Recenze: Ztratí se divák Mezi náhrobními kameny?

Vydáno: 28.10.2014 10:00 - Vratislav Šálek | foto: facebook tvůrce

Liam Neeson lehce uhýbá z nastoleného trendu svých akčních hrdinů a ve staromilské krimi si zahrál bývalého alkoholika pátrajícího po brutálním sériovém vrahovi žen. Má vůbec smysl se v roce 2014 podobnou žánrovkou zabývat?

Mezi náhrobními kamenyRecenzoval/a Vratislav Šálek dne 28.10.2014 10:00. Liam Neeson lehce uhýbá z nastoleného trendu svých akčních hrdinů a ve staromilské krimi si zahrál bývalého alkoholika pátrajícího po brutálním sériovém vrahovi žen. Má vůbec smysl se v roce 2014 podobnou žánrovkou zabývat? Hodnocení: 3
Mezi náhrobními kameny
A Walk Among the Tombstones
Drama / Tajemný / Thriller / Krimi
USA, 2014 , 114 min.

Režie: Scott Frank
Scénář: Scott Frank, Lawrence Block
Kamera: Mihai Malaimare Jr.
Herci: Liam Neeson, Maurice Compte, Patrick McDade, Luciano Acuna Jr., Hans Marrero, Laura Birn, David Harbour, Adam David Thompson, Kim Rosen, Dan Stevens, Eric Nelsen, Jon Goracy, Razane Jammal, Stephanie Andujar, Al Nazemian

Česká premiéra: 30.10.2014

Mezi náhrobními kameny hodnocení na Kinobox.cz: 68.60 %
Je pravda, že v současné filmové produkci může divák snadno získat dojem, že se netočí nic jiného než sice efektní a zdařilé, nicméně mnohdy povrchní komiksové blockbustery, sci-fi pro teenagery, různé romance a neinvenční průměrné horory. Proto potěší, když se v kinech sem tam objeví něco, co má k výše zmíněným žánrům daleko a nechá zavzpomínat na doby (ne)dávno minulé. Tyto požadavky aktuálně splňuje kriminální thriller Mezi náhrobními kameny.

Liam Neeson ve filmu Mezi náhrobními kameny / A Walk Among the TombstonesJeho hlavní postavou je bývalý policista a vyléčený alkoholik Matt Scudder, který se nyní živí jako soukromý detektiv bez licence. To znamená, že si ho najímají ti, kteří se z různých důvodů nemohou obrátit na policii. Jedním z nich je drogový dealer Kenny, který po něm chce, aby vypátral ty, kteří mu unesli a posléze brutálně zavraždili manželku. Mattovi se nejprve do případu nechce, nechá se ale přemluvit a postupně zjišťuje, že to rozhodně není ojedinělý zločin, který tito pachatelé v New Yorku spáchali. V tu chvíli už nechá naplno působit své policejní instinkty a chce do cíle dojít za každou cenu, kterou by mohl být i jeho život.

Předně nutno říci, že i když se v titulní roli představí Liam Neeson, rozhodně nejde o akční záležitost, jakou byste v souvislosti s jeho jménem čekali, ba naopak (akční scény jsou tu všehovšudy jen dvě). Mezi náhrobními kameny je staromilská krimi, kterých se dnes točí jen minimum a v kině jich můžete vidět ještě méně. Režisérem filmu, jenž vychází z románu Lawrence Blocka, je zkušený scenárista Scott Frank, který samozřejmě napsal i scénář, což je dost znát. Nemá absolutně problém s vystavěním atraktivního a zajímavého příběhu, který si vystačí jen s čistě pátrací linií a nespoléhá na žádné šokující zvraty.

Liam Neeson ve filmu Mezi náhrobními kameny / A Walk Among the TombstonesVíce než co jiného evokuje časy devadesátých let minulého století, kdy byli osamělí hrdinové, kteří se "zakousli" do odmítaného případu, prakticky na denním pořádku. Nechybí tomu ani potřebná potemnělá atmosféra uliček New Yorku, kterou dotváří povedená hudba. Také velmi pomalé a rozvláčné tempo se k podobné žánrovce zcela přesně hodí, jen je potřeba počítat s tím, že většinu času tvoří dialogy a odhalování indicií, na což dnešní divák už není moc zvyklý.

Režijně už je výsledek malinko horší, protože Frank nikdy nedokáže úplně vtáhnout do děje, který prakticky úplně postrádá jakékoli napětí, což je obrovská škoda. Zamrzí i to, že snímek není o trochu drsnější a temnější, protože vždy když už to vypadá, že se dočkáme malinkého přitvrzení, tvůrce uhne a není z toho vůbec nic. V tomto směru můžeme mluvit o trošku promarněném potenciálu.

Liam Neeson ve filmu Mezi náhrobními kameny / A Walk Among the TombstonesLiam Neeson je v podobné úloze dnes už absolutní jistota a rozhodně je dobré ho vidět v trošku jiné než čistě akční roli, i když v jedné scéně s telefonem dá na tu zatím nejslavnější jednoznačně zavzpomínat. Celkově se casting povedl na výbornou, a ačkoli ho vedle zmíněného herce tvoří méně známé tváře, vůbec to nevadí. Nikdo tu vysloveně neruší a nedočkáme se žádného odlehčení v podobě křečovitě humorné postavy, takže si není nač stěžovat. V hlavě utkví zejména "divný" Ólafur Darri Ólafsson a potřebně slizký záporák David Harbour, jenž by už konečně zasloužil větší pozornost a prostor. A vůbec nevadí, že záporné postavy možná mohly být o fous výraznější a lepší.

Mezi náhrobními kameny sice není úplně dokonalá žánrovka a z řemeslného hlediska místy lehce selhává, je ale dobře, že si ji vůbec můžeme u nás vychutnat na velkém plátně, i když v zámoří nešlo zrovna o komerčně bůhvíjaký úspěch a podobný žánr dnes už moc netáhne. Pokud tedy patříte k milovníkům drsných hrdinů, kteří se nezastaví před ničím, temnějších thrillerů a zvrácených pachatelů, kteří si s obětí i vyšetřovatelem rádi pohrávají, neváhejte a do kina se i přes moje jen lehce nadprůměrné hodnocení vydejte. Kdo ví, jestli budete mít u podobného filmu ještě někdy takovou možnost.

Oficiální český trailer filmu Mezi náhrobními kameny / A Walk Among the Tombstones

• - (thornhill, 28.10.2014 11:23) Reagovat

Včera som pozrel a je to celkom osvieženie v dobe filmov ako cez kopírák. Dobre že sa to odohráva koncom 90 rokov a je to taký old school. Po Takenoch a Non-Stope má Neeson dobrú úluhu. Ta mňa 8/10