TV recenze: Fargo: druhá série seriálového fenoménu bere dech

Vydáno: 18.12.2015 16:45 - Václav Limberk | foto: FX

Právě se ukončila druhá série televizní podoby Farga, která si v ničem nezadá s vynikající první řadou. V centru dění druhé série je jeden obyčejný manželský pár, který se nechtěně zaplete do války gangů.
[Upozornění: recenze může obsahovat drobné spoilery.]

Seriálové Fargo způsobilo minulý rok velkou senzaci. Po právu sklidilo obrovský kritický ohlas a několik hlavních cen, včetně Zlatého glóbu pro Billyho Boba Thorntona za ztvárnění titulní postavy zabijáka Lorne Malva a nejlepší televizní mini-série a tří cen Emmy. Vedle Temného případu a Knick: Doktoři bez hranic se jednalo o jednu ze tří nejlepších televizních mini-sérií loňského roku. A tak se čekalo, zda druhá řada Farga, která se vysílala od dvanáctého října do čtrnáctého prosince, bude stejně tak skvělá i bez geniálního výkonu Thorntona, nebo ne.

Kirsten Dunst, Jesse Plemons ve filmu  / FargoPrvní sérii Farga iniciovalo slavné duo bratří Coenů, Joel a Ethan, kteří jsou autory proslulé filmové verze. Na seriálové podobě, kterou připravili pro televizní stanici FX, se podíleli jako výkonní producenti. První série, stejně jako druhá, měla deset epizod. Tvůrcem celé první série byl Noah Hawley, který je autorem scénářů ke všem desíti dílům. Ve druhé sérii je Hawley autorem scénáře první, druhé, šesté a desáté a spoluatorem sedmé (s Mattem Wolpertem a Benem Nedivi) a deváté (s Steve Blackmanem). Blackman napsal čtvrtou a duo Wolpert a Nedivi pátou část. Třetí a osmá část je pak dílem Roberta De Laurentiise. Režie pak byla svěřena následujícím (čísla dílů v závorkách): Michael Uppendahl a Randall Einhorn (1), Hawley (2), Uppendahl (3, 4), Jeffrey Reiner (5, 6), Keith Gordon (7,8) a Adam Arkin (9, 10). Coeni samozřejmě nemohli chybět a opět na celou záležitost dohlíželi.

Děj druhé série Farga je tentokrát přenesen zpět do roku 1979, což dává událostem kromě stylového retro nádechu i další významový rozměr a četné dobové konotace včetně rafinovaného zařazení UFO, které na všechno to absurdní a řádně krvavé lidské pinožení "tam dole" dohlíží, aniž by do něj nějak zasahovalo. Dalším velmi sofistikovaným prvkem je zařazení postavy Ronalda Reagana (Bruce Campbell), který v páté části navštíví jedno z míst děje - Luverne v Minnesotě - v rámci své prezidentské kampaně v roce 1980, rok předtím než byl zvolen o rok později čtyřicátým americkým prezidentem. Tvůrci pak nezapomněli také na Reaganovu hereckou minulost, což je další "perličkou" v důmyslně napsaném a vymyšleném příběhu. Campbellova krátká herecká účast a výstup na toaletách, kde vypráví svůj fiktivní zážitek z války (filmu z války) je naprostou lahůdkou.

Patrick Wilson ve filmu  / FargoV centru pozornosti druhé série stojí vícero postav. Mezi hlavní patří manželský pár Peggy (Kirsten Dunst) a Ed Blomquistovi (Jesse Plemons), policista Lou Solverson (Patrick Wilson) (otec Molly Solverson z první série), Louův tchán šerif Hank Larsson (Ted Danson) a hlava klanu Gerhardtů Floyd (Jean Smart). Všichni tito herci jsou ve svých rolích vynikajicí, přičemž superlativy snese především Dunst s jejím portrétem zjevně psychicky narušené domácí hospodyňky, která "se chce realizovat". Seriálové Fargo okořeňuje a zaplňuje celá řada dalších postav, z nichž někteří se objeví jen na moment - Kieran Culkin v prvním díle jako jeden ze tří bratrů Gerhardtů nebo zmíněný Cambell jako Reagan - a jiní, kteří se v ději objevují pravidelně a mají tu své nezastupitelné místo.

Mezi ně patří oba synové Gerhardtové - nejstarší Dodd (Jeffrey Donovan) a mladší Bear (Angus Sampson), Doddova "hippie" dcera Simone (Rachel Keller), Bearův fyzicky postižený syn Charlie (Allan Dobrescu) a pak indián Hanzee (Zahn McClarnon), který pracuje pro rodinu jako nájemný zábiják a sehraje v příběhu klíčovou roli. To jsou hlavní představitelé rodiného klanu Gerhardtů, který stojí v cestě mafii z Kansasu, kterou tu zastupuje "nižší" zabiják a milovník metafor Mike Milligan (Bokeem Woodbine) a bratři Kitchenové (Brad Mann a Todd Mann), němé duo zabijáků tvořící jeho doprovod. Speciálními hosty jsou pak některé postavy z prvního dílu, které se objeví v retrospektivě včetně vypravěčeského hlasu Martina Freemana.

Brad Mann, Todd Mann ve filmu  / FargoNyní konečně k samotnému zhodnocení druhé řady televizního Farga. Jedním slovem je skvělé. Není tu sice úžasný Billy Bob Thronton a není tu ani taková postava, která by ho mohla nahradit, která by tak vynikala nad ostatní. Jsou tu ale jiní skvělí herci, z nichž nutno vypíchnout především Kirsten Dunst a Patricka Wilsona, kteří oba předvádějí špičkové výkony a celá řada dalších herců, kteří sice nejsou tak známí, ale po tomto seriálu si je budete pamatovat. Zvláštní zmínku zaslouží elegantní a výmluvný zabiják Milligan, kterého s grácií zahrál Bokeem Woodbine, s typicky coenovskou dvojkou nemluvných zabijáckých dvojčat a pak především postava indiána Hanzeeho, která výrazně zamíchá dějem ve vrcholící deváté části zobrazující "Masakr u Sioux Fall" (o němž je zmínka v první sérii), která je fenomenální.

Nesmíme také zapomenout vytříbenou vizuální podobu celého Farga a výrazné používání dělení obrazu na dvě a více částí, což umožňuje paralelně sledovat dvě a více postav na různých místech děje a hudbu Jeffa Russoa. Typický hudební leitmotiv Farga tu ale zazní pouze krátce v posledním díle. Jinak se sází také různé dobové šlágry. Zazní zde například slavná skladba War Pigs od Black Sabbath nebo upravená verze California Dreamin´

Kirsten Dunst, Zahn McClarnon ve filmu  / FargoStejný přívlastek, tedy fenomenální, zaslouží celá série, která nemá žádné výrazně slabé místo. Pouze poslední desátá část přinese zklidnění, neboť už je jen nezbytným uzavřením a návratem k normálu. Druhá řada sériálového Farga snese absolutní hodnocení a superlativy, které ji provází a neměli by ji minout, stejně jako první sérii nějaká ta ocenění. Nominace na tři Zlaté glóby nejlepší televizní minisérii a pro herce (Wilson) a herečku (Dunst) pak jen odrážejí skutečnou hodnotu této brilantní minisérie.

P.S.: Příští rok se dočkáme i třetí série.

Originální trailer druhé série Farga