Oba počiny vychází z premisy odlišného fungování našeho světa, i když každý na jiné rovině. Hodný dinosaur na ploše vnějšího světa (celé Země), kdy nastoluje alternativní historii, ve které nevyhynula titulní stvoření. V hlavě na úrovni vnitřního světa (převážně jedné holčičky), kdy ukazuje fungování lidského organismu a zejména emocionální odezvy jako výsledek práce k tomu určených stvoření. Oba pracují se stejnými, nespočetněkrát ozkoušenými vypravěčskými vzorci putování a sbližování se se zprvu protikladným druhým "parťákem/parťačkou", což fungovalo v celé trilogii Toy Story - Příběh hraček, Příšerkách s.r.o., Ratatouille a Rebelce... a šlape to i tentokrát, i když V hlavě je paradoxně doslovnější než Hodný dinosaur a z daného schématu vybočuje o poznání méně. A především oba tituly prozkoumávají lidské emoce a jejich úlohu v životě, kdy v Hodném dinosaurovi se ústřední stává strach, zatímco V hlavě jsou ústředními postavami personofikovaná Radost a Smutek.

Dříve uvedená pixarovka však boduje v oblastech, které jsou u tohoto studia nejvíce vyzdvihovány: promyšlenost fikčního světa na straně jedné a významová ambicióznost a bohatost ve vztahu k našemu světu na straně druhé. Hrdinka Riley, v jejíž hlavě se převážně ocitáme, má dokonce těch světů několik a postavám v podobě jejích emocí záleží na jejich záchraně. Během cesty poznáváme promyšlený způsob fungování i věci z minulosti (strach z klaunů kvůli oslavě narozenin, zapomenutý imaginární přítel) a možné budoucnosti (vysněný kluk), přičemž vše prezentované je jednak zužitkováno ve vyprávění, jednak navázáno na zastřešující významový rámec dospívání, během kterého se emoce mísí a vznikají nové "světy".

BLU-RAY:

OBRAZ A ZVUK:
S V hlavě se Disney může pyšnit dalším fantastickým přepisem, který i v prostorech domácího kina zachovává audiovizuální kvality z velkého plátna. Protože jde o animovaný film, na rozdíl od většiny hrané produkce, která se potýká s nadbytečnou postkonverzí do 3D, funguje lépe ve třetím rozměru – ten dodává emocionálnímu road tripu do mysli dospívajícího dítěte kýženou hloubku, pomocí níž vykresluje už tak působivě vypadající svět. Vlastně jde o jeden z mála animáků poslední doby, který 3D nevsadil na prvoplánovou atrakci pro nejmenší, nýbrž na hlubší prokreslení vizuálně poutavého imaginárního světa a jeho postav.
Lépe samozřejmě vyniknou působivé exteriéry Ridleyina vnitřního světa, který obsahuje spoustu originálně navržených prostředí, v nichž 3D skvěle zapojí prostorové smysly (malým vtípkem je pak krátké zploštění charakterů do 2D). Navíc jde o skutečnou pastvu pro oči, a to hlavně z hlediska pestré barevné palety a vypiplaných mikrodetailů postaviček, u nichž se dá docenit jejich originální struktura.
Reálný svět je poté svými vybledlými barvami bohužel vizuálně méně působivý, nicméně v něm zase potěší neskutečný smysl pro realistický detail prostředí a rekvizit (který Pixar k dokonalosti dotáhl až ve svém následujícím snímku Hodný dinosaurus). Celkově jde o prvotřídní 2D i 3D prezentaci, u níž potěší, že je zážitek z jejího sledování směřován dovnitř spíše než ven, tedy k pouhému rozehrání okoukaných možností třetího rozměru.
Při zmínce o zvuku bychom mohli superlativy plýtvat stejně tak. Audio track DTS-HD Master 7.1 totiž exceluje ve všech ohledech – je krystalicky čistý, srozumitelný a v silnějších pasážích dá pořádně zabrat i reproduktorům. Zároveň stále dokáže zůstat intimní a v těch několika komorních momentech být překvapivě tichý a těžící jen ze svého minimalistického soundtracku. (BM)



Detailního vhledu se sice dočkáme, ale pouze v audiokomentáři, který jako jediný z bonusových materiálů nemá českou titulkovou podporu. Promlouvají v něm režisér Pete Docter a spolurežisérka Ronnie Del Carmen, přičemž se k nim v průběhu vždy alespoň na chvíli přidávají další (herec Bill Hader, kterému zavolají, a kameraman Patrick Lin). Jejich povídání je soustředěné, s jasně vymezenými tématy - a obzvlášť zdůvodnění konkrétních stylistických voleb může být pouštěno filmovým školách.
Škoda, že zbytek výbavy tvoří pouze dva krátké filmy a dva podobně krátké featuretty. Jeden krátký film, Láva, byl součástí kinoprojekcí a patří mezi nejslabší pixarovské kraťasy. Na rozdíl od jiných pixarovských disků k němu není ani volitelný audiokomentář, ani krátký dokument o jeho vzniku. Zato nechybí rozšíření příběhu v podobě exkluzivního krátkého filmu Rileyino první rande, který by měl potěšit ty, jimž ve snímku chyběl vhled do hlav dalších postav.
Dvojice dokumentů, jejichž zhlédnutí vám zabere necelých dvacet minut (konkrétně 18), dává tušit, jak mohla vypadat pětice dalších featurettů na bonusovém disku, který se k nám nedostal: zmapování procesu vzniku a jeho navázání jednak na významovou stránku filmu (emoce, jejich kompatibilita a překonávání některých), jednak na sebeprezentaci studia Pixar jako women-friendly studia. V Cesty Pixaru: Ženy z hlavy (11 min.) si poslechneme rozhovory s tvůrkyněmi a herečkami, v Smíchaných emocích (7 min.) se podíváme nejenom na proces vytváření emocí, které se do filmu dostaly, ale jsou nastíněny i zamítnuté nápady. Bohužel, vystřižené scény s (pr)ůvodním slovem jsou na disku č. 2, který... Disney Everywhere, jenom ne v České republice. (MS)
Výňatek z featurettu z bonusu na zahraničním BD V hlavě (2015)
ZÁVĚR:
Jedna z nejlepších pixarovek. Jeden z nejlepších letošních kinofilmů. Referenční obraz a zvuk, jak jsme na discích pro domácí kina u valné většiny animovaných titulů zvyklí. Povedená trojrozměrná verze, u které vynikne hloubka prostoru. Přesto se jedná o vydání, které představuje nemalé zklamání, protože Česká republika/Slovensko pro společnost Disney představuje nezajímavý (nelukrativní) trh, a tak jsme šizeni na bonusech. Někdy jsou to dílčí věci (vystřižené scény v rámci Disney Everywhere u Popelky a Země zítřka), jindy (případ V hlavě) celý bonusový disk. U rodinných titulů, které jsou pořizovány i s ohledem na přitomnost české lokalizace (titulky, dabing), bojkot nepomůže. Zbývá jenom doufat, že se Disney nezachová podobně přeziravě i u jistého dobrodružství z předaleké galaxie... (MS)
Výňatek z featurettu z bonusu na zahraničním BD V hlavě (2015)
