Recenze: Pestrobarvec petrklíčový je Padesát odstínů šedi pro náročnější

Vydáno: 18.04.2015 17:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Snímkem se zvláštním názvem Pestrobarvec petrklíčový, v němž se neobjeví jediný muž, se tuzemskému divákovi poprvé oficiálně představuje britský tvůrce Peter Strickland. Měl by mu ten tedy věnovat zvláštní pozornost?

Pestrobarvec petrklíčovýRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 18.04.2015 17:00. Snímkem se zvláštním názvem Pestrobarvec petrklíčový, v němž se neobjeví jediný muž, se tuzemskému divákovi poprvé oficiálně představuje britský tvůrce Peter Strickland. Měl by mu ten tedy věnovat zvláštní pozornost? Hodnocení: 3.5
Pestrobarvec petrklíčový
The Duke of Burgundy
Drama
Velká Británie, 2014 , 101 min.

Režie: Peter Strickland
Scénář: Peter Strickland
Kamera: Nic Knowland
Hudba: Faris Badwan, Rachel Zeffira
Herci: Sidse Babett Knudsen, Chiara D'Anna, Monica Swinn, Eugenia Caruso, Fatma Mohamed, Kata Bartsch, Eszter Tompa, Zita Kraszkó

Česká premiéra: 16.04.2015

Hodnocení: 7/10
Pestrobarvec petrklíčový hodnocení na Kinobox.cz: 62.14 %
Poměrně kontroverzních filmů ohánějících se sexualitou jsme v kinech za poslední rok viděli překvapivě docela dost, a ať už dopadly relativně dobře (Nymfomanka), nebo směšně (Padesát odstínů šedi), měly jednu jistotu - dlouho se o nich mluvilo a vlastně stále mluví. Vypadá to, že tato vlna se zatím nepřežene, protože do (pravda, "pouze" artověji zaměřených) kin nyní přichází britské drama Pestrobarvec petrklíčový, které zaujme na první moment těžko zapamatovatelným názvem a také tím, že tuzemský distributor láká na jeho sexuální podkres. Celé je to ale trošku složitější. Ale o tom postupně.

Fotografie z filmu Pestrobarvec petrklíčový / The Duke of BurgundyUž shrnout samotný děj je v podstatě nemožné, nicméně se dá říct, že snímek se odehrává kdesi na zapadlém a chátrajícím šlechtickém sídle, kde žije sběratelka motýlů Cynthia se svou milenkou Evelyn. Společně fungují ve svém vlastním a jakoby uzavřeném světě, v němž se oddávají bizarním a rafinovaným erotickým hrám. Nic víc napsat opravdu nejde.

Za takto jednoduchou premisou se ovšem skrývá rozhodně zajímavý a prakticky nehodnotitelný film, který musí zákonitě potěšit všechny, kteří umělecká díla rádi analyzují, rádi o nich sáhodlouze debatují a hledají spousty odkazů na méně známá (v tomto případě sexploatační) díla. Stejně jako spolu hlavní hrdinky hrají vztahové hry, pohrává si totiž režisér a scenárista Peter Strickland (ačkoli má za sebou už tři počiny, v naší oficiální distribuci se s ním můžete setkat premiérově) od počátku s divákem, před nějž staví indicie, jejichž význam později úplně mění a co zprvu nějak vypadalo, je vlastně úplně opačně.

Fotografie z filmu Pestrobarvec petrklíčový / The Duke of BurgundyNa první pohled ohromí neuchopitelná a takřka hypnotická, chvílemi až snová, a těžce dekadentní atmosféra odlehlého sídla, které se řídí vlastními zákony a pravidly, jíž tvůrce doplňuje vydařeným hudebním doprovodem dua Cat´s Eyes a zvukovou kulisou pářících se a letících motýlů. Autor také klade velký důraz na vizuální stránku, která odkazuje kamsi do Itálie (ale klidně i Ameriky) let sedmdesátých a opravdu působí tak, jako kdyby byl film natočen právě v tomto období. 

Naprosto klíčové bylo pro výsledek obsazení ústředních rolí, které byly svěřeny velké dánské hvězdě Sidse Babett Knudsen, jíž ovšem mimo hranice rodné země zná jen málokdo, a Chiaře D'Anna, která s režisérem spolupracovala už na jeho předchozím počinu Berberian Sound Studio. Obě zvládly náročné party plné nejednoznačností a proměn naprosto výborně a snímek, v němž tzv. neslezou z plátna s velkým přehledem utáhnou zcela samy.

Ocenit se musí i zdařilé a decentní a elegantní erotické scény (rozhodně se tak nenechte zmást plakáty kin, které lákají skoro na další variaci na Padesát odstínů šedi, neuvidíte tu jedinou odhalenou část těla ani soulože, bití, nebo něco podobného), jež nejsou prvoplánově skandální, mají v sobě zvláštní náboj a o postavách leccos vypovídají.

Fotografie z filmu Pestrobarvec petrklíčový / The Duke of BurgundyJe možná trochu škoda, že některé věci Strickland nevysvětlí a nechá tak diváka až příliš přemýšlet o tom, co symbolizují všudypřítomní motýli (strach? zakuklenost? pomíjivou krásu?) a co vlastně znamená, když se v jednu chvíli dozví, že sídlo, v němž obě hrdinky přebývají, je "ústavem, který se na zimu zavírá". Námětů k přemýšlení a analýzám je tu vskutku dost a dost (možná až zbytečně moc), osobně ale nejvíc oceňuji fakt, jak nenásilně a přitom funkčně tvůrce zobrazil to, jak partneři ve vzájemném soužití mají od sebe určitá očekávání, hrají spolu jakési hry a zoufale se bojí změnit jejich pravidla, nebo je nějak poupravit, protože počítají s tím, že v tom případě by byli druhou stranou zavrženi.

Je pravda, že onoho typického artu je tu chvílemi přespříliš, tempo je dost pomalé a v druhé polovině se autor začíná opakovat a upadat do monotónnosti, která jen prodlužuje stopáž, jež klidně mohla být o takových deset až patnáct minut kratší. Pestrobarvec petrklíčový (ačkoli se to nezdá, je tuzemský titul doslovným překladem originálu, který je vzhledem k použití slova the duke - vévoda záměrně matoucí) je možná chvílemi manýra a póza, na mě osobně nicméně poměrně zafungovala, je ale třeba jí jít trošku naproti, což se rozhodně nedá očekávat od všech diváků, proto tedy berte závěrečné číselné vyjádření ryze orientačně.

Český trailer filmu Pestrobarvec petrklíčový / The Duke of Burgundy


NÁZORY

Vložit názor

Povinné položky jsou označeny hvězdičkou. E-mail je třeba pouze pokud budete chtít zasílat reakce a nebude zveřejněn.

Zasílat reakce e-mailem na vaši reakci, článek nebo nezasílat.

Antispam: * Napište první dvě písmena ze slova filmserver
Bez správné odpovědi na tuto otázku nebude názor přidán.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY