, prostě to funguje... :)
        To bude asi vše, jsou jistě smysluplnější věci, než číst něco, co mě většinou naštve, stejně tak recenze Frau Spáčilové. Ještě bych možná dodal, že Kotek byl najat jako režisér a většina výhrad se točí kolem scénáře, který byl původně pro divadlo. Scény, kameru, to Vojtěch zvládl hezky, na filmovou prvotinu rozhodně nadprůměrné.
        Zkrátka a dobře, 30 % je hodně podhodnocené.
        Přeji hezký den.
        Filip Šimoník

• Re: Ale ale ale... (Jan Varga, 01.01.2016 23:48) Reagovat

Ještě jednou dobrý den.
          - Předpokládám, že s mojí recenzí se nebude shodovat mnohem víc lidí, než kolik jich je v okruhu Vaší rodiny a přátel. Je tomu tak u všech filmů a snímek, který by se (ne)líbil bez rozdílu úplně všem, snad ani neexistuje. I mnohými oslavovaný Matrix, který zmiňujete, má své odpůrce. Je to normální a rozhodně to není špatně. Těch 30% reflektuje můj názor na film a já rozhodně nemám v úmyslu Vám vyčítat, že byste ho hodnotil pozitivněji (na druhou stranu existují i tací, kteří byli na Padesátku ještě přísnější). Názor ať si udělá každý sám, já jen zprostředkovávám možné dojmy, které snímek může v divácích zanechat.
          - V Matrixu nějaké neustálé přepínání mezi zásadně odlišnými náladami není potřeba, neb jde o film, který na diváka působí velmi konzistentním tónem. V Padesátce oproti tomu je běžné, že na scény typu "invalidní sportovkyně legračně upadne na běžkách a zaboří se hlavou do závěje" navazují o pár vteřin později scény, v nichž postavy řeší zásadní traumata z minulosti, a obráceně.
          - Tu Vaší větu s odrážkami nechápu. Které 3 odstavce jsou podle Vás zbytečné?
          - Recenze většinou píšu dřív, než jde film do distribuce, takže autentické reakce diváků neznám, pouze reakce kolegů, filmových publicistů. Na Padesátce jsem nicméně byl za své peníze až po premiéře, lidí v kině bylo dost, a někteří z nich se během promítání smáli velmi intenzivně, ale to těžko mohu brát v potaz, když mám vyjádřit, jak film působil na mě. Jistě existuje nenulové množství diváků, kteří se smáli i u Troškových Babovřesk nebo Magnuskových Jedlíků, a co jako?
          - Ony ale ty filmy s vražděním a drogami obvykle končí zabitím/zatčením vraha, resp. špatným koncem pro narkomany, v čemž se skrývá poučení, které ani nemusí být přehnaně moralizující. Padesátka ale dělá opak, což je horší - znásilnění popisuje jako víceméně zábavnou historku a SPOILER nechává svého hrdinu s úsměvem na rtech spáchat sebevraždu, místo aby čelil svým problémům. KONEC SPOILERU. Kdyby Mádlova postava skutečně neplodnost pouze předstírala, aby dostala oklamané dívky do postele, bylo by to podobně zrůdné, protože ji za to nestihne žádný trest a poučení nedojde, nijak se nevyvine. Proto je opravdová, nepředstíraná neplodnost lepší variantou a těší mne, že jsme se na tom nakonec shodli, jak píšete.
          - Souhlasím, že Vojtěch Kotek film natočil technicky velmi slušně, zvlášť na české poměry. To máte pravdu.

Zdravím a přeji úspěšný nový rok.
          Jan Varga